Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 2.3 NG:sta taas

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 2.3 NG:sta taas

    Seisoi auto pari-kolme kuukautta pahimpien pakkasteen aikaan ulkona. Hörähti siitä hienosti käyntiin mutta heti käynnistyttyään käy todella heikosti ja meinaa sammua koko ajan. Ensimmäisen kerran sammui ensimmäiseen risteykseen ja sen jälkeen olen aina auton startattua lämmitellyt sitä muutaman minuutin ennen liikkellelähtöä pienillä kierroksilla. Hieman lämmettyään toimii hienosti ja vetojakin tuntuu riittävän mainiosti. Ajattelin aluksi, josko tankkiin olisi päässyt kosteutta kun oli aika tyhjillään joten tankkasin täyteen ja vaihdoin suodattimen mutta ei apuja kyseiseen ongelmaan. Suodattimen vaihto kyllä vaikutti autoon muuten aika paljonkin. Lieköhän ollut alkuperäinen 400tkm takaa...

    Mitään vinkkejä? Aivan kuin auto ei saisi bensaa alussa kun rökii todella pahasti ja välillä jopa sammuu mutta lähtee kuitenkin käyntiin heti uudestaan startatessa ja muutaman minuutin päästä kun moottori alkaa käymään tasaisesti niin pysyy hyvin käynnissä.

    Lämpötila-anturin vaihdoin puolisentoista vuotta sitten. Imuvuotoja en usko olevan; kävin kaikki letkut läpi puoli vuotta sitten läpi.
    Bensapumppu pitää kyllä aikamoista ääntä mutta aina se on sitä pitänyt ja ei selitä sitä miksi auto hetken päästä toimiikin hyvin.

    Voiko ISV vaikuttaa tuohon mitenkään? Tosiaan kun auto käy huonosti niin se käy myös huonosti vaikka pitää hieman kaasuakin ja voi silloinkin sammua. Voiko se jäädä jumittamaan liikaa auki jolloin saisi mittaamatonta(?) ilmaa liian paljon?

  • #2
    Nappasin äsken lämpöisestä koneesta isv:n pistokkeen irti niin muuta ei tapahtunut kuin tyhjäkäynti nousi ~900rpm ~1000 kierrokseen. Käsittääkseni kuuluisi sammua?
    Sitten otin öljytikun irti niin ei vaikuttanut käyntiin ainakaan paljoa mutta oli aika tiukassa eli oli ainakin imua.

    Comment


      #3
      Ei sammu jos ottaa isv:n piuhan irti. Öljykorkin kun aukasee niin pitäisi sammua.

      Comment


        #4
        Joku vaikutus voi olla pyörijä-virranjakaja-sektorillakin. Nastat voi olla hapantuneet seisonnasta ja vaatia rapsuttelua. Mites tyhjäkäyntikytkimen naksahdus/mittaus?
        Jotenkin vain viittaisi kuitenkin imuvuotoon taas. Varsinkin tuo satunnainen sammahtelu. Jos öljytikun nopea irrotus ei muuta käyntiä merkittävästi, niin sitä suuremmalla syyllä. Toisaalta, jos kierrokset on 900 rpm luokkaa (normaali noin 720 lämpimänä), niin tikun irrotuksen vaikutusta käyntiin on vaikea huomata.

        Comment


        • #5
          Niin ei tuo sammahtelu nyt varsinaisesti mitään satunnaista ole kun aina kun kylmänä vetää käyntiin niin tuntuu kone kamppailevan hengestään. Pyörijä ja kansi eivät kauhean vanhoja ole mutta en ole tosiaan niitä vielä edes tarkastanut vaikka pitäisi olla ensimmäisenä tarkistettavien listassa. Jotenkin vain luulisi, että oireilisi myös hieman lämmittyään. Täytyy ottaa irti kun seuraavan kerran autolle menen.

          Tyhjäkäyntikytkintäkään en ole nyt testannut (puoli vuotta sitten tuli sekin testattua) mutta sehän oireilisi silloin kokoajan.
          Olen kokoajan ollut siinä luulossa, että isv:n irroituksen jälkeen kone sammuu? Tai näin olen ollut lukevinani.

          Pitää huomenna tutkia. Ja joo, voi hyvinkin olla taas jotain vuotoja. Hitto näitä jetin alipaineletkuja :)

          EDIT: Ja eikös tämän auton idle kierrokset olleet 850rpm?

          Comment


            #6
            Joo, oot varmaan ihan oikeassa. Automaattilootalla 800+-50 ja manuaalilla sen 720+-50. Ehken itekkään lukenut aivan tarkkaan kuvaustasi, että ongelma onkin lähinnä kylmänä. Imuvuotojen merkitys onkin varmaan tosiaan pienempi. Olisikohan seosruuviin kajottu tai määräjakajan banjopultin sihti tukkeessa. Voihan se lämpöanturikin tietty prakailla, jos oli ns. halpa malli.
            Ihan kuin muistelisin kuulleeni, että ne vanhemman malliset K-jetin ISV:t menee umpeen, kun sähköt katkeaa mutta uudemmissa näyttäisi jäävän ilmarako. Normaalisti huomannut kierroksien nousevan sinne 1000:een, kun ottaa töpselin pois.

