Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 -09 2.0T nykii kiihdyttäessä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 -09 2.0T nykii kiihdyttäessä?

    Mistä johtuu audin nykiminen kun vaihtaa isommalta pienemälle ja rupeaa kiihdyttämään niin koko auto nykii muutamia kertoja?
    Samassa autossa vakionopeuden säädin ei lähde pois päältä kytkimestä vaikka ennen toimi???
    Viimeksi muokannut antti.t; 3.8.2016, 16:17. Perustelu: Kirjoitus virheet

  • #2
    Nykimiseen kommentoin tulpat tai PCV.

    Vakkarin ei B8:ssa kuulukaan pudota heti pois päältä kytkimellä, vaan auto antaa esim. vaihtaa vaihdetta vakkari päällä. Kytkintä kun pitää hetken pohjassa putoaa vakkarikin pois.

    Comment


    • #3
      Tulpat vaihdettu autoon runsaat 90tkm sitten, eli syy lienee niissä ja huomenna vaihdetaan uudet tulpat.
      Kiitokset vastauksesta! :)

      Comment


      • #4
        Tästäpä löytyi niin osuva otsikko vuosimallia myöden, että ei tarvitse aloitella uutta aihetta. Kaipaisin siis apua nykimisongelman alkuperän selvittelyssä kun kohteena on juurikin tuo B8 2.0 155kw CDNC bensiinimoottorilla.

        Ongelma on siis otsikon mukainen sillä lisäyksellä, että kun kone lämpiää, niin nykiminen tulee aina vain paremmin esiin. Potkiminen alkaa siinä noin vähän alle 2000 kierroksessa kun painaa reippaasti kaasua ja jatkuu ainakin noin 4000rpm asti. Omasta mielestäni se ajoittuu aika lailla siihen kun ahdin kunnolla herää ja kuorma moottorilla kasvaa paljon ja nopeasti, eikä vaihteella ei ole merkitystä. Nykiminen on luonteeltaan vähän kuin joku näpäyttäisi jarrua kesken kiihdytyksen, eli se on terävä ja koko auto hielahtaa aika tavalla. Kun se on pahimmillan, ei ole mahdollisuutta lähteä esimerkiksi ohittamaan koska reipas kaasun painallus aloittaa heti jatkuvan nykimisen/pätkimisen. Rauhallisessa ajossa vikaa ei esiinny ollenkaan oli kone lämmin tai ei. Vikakoodeja auto ei anna mistään.

        Aiheeseen mahdollisesti liittyviä osia on vaihdettu seuraavasti:
        - tulpat 10tkm sitten
        - puolat 30 tkm siiten
        - PCV venttiili 30 tkm sitten

        Omasta mielestäni vika saattaisi liittyä ahtopuoleen tai sytytsjärjestelmän osiin, joita tosin on hiljattain jotain jo vaihdeltukin. PCV-venttiilin kalvo on ehjä kun sen hetki sitten tarkistin. Onko normaalia, että kun bensatankin korkin avaa, kuuluu tankista hetken pulputusta, mikä viitaisi alipaineeseen ja voiko tämä mahdollisesti vaikuttaa asiaan? Jostain olen myös lukenut, että kyseessä saattaisi olla myös ohjelmaperäinen vika. Tälle väitteelle en tosin ole suomalaisilta palstoilta juurikaan löytänyt tukea.

        Mitenköhän tässä kannattaisi lähteä jatkamaan? Voiko PCV venttiili olla epäkunnossa vaikka kalvo olisikin ehjä? Onko imupuolella jotain rikkoutuvia läppiä tai karstoittumista mistä nykiminen voisi johtua? Onko mahdollisesti huohotusjärjestelmässä jotain tyypillisesti rikkoutuvaa mikä tähän voisi ehkä liittyä? Minulla on myös VCDS käytössä ja logittelu onnistuu jos siitä jotain apua olisi.

        Comment


        • #5
          Tähän ongelmaan ei ilmeisesti ole kenelläkään mitään ideaa?

          Comment


          • #6
            Ilmamäärät pyydetty vs. toteutunut? Polttoaineen paineet? Polttoainesuodatin? Jos epäilet, että tankkiin tulee alipaine, niin tee koeajo niin, että tankki on vajaana ja jätä korkki hieman auki.

            Comment


            • #7
              Onkos tuossa koneessa vielä N80 venttiili? ja paljos sulla on mittarissa? Huomasin vaan omasta vanhemmasta 2.0TFSI koneesta että MAF vaikutti melkoisesti menoon. Pävittelen vielä tuonne vikakooditukiryhmään tarkemmin omasta casesta.

              Comment


              • #8
                Ilmamäärää mittasin ja sain maksimiarvoksi noin 168mg/s, mikä pitäisi kai olla aika hyvin linjassa jos noudattaa ohjearvoja 0,8 x teho (hp) = 168,8.

                Polttoaineen paineita en ole koskaan logitellut, mutta eiköhän sekin VCDSllä onnistu. Pa suodatin on vaihdettu viimeksi n. 30tkm sitten.

                N80 venttiiliä en nopeasti silmämääräisesti pellin alta löytänyt, mutta täytyy sen olemassaoloa tutkia vielä tarkemmin. Periaatteessa se N80 voisi aiheuttaa tässä tapauksessa ongelmia, koska sehä nimenomaan kai alkaa vaikuttaa moottorin toimintaan vasta kun kone on lämmin. Kilometrejä on mittarissa rapiat 230tkm.

                Comment


                • #9
                  Miulla oli samanlainen ongelma omassa audissa viime kesänä. Ootko tarkastanu tulppia nyt kun auto nykii? Mulla oli yksi tulpista lähes kokonaan nokinen muiden ollessa kiiltäviä, vcds antoi myös sytytyshäiriötä siihen kyseiseen sylinteriin. Syypää kaikkeen oli sen sylinterin viallinen ruiskusuutin, sen kun vaihtoi hävisi nykiminen välittömästi eikä oo sen jälkeen palannutkaan.

                  Comment


                  • #10
                    Vika löytyi omaan nykimisongelmaani kun pari viikkoa sitten tauluun syttyi EPC varoitusvalo. Vikakoodi paljasti että yliahto kyseessä, joten lähdin tutkimaan konehuonetta sen pohjalta ja viaksi paljastui hyvinkin nopeasti N75 venttiilin fyysinen rikkoutuminen. Hukkaportilta tuleva letku, joka pitäisi liittyä venttiilin roikkui vapaana, koska venttiilin yhde johon letku kiinnittyy oli katkennut. Hukkaporttia ei siis ohjannut mikään, joten EPC valo syttyi.

                    Vaihdoin uuden N75 venttiilin ja molemmat viat korjaantuivat. Varoitusvalo sammui ja kiihdytyksissä nykiminen loppui, mikä ilmeisesti myöskin siis johtui vuotavasta N75 ventiilistä.

                    Comment

                    Working...
                    X