Audi kävi päivällä vielä ihan nätisti, mutta nyt kun olin illalla lähdössä niin kone lähti hädin tuskin käyntiin ja kävi hyvin epätasaisesti lähes sammuen välillä. Kone täristi ja tuntui käyvän jotenkin vajaalla tai muuten vain päin sitä itseään. Käyntiä voisi hyvinkin kuvailla vanhan traktorin hörinään, niin äänen kuin tärinänkin puolesta.
Huomionarvoista noin pikaisesti oli se että bensapumppu tuntui avainta käännettäessä murisevan kuin hidastetussa filmissä normaalin pirtsakan surauksensa sijasta. Sinäänsä hyvinkin todennäköinen vika sillä olen kuullut outoa sirinää bensapumpun suunnalta parin viimepäivän aikana. Auto kuitenkin käynnistyi melko varmasti vaikka käynti onkin jotain aivan järkyttävää. Voiko pelkkä sökö bensapumppu saada moista aikaan?
Ihan puhdas pulmunen ei käynti ole ollut ennenkään ja kuumana käynnistyminen on ollut aina hieman vaivaista. Ja sitten kun se lämpimänä käynnistäminen onnistuu niin iskee kuvioihin joku tuntematon, ilmeisesti pahemman luokan oikosulku, joka pilaa käynnin täydellisesti. Seurauksena on hyvin seilaavaa käyntiä ja mm. sytytyksen esisäätö (puolalta seuraava loota, saatan muistaa nimityksen aivan väärinkin) ottaa lämpöä 20c-75c muutamassa minuutissa. Myöskin laturi lämpenee normaalia enemmän ja itse puolakin ottaa jonkun verran ylimääräistä enemmän lämpöä. Nämä oireet tosin kulkevat huonon käynnin kanssa käsi kädessä eivätkä tule laisinkaan sillon kun auto käy niin kuin pitääkin. Auto on käynyt pari kertaa merkkikorjaamollakin ihmeteltävänä, mutta varsinaista vikaa ei ole osattu paikantaa. Oireet ovat tosin näin lämpimien kelien aikana pahentuneet enkä ole vielä kerennyt merkkiliikkeen apuun turvautumaan. Vaihdoin tuon kuumevan sytytyksen esisäädön toissapäivänä ja käynti tuntui parantuneen, mutta en kerennyt auton toimintaa sen suuremmin vielä testaamaan kun se nyt rupes jo sitten käymään traktoria.
Auto käynnistyi kuitenkin ennen kylmänä hyvin ja kävi kuumanakin pääasiassa lähes täydellisesti, mutta sitten lämpimänä uudestaan käynnistäminen toi ongelmia tullessaan. Tuo on omasta mielestäni hyvinkin kummallista sillä lähes täydellinen käynti saattoi vaihtua sammutuksen ja uudelleen käynnistämisen johdosta täydellisen karmeaan muutamassa sekunnissa. Kuumana kun starttaili niin se lähti käyntiin yleensä jonkun viiden/kuuden nopsan starttauksen siivittämänä. Hyvin usein vielä niin että se ei ensimmäisillä luvannut laisinkaan. Parilla seuraavalla hörähti, mutta ei käynnistynyt ja sitä seuraavalla taas käynnisty enemmän tai vähemmän tuskaisasti. Joskus myös saattoi käynnistyä ensimmäisellä jolloin käyntihäiriöitä harvoin edes ilmaantui.
Näiden oireiden kautta on sitten päädytty tämän iltaiseen traktorikäyntiin. Missä vika? Oma usko on jo vähän loppunut ja tämän iltaisen jälkeen se taisi mennä kokonaan. Yritän huomenna päivällä tutkia mitä seurauksia tuosta traktorikäynnistä on tullut. Otan myöskin mielellään ehdotuksia vastaan mistä vikaa kannattaisi lähteä hakemaan ja mitä tunnusmerkkejä ko. vika voisi aiheuttaa.
Huomionarvoista noin pikaisesti oli se että bensapumppu tuntui avainta käännettäessä murisevan kuin hidastetussa filmissä normaalin pirtsakan surauksensa sijasta. Sinäänsä hyvinkin todennäköinen vika sillä olen kuullut outoa sirinää bensapumpun suunnalta parin viimepäivän aikana. Auto kuitenkin käynnistyi melko varmasti vaikka käynti onkin jotain aivan järkyttävää. Voiko pelkkä sökö bensapumppu saada moista aikaan?
Ihan puhdas pulmunen ei käynti ole ollut ennenkään ja kuumana käynnistyminen on ollut aina hieman vaivaista. Ja sitten kun se lämpimänä käynnistäminen onnistuu niin iskee kuvioihin joku tuntematon, ilmeisesti pahemman luokan oikosulku, joka pilaa käynnin täydellisesti. Seurauksena on hyvin seilaavaa käyntiä ja mm. sytytyksen esisäätö (puolalta seuraava loota, saatan muistaa nimityksen aivan väärinkin) ottaa lämpöä 20c-75c muutamassa minuutissa. Myöskin laturi lämpenee normaalia enemmän ja itse puolakin ottaa jonkun verran ylimääräistä enemmän lämpöä. Nämä oireet tosin kulkevat huonon käynnin kanssa käsi kädessä eivätkä tule laisinkaan sillon kun auto käy niin kuin pitääkin. Auto on käynyt pari kertaa merkkikorjaamollakin ihmeteltävänä, mutta varsinaista vikaa ei ole osattu paikantaa. Oireet ovat tosin näin lämpimien kelien aikana pahentuneet enkä ole vielä kerennyt merkkiliikkeen apuun turvautumaan. Vaihdoin tuon kuumevan sytytyksen esisäädön toissapäivänä ja käynti tuntui parantuneen, mutta en kerennyt auton toimintaa sen suuremmin vielä testaamaan kun se nyt rupes jo sitten käymään traktoria.
Auto käynnistyi kuitenkin ennen kylmänä hyvin ja kävi kuumanakin pääasiassa lähes täydellisesti, mutta sitten lämpimänä uudestaan käynnistäminen toi ongelmia tullessaan. Tuo on omasta mielestäni hyvinkin kummallista sillä lähes täydellinen käynti saattoi vaihtua sammutuksen ja uudelleen käynnistämisen johdosta täydellisen karmeaan muutamassa sekunnissa. Kuumana kun starttaili niin se lähti käyntiin yleensä jonkun viiden/kuuden nopsan starttauksen siivittämänä. Hyvin usein vielä niin että se ei ensimmäisillä luvannut laisinkaan. Parilla seuraavalla hörähti, mutta ei käynnistynyt ja sitä seuraavalla taas käynnisty enemmän tai vähemmän tuskaisasti. Joskus myös saattoi käynnistyä ensimmäisellä jolloin käyntihäiriöitä harvoin edes ilmaantui.
Näiden oireiden kautta on sitten päädytty tämän iltaiseen traktorikäyntiin. Missä vika? Oma usko on jo vähän loppunut ja tämän iltaisen jälkeen se taisi mennä kokonaan. Yritän huomenna päivällä tutkia mitä seurauksia tuosta traktorikäynnistä on tullut. Otan myöskin mielellään ehdotuksia vastaan mistä vikaa kannattaisi lähteä hakemaan ja mitä tunnusmerkkejä ko. vika voisi aiheuttaa.
Comment