Autossa mittarissa nyt 220 tkm ja viimeksi jakohihna vaihdatettu pikkaisen alle 100 tkm ihan liikkeessä. Tee-se-itse hengesssä laitoin auton "pukeille" (= pari lankkua eturenkaiden alle jotta nousee pikkaisen maasta) ja lähdin repimään pakettia auki.
ELSAsta ohjeita ja parin tunnin kuluttua olikin etupuskuri irti ja apulaitehihna pois. Nokka-akselissa oli selvä YKK merkki joten väänsin kampuralta myötäpäivään kunnes merkki oli tarkasti kohdallaan. Sitten kiristin irti ja vanha hihna ja vesipumppu pois. Jäähynesteet laskin ensiksi alaputkesta ämpäriin ettei piha sotkeudu enempää.
Ja sitten pakettia kasaan. Sitten tulikin pieni miettimistauko. Nokkapyörässä oli pirun selvä merkki mutta kampuralla ei tai no oli se siinä apulaitteen hihnapyörässä mutta moottorin rungossa tai koteloissa ei mitään. Huonostihan tonne näkikin koska syyläri oli edelleen auton nokalla. No, ei muuta hihna hampaille ja raaka oletus siitä että jos nokassa on merkki tasan kohti taivasta niin on se tossa kampurallakin.
Hihnat oikeaan kireyteen kuten ELSA neuvoi, työkaluina lukkorengaspihdit (Audillä tähän jokin erikoistyökalu) ja 13 mm lenkki, ja tämän jälkeen pyöritin taas kampuralta ja kokeilen että pyörii nätisti.
Ja tästä opimme ainakin sen että merkkaa ne hampaat aina ennen kuin ottaa vanhan hihnan pois.
Ja käymään.. ei poksahtanut. Jos sitä huomenna kasailisi puskurit ja muut. Öljyt ja suodattimet tuli vaihdettua samalla.
ELSAsta ohjeita ja parin tunnin kuluttua olikin etupuskuri irti ja apulaitehihna pois. Nokka-akselissa oli selvä YKK merkki joten väänsin kampuralta myötäpäivään kunnes merkki oli tarkasti kohdallaan. Sitten kiristin irti ja vanha hihna ja vesipumppu pois. Jäähynesteet laskin ensiksi alaputkesta ämpäriin ettei piha sotkeudu enempää.
Ja sitten pakettia kasaan. Sitten tulikin pieni miettimistauko. Nokkapyörässä oli pirun selvä merkki mutta kampuralla ei tai no oli se siinä apulaitteen hihnapyörässä mutta moottorin rungossa tai koteloissa ei mitään. Huonostihan tonne näkikin koska syyläri oli edelleen auton nokalla. No, ei muuta hihna hampaille ja raaka oletus siitä että jos nokassa on merkki tasan kohti taivasta niin on se tossa kampurallakin.
Hihnat oikeaan kireyteen kuten ELSA neuvoi, työkaluina lukkorengaspihdit (Audillä tähän jokin erikoistyökalu) ja 13 mm lenkki, ja tämän jälkeen pyöritin taas kampuralta ja kokeilen että pyörii nätisti.
Ja tästä opimme ainakin sen että merkkaa ne hampaat aina ennen kuin ottaa vanhan hihnan pois.
Ja käymään.. ei poksahtanut. Jos sitä huomenna kasailisi puskurit ja muut. Öljyt ja suodattimet tuli vaihdettua samalla.
Comment