Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 140kw kytkimen kesto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A4 140kw kytkimen kesto

    Onhan tästä aiemminkin ollut hiukan puhetta..ja tietoa olen etsiskellyt ja kysellyt monesta muustakin suunnasta, mutta kysyn täältäkin jos/kun tietoa löytyy..

    Kyse on siis A4 140kw tehonlisäyksestä ja erityisesti BSR PPC:stä (nyt kun se viimein on saatavilla)

    Tehoa sillä saa lisää suunnilleen saman kuin muillakin tuotteilla, vääntöä sen sijaan tulee jonkin verran kilpailijoita enemmän ja se tässä juuri hiukan askarruttaa koska A4:sten kytkimen (väännön)kestävyydestä ei kovin iloisia juttuja ole kuulunut.

    Seuraavat tiedot A4 140kw moottorin + voimansiirron eroista 120kw malliin olen löytänyt:


    - sylinterikansi
    - venttiilikoppa
    - vauhtipyörä
    - kytkin
    - kiertokanki
    - männät
    - pakokaasuahdin
    - ruiskutussuuttimet
    - 2 välijäähdytintä

    Kytkin siis on ERI kuin 120kw mallissa..MUTTA onko se kestävämpää tekoa..siinäpä kysymys..

    Toivoisin kokemuksia, mielipiteitä,käsityksiä ja/tai faktaa siitä mikä on kyseisen kytkimen kesto jos väännön lisäys on esim BSR:n lupaama 128nm.

    #2
    Ai ainakaan MTM ohjelmilla ole yhdessäkään alunperin 190 heppasessa ollu ongelmaa kytkimen kanssa. 150 ja 163 heppaisissa 2002 malleissa sitäkin enemmän. Mutta eihän tuo mikään ongelma ole. Vaihtaa vaan kytkimen.

    Comment


      #3
      Ok..kiitoksia Rolle infosta..

      Mitäs muuten kytkimen vaihtaminen kustantaa?

      Arvioita/ vastauksia tuohon kysymykseen olen tähän mennessä saanut vaihteluvälillä noin 600e- noin 3000e.

      600e on vielä kohtuullinen raha, mutta 3000e kuulostaa raakasti liian paljolta..varsinkin kun tarkoitus on joka tapauksessa vaihtaa auto suht pian uudempaan..eli viimeistään siinä vaiheessa kun mittarissa on noin 50t km. Siinä vaiheessa 3000e on mukava lisä budjettiin välirahan suhteen..jos sen on kytkimessä pystynyt siihen asti säästämään.

      Mutta mutta..eikun lisää vaan näkemyksiä ja kommentteja..kaikki otetaan kiitollisena vastaan :)

      Comment


        #4
        Ei ihan vertailukelpoinen mutta oma just nyt Herttoniemen VV-autossa kytkinrempassa. Kaikki alkoi siitä että huomasin kytkimen luistavan. Nooh, autolla on ajettu 100tkm joten eihän tuo mahdotonta ole että kytkin loppu, ei muuta kun varaosa kauppaan. Pikkuässässä on kohtuullisen hyvä orkkiskytkin joten orkkisosaa tilalle. Alennuksineen 313 euroa, levy, asetelma, painelaakeri ja muutama pultti.

        Auto siis sitten VV-autoon ja pojat siellä hommiin. Iltapäivällä tulee sitten se kuuluisa soitto "Auto ei valmistu tänään", Noh, syykin löytyy: vauhtipyörä löysä eli se on siis polttanut kytkimen. Osaa tilaukseen (a 577 euroa - aaargh) ja tavarat kiinni. Tänään sitten iltapäivällä taas kuuluisa soitto: "Auto ei valmistu tänään". Tällä kertaa syy siinä että koeajossa ei kytkin irrota kunnolla - asentajat raapi päätään että mikä ihme ja ilmaa hydraulista kytkintä uudestaan ja uudestaan. Noh minä soitan LMS:lle (milloin he muuttaisivat pääkaupunkiseudulle?!) ja viidessä minutissa syy mitä todennäköisemmin paikallistettu - kytkimen pääsylinteri p*skana. Tästä LMS:n pojille suuret kiitokset! Lopputulos on todennäköisesti että laatikko taas irti ja kiinni, semmoinen 8h homma...

