Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

4F vaihteisto-ongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    4F vaihteisto-ongelma

    Olisko idea mistä seuraavana lähtisi hakemaan ratkaisua. Ongelma on , että 6->5:lle vaihtaessa ylämäessä tekee töksäyksen vaihtaminen. Muilla vaihteilla se ei sitä tee. Eikä 6->5 :lle muuta kuin ylämäessä ei esim peräkärriä vetäessä tasaisella. 5->6 :lle taas ei tee tuota.

    Laatikko kävi siekkisellä sinne vaihdettiin turbiini, kytkinpakka ja laakeriholkki vaihdettu + öljyt ja sillä ei korjaantunut tuo vika.

    Auto siis A6 4F vm 2008.

    #2
    Aivan täysin sama juttu omassa autossa, 3.0 TDI 2009. Autossa olleella virisoftalla (ABT) oli ehkä vähän pahempi, mutta ei kyllä vakiosoftallakaan täysin poistunut. Tekee tuota juurikin loivassa ylämäessä. Jos painaa aavistuksen kaasua ennen mäkeä, niin yleensä on miedompi vaihto. Myöskin käsin vaihdettaessa vaihto on pehmeämpi.

    Käytökseen tarvitaan mäkistä maantietä ja vauhtia 80-90 km/h. Satasen vauhdissa vetää kaikki mäet kutosella.

    Comment


      #3
      Juu tuo 80-90km/h on just se juttu missä omassakin autossa tekee. Aika sama juttu näyttäs sullakin sit olevan.

      Comment


        #4
        Tämä on jännä juttu, että tuo 3.0 TDI haluaa vaihtaa pienemmälle tosi helposti. Kaveri raportoi, että 3.2 FSI meni samalla reitillä mäet kutosella, kun oma vaihtoi joka mäkeen pienempää. Mikä moottori siulla on?

        Comment


          #5
          Sama kun sullakin.
          Vissiin tuo laatikko on sellainen, että haluaa. Kun B8:ssa oli samalla moottorilla se ei vaihtanut niin usein pienemmälle.

          Comment


            #6
            Tänään päästelin mutkapätkää kahdeksaakymppiä ilman cruisea ja vaihtoi taas ihan sivistyneesti.

            Comment


              #7
              Vaihtui juuri renkaat 255/35-19 --> 245/40-19. Eli hieman isompi halkaisija. Nopeusmittari näyttää nyt kilometrilleen oikein. Enää ei 88 km/h nopeudessa vaihda kutoselle ollenkaan, vaan täytyy olla tasan 90 km/h vauhtia. Jos ajaa ensin 90 km/h ja sitten tiputtaa pari kilsaa pois, niin kutonen pysyy kyllä päällä, mutta vaihtuu mäessä vitoselle. Eikä tietysti enää vaihda kutoselle. Aikaisemmalla rengaskoolla vauhtia täytyi olla 86 km/h, että vaihtui kutoselle.

              En ole ehtinyt tuota sen kummemmin testaamaan, että vaihtaako se yhtään sivistyneemmin. Mutta muuten vaikuttaisi siltä, että tuo 5-6-vaihtaminen johtuisi siitä, että vakiorengastuksella ollaan todella lähellä sitä rajaa, että ajetaanko kutosella ollenkaan. Uusilla renkailla ei sitten vaihdeta kutoselle ollenkaan. Kunhan pääsen ajamaan pidemmän siivun, niin kerron kokemuksia.

              Comment


                #8
                Mulla kyllä syöttää 6:en sisään jo ennen 80km/h vauhtia ja siinä pysyy myös mäkilöissä.

                Comment


                  #9
                  Jotain on tapahtunut. Laatikko vaihtaa huomattavasti harvemmin ylämäessä. Aiemmin vaihtoi aina loivan mäen alaosassa, nyt meni Lappeenranta-Helsinki-välillä pari kertaa yllättäen koko mäki ylös. Ja autolle ei ole tehty mitään muuta kuin DPF pesty. Täytyy seurata tilannetta vielä tarkemmin, mutta tällainen on ensituntuma. Voihan tämä olla jotain kuun asentoon liittyvää tai siihen, että autossa olikin kolme aikuista kyydissä... :)

                  Comment


                    #10
                    Mutta sinun tai jonkun muun kanssa ku juteltiin tuosta dpf juttusta. Tuli mieleen kun egr oli rikki että oisko omassa tapauksessa vuotanu siihen jäähdytysnestettä.

                    Comment


                    • #11
                      Itse huomannut ihan saman, mutta vain vakkarilla. Auto siis 09 a6 3.0tdi ajettu 143tkm. Vakkarilla pitää vain ihan tasasella 6 päällä kun vauhtia on 85. Ylämäkeen vaihtaa heti pienemmälle. Jos ajaa ilman vakkaria, ei vaihda 5:lle ylämäkeen.

                      Tuntuu jotenkin oudolta kun auto haluaa ajella tuolla vitosella niin paljon. Ja sama pieni nykäsy tulee mullakin kun vaihtaa ylämäessä kutoselta vitoselle.

                      Mahtaisikohan laatikkoöljyjen vaihdosta olla tähän apua?
                      Viimeksi muokannut takke; 23.1.2017, 20:46.

                      Comment


                        #12
                        Miulle on edellinen omistaja kirjan mukaan vaihdattanut öljyt n. vuosi sitten, en muista kilometrejä. Paluumatkalla alkuun tuntui vaihtavan herkemmin ja loppumatkasta saattoi vetää samanlaisen mäen kokonaan ylös, missä yleensä vaihtuu vitoselle välittömästi. Joten en tiiä, henkimaailman juttuja. Oon aiemmin koittanut ilman cruisea, ei vaikutusta. Mutta pitkään aikaan ei ole tullut enää sellaista nykäisevää vaihtoa.

                        Comment

                        Working...
                        X