Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S8 2000 AQH-koneesta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • S8 2000 AQH-koneesta

    S8 AQH kolkattaa jonkun verran aina lämpimänä, kylmänä ei kolkata. Kolkatus kuuluu mielestäni parhaiten eturenkaiden takapuolelta alhaalta ja seuraa kierroksia. Kolkatuksen taajuus on noin 400 Hz ja auton tyhjäkäynti näyttäisi olevan n. 800 rpm.

    Ehdotuksia kolkatuksen lähteeksi?
    Viimeksi muokannut Killeri; 9.5.2017, 22:10.

  • #2
    400 Hz on melkoista sirinää jo moottorin ääneksi... ei kolkatukseksi oikein voi kutsua. Millä päättelit/mittasit taajuuden?

    Comment


    • #3
      Äh, siis tarkoitin, että 400 kolkatusta per minuutti *takaisin fysiikan tunnille*

      Comment


      • #4
        Nokka-akselithan pyörii puolella kampiakselin nopeudesta eli voisi olla esim. venttiilinpainin.

        Comment


        • #5
          Voiko se kuulua parhaiten alapuolelta konetta?

          Comment


          • #6
            Kiertokangen laakerit menossa? Öljypumppu vikaa?

            Comment


            • #7
              Kuuluuko se jumiva nostaja stetoskoopilla kannesta selvästi?

              Edit: vika löytyi. Vänkärin puolen katalysaattorista kuuluu kalinaa ja se lakkaa kun sitä hivauttaa nyrkillä ja alkaa hetken päästä uudelleen. Auto on vm. 1995 paperilla, joten tulevatko kyseeseen tarvittaessa kisakissat?
              Viimeksi muokannut seepra; 8.6.2016, 15:45.

              Comment


              • #8
                Remmiremontin jälkeen S8 AQH kertoo tyhjäkäynnillä, että
                091: 760 rpm, 18,0% load, cam ctrl off, ja idle stabilization -1,0 CF
                092: 760 rpm, 18,8% load, cam ctrl off ja idle stabilization 0,0 CF
                093: 720 rpm, 18,8% load, idle stabilization -9,0 CF ja toinen idle stabilization -3.0 CF

                Tuossa on vissiin vikaa? Mikä tuo CF on? Auto käy tyhjäkäynnillä vähän humpaten.

                Comment


                  #9
                  CF on correction factor. Noi on nokkien kiristinten/säädinten säätöarvoja ja toinen on pielessä. Ohjearvo on muistaakseni +-3 astetta.

                  Tosin minulla nuo on tasan 0.0 molemmissa bankeissa ja silti tyhjäkäynti hiukan heiluu että ei se ainut syy välttämättä ole.

                  Comment


                  • #10
                    Näkeekö sen jostain muualta, että onko vika ketjussa vai sen kiristimessä vaiko pielessä olevassa jakopäässä?

                    Mitä tarkoittaa tuo astesymboli ja KW sen perässä?

                    Tuossahan on niin, että remmin rullat ovat pakonokissa ja hall-anturit imunokissa? Se siis voi olla niin, että jos ajoitus on pielessä, niin tuo bank 2 "edistää" muutaman asteen ja täten sitten myös nuo imunokat menevät muutaman asteen liikaa eteen (oletan, että -merkkinen luku tarkoittaa "liian aikaisin")?
                    Viimeksi muokannut seepra; 9.5.2017, 21:22.

                    Comment


                      #11
                      KW...? No W on yleensä Winkel eli kulma ja K on varmaan Korrektion tjms. Korjausta tai säätöarvoa se käsittääkseni kuitenkin tarkoittaa.

                      Parit peruskysymykset? Tehtiinkö jakopää oikeilla ajoitustyökaluilla ja mitä nuo measuring blockit näyttivät ennen jakopääremppaa? Tuliko tyhjäkäynnin humppaus vasta remontin myötä vai oliko jo aiemmin?

                      Comment


                      • #12
                        Tehtiin oikeilla työkaluilla, ne olivat minun. Muistelen, kun ite tein edellisen kerran, niin olisko olleet -7 ja -4 tjsp. Tyhjäkäynti ei humpannut ennen noin paljon. Sen hädin tuskin huomasi.

