Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.7bit pakoventtiili poikki.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2.7bit pakoventtiili poikki.

    Mulla on projektina tollanen vanha Allroad 2.7bit AVK:lta. Koneella oli ajettu 170tkm. Tein pataan kansiremontin samalla kun se oli pois konehuoneesta.

    Nyt kun sain paketin kasaan ja käymään niin muutaman käynnistyksen jälkeen ajattelin käyttää koneen kunnolla lämpimäksi ja täyttää tiptronic. Kone kävi nätisti ja tasaisesti tyhjäkäyntiä kun yhtäkkiä kuuluin metallinen "klik" ääni ja kone sammui. Heti tuli sellanen olo, että nyt meni jotain. Varovasti koitin kampiakselin päästä pyöritellä ja eihän se koko kierrosta pyöriny.

    Nyt on kone lattialla ja kuskinpuolen kansi pöydällä. Olisko toi nyt sitten kutos sylinteri missä oli yksi pakoventtiili katkennu ja pilannu samalla männän ja kannen. Nyt suurin kysymys on, että mitä siellä oikeesti on tapahtunut. Venttiili on ilmeisesti katkennut heti kiilojen alapuolelta. Kiilat oli paikoillaan ja sentin nysä venttiilin vartta vielä kiinni lautasessa venttiilikonristossa. Kaikki muu löytyi männän päältä.

    Näyttäisi siltä, että lohko säästyi eli uudella männällä ja kannella tästä tulee vielä soiva peli. Onko näistä mennyt noita pakoventtiileitä? Kaikki venttiilit kävi venttiilisorvissa ja kaikki olivat suoria. Vähän nyt huolestuttaa noi loputkin venat, että pitäiskö nyt kaikki uusia?

    https://www.dropbox.com/s/2tl8x350b1...95718.jpg?dl=0
    https://www.dropbox.com/s/kfnu78jrs7...95758.jpg?dl=0
    https://www.dropbox.com/s/p90iem71eu...95825.jpg?dl=0
    https://www.dropbox.com/s/ltyqeo836p...95837.jpg?dl=0

    #2
    Mitä teit siinä remontissa?

    Ei tuo mitenkään yleistä näissä koneissa ole, päinvastoin.

    Comment


    • #3
      Ihan perus kansiremppa. Kansien oikaisu, venttilien hionta venttiilisorvissa, seetien hionta, uudet kumit, stefat, tiivisteet yms...

      Oli vaan menny vielä jotenkin niim oudosta kohtaa poikki, sentti venttiilin yläpäästä ja vielä tyhjäkäynnillä.

      Comment


      • #4
        Kasasit vanhoilla nostimilla? Samat osat kuin 1.8t kansissa ja tuttu tarina, jos ei tarkista nostinten välyksiä ennen starttia.

        Comment


        • #5
          Kasasin vanhoilla nostajilla ja venttiileillä kun kaikki tuntui olevan kunnossa. Mitä se vanha nostaja oli voinu siellä tehdä, että venttiili katkeaa noin? Kaikki liikkui poteroissaan kevyesti kasattaessa ja myös nyt tuhon jälkeen.

          Comment


            #6
            Tässä keslusteltu asiasta, viestistä 279 eteenpäin.

            Comment


            • #7
              Killarin linkissä löytyi kuva 1.8t katkenneesta venttiilistä ja aivan identtiseltä näytti, joten syykin lienee sama.

              Eipä vaan ole koskaan käynyt noin muissakaan moottoreissa vaikka on vanhoilla nostajilla koottu ja välillä ne on seisonu pitkiäkin aikoja kuivana pöydällä.

              Ihmeellistä sinäänsä, että kone kävi todella nätisti ja ilman rapinoita siihen yhteen ainoaan kilaukseen asti.

              Comment


              • #8
                Saatta vika tosiaan olla noissa mun nostajissa. Tuhoutuneesta kannesta löytyi yksi pakopuolen nostaja mikä on selkeesti muita jäykempi ja liikkuu vähemmän. Varmuudella en osaa enää sanoa oliko katkenneen venttiilin kohdalla koska tuli kiukkupäissään purettua ja sekoitettua paikat.