        Noh, tässä vaiheessa kello on 16.06 - VV-autossa hanskat tippuneet enkä saa asiaa hoitavaa henkilöä enää kiinni. Joten ilmeisesti huomenna sitten tilaavat osan jahka ovat purkaneet autoa taas eli saanen auton vasta ensiviikolla.

        Oho, tulipa vuodatusta, palataan asiaan eli hintoja:

        Kytkinsetti (täydellinen): ovh 360 euro suurinpiirtein
        Vauhtipyörä: 577 euroa
        Työt: Stockalla kytkinvaihto (ei siis vauhtipyörä duunia) 570 euroa noin.
        Lopullinen hinta: en vielä tiedä...

        Comment


          #5
          Eli siis periaatteessa kytkimen vaihto ei ihan tuhottoman kallis homma vaikuttaisi kuitenkaan olevan..ainakaan jos se sujuu ongelmitta.

          No..toisaalta..jos/kun lähtökohta olisi se että auto menisi jokatapauksessa vaihtoon siinä noin 50t kilsan kohdalla (nyt mittarissa reilut 16t km) ja huomioiden meikäläisen ajotapa..joka uskoakseni on melkoisen autoa ja sen tekniikkaa säästävä niin eiköhän siitä saattaisi selvitä ongelmitta tuolla 140kw:sen vakiokytkimelläkin..

          Luulisin ainakin..tarkoitus kun ei ole mittailla kiihtyvyysarvoja paikaltaan lähtien, ei ottaa "liikennevaloskaboja" eikä suditella perjantai-iltaisin pikkukylän torilla vaan ainoastaan saada lisäkiihtyvyyttä..ja sitä kautta mukavuutta..matka-ajoon maantielle.

          Ja onhan tässä tietysti motiivina hiukan puhdas uteliasuuskin sen suhteen mitä lastulla on saatavissa aikaan.
          Voisihan sitä tietysti kokeilla jollakin kokeilusoftallakin..mutta sen verran itseäni kuitenkin tunnen että kun autoon lisätehoa kokeilusoftalla saa, niin tuskin se ostamatta jää :)

          Comment


            #6
            Tuohon A4:een kytkimen vaihtotyö on varsin nopea, lienee noin 300 egeä.

            Osiahan sitten on monen hintaisia. Joku race kytkin asetelmalla ja vauhtipyörällä maksanee varmaan yli 2000 ?

            Toimivaksi ratkaisuksi on todettu 2001 mallisen vanhakorisen quattro A4:n kytkin asetelmineen, jonka osat maksaa muistaakseni 300 - 400 ? Kestää vääntöä ainakin tuon lastuvirityksen tuomat vajaat 350 Nm

            Comment


            • #7
              Rolle kun tuossa puhui vm:2002 heikosta kytkimen kestosta,niin onko tuossa -01:ssä sama kytkin,vai vaihtuiko se -02:seen jotenkin heikommaksi.Itselläni on meinaan tuo -01 mallin B6 koppa.Ja lastutus on vielä vaiheessa,eli kestääkö tuo kytkin lastutuksen tuoman tehonlisäyksen,normaalilla käytöllä.

              Comment


                #8
                2002 mallissa on heikompi ku 2001:ssä

                Comment


                  #9
                  Osaisiko Rolle tai joku muu kertoa -04 vuoden A4 1.8TQ (163hv) 6-vaihteisen kytkimen kestosta? Olen ajatellut piristää autoani esim. MTM:n lastulla, sen vakiokytkin varmaan kestää, mutta myös noi suuttimet haluaisin vaihtaa eli kestääkö kytkin vielä sitten? Onkohan autossani vielä sama heikko kytkin kuin -02 vuoden mallissa?

