Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

jakopään ajoitusmerkit

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • jakopään ajoitusmerkit

    Onkos se nyt niin 10v vitoskoneissa, että kun kampiakselin hihnapyörän lovi osoittaa siihen suojakopan nystyrään, niin nokkapyörän takana oleva lovi on venttiilikopan tiivisteen yläreunan tasalla?

    Pari viikkoa sitten kun aloin purkamaan kantta irti koneesta, niin ei ollut tarkkaa muistikuvaa miten nuo merkit menevät. Tein silloin oman merkin nokkapyörän ajoitukseen, kampiakselin merkki oli täsmälleen nystyrän kohdalla. Jotain hämäriä muistikuvia oli että se nokkapyörän takana oleva lovi tulisi vk-tiivisteen kohdalle, mutta kun se ei siihen osunut niin luulin muistavani väärin.

    Sittemmin koko asia pääsi unohtumaan. Tänään aloin kasailla konetta ja hihnaa paikalleen laittaessa laitoin tuon nokkapyörän niin, että se lovi on täsmälleen venttiilikopan tiivisteen yläreunan kohdalla. Kampiakselin merkki luonnollisesti kohdallaan, silloin huomasin, että se oma merkki minkä tein, heittää täsmälleen yhden hampaan verran.

  • #2
    Nokan merkki tulee kannen tasalle, ei kopan tasalle.

    Comment


    • #3
      Jos tarkoitat kannen ja lohkon väliä niin eihän se nokkapyörä edes yletä niin alas.

      Bentleyn manuaali sanoo.
      "Align mark on the camshaft sprocket with upper edge of cylinder head cover gasket"

      Eikös cylinder head COVER = venakoppa

      Comment


      • #4
        Muista sitten 10v koneessa katsoo sieltä nokkapyörän takaa, itse katsoin tyhmyyspäissäni edestä, tuloksena kierot pakoventtiilit.

        Comment


        • #5
          No muotoillaan sitten: Sylinterikannen ylimmän tasopinnan tasalle.

          Comment


          • #6
            Takaa katsoin joo. Sitä etupuolen merkkiä käytin oman ajoitusmerkin tekemiseen. Sen ei ilmeisesti kuulukkaan osittaa mihinkään?

            Ei tuota merkkiä ainakaan minulla edes pysty laittaamaan kannen ylimmän tasopinnan kohdalle. Kannen ja venakopan väli on niin pieni, että jos nokkapyörää kääntää hampaalla, niin merkki menee jo kannen tasopinnan alapuolelle selvästi.

            Minä ainakin ymmärrän tuon bentleyn lauseen näin:
            aseta nokkapyörän merkki venttiilikopan tiivisteen yläreunan kohdalle.
            Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä.

            Comment


              #7
              Katso alakerran tarkka paikka vauhtipyörältä. Se etumerkki on viitteellinen.

              Comment


              • #8
                Tarkistin vauhtipyörältä ja kyllä se nyt kohdallaan on.
                Mielenkiintoiseksi tämän homman tekee että jako on ollut tähän asti yhden hampaan pielessä todennäköisesti jo useamman vuoden, hieman vaikea uskoa kun kone on toiminut mielestäni ihan normaalisti, mutta kaipa se toimii varsinkin jos sytkä on säädetty pielessä olevan jaon mukaan.
                Mitään muuta selitystä en keksi sille että ennen hihnan irroitusta tehty nokkapyörän merkki on hampaan pielessä kun jako on laitettu oikeiden merkkien mukaan.
                Vaikka katsoinkin kampuran ajoituksen ennen hihnan irroitusta vain siitä nystyrästä, ei se voi olla syynä tuohon heittoon. Yhden hampaan kääntö nokalla heittää sitä kampuran hihnapyörän merkkiä jo toista senttiä, eikä minullakaan voi olla niin kierot silmät että olisin sen niin väärin katsonut, varsinkin kun mahdollisimman tarkka yritin olla.
                No saapa nähdä paljonko muuttuu koneen luonne, kunhan saan vielä loput rojut kasattua.

                Comment


                • #9
                  Otetaas vähän sanomisia takaisin, nokan merkki kuuluu kopan tasalle, ei kannen.

                  Comment


                  • #10
                    Itselleni kävi 2.0E (AAD) moottorin kanssa sillälailla, että kun laitoin merkit kohdalleen purkaessa, niin kasatessa ei tehtaan merkit enää natsanneet toisiinsa.
                    Aikani ihmeteltyäni laitoin kampuran merkkiinsä, pyörijän asetin omaan merkkiinsä(eli apuakselin) ja nokan omaan merkkiinsä.
                    Tehtaan ohjeiden mukainen kampuran hihnapyörän ja apuakselin merkkien kohdistus jäi hampaan pieleen.
                    Outoa. Kun laitoin kaikki merkit tehtaan ohjeiden mukaan, ei jakaja enää ollut lähelläkään oikeaa kohtaa. ja tässä mallissa ei jakajaa pysty kääntämään.
                    Kone toimii, mutta tuntuu puhdittomalta välillä(lienee ominaisuus, mutta aiemmin oli kierrosherkempi).
                    ???
                    Pitäisisisköhän sitä vielä hieroa sitä hihnaa eri kohtaan?
                    On sillä jo parikuukautta ajeltu ongelmitta.

                    Comment


                    • #11
                      Nyt on vihdoin kone kasassa, ja kyllä eron entiseen huomaa. Ennen tuntui vähän hengettömältä kun kierrokset meni yli 4000:nen. Nyt vetää oikein hyvin läpi koko kierrosalueen. Alaväännössä ei tapahtunut havaittavaa muutosta. Jako oli ollut pykälän verran aikaisella.
                      Sytytys on nyt säädetty on vain jakajan merkkien mukaan. Ehkä sieltä vielä pari lisäheppaa löytyy kun pääsee lampulla tarkastamaan varmasti kohdilleen.

                      Comment


                      • #12
                        Alkaa mennä ohi alkuperäisen aiheen mutta jatketaan nyt tähän.

                        Tänään säädin ennakon ajoituslampun kanssa. Jakajan merkkien mukaan laittamani ennakko oli 10 astetta. Säädin nyt 18 asteeseen (2.0 RT koneen vakioennakko, ja RT:stä tuo kone on aikanaan tehty). Tuli taas vähän potkua lisää. Mutta mutta... minulla ei ole mitään tietoa onko tuo ennakko sopiva tähän koneeseen (nokka saattaa olla eri ja puristukset on korkeammat).
                        Joten tähän väliin se päivän tyhmä kysymys.

                        Jos kone nakuttaa, onko se kuinka selvästi kuultavissa oleva ääni?
                        Nyt kun ajaa ja antaa kovemmin kenkää, kuuluu sieltä vitosen möyryämisen taustalta korkeilla kierroksilla jonkilainen vaimea rapina, äänen kuulee oikeastaan vain ikkuna auki, ja silloinkin se on aika hiljainen. En tiedä onko tuo ääni ennen kuulunut kun en ole näin tarkkaan kuunnellut. Alkaa olemaan aika vainoharhaista :) mutta ei viitsisi hyvää konetta nakuttaa rikki.

                        Comment

                        Working...
                        X