                Myös imupuolen nostajista pari oli jumissa. Taitaa vaan olla umpinaiset imuvenat vähän vahvempia. Tuleeko noista nostimista hyvät purkamalla ja putsaamalla vai onko uusittava?

                Hiukan nyt vaan mietityttää onko ehjän kannen venttiileissä jo vaurioita vaikka ei poikki ole mennytkään. Nostajat nyt tottakai käyn läpi myös sieltä puolen, mutta miten varmistua siitä ettei venttiileissä olr vaikka hiusmurtumia?

                Comment


                  #9
                  En osaa sanoa mutta itse näkisin venttiilien olevan sen verran edullisia, ainakin vakiotavarana että jos on syytä epäillä niin laittaisin uudet.

                  Comment


                    #10
                    Ei ne venttiilit ihan pienestä katkea. Jos eivät ole kierossa, niin kovaa ajoa vaan.

                    Minä en ole koskaan törmännyt tuohon 1.8t nostinongelmaan 2.7 koneissa. En tiedä mistä se johtuu, mutta olen kasannut monta konetta vanhoilla nostimilla ilman minkäänlaista ongelmaa.

                    Comment


                    • #11
                      Ihan uusi juttu itsellekin. Siksi vähän ensin ihmettelinkin. Joskus on vanhat nostajat ensin vähän rapisseet ennen kun öljyt ja kone on lämmennyt ekan kerran. Nyt ei edes kuulunut sellasia ääniä, että olis ollu kovat välykset.

                      Noh. Hankitaan uudet osat tuhoutuneiden tilalle ja käyn ne nostajat läpi huolella.

                      Comment


                      • #12
                        Mun tallissa vieraillu aikas monta kantta ja tasaseen tulee vastaan jumittuneita nostimia. Jopa moottoreissa, mitkä on otettu käytöstä muutamia viikkoja aikasemmin.
                        Venttiilit ei noista kulu. Ohjurit on vakiona ihan kuraa...

                        e: rapina on merkki terveestä tyhjästä nostimesta.

                        Comment


                          #13
                          Joo noin kävi mulle toisessa autossa kanssa, sen jälkeen aina avannut nostajan hytikkaosan kasauksen yhteydessä.

                          Comment


                          • #14
                            Omaani laitoin uudet nostimet ja venttiilit niin tarviiko nostimille tehdä muutakun laittaa paikalleen?

                            Comment


                            • #15
                              Pyöritä 10-15 rinkiä käsin ja tarkista välykset.

                              Comment


                              • #16
                                En hirveesti ole perehtynyt hydraulisten nostajien elämään, mutta kuuluuko nostajien tyhjentyä, kun nokka painaa nostajaa eikä ole öljynpaine pitämässä ns kovina? Pyörittelin käsin konetta niin tehdas mehut tuli nostajista ulos eli normaalia? Paljonko välystä saa olla?

                                Comment


                                • #17
                                  Tarkotan välyksellä sitä, että kun nostaja on nokan perusympyrällä ja työnnät väliin esim 1-2mm liuskaa kuuluu nostimen painua ilman suurempia ponnisteluja alaspäin eikä venttiili saa aueta.
                                  Risan nostimen tapauksessa venttiili kantaa kokoajan. Tämä rikkoo venttiilin lukkosokan alta.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tässä ja tuossa Killerin viittaamassa toisessa viestiketjussa on esitetty eri teorioita tuolle venan katkeemiselle. Toisessa sanotaan että nostin painuu kasaan ja jää pohjaan niin suuri välys pääsee hakkaamaan venan poikki. Ja sitten teoria että nostaja jää jumiin/liian auki ja vena kantaa kokoajan ja rikkoo venan. Kuulostaa aika erikoiselta, voisiko joku vääntää rautalangasta kiitos :)
                                    Vai voiko jumissa oleva nostaja täys pituudellaan aiheuttaa venttiilin osumisen mäntään? Onko ajotus/tilat niin tiukkoja?

