Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 1.8T tehon puute

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 1.8T tehon puute

    Hetken aikaa jo vaivannut selvä tehon puute, jonka huomaa varsinkin alakierroksilla. Meno on melko kuminauhamaista. Kylmällä koneella kulkee hieman paremmin, mutta lämmettyä meno muuttuu hengettömäksi.

    Aluksi epäilin lambdaa, ja sen vaihdoinkin. Lambdan vaihdon jälkeen kerkesin jo innostumaan, hemmetti eihän tää o ikinä näin hyvin kulkenut. Vääntöä tuli alhaalle todella paljon lisää, kone "heräsi" paljon aikaisemmin kuin ennen. Yläkierroksillakin meno parantu todella huomattavasti. Mutta viikon ajeltuani tarkistelin vikakoodit, ja tämä uusi alkuperäisen boschin tilalle vaihdettu NGK ei toiminutkaan koneessa ollenkaan (lämmitysvastus NGK:ssa liian alhainen), eli olinkin ajellut ilman lambdaa. Noh, tämän jälkeen uusi alkuperäinen Bosch sitten tilaukseen ja se vaihdettii toimimattoman NGK:n tilalle. Mutta meno palautu samanlaiseksi puhdittomaksi. Ajattelin että jos ei vika ollutkaan lambdassa, vaan oliskohan ilmamassamittari viallinen. Vag-comilla loggasin ilmamassamittarin arvot, ja sain seuraavaa:


    3. vaihteella

    rpm g/s
    4000 73.82
    4040 86.67
    4120 115.83
    4200 122.36
    4280 130.14
    4400 138.06
    4480 134.86
    4560 138.06
    4680 141.59
    4760 144.03
    4840 148.26
    4920 147.15
    5000 152.22
    5080 151.67
    5160 152.84
    5240 153.96
    5320 152.84
    5360 152.01
    5440 152.84
    5520 153.06


    ELi näyttäisi ilmamassamittarinkin arvot olevan kohdillaan, kun koneessa pitäisi olla noin 200hv. Kokeilin ajaa ilmamassamittarin piuha irti, mutta tyhjäkäynti muuttui epätasaiseksi, ja meno oli vieläkin puhdittomampaa. Nyt kokeilin niin, että otin lambdalta piuhan irti, ja lähdin kokeilemaan. Meno parantui taas huomattavasti, ei mistään tehon puutteesta tietoakaan. Käsittääkseni ilman lambdaa seokset menevät jonkin verran rikkaalle? Eli kun ilman lambdaa saa enempi ainetta niin kulkee hyvin, mutta mikähän sitä aineen saantia rajottaa nyt lambdan ollessa kiinni..

    Ahtopaineet ovat ~1,2bar, niinkuin pitääkin ahtomittarista katsottuna. Molemmat lämpötila-anturit olen juuri vaihtanut, uusi 710N by-pass, tulpat, bensansuodatin (mallia motonet), ja tosiaan se uusi lambdakin on. Mitähän seuraavaksi tarkistaisi? Enkä usko että persedyno on vaan tottunut kulkuun :), koska on se meno ihan selkeästi huonontunut, ja ero ilman lambdaa kulkuun on todella suuri. Ilman lambdaa kone vastaa kaasuun viiveettä, kun taas lambdan kanssa saa pedaalia polkee ihan huolella, jotta kulkisi.

  • #2
    Eihän Turbo ole vain mennyt?? Nimittäin itellä oli viimeviikolla samat oireet ja käytin vikadiagnoosissa ja kun mitään ei löytyny niin alkoi epäillä hukkaporttia. Hukkaportti oli rikki ja sitten kun purki turdon pois niin pakopesä oli halki... että silleen. Kylmänä auto toimii mutta kun lämmöt nousee normaaliksi niin veto häviää. Eli lämpölaajentumaa kai siellä tapahtuu...

    Comment


    • #3
      Enpäs tiedä, kun ainakin max. ahdot ovat sitä mitä pitääkin, ja ilman lambdaa ajellessa meno on todella hyvää sekä kylmänä että kuumana.

