Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A5 2.0TFSI "nakuttaa" tyhjäkäynnillä + tärinää kiihdyttäessä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A5 2.0TFSI "nakuttaa" tyhjäkäynnillä + tärinää kiihdyttäessä

    Terve,

    Pari kysymystä jotka ei liity toisiinsa mutta päätin laittaa yhden otsikon alle.
    Autona siis A5 2.0TFSI quattro S-tronic 2014 (225hv vakiona), nyt APR stage1 300hv.

    1) Moottori pitää tyhjäkäynnillä ihmeellistä nakutusta, kuulostaa melkein diesel-koneelta, mutta äänensävyssä pieni ero. Ääni kuulostaa vähän siltä kuin joku pultti olisi jossain irrallaan ja heiluisi muovia vasten, mutta en osaa paikallistaa ääntä muuten kuin että moottoritilasta tulee. Ääni on ollut samanlainen siitä lähtien kun auton ostin, eli nyt vuoden. Kun kierrokset nousee >1000rpm niin nakutus loppuu. Tankkaan aina 98 oktaanista.
    Mites teillä muilla samanlaisella moottorilla ajavilla? Auto ei ole vielä minun aikana käynyt huollossa joten en ole sieltä ehtinyt vielä kysellä.

    2) APR virin asennuksen jälkeen huomasin välittömästi että isolla vaihteella ja pienillä kierroksilla (n. <3500rpm) kiihdyttäessä kovaa koko auto alkaa tärisemään aika epämiellyttävällä tavalla. Paikallisen APR pajan kaveri oli koeajolla ja sanoi että on aika normaalia isosta vääntömomentista johtuvaa tärinää (kardaani tai joku muu), mutta hivenen huolestuttaa silti. Ennen viritystä en tätä huomannut. Kardaani ei käsin tuntunut heiluvan kun kerran pukilla ollessa kokeilin, tosin en tiedä miten kovin sitä olisi pitänyt rynkyttää... Ratti ei tärise yhtään joten vetonivelet ei ole kyseessä.
    Onko ajatuksia? Pitääkö näitä tärinöitä välttää vai antaa mennä vaan?
    Mainitaan nyt vielä että täyskaasukiihdytyksessä kun kierrokset pyörii >4000rpm koko ajan niin mitään tärinää ei tunnu.

  • #2
    Nakuttava käyntiääni ei tämän ikänluokan tfsi-koneille ole mitenkään tyypillistä. Vanhemmat nakuttaa välillä aika rajustikin, mutta uudemmat pitäisi olla siistikäyntisiä. Tuo kannattaa tutkia, ei kuvauksen perusteella kuullosta miltään magneettiventtiilin ääneltä.

    Tärinä voi johtua myös kytkimestä / kaksoismassavauhtipyörästä.

    Comment


    • #3
      mulla teki ihan vastaavaa tärinää ja tuomio muistaakseni oli joku kaksoismassaan liittyvä juttu tai sitten kytkimen luistaminen.

      Comment


      • #4
        Osaatteko sanoa että onko toi tärinä niin vakava asia että pitäisi korjauttaa heti vai riittääkö vain vältellä tärinää aiheuttavaa ajamista? Arvioita miten kallis korjaus jos vikana olisi toi kaksoismassapyörä?

        Comment


          #5
          Karkea arvio korjauskustannuksista (kytkin, 2massa vauhtipyörä +työt) noin 2 harrasteyksikköä (2te).

          Comment


          • #6
            Jos kytkin ei luista tai kolise tyhjäkäynnillä, johon tuo jo kuvailemasi naputus voisi sopia niin uskaltaisin ajaa tärinää aiheuttavaa vedätystä vältellen.

            Comment


            • #7
              Sellanen lisäys että nakutusta kuuluu vain silloin kun vaihteisto P:llä tai N:llä, jos vaihde päällä (D, S, M tai R) niin nakutusta ei ole. Herättääkö mitään ajatuksia?

              Mites muuten tuollainen kaksoismassapyörä, ei kai se kulu millään tavalla eli jos viallinen niin on ollut tehtaalta asti?

              Comment


              • #8
                Kyllä se itse asiassa väsyy, ja kilometrien myötä noita joudutaan vaihtamaan ihan lastuttamattomiinkin.

                Comment


                • #9
                  Joo niin osasi googlekin kertoa.
                  Hmm, auto on 2v vanha ja 42000km mittarissa. Onko nämä näin hupaa tavaraa?
                  Nämä uudet automaatit on kyllä siitä huonoja että jurnuttavat 1200rpm mittarissa bensan säästämiseksi, sitten tulee tällaisia lieveilmiöitä.

                  Comment


                  • #10
                    Niin tuossa olisi vielä takuu voimassa jos ei olisi ohjelmoitu, eli marmorille jos vie niin todennäköisesti liputtavat TD1 ja takuu on rauennut ja goodwilliäkin voi olla turha yrittää.

