Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 tärinän syy bensapuolella. Oikosulkuongelma vaivaa.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 tärinän syy bensapuolella. Oikosulkuongelma vaivaa.

    Audi kävi päivällä vielä ihan nätisti, mutta nyt kun olin illalla lähdössä niin kone lähti hädin tuskin käyntiin ja kävi hyvin epätasaisesti lähes sammuen välillä. Kone täristi ja tuntui käyvän jotenkin vajaalla tai muuten vain päin sitä itseään. Käyntiä voisi hyvinkin kuvailla vanhan traktorin hörinään, niin äänen kuin tärinänkin puolesta.

    Huomionarvoista noin pikaisesti oli se että bensapumppu tuntui avainta käännettäessä murisevan kuin hidastetussa filmissä normaalin pirtsakan surauksensa sijasta. Sinäänsä hyvinkin todennäköinen vika sillä olen kuullut outoa sirinää bensapumpun suunnalta parin viimepäivän aikana. Auto kuitenkin käynnistyi melko varmasti vaikka käynti onkin jotain aivan järkyttävää. Voiko pelkkä sökö bensapumppu saada moista aikaan?

    Ihan puhdas pulmunen ei käynti ole ollut ennenkään ja kuumana käynnistyminen on ollut aina hieman vaivaista. Ja sitten kun se lämpimänä käynnistäminen onnistuu niin iskee kuvioihin joku tuntematon, ilmeisesti pahemman luokan oikosulku, joka pilaa käynnin täydellisesti. Seurauksena on hyvin seilaavaa käyntiä ja mm. sytytyksen esisäätö (puolalta seuraava loota, saatan muistaa nimityksen aivan väärinkin) ottaa lämpöä 20c-75c muutamassa minuutissa. Myöskin laturi lämpenee normaalia enemmän ja itse puolakin ottaa jonkun verran ylimääräistä enemmän lämpöä. Nämä oireet tosin kulkevat huonon käynnin kanssa käsi kädessä eivätkä tule laisinkaan sillon kun auto käy niin kuin pitääkin. Auto on käynyt pari kertaa merkkikorjaamollakin ihmeteltävänä, mutta varsinaista vikaa ei ole osattu paikantaa. Oireet ovat tosin näin lämpimien kelien aikana pahentuneet enkä ole vielä kerennyt merkkiliikkeen apuun turvautumaan. Vaihdoin tuon kuumevan sytytyksen esisäädön toissapäivänä ja käynti tuntui parantuneen, mutta en kerennyt auton toimintaa sen suuremmin vielä testaamaan kun se nyt rupes jo sitten käymään traktoria.

    Auto käynnistyi kuitenkin ennen kylmänä hyvin ja kävi kuumanakin pääasiassa lähes täydellisesti, mutta sitten lämpimänä uudestaan käynnistäminen toi ongelmia tullessaan. Tuo on omasta mielestäni hyvinkin kummallista sillä lähes täydellinen käynti saattoi vaihtua sammutuksen ja uudelleen käynnistämisen johdosta täydellisen karmeaan muutamassa sekunnissa. Kuumana kun starttaili niin se lähti käyntiin yleensä jonkun viiden/kuuden nopsan starttauksen siivittämänä. Hyvin usein vielä niin että se ei ensimmäisillä luvannut laisinkaan. Parilla seuraavalla hörähti, mutta ei käynnistynyt ja sitä seuraavalla taas käynnisty enemmän tai vähemmän tuskaisasti. Joskus myös saattoi käynnistyä ensimmäisellä jolloin käyntihäiriöitä harvoin edes ilmaantui.

    Näiden oireiden kautta on sitten päädytty tämän iltaiseen traktorikäyntiin. Missä vika? Oma usko on jo vähän loppunut ja tämän iltaisen jälkeen se taisi mennä kokonaan. Yritän huomenna päivällä tutkia mitä seurauksia tuosta traktorikäynnistä on tullut. Otan myöskin mielellään ehdotuksia vastaan mistä vikaa kannattaisi lähteä hakemaan ja mitä tunnusmerkkejä ko. vika voisi aiheuttaa.

