Eli kävinpä tänään katsastuksessa ja sain hylätyn paperin höystettynä kahden päivän ajoluvalla.
Joutokäynnillä meni ihan sujuvasti, mutta yli 2000 kierroksilla tuli ongelmia:
Happipitoisuus haukkas 8,50 (sallittu 5,00) ja sen seurauksena tuli vääristyneet päästöarvot.
Kone tuntus vähän haukkovan/empivän tasakaasulla ja pakoputkesta kuuluu vienon pientä pauketta, tai pikemminkin tuhahtelua samalla. Ei mitään suurta, eikä normaalikäytössä asiaa juuri edes huomaa, mutta ilmeisesti tarpeeks suuri vika tähän väliin. Katsastusmies painotti moottorin käyntiä todennäköiseksi syyksi viallisiin päästöihin. Lambda on vaihdettu, pakoputkessa ei pitäisi olla reikiä tai vuotoja (pitää vielä tutkia uudemman kerran) ja käynti on muuten ihan tasaista. Nykimistä ei juurikaan esiinny ja tyhjäkäyntikin on ihan nättiä. Paikallisen korjaamon mies veikkas viallista imuventtiiliä noin kylmiltään mahdolliseksi viaksi. Ei kerenny kuitenkaan tutustumaan asiaan sen enempää kiireiltään. Virranjakajan kannen kärjet oli pyörijän reitin kohdalta hapettunu aika pahasti kun sitä eilen putsailin. Pinnat oli niiltä kohdin ihan selveesti kulunutkin. Jonkun sortin ura siihen oli päässy syntymään, enkä saanu kovin hyvännäköstä kosketuspintaa aikaseks vaikka kuinka cleanerilla yritin hinkata. Mahdollista että aiheuttaa vastaavanlaisia ongelmia? Ja kuumana joutuu joskus starttailemaan muutaman kerran ennen kun innostuu lähtemään.
Kone ei ollut ihan kokonaan lämmin kun päästöjä mitattiin ja huomautin katsastusmiehelle asiasta, mutta siihen todettiin vaan että kyllä se ihan tarpeeks lämmin oli. Pojilla tuntu olevan melkonen kiire päällä kun jouduin itekkin odottamaan aika reilusti.
Jotain pitäis kuitenkin keksiä suhteellisen pikasesti ettei mee auto ajokieltoon. Ehdotuksia ja korjausehdotuksia otetaan vastaan fiksummilta.
Joutokäynnillä meni ihan sujuvasti, mutta yli 2000 kierroksilla tuli ongelmia:
Happipitoisuus haukkas 8,50 (sallittu 5,00) ja sen seurauksena tuli vääristyneet päästöarvot.
Kone tuntus vähän haukkovan/empivän tasakaasulla ja pakoputkesta kuuluu vienon pientä pauketta, tai pikemminkin tuhahtelua samalla. Ei mitään suurta, eikä normaalikäytössä asiaa juuri edes huomaa, mutta ilmeisesti tarpeeks suuri vika tähän väliin. Katsastusmies painotti moottorin käyntiä todennäköiseksi syyksi viallisiin päästöihin. Lambda on vaihdettu, pakoputkessa ei pitäisi olla reikiä tai vuotoja (pitää vielä tutkia uudemman kerran) ja käynti on muuten ihan tasaista. Nykimistä ei juurikaan esiinny ja tyhjäkäyntikin on ihan nättiä. Paikallisen korjaamon mies veikkas viallista imuventtiiliä noin kylmiltään mahdolliseksi viaksi. Ei kerenny kuitenkaan tutustumaan asiaan sen enempää kiireiltään. Virranjakajan kannen kärjet oli pyörijän reitin kohdalta hapettunu aika pahasti kun sitä eilen putsailin. Pinnat oli niiltä kohdin ihan selveesti kulunutkin. Jonkun sortin ura siihen oli päässy syntymään, enkä saanu kovin hyvännäköstä kosketuspintaa aikaseks vaikka kuinka cleanerilla yritin hinkata. Mahdollista että aiheuttaa vastaavanlaisia ongelmia? Ja kuumana joutuu joskus starttailemaan muutaman kerran ennen kun innostuu lähtemään.
Kone ei ollut ihan kokonaan lämmin kun päästöjä mitattiin ja huomautin katsastusmiehelle asiasta, mutta siihen todettiin vaan että kyllä se ihan tarpeeks lämmin oli. Pojilla tuntu olevan melkonen kiire päällä kun jouduin itekkin odottamaan aika reilusti.
Jotain pitäis kuitenkin keksiä suhteellisen pikasesti ettei mee auto ajokieltoon. Ehdotuksia ja korjausehdotuksia otetaan vastaan fiksummilta.
Comment