      Comment


      • #4
        tänään töihin ajaessa alko yht äkkiä taas kulkemaan normaalisti. Vaihoin viikonloppuna toisen lämpöantureista, ja luulin ettei se vaikuttanut mihinkään, kun ainakaan vaihdon jälkeen en heti huomannut mitään eroa. Mutta nyt olen vaihdon jälkeen ajanut noin 10km, ja aamulla töihin ajaessa zimzalapim, taas kulkee :) ehkä sitten täytyi muutama kilsa ajaa ennenkö uuden anturin vaikutus olisi tullut tai jotain. Pakoputki tosin alkoin vuotamaan viikonloppuna haitariosasta, niin tuli vaan mieleen että josko katti olis tukossa ja nyt kun putki vuotaa aivan hitosti haitarikohdasta niin kone saa hengitettyä helpommin, mutta toisaalta se vuotokohta on vasta katin jälkeen, niin ei luulis sen vaikuttavan.

        Comment


        • #5
          Mullakin nyt helteellä mennyt tuo oma kulkine jotenki ponnettoman tuntoiseksi osakaasulla ja sen seurauksena ruuhkaliikenteessä hankalaksi ajettavaksi (kaasuun vastaavuus jotenkin omituista). Lisäksi tuntuu että nykisi hieman. Imuilmavuotoja ei pitäisi olla. Täyskaasulla toimii ihan ok.

          Tuskin MAF on rikki kun täyskaasulla sentään toimii, olisiko lambda tiensä päässä... Ahtopaineet näyttää nousevan suht normaalisti mittarista katsottuna. Moottorin lämpöanturin voisi kokeilla vaihtaa. Melkein vaihdoinkin sen, mutta antoivat ilmeisesti väärän kun alkuperäinen oli sininen ja antoivat tumman vihreän anturin (ilmeisesti korvaa mustan anturin?)

          Comment


          • #6
            Itselläni myös kuitenkin vika vielä päällä,tein paineistustestin , ja imusarjan alla oleva huohotin putki oli saumastaan halki. Sen vaihdoin ja kulku parani jo vähän. Täysin tyytyväinen en vielä ole. Täytyy tänään tehdä uudelleen paineistukset, että vuotaako jokin muu kohta, nyt kun on yksi suhina poistettu.

            Edit: On muuten huonoa tekoa nuo huohotinputket, vaihdoin viime kesänä viimeksi saman putken, ja vuoden se sielä ehjänä kestinkin.

            Comment


            • #7
              Jaa, ilmankos itselläki oli rikki jos kerran noin usein rikkoutuu. Puhutko siitä kampikammiosta tulevasta putkesta joka liittyy siihen metalliputkeen ja kaasuläpän luo tulevaan letkuun?

              Vesipumpun vaihdossa korjasin itseltä sen letkun kun olin jo pitkään ihmetellyt että miksi lohkon kyljelle oli valunut hieman öljyä ja aina ajamisen jälkeen keulan luona semmoinen hienoinen öljynhaju . Oli rasahtanut siitä haaroituskohdan (mistä lähtee imusarjaan ohuempi putki) juuresta poikki ja muutenkin letku näytti siltä kuin olis venynyt leveyssuunnassa (putkessa oli sellainen ohuempi kohta koko pituudelta). Korjasin letkun tinakolvilla sulattamalla ja laitoin katkeamiskohdan päälle sikafleksiä vahvistukseksi.

              Kyselin uutta letkuakin mutta hinnan (42?) kuultuani sai tuo korjattu letku jäädä vielä paikalleen...

              Jonkin verran tuon korjaaminen vaikutti toimivuuteen. Nyt taas alkoi uudelleen tuntua ponnettomalta Oiskohan mulla sitten juminut se takaiskuventtiili siitä kaasuläpän luo menevästä letkusta...

              Comment


              • #8
                juu juurikin se kampikammion huohotinputki. Ulkomaalaiselta foorumilta luin että yleistä on sen pettäminen.

                Comment


                • #9
                  Hyvä topic siihen huohottimeen liittyen

                  edit: tekis mieli myös vaihtaa nuo check valvet, mutta kysyin hintaa tiskiltä (30e), en vielä ainakaan raaskinut ostaa, varsinkin kun niitä on sielä useampia.

