Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80 2,0E, 116 Hp, vm.-93 manuaali laatikolla

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 80 2,0E, 116 Hp, vm.-93 manuaali laatikolla

    On tullut hankittua otsikon mukainen Saksan seisoja ja aattelin ensitöikseni vaihtaa moottori- ja vaihdelaatikon öljyt. Huoltokirjassa ei vaan ole mainintaa tilaviuuksista ja laatikkoöljyn luokituksista. Lueskelin noita vanhoja aiheita aina joulukuulle saakka, mutta en löytänyt hakemaani. Siis seuraavia tietoja:

    - moottorin öljytilavuus uudella suodattimella?
    - laatikon öljytilavuus ja luokitukset öljylle? Missähän mahtaa olla täyttöproppu? Tyhjäys varmaankin löytyy jostain laatikon alapuolelta.

    Varmaan jossain vaiheessa pitäis nokkahihnakin vaihtaa. Vanhemmissa topiceissa olikin juttua muista Audin malleista. Niissä oli purettu keulalta ainakin jäähdytin pois. Mites ton 80:n kanssa on, jos vaihtaa vain pelkän hihnan, niin onnistuuko kotikonstein suurempia purkamatta? Onko nokkapyörässä ja kampuran päässä paikat lukitusruuveille, kun merkit kohdalla? Jos on, niin minkä kokoisia pultteja pitäis varata?

    Aloitetaan Audeilu aluksi vaikka näillä kysymyksillä.

    #2
    Autodatan mukaan:

    - Moottorin öljytilavuus suodattimen kanssa 3L
    - Laatikon tilavuus 2.35L 75W/90 Synth.

    Muihin vastatkoon joku joka tietää.

    Comment


      #3
      Öljy mielellään Castrol TAF-X tai Mobil VS200 tai Redline MT90. Joka tapauksessa GL4, ei 5! Käyttöproppu vasemman vetarin laipan lähellä. 17mm kuusiokolo tai tamper proof torx. Kannattaa tsekata millainen kalu pitää ostaa.

      Ei ole lukkopulttien paikkoja jakopäässä. Siellä on vielä apuakselikin sitten, joka tulee kohdistua. Kannattaa jostain hommata kirja, missä kuvat ettei tule väärinymmärrettyä selityksiä.

      Sytkän ajoitus on jakajaa kääntämällä ja apuakseli ajaa jakajaa. Kannattanee siis homman jälkeen ainakin tarkistaa. Käyvästä koneesta sininen lämpöanturin johto irti ja kierrokset reiluun 2000 ja siinä 6 astetta. Taitaapi olla vpyörällä merkki tuolle. Paha sanoa, kun on tullut vähän erilaisen ABK:n kanssa puuhattua :)

      Comment


      • #4
        Kiitoksia näistä vastauksista. Öljyt vaihtuu näillä ohjeilla, mutta voisiko joku kertoa nokkahihnan vaihdosta? Tai lähinnä siitä, että tarvitseeko keulaa purkaa, vai onnsituuko normaalisti yläkautta konehuoneen puolelta?

        Comment


          #5
          Kyllä varmaan tilaa on tehdä purkamatta keulaa, mutta apuakselin kohdistus tehdasmerkeillä voi olla vähän haastavaa ainakin ilman peiliä. Käännä kone 1ykk asentoon, jonka näet kytkinkopan tarkastusluukusta (about jakajan takana) ja tee omat merkit. Tai noin mä tekisin. Alahihnapyörän keskipultti pitää pelkästään jakohihnapyörää eli sitä ei tarvitse avata, avaa vain ne neljä kuusiokoloa. Ovat sitten epäkeskeiset, että laita takaisin ajatuksella, ei voimalla :)

          ABK kiristin ei ollut muistaakseni aivan ilmanen, mutta kannattaahan sekin uusia.

          Comment

          Working...
          X