Pihassa majailee pari b-nelosta, v6 quattro ja tdi etuveto. V6 on nähnyt maailmaa jo lähemmäs 400 000 km, polttelee öljyä eikä oikein muutenkaan vastaa minun tarpeitani. Mielessä on siis hiukan kytenyt ajatus yhdistellä noista semmoinen harrastekäyttis, ei siis vielä ole kirkossa kuulutettu asia ja voi viedä aikansa kun on monta muutakin projektia mutta kaikkea puolihullua tulee välillä rakennettua. Ajattelin kirjoittaa vaihdosta tänne pienten vinkkien toivossa. 1.9 luovuttaa käsittääkseni ihan pirusti tehoa ja vääntöä kun sitä vähän rakentelee oikeaan suuntaan mutta nyt, budjetin ollessa rajallinen, pitänee pysytellä kohtuudessa eli alkuperäisen vaihteiston tulisi kestää matkassa. Koneen kylkeen tulisi luultavasti 11mm märkäpäällä oleva mtdi pumppu, suuttimet sensijaan ovat itselleni suuri kysymysmerkki. Aiemmin on tullut viriteltyä vain kammiokoneita ja niissä ei tule tuota murhetta. Eli siis, pärjäisinkö ael-moottorin suuttimilla kun teho olisi kenties jossain 150 ja 200 hevosvoiman välissä? Turbo ja välijäähy luonnollisesti tehoja vastaaviksi. Toinen kysymys on kytkin, onko varhaisen S2:n osat ainoa tie onneen vai saako noiden koneiden perästä mitään apuja asiaan?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi 80 2.8 V6 avant quattro 1.9 TDI:ksi
Collapse
X
-
Laita suoraan jotkut race-suuttimet, ei tarvi sitten jumpata niitä uudestaan kun nälkä kasvaa syödessä. En tiedä tarkalleen mihin AEL kärjet riittää nelosessa, mutta luulen että 200hv alkaa olla jo aika maksimit. Eikö se melkein kannata pitää sähkö-tdi:nä kun on jo valmis johtosarjakin? Käy virittelyt helpommin jatkossa.
S2 kytkin SRE asetelmalla on tietysti hyvä ratkaisu, kestää vääntöä kuutisensataa ja miellyttävä käyttää. Liekö sinne tuollainen kutoskoneen kytkinkin sopisi, mutta taitaa olla jo aika kovilla kilometreillä sulla tuossa?
-
Kutoskoneen kytkin ei ole mikään pitoihme, isokoppaisessa sain sen luistamaan jo "pienellä" heinäkuormalla. Varmasti kannattaa tuota SRE:tä harkita ennemmin.
Comment
-
Kiitokset hyvistä vinkeistä, vaikuttaa siltä että pitää jossain välissä laittaa S2 kytkinosat tilaukseen ja sovitella sitten tuohon dieselin kovaan pyörään, niin ei jää sitten kytkimestä kiinni. Ei sitten harmita ekoilla koeajoilla kun kytkin luistaa.
Veikkaisin, että tuo tulisi mTdi:nä ainakin alkuun liikenteeseen kun haluaisin semmoisen kokeeksi tehdä ja minulla on valmiiksi olemassa yksi semmoinen isorunkoinen Boschin pumppu. Luovuttaja-auto kyllä pysyy tontilla, joten tuo sähköiseksi muuttaminen on myöhemminkin mahdollista jos joku vakuuttaa siitä mitä kaikkea sillä voisi voittaa :)
Comment
-
2,8 pikkukoppa on hieman pidemmillä perävälityksillä, nähtävästi 3,889 välitykset, siihen viitosvaihteen välitys 0,816 ja rengaskoko 195/65-15 niin 120 kmh olisi nähtävästi 3300 kierrosta ( jos yhtään laskin oikein). Onko se liian paljon dieselille on makuasia, ja joku viriviri kone ehkä kiertääkin vähän halukkaammin korkealle. Mulla isokoppainen 5-syl 2,5 tdi kiersi 2300-2400 kierrosta vastaavassa nopeudessa.
Comment
-
Mulla toi tulis varmaan lähinnä työmatka-autoksi, täällä metsien ja peltojen keskellä kun asuu, niin suurin osa matkasta on kahdeksankympin tietä eli ei siinä ne kierrokset niin haittaa. Totta kyllä, että noinkin pieni auto noin isolla moottorilla voisi olla harvemminkin välitetty. Sitten jos tdi rikkoo tuon lootan, voisi varmaankin harkita harvempaa välitystä muttei varmaan ennen. Tietysti toivon, että laatikko kestää, oma säätämisensä siinä 01e:n asennuksessakin on. En ole vielä itselleni selvittänyt, että sopiiko semmoinen C5 A6 2.5 Tdi:n perästä, niitä kun väliin konevaivojen takia taitaa mennä osiksi....
Comment
-
Jos ei ollut laatikkoa vaihdettu niin helposti tulee mieleen että muistat väärin, audin tietojen mukaan 5 vaihteen välitys on 0,789, perävälitys 4,11 ja rengaskoolla 195/65-15 100 km/h olisi 2790 kierrosta ( jos laskin tuon oikein). TdiQ:n 01E laatikossa on 6-vaihteen välitys jotain 0,5xx jolla saavutetaan 100 km/h noin 2000 kierroksella. Pikkukoppaisessa sitten 2,8 koneen yhteydessä pidempi perävälitys.
Oma kokemus 01a laatikosta on että on varsin hyvä laatikko vaikka onkin kevytrakenteisempi kuin 01E- kaiken saa tietenkin repimällä rikki mutta järkevällä käytöllä tuntuisi että myös 1,9 tdi saa virittää runsaasti ennenkuin tuon väännöllä saa rikki ( kaksoismassa on sitten asia erikseen)
Comment
Comment