                        Mietin tuossa itekseni, että tuo -7 ei varsinaisesti mahtunut ihan toleransseihin (-6 lienee isoin) mutta kun nuo arvot olivat vain kolmen jyvän päässä, verrattuna tämänhetkiseen, jossa on kuuden pykälän väli, auto ehkä saattoi käydä nätimmin?
                        Viimeksi muokannut seepra; 9.5.2017, 22:08.

                        Comment


                          #13
                          KW on Grad Kurbelwelle eli kampuran asteita.

                          Comment


                          • #14
                            Onko tuo kampuran asteet missä suhteessa nokkien astevirheeseen?

                            Edit: valistunut arvaus, kampuran asteet on kaksinkertaiset nokkien asteisiin?
                            Viimeksi muokannut seepra; 9.5.2017, 22:16.

                            Comment


                              #15
                              Käyttäisin ehkä hihnan löysälle ja ajoittaisin uudestaan. Samalla erityistä huomiota kiinnittäen niihin nokka-akselien päätysalmiakkeihin. Olen yhden tavannut joka oli niin holo siihen akselinpäähän että varmasti sai pari astetta heittoa pelkästään siitä. Samoin ne pultin ja rattaan väliset pinnat pitäisi aina muistaa putsata ja öljytä ettei kanita siitä päätypulttia kiristäessä.

                              Nuo pitäisi kyllä huomata jos konetta käsin pyörittelee ja sovittaa lukitusvehkeet paikoilleen uudestaan ennen lopullista kasausta. Mites se vaimentimen linkun ja rungon mitta? Katoitko mauserilla että on sen ~5mm kasauksen jälkeen?

                              Comment


                              • #16
                                Minä en ole katsonut mitään, se on tehty muualla. Mutta hyviä niksejä.

                                Comment


                                  #17
                                  No sinänsä ihan sama kuka sen on tehnyt. Jos siitä olet jollekin maksanut niin olisi sen kai syytä olla asiallisesti tehty niin että kone käy kunnolla.

                                  Ei ole montaa viikkoa aikaa kun ajoitin yhden S6 jakopään joka oli liikkeessä ihan kunnon korvausta vastaan tehty mutta aivan pitkin vittua oli kaikki. Näki heti kun nokkien rautaa laittoi paikalleen ettei oo osattu tai viitsitty, pari senttiä heittoa vastakkaisessa päässä kun laittoi toisen pään raudasta jompaan kumpaan akselinpäähän kiinni.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tuossa kasikorissa on muistaakseni tilaa kokeilla tuo Helposti (TM) eli ottaa muovit pois edestä ja rautaa rakoon.

                                    Comment


                                      #19
                                      Saattaa olla. Kampura ensin lukkoon ja sitten raudalla kokeilee.

                                      Pelkkä nokkkien rauta saattaa mennä hyvin paikalleen vaikka kampura olisi pielessä koska monet oikaisee siinä että katsoo vaan siitä yläpuolelta sitä jakopään muovisuojan merkkiä joka ei ole riittävän tarkka eikä sitä ole edes tarkoitettu varsinaiseksi ajoitusmerkiksi.

                                      Comment


                                        #20
                                        Alkuperäinen kirjoittaja seepra Näytä viesti
                                        Onko tuo kampuran asteet missä suhteessa nokkien astevirheeseen?

                                        Edit: valistunut arvaus, kampuran asteet on kaksinkertaiset nokkien asteisiin?
                                        Joo kampura pyörii kaksi kertaa nopeammin kuin nokat. Eli jos heittoa on 10 astetta (kampuralla), niin nokassa se on viisi astetta. VCDS siis ilmoittaa kampuran asteina ne, eli älä mene sekaisin. :)

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tuon remontin tehneillä on ollut käytössä myös se asiaan kuuluva kampura-tuluppa. Se oli multa lainassa. =)

                                          Edit: tuleekö öljyt pihalle, jos ottaa sen kampuran tulpan pois?

