Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nokan kiilauran vaurio (RR)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Nokan kiilauran vaurio (RR)

    Jakohihan väliin pääsi tavaraa ja jako solmuun. Venoissa karstat lähteneet mäntään osuvan pinta-alan kohdilta, mutta muuten voisi erehtyä luulemaan, ettei mitään tapahtunut. Kannen koneistan uusiksi venoilla yms., mutta nokkapyörän kiila oli murtunut ja syönyt nokan uran kuvien kaltaiseksi. Pohjalta vielä suora, mutta tuo reuna on pyörän murtuman myötä lipsahtanut loivaksi.

    Paha tietysti pelkistä kuvista sanoa varmuudella, mutta mitä tuolle nokalle kannattaisi tehdä? Laittaa vain paikoilleen, heittää mäkeen vai viedä jollekin?

    Purkamaton AAN löytyy, josta tarkoitus tehdä toiseen peliin jossain vaiheessa strokeri, joten siitä voin toki ottaa varanokan. Miettii sitten siihen jotain muuta.
    Attached Files

    #2
    Harvinaisia nuo RR:t (Urkin kone), mutta nokka sama 3b ja AAN (niinkuin monet osat, samaa tavaraa on).

    Koneistamo varmaan korjaakin tuon, mutta nokkia on varmaan helppo löytää...

    Comment


      #3
      Kiinni ja kovaa ajoa. Ei se kiila ole siellä kuin paikoitusta varten.

      Comment


        #4
        Joo, kannattaa kokeilla ehjällä nokkapyörällä että klotaako, jos ei niin toveri Airaksisen neuvoa noudattaen. Jos pitää korjata niin tuon pystynee täytöshitsaamaan ja hiomaan/jyrsimään uran uudestaan.

        Comment


          #5
          Tarpeeksi varovasti toimii niin saane ihan dremelilläkin tehtyä tiiviin kiilauran, jos siis on kovin holoholo.

          Kampura esimerkkinä: Klick, klick, klicketiklick.

          Comment


            #6
            Enköhän lyö sen tuollaisenaan. Otan vain pyörän siitä AAN:stä.

            Koko koneesta en tiedä, mutta kansi on RR. Tämä on siis LMR:n parsimasta prosentti avant 220v:stä. Sinänsä siis suht outo yhdistelmä. Menossa kyllä samaan koriin takaisin.

            Comment


              #7
              Nooh, samahan se on pitkälti kuin 200:sen 3B :)

              Comment


              • #8
                Jos tuossa on tiukka sovitus akseliin, niin ruuvilukite pintojen välissä voisi olla tyhjää parempi varmistus? Hydraulilukite ainakin liimasi kiertoliikettä vastaan aika jämäkästi kiristinrullan lohkoon.

                Comment


                  #9
                  Pyörä pysyy kyllä paikoillaan ruuviliitoksen aiheuttaman kitkavoiman ansiosta. Kuten Petri tuossa ylempänä mainitsi, kiilan tarkoitus on ainoastaan paikoittaa ts. ohjata pyörä oikeaan asentoon asennusvaiheessa. Sama juttu pätee kampiakselin hihnapyörän kiilaan, silläkään ei ole eikä ole tarkoituskaan olla rakenteellista lujuutta.

                  Comment


                    #10
                    Se on kyllä totta. Monessa muun merkkisessä moottorissahan ei ole edes mitään hahloa vaan puhdas pyöreä pää.

                    Oliko nokkien välisen ketjun löysyydellä juurikaan väliä? Jotain vaihtorajaa vai käytännössä ikuinen?

                    Comment


                      #11
                      Sitten kun se on riittävän löysä se ketju, niin alkaa rallattamaan ja sitä ei jaksa kuunnella. Maksaa vissiin reilun kympin, eli jos olet nokat ottamassa pois niin vaihda ihmeessä.

                      Comment


                        #12
                        Pieni lisäys tuohon 200 20v RR koneasiaan. Tosiaan on ilmeisesti tehty 200:sia ihan ensimmäisiä yksilöitä RR koneella.
                        Attached Files

                        Comment

                        Working...
                        X