                  Comment


                  • #10
                    Puhdistin Air temperature sensorin joka sijaitsee imusarjassa, se olikin aika likaisen ja öljysen näkönen. Tuntui vaikuttavan positiivisesti kulkuun.

                    Comment


                      #11
                      Ehdottoman tärkeä anturi motronic-ohjauksen oikeaan toimintaan!

                      Comment


                        #12
                        millä toi anturi kannattaa putsata tai siis ettei nyt iha millä litkulla vaan???

                        Comment


                          #13
                          millä toi anturi kannattaa putsata tai siis ettei nyt iha millä litkulla vaan???

                          Comment


                          • #14
                            itse putsasin samalla millä maffiakin, eli jarrucleanerilla, varmaan ihan käypää siihenkin.

                            Comment


                            • #15
                              Mistä tuon tarkalleen löytää? imusarjasta mutta..?
                              yksi tuttu tuskaili aikoinaan pitkään 1.9TDI pasuunan kanssa kun oli tunkkasen olonen yms. ja sanoin heti että MAF.Ei uskonut puoleen vuoteen mutta sitten se irroitti tuon ja heitti ultraäänipesukoneeseen ja rupes kuulema kulkemaan taas.Oli kanssa kaikenmaailman liukkareilla yms yrittänyt ensin mut ei toiminut muut. Aineitahan on niin että riittää jotkut varmaan toimiikin.

                              Comment


                              • #16
                                Mikähän liene ku tuo oma auto tuntuu pelaavan paremmin ku ilma hiukkasen viilenee. Tuon imuilman lämpöanturinki putsailin, mutta ei se ollu juurikaan likaantunut. Helteellä ruuhkassa ajaminen on kyllä melko sietämätöntä ku tuntuu että pitää kaasua painaa tuplasti enemmän ku normaalisti että mitään reaktiota saa aikaiseksi.

                                Comment


                                • #17
                                  Nyt alkaa tuntuu todellakin siltä että kaikki tehot on taas tallella. Mutta kukapa osaisi selittää, että mistä johtuu kun ilmastointi päällä tuntuu potkua olevan alakierroksilla enemmän. Ennen se on ollut toisinpäin, ja niinhän se kuuluisi ollakkin, että ilmastointi syö hieman tehoja. Hirveän isoa eroa ei ole, mutta sellanen kuitenkin että huomaa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Mulla ei vielä siltä tunnu :) Varsinki ku ilmastoinnin laittaa päälle niin tuntuu että pitää poljin olla puolivälissä että jaksaa pitää vauhtia yllä. Eniten tuo korostuu töistä pois ajellessa helteisenä päivänä. Eli tähän liittyy taas tuo ulkoilman lämpötila + ilmastoinnin aiheuttama kuormitus.

                                    Tosin vieläkään en oo saanu aikaseks tehtyä paineistustestiä, mutta ei tuo auto noin huonosti pelannut edes silloin kun vielä oli se huohotinputki poikki.

                                    Comment


                                    • #19
                                      MAFfin sijainti..?

                                      Mistä toi kuuluisa MAF nyt sitten tarkalleen löytyykään pellin alta..?
                                      Vois vähän luuppailla ja vaikka puhdistella.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Putkessa joka lähtee ilmanpuhdistinkotelosta turbolle.
                                        ainakin B5-koppaisessa MAFfiin pääsee käsiksi poistamalla ilmanpuhdistinelementin.
                                        MAF on kahdella SecureTorxilla kiinni sellaisessa putkihässäkässä joka puolestaan on kahdella ruuvilla kiinni putsarikotelossa.

                                        B6-koppaisessa on Torxien sijaan jotkut ihmeellisemmät ruuvit.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Toi MAFin sijainti taitaa riippua moottorin tyypistä.
                                          esim. APU:ssa MAF on ilmansuodatuskotelon sisällä ja toisissa malleissa välittömästi kotelon ulkopuolella kiinni putkessa ja taitaa olla tyyppejä joissa se on kauempana kotelosta mutta kuitenkin siinä samassa putkessa.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X