                  Comment


                    #10
                    2003 ja 2004 malleissa tuota kytkinongelmaa on havaittu vähemmän

                    Comment


                      #11
                      Rolle..sinähän ilmeisesti olet ammattisi puolesta tekemisissä näiden asioiden kanssa niin kerropa mielipiteesi siitä mikä sen kytkimen loppupeleissä hajottaa..

                      Onko se kuitenkin enemmän se mitä siellä ratin ja penkin välissä on..eli siis kuskin ajotapa?

                      Nyt kun kuitenkin eri lastuilla saatavat lisäykset sekä tehon että väännön suhteen ovat suht maltillisia niin maallikkona voisi ajatella että kaipa ne autovalmistajat ovat esim voimansiirron kestävyyden suhteen jättäneet jotain toleranssia..EIKÄ vetäneet kyseisten osien kestävyyttä tappiin ja äärirajoille jo vakioautossa.

                      Tietysti sitten on aina välillä jotain puhtaasti epäonnistuneita teknisiä ratkaisuja jotka sitten ilmenevät kyseisen auton tyyppivikoina/ heikkouksina..mutta noin yleisellä tasolla voisin kuvitella että osien kesto ei ole vedetty läheskään äärimmilleen tehtaan toimesta, vaan pelivaraa on jätetty.

                      Jos/kun näin olisi niin silloin näkisin niin että esim lastutetun auton voimansiirron kestävyyteen on merkittävä, jos ei jopa ratkaiseva vaikutus sillä millainen on kuskin ajotapa.

                      Voi olla että olen väärässäkin..mutta tällaisia ajatuksia tuli maallikon päähän aiheesta.

                      Comment


                      • #12
                        Kytkimen kesto

                        6B korisessahan on kaksimassavauhtipyörä 1.8t koneen yhteydessä. Ja joiltakin tahoilta olen kuullut että kytkinlevyn luistoa suurenpi ongelma on vauhtipyörän massat toisistaan erottavien jousien pohjaamisesta (liian suuri vääntömomentti) syntyvä tärinä jonka seurauksena kytkimen pito häviää! Ja eikös -01 B5 ole vielä yksimassainen kytkin. Korjatkaa jos olen väärässä :-)

                        Helppoin tapa selvittää kytkimen kesto lienee pistää moottoripalikat ensin kuntoon ja kokeilla miten kytkin toimiin. Ellei toimi niin kytkin vaihtoon! Itse aion tehdä näin ja tavoitteena on saada 250 sivistyneesti toimivaa hevosta -01 6B:stä

                        Comment


                          #13
                          Kyllä 2001 mallisakin kaksoismassavauhtipyörä on kuten kaikissa 1,8T malleissa vakiona.

                          Asia on juuri näin niinkuin tuossa ylhäällä sanotaan. Turhaa sitä sen enempää on filosofoida. Kytkin voi luistaa jos vääntöä lisätään, ja mitä todennäköisimmin se ei luista jos pidetään auto vakiona.Käyttö ei tuossa tapauksessa juurikaan vaikuta asiaan.

                          Comment


                            #14
                            No, niin kai se on paras tehdä tuon kytkimen kanssa..tehot ja väännöt halutulle tasolle..ja jos kytkin ei kestä niin täytyyhän se sitten vaihtaa jos haluaa edelleen ajaa..
                            Eikä se nyt sitten ihan tuhottoman kallis homma vaikuta olevan se kytkimen laittokaan jos se nyt sitten ei sattumoisin kestäisikään.

                            Mutta sitten vielä pieni jatkokysymys:

                            Mitäs muuta kannattaa laittaa/vaihtaa softan lisäksi..ja lähinnä tarkoitan nyt nimenomaan kestävyyden kannalta, en niinkään suuremman lisätehon kannalta?