    #2
    Bensapumpulla voi olla osuutensa asiaan. Kun on korjaamollakin käynyt, niin on jo varmaan kartoitettu tulpanjohtojen + vj:n kannen kunto? Tosin luulisin niidenkin vaikuttavan vähintään yhtä paljon kylmänä, mutta silti...

    Vikakoodit luettu? Kyllä ABK:stakin pitäisi jotain tietoa irrota, vaikkei niin kattavasti kuin "hienommissa".

    Vähän rajallinen tietämys näistä, mutta arvaillaan nyt kuitenkin. Vanhastaan huono käynnistyvyys kuumana pistää epäilemään lämpöanturia - tai sen johtokontakteja - mutta vuotava suutin / suuttimet voi tehdä samaa. Kovasti likaiset suuttimet voivat vuotaa koneen seistessä, ja toisaalta myös antaa huonosti lientä läpi -> käyntihäröjä, mutta jos auto toimi paremmin kylmänä, sekään ei täsmää.

    Kaasuläpän asentoanturi, ilmamäärämittari, bensapaineet (pumppu), sytkäpiuhat, moottorin lämpöanturi, siinä alkajaisiksi tarkastuslistaa.

    On näihin kulemma ECUjakin vaihdettu, tai voi olla huono kosketus ecun liittimessä. Vian aiheuttajia veikkaan silti olevan enemmän kuin yksi. Perehtyneemmät jatkakoon tästä.

    Comment


    • #3
      Päivitystä asiaan. Kaikessa noloudesssaan traktorikäynti selittyi sillä että tankissa oli liian vähän bensaa ja auto oli normaalista poiketen epätasaisella alustalla ja bensapumppu haukko ilmaa sekaan ja luultavasti jotain tankinpohjan sattumiakin. Varsin sopivasti olin kyllä onnistunut Audini parkkeeraamaan. Vika löytyi tällä kertaa peilistä, onneksi.

      Mutta entinen vika ei ole kylläkään muuttunut mihinkään. Audi kävi taas täydellistä käyntiä niin kylmänä kuin kuumanakin, mutta sitten parkkeerasin auton pihaan. Käänsin virrat pois ja käynnistin uudelleen. Lähti tällä kertaa ensimmäisellä pienen sahauksen avittamana, mutta. Käynti meni täysin sekaisin ja tuo sytytyksen esisäädön laatikko otti muutamassa sekuntissa lämpöä niin paljon ettei siihen tohtinut enää edes koskea. Normaalistihan se ei lämpene juuri yhtään. Laturilla samanlaisia ongelmia. Voiko virta päästä jostain kohtaa hyppäämään niin pahasti että se saa aikaseksi jonkunlaisen oikosulkuvirtapiirin? Esim jos tulpan- tai sytytyksenjohdot on jotenkin huonot? Tulpan ja puolan johtoja en nimittäin ole vielä vaihtanut ja nuo suojakumit on tuolta koneen päästä vähän hapristuneen oloisia. Virranjakajan kansi ei luultavasti ole viallinen koska se on lähestulkoon uusi ja pyörijäkin vaihdettiin tovi sitten.

      Voiko pitempi starttaus varata virtaa johonkin koneen osaan josta se sitten purkaantuu niin voimakkaasti että se saa jatkuvan oikosulun jonnekin välille aikaiseksi?

      Huono kuumana käynnistyminen voi tosiaan johtua siitä lämpötila-anturistakin, vaikka se vika joskus aikoinaan kyllä suljettiin pois laskuista merkkihuollossa. Kylmänä kone tosiaan käynnistyy buenosti kun vähän avainta näyttää, mutta kuumana joutuu starttailemaan pitempään ja useampia kertoja.

