Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Päästöissä hapet koholla, käynnissä pientä vikaa.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Päästöissä hapet koholla, käynnissä pientä vikaa.

    Eli kävinpä tänään katsastuksessa ja sain hylätyn paperin höystettynä kahden päivän ajoluvalla.

    Joutokäynnillä meni ihan sujuvasti, mutta yli 2000 kierroksilla tuli ongelmia:

    Happipitoisuus haukkas 8,50 (sallittu 5,00) ja sen seurauksena tuli vääristyneet päästöarvot.

    Kone tuntus vähän haukkovan/empivän tasakaasulla ja pakoputkesta kuuluu vienon pientä pauketta, tai pikemminkin tuhahtelua samalla. Ei mitään suurta, eikä normaalikäytössä asiaa juuri edes huomaa, mutta ilmeisesti tarpeeks suuri vika tähän väliin. Katsastusmies painotti moottorin käyntiä todennäköiseksi syyksi viallisiin päästöihin. Lambda on vaihdettu, pakoputkessa ei pitäisi olla reikiä tai vuotoja (pitää vielä tutkia uudemman kerran) ja käynti on muuten ihan tasaista. Nykimistä ei juurikaan esiinny ja tyhjäkäyntikin on ihan nättiä. Paikallisen korjaamon mies veikkas viallista imuventtiiliä noin kylmiltään mahdolliseksi viaksi. Ei kerenny kuitenkaan tutustumaan asiaan sen enempää kiireiltään. Virranjakajan kannen kärjet oli pyörijän reitin kohdalta hapettunu aika pahasti kun sitä eilen putsailin. Pinnat oli niiltä kohdin ihan selveesti kulunutkin. Jonkun sortin ura siihen oli päässy syntymään, enkä saanu kovin hyvännäköstä kosketuspintaa aikaseks vaikka kuinka cleanerilla yritin hinkata. Mahdollista että aiheuttaa vastaavanlaisia ongelmia? Ja kuumana joutuu joskus starttailemaan muutaman kerran ennen kun innostuu lähtemään.

    Kone ei ollut ihan kokonaan lämmin kun päästöjä mitattiin ja huomautin katsastusmiehelle asiasta, mutta siihen todettiin vaan että kyllä se ihan tarpeeks lämmin oli. Pojilla tuntu olevan melkonen kiire päällä kun jouduin itekkin odottamaan aika reilusti.

    Jotain pitäis kuitenkin keksiä suhteellisen pikasesti ettei mee auto ajokieltoon. Ehdotuksia ja korjausehdotuksia otetaan vastaan fiksummilta.

  • #2
    Hmm. Tuossa pakoputken kuntoa tarkastellessa panin merkille että edellisen omistajan veistelemä pakoputken pää on kaikkea muuta kuin tiivis. Siitä päästähän katsastusmies on lukemat ottanu. Voiko se vaikuttaa tulokseen?

    Comment


    • #3
      mun tietääkseni se inssi tunkeen hieman syvemmälle sinne putkeen sen anturin, ettei tuommoiset vaikuttaisi, tiedä sitten kuinka paljon se liitos sinulta vuotaa.

      Comment


      • #4
        No juu, ei tuo kyllä vaikuttais suuremmin vuotavankaan kun testasin ihan aineen kanssa. Näytti pahemmalta kuin olikaan. Vika lienee jossain muaalla, kun vain keksis missä.

        Comment


        • #5
          Mitäs nuo muut päästöarvot jäi näyttämään?

          Comment


          • #6
            No pistetäänpä nuo muutkin arvot sitten kehiin jos niistä on jotain apua.

            CO-pitoisuus joutokäynnillä 0,24%. Yli 2000rpm 0,42%.
            HC-pitoisuus joutokäynnillä 50ppm. Yli 2000rpm 1563ppm.
            Lambda-arvo 1,45.
            CO²-pitoisuus joutokäynnillä 14,90%. Yli 2000rpm 8,70%
            O²-pitoisuus joutokäynnillä 0,36%. Yli 2000rpm 8,50%

            Huomenna käynti paikallisella Audi-liikkeellä. Josko sieltä löytyis sopuhintaan ratkaisu. Omat ideat on ainakin aika vähissä.

            Comment


            • #7
              Oletko katsonut mitä VAGcom sanoo asiasta? Sieltä voisi löytyä jotain osviittaa.

              Comment


              • #8
                sen verran hurjat arvot nuo, että en epäilisi yhtään sitä venttiilivikaa

                Comment


                • #9
                  Oletko katsonut mitä VAGcom sanoo asiasta? Sieltä voisi löytyä jotain osviittaa.
                  Katsoisin mielellään jos omistaisin, mutta nyt on tyydyttävä oman pään tietoihin.

                  Venttiilivikahan se tosiaan voi olla vaikka ei siltä oiken tunnukaan. Tiedä sitten kuinka paljon noin kovat O²-arvot vääristää tuota tulosta.

                  Comment

                  Working...
                  X