                                    Jos vertaa vastaavaan rakenteeseen kovilla nostaja kupeilla, niin ei ainakaan kantava vena aiheuta katkeemista. Useamman millin välyksestä ei ole kokemusta voisiko se rikkio venan, luulisi että sekään ei vaurioita muutakun kupin pintaa tai nokkaa.
                                    Vai onko näissä esimerkki tapauksien koneissa sitten tuo pakovena vaan rakenteeltaan niin heikko tms.?

                                    Comment


                                      #19
                                      Kuullostaa ihan samalta jutulta; http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?f=4&t=210625

                                      Comment


                                        #20
                                        Minä kun omaa konetta (vapari tosin mutta mahtaa olla samanlaiset nostajat) aikanaan kasasin, tein niin että lutkutin jokaisen nostajan erikseen uppokylvyssä pienessä astiassa niin että niissä oli uudet öljyt sisällä ja liikkuivat varmasti jouheasti. Muutaman kuukauden seisokin jälkeen muutama niistä oli ennen tuota käsittelyä aivan kivikovia.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Alkuperäinen kirjoittaja haraldh Näytä viesti
                                          Kuullostaa ihan samalta jutulta; http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?f=4&t=210625
                                          Mä luulin, että mulla kävi huono tuuri, mutta tällä kaverilla ilmeisesti kävi sama tapaus kolme kertaa putkeen....

                                          Toivottavasti täällä päästään yhdellä uusintayrityksellä.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Minun käsitykseni on että katkeaminen johtuu siitä, kun nostaja on jumissa ja pitkänä, niin venttiili osuu mäntään.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ei katkee venttiilit näistä vaikka menee jako sekasin ja osuu venat mäntiin. Välillä juntannu niin solmuun venat ettei lähde edes ohjurista irti kuin lekalla.

                                              Comment


                                                #24
                                                Eipä niin. Mutta miksi ne sitten katkeaa tuon nostimen takia?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Olisko tässä mitään järkeä?? --> http://badger-5.com/bin/5v-installat...-supertech.pdf <-- Kun osa on jo uusinut nostajat ja silti venttiilit menee poikki.
                                                  Attached Files
                                                  Viimeksi muokannut okkim; 1.5.2017, 01:12. Perustelu: Tiedosto lisätty liitteeksi, pysyy varmemmin tallessa.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    No tuohon minä ainakin uskoisin ennemmin kuin kovaan venttiilinnostimeen. Koska jos se nostin on kova, vena saattaa löydä mäntään mutta ei se silloin sieltä kiilojen alta katkea ( minun kokemuksen ja maalaisjärjen mukaan ).

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Mielenkiintoista, pitää seurailla aihetta.

                                                      Ite oon aina laittanu nostajat ruuvipenkkiin ja työntäny öljyt pihalle, enkä ole täyttänyt tai mitään.
                                                      Muutamia 1.8vapari/turboja näin tehny.
                                                      Toinen mikä voi seurata jos jättää tyhjentämättä, on ettei kone lähde käyntiin. Koska venttiilit kantaa niin pahasti, mutta venan katkeaminen on jo aika raju ilmiö.

                                                      Edit. Tuo jousen väärä asento on kyllä todennäköisempi syy, mutta sen luulisi huomaavan aika helposti. Huom. luulisi, en ole kokeillut ja katsonut.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Minulla on ollut joskus jotkut nostimet kovana, ja sen on huomannut siitä että kone ei ole käynyt kaikilla sylintereillä. Kun se on aikansa käynyt tyhjää, käynti on tasaantunut ja nostimet asettuneet. Eli aluksi jotkut venttiilit ovat olleet auki. Mutta mikään vena ei ole katkennut.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Mulla osu toisessa kulkineessa mäntään tai hipaisi vain. Ei mennyt poikki mutta snadisti vinoon.

                                                          Mä olen avannut ja puhdistanut nostimen mekanismin, lisäksi lisännyt vähän siemenöljyä kasatessa, ei kuitenkaan paljoa.

                                                          Comment


                                                          • #30


                                                            Kyllä nuo venat aika paljon kestää taipua katkeematta...

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X