                            By-pass venttiili ainakin ilmeisesti..se Boschin kumikalvoinen ei liene niitä kestävimpiä..?!

                            Comment


                            • #15
                              Eipä tule ainakaan meikäläiselle muuta mieleen kuin juuri tuo by-bass. Itse asentelin tuossa syksyllä Tepon kautta hankitun BN-pipesin putkiston ja olen miettinut tuon by-bass venttiilin päivittämistä ennen softamuutosta. Pelkästä putkistostakin on hyötyä vai johtuukohan hieman lisääntyneistä pakoäänistä :-). On muuten laadukas putkisto (toki hieman kallis ja äänekäs).

                              Itsellä tulee luultavasti vastaan vielä turbon vaihto. Onko suosituksia? K04 ilmeisesti käy, mutta onko parempia vaihtoehtoja. Ideaalista olisi jos löytyisi "pulttaa kiinni" paketti ilman sen isoimpia muutoksia öljy- ja pakopuolelle. Vai onko muutoksien tekeminen väistämätöntä??

                              Tietääkö Rolle miten se B5:n kytkin (siis vauhtipyörä, asetelma jne..) eroaa B6:n 01 vastaavasta? Kyselen vain siltävaralta jos kuitenkin vaihto tulee kyseeseen. Tarjollahan on tietty kalliita viriosia, mutta jotenkin viehättää orkkisosilla tehty muutos. Onko B5:ssa siis yksi vai kaksimassa pyörä? Vai mikä siinä mahtaa olla parempaa. Entä sopivuus?

                              Comment


                                #16
                                Vauhtipyörät ovat jotakuinkin samanlaisia kaksoismassapyöriä, samoin kytkinasetelmat ovat samoja. Levyn kitkamateriaali on erilainen.

                                Comment


                                  #17
                                  öööö..nyt esitän (Rollelle) ilmeisen tyhmän kysymyksen..mutta kysymällä oppii..joten:

                                  Miksi siis B5:n kytkin on (ilmeisesti) kestävämpi kuin B6:n jos ne kuitenkin ovat noinkin samanlaiset?

                                  Comment


                                    #18
                                    Levyn kitkamateriaali on erilainen.
                                    Ymmärtääkseni vihreiden arvojen takia joutuivat tuota materiaalia muuttamaan.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Eli siis sillä kaksoinmassaisuudella ei sitten ole mitään tekoa kytkimen pidon kanssa?? Höh!! No kerrankos sitä saa väärää tietoa:-)

                                      Comment


                                        #20
                                        Sami T:lle kommenttina tuosta turbon vaihdosta - eipä K03:n vaihtaminen K04:ään mitään kovin suurta muutosta tuo, varsinkaan hintaan nähden. Tai myyhän Suomessakin joku modifioitua KKK04-E05 -turboa, joka saattaa olla hiukan parempi. Jos vertaat mitä saat hyvällä putkistolla (downpipe ja katti vaihdettuna myös) ja sopivalla ohjelmoinnilla (BSR toimittaa paketissa kytkimenkin) vastaan kallis K04-setti vaikkapa LMS:llä, niin ero tehoissa on todella pieni. Jos autosi on lastutettu, niin tehon ja väännön kasvu k03:sta k04:een on juuri ja juuri huomattavissa :). Valmiista paketeista APR:n stage3:lla saa rahalle vastinetta, ainakin tehojen puolesta, vaikka kallis onkin...

                                        Comment


                                        • #21
                                          Jep! Täytyy vielä tarkoin puntaroida eri vaihtoehtoja!

                                          Comment


                                          • #22
                                            sachsin sre kykin paketti olis myynnis.se mitä bsr steg 2r paketin mukana tulee.uusi paketeissaan.tarpeeton.