                    Suosittelen käyttämään autoa pajalla, joka ymmärtää s-tronicien päälle ja osaa diagnosoida vauhtipyörän oikein. Pulla osannee kommentoida, mutta pelkkä vauhtipyörän vaihto voisi riittää ja pikaisella haulla näyttäisi LUK:n settiä saavan noin 600€ + työt.

                    Comment


                    • #11
                      Joo, takuu umpeutui juuri ennen kuin laitoin virin, mutta sitä ennen tuota tärinää en ollut huomannut vaikka samalla tavalla olen ajanut koko ajan. Lisääntynyt vääntö siis sai ongelman esiin??

                      Liitteenä lyhyt nauhoitus nakutuksesta vaihde P:llä. Noin 6s kohdalla ja loppuosassa ääni kuuluu selvimmin. Muita kaksoismassavideoita kuunneltuani tuo nakutus ei mielestäni kuulosta samalta, mutta voihan se ääni olla erilainen eri autoissa, vai?

                      https://youtu.be/K8UCpsE_Pzs

                      Olisko vinkkiä mikä paja Varsinais-Suomessa osais noita S-troniceja tutkia?

                      Comment


                      • #12
                        Sen mitä mulla kokemusta kaksoismassoista, niiden vioista ja äänistä niin tuon videon perusteella ei kuulosta ollenkaan sille. Toki videoissa kuulostaa kaikki aina niin erilaiselta..
                        Tämän keskustelun perusteella taas kuulostaisi kaksoismassalta. Kuuluuko ääni ainoastaan tyhjäkäynnillä tai kovassa vedossa? Kuuluuko esim. Moottorijarrulla?

                        Comment


                        • #13
                          Tuota nakutusta kuuluu vain tyhjäkäynnillä kun vaihde vapaalla (N tai P), jos vaihde päällä (D tai R) niin ei kuulu enää mitään tai jos vapaalla nostaa kierroksia hiukankin niin ääntä ei ainakaan erota enää. Varmaksi en pysty sanomaan häviääkö se kokonaan.

                          Toi tärinä tulee sitten kovassa vedossa jos kierrokset <3500 suunnilleen. Nämä tuskin liittyvät toisiinsa mutta kaikki on toki mahdollista.

                          Comment


                            #14
                            Omasta kokemuksesta sanoisin vauhtiksen olevan vainaa. Tyhjänä ilman mitään kuormaa kolistaa aluksi ja kohta kolistaa ja tutisee enempi

                            Comment


                            • #15
                              Kiitoksia kaikille neuvoista. Syytä lienee lähteä pajalle ja pikaseen näitä tutkimaan ja korjailemaan. Näen setelien lentävän...
                              Onko vinkkejä missä Turun talousalueella näitä kannattaisi ruveta ihmettelemään? Onko LMS hinta-laatusuhteeltaan millainen?

                              Comment


                                #16
                                Soitappa AD avantin auto. Olli siellä pätevä kaveri, sekä hinnaltaan lompakko ystävällinen.

                                Comment


                                • #17
                                  Tässä yksilössä siis kalkatusta on kuulunut jo 1v ja 25tkm iässä jolloin auton ostin. Eli ei se normaalikulumisesta ainakaan voi johtua, oli mikä tahansa ongelman syy...

                                  Comment


                                    #18
                                    Aloittajan autossa on täysin eri moottori kuin nämä joista nokkien välinen ketju on ääntänyt tai mennyt poikki.
                                    Eli lopetetaan niistä puhuminen, kun ei kuulu tähän mitenkään.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Pulla tarkoitatko siis että tässä koneessa ei kyseistä ketjua ole lainkaan? Onko mitään veikkausta mistä ääni voisi tulla?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Vanhemmissa A5 malleissa on, sulla taitaa olla niin tuore auto ku en huomannut katsoa vuosimalliasi että mahtaako tuossa enään olla ketjulla?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Mulla kuului samanlaista vienoa nakutusta ja kone laitettiin mäntäremontin aikana atomeiksi ja kasattiin ketjuineen ja kiristäjineen uusiksi, niin tuo pieni nakutus jatkui vaan, joten meinasin että on ominaisuus.

                                          Ei kai A5:ssa(CAEA/CAEB/CDNC) ole tuota konetta ollutkaan, missä on nokkien välinen ketju ja jakopää hihnalla? Eli sitä 2.0tfsi:ta, mikä on B7 nelkussa(AXX, BWA, BWE, BPY) ja kutosessa(BPJ).
                                          Viimeksi muokannut aahoo76; 28.6.2016, 10:36.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Tässä vielä uusi pätkä tästä "dieselmäisestä" nakutuksesta, ääni tulee mielestäni tuolta seudulta mihin yritän kameran kanssa sihtailla. Tuleeko uusia ajatuksia?