                                          Comment


                                            #22
                                            Ei tule.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Jepu, taidanpa tesmailla illan päälle. Kun täällä on tätä asiantuntemusta nähtävästi lähestulkoon mihin tahansa asti, niin pyytäisin teitä vilkaisemaan tuota S8 pakoäänien vaimennustakin koskevaa topikkia. Siinä on sen verran miehekkäät äänet, että OYSin Kuulokeskuksesta tulee joulukortti, jos tuolla jatkaa ajelua.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Välikysymyksenä heitän, että kuinka kireällä tuon V8 5V remmin kuuluu olla kun se on "paikallaan?" Kun ite viimeksi asensin sen, se oli mielestäni löysemmällä, eli siten, että riippuen nokkien kääntymisestä jousien varassa, se pystyi "lepattamaan" hieman jommalla kummalla puolen nokkien rullaa. Nyt se ei lepata kyllä juuri ollenkaan. En siis itse ole asentanut remmiä tällä kertaa. Onko mahdollista, että remmisarja olisi muuttunut jotenkin vähän tiukemmaksi vuosien varrella?

                                                Edit: Mietin tuossa sitä, että jos nokkahihna on liian "kireällä" niin käykö siinä sitten niin, että niiden remmien välissä on ihan aavistus vähemmän sitä hihnaa ja ne tulee sitten hieman aikaisessa (eli siksi tuo -9 ja -3 CF tuossa 093 -kanavalla)
                                                Viimeksi muokannut seepra; 11.5.2017, 13:54.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Ihan siitä kiinni mihin asentoon nokat sattuu jäämään. Siellä on 40 venttiilinjousta ja aina siellä joku vääntää jotain nokkaa johonkin suuntaan.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Mjoo, mutta tarkoitin, että kun se remmi oli viimeksi asennettuna sen virallisen Erwin -ohjeen mukaan, niin aina JOLLEKIN puolelle nokkia jäi löysää. Nyt ei jää minnekään. Perustin siis tämän kyselyn liiasta kireydestä siihen.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Päivitystä tilanteeseen: remmi on justiinsa oikeassa ajassa ainakin päätellen tuosta laitteistosta. Tappi sisään ja rauta sujahti paikalleen kuin....no, sujahti se. Onko seuraava kohde kannen ketjut vai jopati kiristimet?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Päivitystä pikku pulmiini: Auton pakoputkistosta tuli asiallisen kuulloinen kun keskipönttö palasi paikalleen. Tyhjäkäynti seilaa edelleen hieman, savukoneella tutkittu, ettei imupuolella ole minkään valtakunnan vuotoja. Lienee aika alkaa tutkimaan Lambdojen ja MAFin tilannetta?

                                                        Eniten huolestuttaa auton alle valuva punertava neste, joka ei mielestäni ole jäähdytysnestettä, se on enemmän öljymäistä. Kuva paikasta vaihteiston öljypohjan takana, josta se tippasee, tippaisu on keskittynyt tuohon proppuun, joka on siis alhaalta päin avattava:



                                                        Mitä tuo tippaisu voisi olla? Laatikko kävi Recrolla pari kk sitten huollossa.
                                                        Viimeksi muokannut seepra; 12.6.2017, 19:08.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Eräästä 4.2 ARS koneesta kuulin livenä kun kiristimen liuku hajosi. Olin sattumalta auton vieressä, moottori kävi tyhjäkäyntiä konepelti auki. Aika räsäyksen se piti ja käynti heikkeni selvästi. Onnesta hajosi siinä tallin edessä ettei tarvinnut kuin ajaa sisälle ja alkaa purkamaan.

                                                          VCDS näytti juuri tuon viestin #24 suuntaisia lukemia vaikka tuohon asti kaikki oli ollut aivan kunnossa. Jako oli merkeissään kun olin sen tuohon autoon juuri hetkeä aiemmin tehnyt ja oli tietenkin myös ohjurin hajoamisen jälkeen. Sehän kertoo vain että pakonokat ovat keskenään ja kampuran kanssa oikein. Imu- ja pakonokkien välinen ajoitus pitää tarkistaa venakoppa avaten nokkapukkien merkeistä.

                                                          Vaihdoin molemmin puolin uudet ketjut ja kiristimet. Kuskin puolella vanha oli ehjä mutta yhtä kauan se on siellä ollut kuin tuo apukuskin puoleinen josta muovit hajosi eikä tarvitse tuon auton eliniän aikana enää murehtia. Lopputuloksena kone käy aivan tasaista tyhjäkäyntiä, nätemmin kuin oman ässän kone. VCDS näyttää rempan jälkeen about tämän näköisiä arvoja.

                                                          https://youtu.be/wS-cI4daFiU

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Mikäs videon laitteessa hätänä kun ei ajotus muutu?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X