Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tulpanjohdoista & niiden toimivuudesta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tulpanjohdoista & niiden toimivuudesta

    Olen yrittänyt selvitää lievää käyntihäiriötä A3:ssa jo pidemmän aikaa ja olen siitä jo aiemmin kirjoitellut tänne. Tässä mallissahan on erillinen puolanjakaja ja sytytyspuolat ovat ilmeisesti mukana tulpanjohdon päässä?!?

    Eilen kun taas ihmettelin konehuoneen puolella tulpanjohtoja, niin jotenkin jäi sellainen fiilis, että lievä pätkiminen voisi johtua tulpanjohdoista. Taannoin joku suositteli nyppäämään tulpanjohtoja yksitellen irti, jotta mahdollinen viallinen johto löytyisi. No eilen kokeilin tätä ja yksi asia jäi mietityttämään. Kun nyppäsin vuorotellen johtoja irti, niin kolmospyttyyn menevä johto löi kipunat suoraan näpeille. Ykkösen, kakkosen ja nelosen johdot pystyi irroitamaan ja pitämään käsissä ilman että sai minkäänlaista kipinää näpeille. Tarkoittaako tämä sitä, että kolmosjohto tai sen puola lyö läpi ja pitäis pistää johto/johdot vaihtoon, sillä käynnin osalta en kyllä huomannut ihmeelistä muutosta vaikka kolmosjohto oli irti tai ei?

  • #2
    No jos sulta on yks pytty pimeenä-> piuha irti, niin kyllä se kone rupee käymään selkeesti vajaalla. Ehkä siis sulla käy koko ajan 3:llä, siksi et huomannu eroa. Käy kyllä aika epätasasesti jos noin on.

    Eipä noi piuhat mun mielestä nyt sormille liikaa sais iskeä. Mazdassa aikoinaan olis tulpanjohdossa vikaa ja se löi kyllä sormille. Siinä oireet oli semmoset, että kovemmilla kiekoilla alkoi pätkiä ja puutua.

    Comment


    • #3
      mittaa yleismittarilla vastus

      Hei
      Kannattaa ainakin katsoa onko johdon päät samalla lailla kiinni ja mitata yleismittarilla vastus jokaisesta johdosta yksitellen.

      Muistaakseni audissa (B4.ssä ainakin) piti tulla jotain 6kohmin luokkaa oleva vastus tulpanjohdosta? Jos 3 pytyn johto antaa heilutellessa tai jatkuvasti merkittävästi eri tulosta kuin muut niin voisi olla varmempi että johto on syyllinen.

      Comment


      • #4
        Tulpanjohdot olen jo aiemmin mitannut yleismittarilla ja silloin kaikkien johtojen arvot pyörivät muistaakseni 6.05 - 6.15 haarukassa.

        Ilmeisesti vika ei kuitenkaan ole noissa tulpanjohdoissa vaikkakin niin vähän ounastelin. Kokeilin eilen kokonaan uudella johtosatsilla... => ei vaikutusta. Samalla tavalla kierrokset seilasi n. 760 - 840 kiekan välillä.

        Tämä ns. lievä pätkintä on siinä mielessä ärsyttävä vika, sillä aina kun kiekat tipahtaa, niin moottorin tärähdyksen tuntee perstuntumallakin. Pienellä kaasulla ajettaessa kolkku nyökkii tosi helposti ja sitten täyskiihdytyksessä tuntee selvästi kun kiihtyminen ajoittain puutuu..

        Comment


          #5
          Oletko tarkistanut tulpat ovatko minkäkuntoiset ja koska vaihdettu uusiin.

          Joskus saattaa autosta mennä/palaa tulppa ennen aikojaan vaikka se on aika harvinaista.

          Eli kokeilisin ainakin siihen 3 pyttyyn uutta tulppaa, että häviääkö vika.

          Comment


          • #6
            Tulpat on noin puolisentoista vuotta vanhat Boshin F7LTCR:t ja niillä on nyt ajettu hieman reilu 30tkm. Aikoinaan kun vaihdoin tulpat, niin sillä ei ollut mitään vaikutusta pätkimiseen. Samalla tavalla pätki ennen vaihtoa ja sen jälkeen.

            Comment

            Working...
            X