                                            https://youtu.be/bg13X00hqr8

                                            Comment


                                            • #23
                                              Tämän keskustelun tulen seuraamaan mielenkiinnolla loppuun asti.
                                              Jos tässä koneessa ei ole tuota nokkien välistä ketjua niin kertokaapa mistä tuo ääni tulee ???
                                              Sinne minne kamera suunnattiin on vanhemmissa malleissa tuo kyseinen ketju, kannen takaosassa.
                                              Ja 100% varmasti omastani kuului juuri täsmälleen sama ääni.
                                              Mulla -06 2.0 Tsfi.
                                              Ylläpito on poistanut tähän keskusteluun liityvän aiheeni aikaisemmin koska heidän mielestä kyseisessä koneessa ei ole nokka-akselien välistä ketjua ja että olettamukseni sekottaisi tätä keskustelua.
                                              En edelleenkään väitä että kyseisessä moottorissa olisi nokkien välistä ketjua vaan totean että ääni on täysin sama kuin omassani oli ja mulla paljastui syyksi tuo rikkinäinen nokkaketju kiristin.
                                              Saman tyylinen kiristin sijaistee kampiakselin päässä omassani.
                                              Laitatko tänne tietoa sitten kun vika löytyy että mikä oli vikana koska mielenkiintoni on huipussa saada tietää että mikä oli vikana tuollaisessa koneessa "jossa ei ole" nokka-akselien välistä ketjua.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Ei se oikein voi olla nokkaketjun kiristin jos se kuuluu takapäästä, tuossa kun koko jakopää on ketjulla ja koneen etupäässä. Lisäksi se on muutenkin aivan erilainen kuin noissa vanhoissa koneissa. Eiköhän tuo ole vauhtis tosiaan mikä kalkattaa, siihen viittaa jo sekin, miten ääni muuttuu kun kuormitus voimalinjassa muuttuu. Sekä se että se tulee koneen takaa. 2.0tdi koneissa tuo vauhtiksen hajoaminen on huomattavasti yleisempää.

                                                näissä uusissa koneissa jakopää on tämän näköinen. Eli kiristinkin on aivan eri.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja rilin Näytä viesti
                                                  Joo, takuu umpeutui juuri ennen kuin laitoin virin, mutta sitä ennen tuota tärinää en ollut huomannut vaikka samalla tavalla olen ajanut koko ajan. Lisääntynyt vääntö siis sai ongelman esiin??

                                                  Liitteenä lyhyt nauhoitus nakutuksesta vaihde P:llä. Noin 6s kohdalla ja loppuosassa ääni kuuluu selvimmin. Muita kaksoismassavideoita kuunneltuani tuo nakutus ei mielestäni kuulosta samalta, mutta voihan se ääni olla erilainen eri autoissa, vai?

                                                  https://youtu.be/K8UCpsE_Pzs

                                                  Olisko vinkkiä mikä paja Varsinais-Suomessa osais noita S-troniceja tutkia?
                                                  Spekseiltään identtinen auto (ilman viriä) löytyy täältä ja samanlainen ääni kuuluu silloin tällöin tyhjäkäynnillä. Eipä tuota kovin helpolla saa paikannettua, mutta ominaisääneltä vaikuttaa. Olkoonkin sitten kuinka kallis ominaisääni hyvänsä :D

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Ahaa, ketjukone siis tuossa mallissa, no jostain muualta se ääni sitte tulee.
                                                    Kertokaapa viisaammat mikä on tuo osa numero 8 laurin linkissä ?
                                                    Vanhan ajan kikkahan on se että kuunnellaan puukeppiä pitkin mistä kuuluu tuo ääni voimakkaimin, silleen voisi paikantaa vikakohdan kotikonstein.
                                                    Itse löytänyt monet vikapaikat juuri tällä menetelmällä.
                                                    Viimeksi muokannut samipoika; 29.6.2016, 08:03.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Se on muovinen ketjuohjuri. kiinteästi paikallaan oleva muistaakseni.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Pienenä detailina tuossa Laurin linkissä olevat moottorit loppuu kai 2013 155kW malliin, tässä autossa (2014) 165kW vakiona, ja kuulemma monilta osin erilainen kuin vanhempi 155kW malli. En tosin tiedä onko tuo 2013 jo sama muuten mutta vain lievästi pienemmällä viritysasteella...
                                                        Tietääkö joku varmuudella mistä alkaen moottori on muuttunut? Ainakin 2012 (FL) malleissa on eri kone kuin tämä 2014 kun ei edes sama virisofta sopinut.

                                                        Edit: Huomenna audicenteriin jos ehdin..

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Nojoo, totta. Partsbase kun ei toimi enää niin nappasin vain lähimmäksi osuvan. Paljon siinä on uutta, mutta pääpiirtein rakenne suunnilleen sama.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            rilin: Itsellä A4 B8.5 rekisteröity 06/2013 155kW (CDNC) moottorilla. Tätä hommatessa kävin koeajamassa toisen vastaavan, joka oli rekisteröity 07/2013 ja siinä oli jo 165kW versio. En tiedä sitten onko A4:ään ja A5:een tullut samaan aikaan moottoriversion päivitys.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X