Terve. Nyt on mystinen ylikuumenemisvika Audi A3:ssa (1.6L, vm. 2001). Mikä vaan apu tulee tarpeeseen!
Oireet:
- Jäähdytysnesteen lämpötila nousi silloin tällöin yli 90 asteeseen, jopa 110:een, poukkoilevasti. Joskus nousi joskus ei.
- Jo muutaman kilometrin ajon jälkeen (ei mittari edes näyttänyt yli 90 C) paisuntasäiliössä oli niin paljo painetta, että neste olisi tullut silmille jos olisi kerralla säiliön korkin avannut.
- Neste siis paisuntasäiliössä kiehuu, mutta jäähdyttäjältä laskiessa taas vesi on alle kädenlämpöistä. Selvästikään ei kierrä.
- Vikakoodeja ei tällöin tullut
Mitä EI epäillä ensisijaisesti ja mitä jo kokeiltu:
- Kansivikaa epäiltiin, mutta ei nyt vaikuttaisi siltä, koska jäähdytysneste ja öljy eivät sekoitu. Öljy ei lisäänny, jäähdytysneste ei vähene. Myöskin päästöt (katsastus ok!) ja puristussuhteet (testattu) ovat normaalit. Jäähdytysneste säiliössä ei haise pakokaasulle ja yläputket puristaessa pehmeät kun moottori on käynnissä
- Jäähdytysnesteen vuotoa ei näy
- Vesipumppu vaihdettu, ei pitäisi siinä olla vikaa
- Termostaatti vaihdettu kahteen kertaa (laatuluokkaa Motonet)
Tällä hetkellä tosiaan ajelen ilman termostaattia ja kone ei kuumene. Motarilla ajaessakin (120 km/h) nousee hikisesti 65 C:hen. Mitään sen suurempia ongelmia ei ole, edes bensankulutus ei selvästi noussut. Paitsi flektit jäävät hurisemaan päälle useaksi minuutiksi auton sammuttamisen jälkeen ja vikakoodi P0116 (engine coolant temperature sensor 1, circuit range / performance) on päällä.
No niin. Olisiko se kuitenkin tuo termostaatti, että ei aukea? Onko jollain kokemusta, että tarvikeosatermostaatit eivät toimisi Audissa? Vai voisikohan ongelma olla jossain lämpötila-anturissa tai jopa ECU:ssa?
Mikä vaan apu ja ideat tulevat tarpeeseen!
Oireet:
- Jäähdytysnesteen lämpötila nousi silloin tällöin yli 90 asteeseen, jopa 110:een, poukkoilevasti. Joskus nousi joskus ei.
- Jo muutaman kilometrin ajon jälkeen (ei mittari edes näyttänyt yli 90 C) paisuntasäiliössä oli niin paljo painetta, että neste olisi tullut silmille jos olisi kerralla säiliön korkin avannut.
- Neste siis paisuntasäiliössä kiehuu, mutta jäähdyttäjältä laskiessa taas vesi on alle kädenlämpöistä. Selvästikään ei kierrä.
- Vikakoodeja ei tällöin tullut
Mitä EI epäillä ensisijaisesti ja mitä jo kokeiltu:
- Kansivikaa epäiltiin, mutta ei nyt vaikuttaisi siltä, koska jäähdytysneste ja öljy eivät sekoitu. Öljy ei lisäänny, jäähdytysneste ei vähene. Myöskin päästöt (katsastus ok!) ja puristussuhteet (testattu) ovat normaalit. Jäähdytysneste säiliössä ei haise pakokaasulle ja yläputket puristaessa pehmeät kun moottori on käynnissä
- Jäähdytysnesteen vuotoa ei näy
- Vesipumppu vaihdettu, ei pitäisi siinä olla vikaa
- Termostaatti vaihdettu kahteen kertaa (laatuluokkaa Motonet)
Tällä hetkellä tosiaan ajelen ilman termostaattia ja kone ei kuumene. Motarilla ajaessakin (120 km/h) nousee hikisesti 65 C:hen. Mitään sen suurempia ongelmia ei ole, edes bensankulutus ei selvästi noussut. Paitsi flektit jäävät hurisemaan päälle useaksi minuutiksi auton sammuttamisen jälkeen ja vikakoodi P0116 (engine coolant temperature sensor 1, circuit range / performance) on päällä.
No niin. Olisiko se kuitenkin tuo termostaatti, että ei aukea? Onko jollain kokemusta, että tarvikeosatermostaatit eivät toimisi Audissa? Vai voisikohan ongelma olla jossain lämpötila-anturissa tai jopa ECU:ssa?
Mikä vaan apu ja ideat tulevat tarpeeseen!
Comment