      Viimenen katsastuspäiväkin painaa uhkaavasti päälle. Eikä tuolla oikosulkukäynnillä kyllä mennä minkään maan testeistä lävite. Päästöt nousee nimittäin tuolla huonommalla käyntiversiolla ihan omiin stratosfääreihinsä. Enkä viitsisi kauheasti edes ajalle tuolla huonommalla käynnillä kun tuppaa paikat käymään niin kuumana.

      Koitin juuri mäkistartilla kuumana käynnistämistä. Sama lopputulos kuin avaimellakin. Joten ei taida sittenkään olla starttauksen kanssa mitään tekemistä.

      Comment


        #4
        Ihan kuriositettinä...Onko latausjännitteitä mitattu ko. ilmiön ollessa päällä ja poissa päältä? Alijännite kun tekee kaikkea kivaa puolijohteille ja aiheuttaa sytytys/pa järjestelmissä mm. käyntihäiriöitä.

        Comment


        • #5
          Ihan kuriositettinä...Onko latausjännitteitä mitattu ko. ilmiön ollessa päällä ja poissa päältä? Alijännite kun tekee kaikkea kivaa puolijohteille ja aiheuttaa sytytys/pa järjestelmissä mm. käyntihäiriöitä.
          Itseasiassa ei. Koitin eilen kylläkin että laturi anto sen vähän vajaa ~14V ulos, mutta sillon auto kävikin ihan normikäyntiä. Pitääkin koittaa muuttuuko lukemat oikkarin aikana.

          Comment


          • #6
            No eipä siinä merkittäviä muutoksia normaaliin ollut. Aikalailla enemmän satunaista tuntuis olevan tuo käyntihäiriö kun ennen. Jonkunlainen vaikutus tuolla sytytyksen esisäädön vaihdollakin siis on ollut. Pitää nyt ajella vähän enemmän ja tarkkailla miten paljon tuota oikkaria ilmenee. Voihan se toki olla muutakin kun oikosulku, mutta lämmöt nousee niin selkeesti puolalla ja muissa sytytyspuolen vipstaakeissa aina kun tuota ongelmaa ilmenee että en itse oikein keksi muutakaan selitystä. Vika on kuitenkin hyvin pitkälti joko päällä tai täysin poissa joten ei siellä varmaan mikään varsinaisesti rikki ole, eikä oikein tunnu miltään anturin kosketushäiriöltäkään. Mystistä.

            Pitänee käyttää konetta VAG-Comin päässä jos sinne ois vaikka kirjautunu jotain tajuntaa avartavia vikakoodeja.

            Comment


            • #7
              Moottorin ecun rele (digifantin ohjausrele) on vahva ehdokas vikalistalle. Viallisen releen tunnistaa silmämääräisesti piirilevyn haljenneesta tinauksesta tai lukemalla ohjearvot (olikohan kenttäryhmä 3 tms) häiriön ollessa päällä. Lukemat viallisella releellä jotain 6 volttia. Vikamuistiin ei tallennu ko. tapauksessa mitään.

              Comment


              • #8
                En tiedä mitä tein, mutta rankan anturi-liitin heiluttelun ja erinäisten sähkölaitteitten purkamisen ja kasaamisen jälkeen auto toimii kuin ajatus. Otin myös puolan kiinnikkeeltä koneelle tulevan maajohdon kokonaan pois. Maadotusjohto meni juuri tuon sytytyksen esisäätömollukan vierestä suoraan lohkon kannen kulmaan. En ole kovin vakuuttunut siitä että tuo maadoitus edes kuului olla siinä. Kaikenkaikkiaan se vaikutti olevan vähän heppoinen ja lisätyn oloinen. Onhan kone kuitenkin maadoitettu runkoon erikseen vähintäänkin jämäkällä kaapelilla. Vaikuttaa vähän ufotieteeltä, mutta ehkä tuo maadoitus tosiaan oli syyllinen johonkin.

                Toivottavasti tästä Audin moitteettomasta toimimisesta tulee pitkäaikainen villitys.

                Missäs tuo digifantin ohjausrele muuten piilee?

                Comment

                Working...
                X