                                            Comment


                                              #23
                                              Palaan vielä hetkeksi uudelleen tuohon 140kw kytkimeen ja sen kestoon erityisesti BSR PPC:n ollessa kyseessä.
                                              BSR:hän lupaa vääntöjen nousevan niinkin kovaksi kuin 368Nm, joka on minusta melkoisen kova lukema 1.8 koneella varustetulle autolle.
                                              Vertailun vuoksi pläräilin eri autojen teknisiä tietoja ja otan esille muutaman esimerkin vertailuksi jotta lukeman 368Nm kovuus konkretisoituu.
                                              Esimerkkejä: Audi A6 2.7 bi-turbo 350Nm, Audi A4 3.0 300Nm, Audi A4 2.5 TDI 310Nm jne jne

                                              Eli siis nuo 368Nm lukemat vaikuttavat tässä(kin) valossa siltä että Audi olisi mitä luultavimmin VARSIN makea ajettava BSR PPC:n jäljiltä..mutta samaan aikaan ei voi välttyä siltä päätelmältä että kytkin ei taatusti tule olemaan kovin pitkäikäinen..

                                              No, pitää mietiskellä tässä hiukan..ja saada itselleni jokin päätös aikaiseksi myös sen suhteen kuinka tuon auton kanssa ylipäätään tulen toimimaan..eli lähdenkö vaihtamaan sitä suosiolla 2.0 FSI turboon kun se kohta myyntiin tulee vai pidänkö nykyisen ja aloitan "tehoprojektin" sen kanssa.

                                              Kyllä elämä olis helppoa ilman autoja.. :)

                                              Comment


                                              • #24
                                                Niin nyt kun olen jossain vaiheessa hankkimassa ilmeisesti MTM:n 190hv/300nm lastua, ja autoni on tuota "kytkinongelmaista" vuosikertaa 2002, niin varmaan kannattaisi vaihtaa kytkin samalla.

                                                Eikös tuollainen B6:n nelipyttyisen dieselin kytkin olisi tällaiseen käyttöön aivan erinomainen? Mitä osia kaikkiaan tarvitsisi vaihtaa ja mitä tulisi maksamaan (kun ei ole asiasta mitään käsitystä)?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja Rolle @ LMS
                                                  Tuohon A4:een kytkimen vaihtotyö on varsin nopea, lienee noin 300 egeä.

                                                  Osiahan sitten on monen hintaisia. Joku race kytkin asetelmalla ja vauhtipyörällä maksanee varmaan yli 2000 ?

                                                  Toimivaksi ratkaisuksi on todettu 2001 mallisen vanhakorisen quattro A4:n kytkin asetelmineen, jonka osat maksaa muistaakseni 300 - 400 ? Kestää vääntöä ainakin tuon lastuvirityksen tuomat vajaat 350 Nm

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Audi 1.8T BSR PPC ja kytkimen kesto

                                                    Palautetaanpas vanhaa topiccia hieman...

                                                    Onkos jollain tiedossa (lue:Rollella ;)) noita moottorikoodeja missä on tuota heikompaa kytkintä käytetty, vai onko niitä sikin sokin 01-03 vm autoissa vai onko esim. -01 valmistetuissa autoissa eri kytkin kuin -02 valmistetuissa vaikka moottorikoodi olisikin sama ? Tuota ei taida purkamatta saada selville minkätyyppinen kytkin missäkin autossa on tehtaalla sisuksiin laitettu ?

                                                    Etkassa näyttäisi eri moottorikoodeilla varustetuissa olevan eri "viimeisellä kirjaimella" varustettu kytkin vakiona, tarkoittaako tuo käytännössä edes mitään vai onko samalla kytkimellä vaan eri kirjain eri moottoriin ja silti sama tuote...

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Kyllä sen kytkimen pitäisi iha hyvin kestää.. Eli anna mennä vaan. Tietenkin sen saa hajalle jos esim. lähtee paikaltaan aina kaasu pohjassa. Mutta niin saa myös vakiotehoillakin.

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X