            Comment


            • #7
              Mikä tuon eron manuaali ja automaateilla aiheuttaa? Itselläni tosiaan automaatti. Lämpöanturi oli halpahallimalli. Jos sinullakin nousee juurikin tuohon 1000rpm niin sitten näyttäisi toimivan samalla tavalla. Eipä sen putsaaminen silti varmaan pahaakaan tee.
              Seosruuviin meinasin kajota mutta ei (onneksi) ollut tarpeeksi pitkää avainta. Oli vielä sinetti päällä. Banjopultin joskus irroitin ja ei näyttänyt ainakaan olevan mitään roskaa mutta suodatin oli muistaakseni jonkinlainen hieno paperi tms. niin ei siitä kyllä tiedä. Saakohan sen jotenkin siististi revittyä irti ettei olisi vaarana roskan meneminen suuttimille?

              EDIT: Tuli vielä mieleen jakopään tarkastus. Onko tuohon jotain selkeitä ohjeita jossakin? Ja lähteekö tuo suojakotelo jotenkin helposti irti? Ei näyttänyt ainakaan päältäpäin katsottuna mitään muttereita joilla aukeaisi,
              Viimeksi muokannut Invisible man; 5.4.2016, 01:30.

              Comment


                #8
                Ei tarvi avata suojia pelkän tarkistuksen vuoksi. Kampuran hihnapyörällä on yksi merkki ja venakopan yläpinnan tasalla jakopään suojan takana on toinen. Manuaalissa vielä kytkinkopan kyljessä on kolo josta näkyy nollamerkki, en tiedä miten automaatissa.

                Comment


                  #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja Invisible man Näytä viesti
                  Mikä tuon eron manuaali ja automaateilla aiheuttaa?
                  Kierrokset on lykätty korkeammalle, ettei kone sammu, kun lykätään vaihde päälle ja jarrut on päällä. Silloin momentinmuuntimen pumppu yrittää pyörittää voimansiirtopakettia muttei jaksa (koska jarrut on päällä), jolloin se voimansiirron (vaihteisto, tasauspyörästö, vetarit) kuorma kohdistuu nesteen kautta moottorille ja kierrokset laskee. En tosin tiedä, miksei kierrokset voisikin olla samat, ja siihen lisäkuormaan vastattaisiin vaan avaamalla aina ISV:tä? Varmaan varauduttu tilanteeseen, ettei ISV toimi.

                  Comment


                  • #10
                    Syy kuulostaa järkevältä mutta miten tuo on toteutettu? Eli siis mikä osa on erilainen tässä verrattuna manuaaliin? Tässähän ei varsinaisesti tyhjäkäyntiä voi mistään säätää erikseen.

                    Onko tuo kampuran hihnapyörä sitten erillään tuosta suojakotelosta, että sitä voi pyöritellä käsin saadaakseen merkit kohdilleen? Kytkinkopassa oli nollamerkki ja jostain syystä siinä ei muita merkkejä ollutkaan kun koitin sytkää tarkistaa. Ihmettelin joskus miksei tuohon oltu merkattu asteita sytytystä varten.

                    Mikä on paras yleisesti saatavilla oleva aine tuon isv:n puhdistukseen? Jarrukliineriä löytyy mutta kannattaisiko jonnekkin lasipurkkiin kaataa jotain tehokkaampaa liuotinta ja upottaa isv sinne? Ettei vain hajoa sisältä mitään jos on liian tujut liuokset :)
                    Viimeksi muokannut Invisible man; 5.4.2016, 13:54.

                    Comment


                      #11
                      Kampuran pään pultistahan sitä pyöritetään. Ainakin omassa Cabriossa on tilaa vallan mainiosti. Sytkän tarkistukseen ja säätöön riittää nollamerkki.

                      Comment


                      • #12
                        Ei riitä pelkkä nollamerkki ellei ole säädettävää ajoitinvaloa. Tavallisella ei onnistu.
                        Löysin venakopan päältä tarkistusluukun mutta sen verran likainen ettei merkkiä erottanut. Täytyy sisällä lämpöisessä perehtyä tuohon.
                        Virranjakajan kontaktipinnoissa oli vain vähän hapetumaa jotka ensi alkuun raaputin kynnellä pois.

                        Tässä taas odottelin auton lämpeämistä niin kun pidin kierroksia 1500 hujakoilla ja kone käy todella karheasti. Sitten hetken päästä kierrokset nousevat samalla kaasupolkimen asennolla hieman ja käynti tasoittuu pehmeäksi. Siitä tietää, että voi lähteä liikenteeseen.

                        Comment


                          #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja Invisible man Näytä viesti
                          Syy kuulostaa järkevältä mutta miten tuo on toteutettu? Eli siis mikä osa on erilainen tässä verrattuna manuaaliin? Tässähän ei varsinaisesti tyhjäkäyntiä voi mistään säätää erikseen.
                          Se tyhjäkäynti on varmaan koodattu ECUlle, joka ohjaa sitten ISV:llä ilmaa koneeseen ja kuuntelee samalla RPM-anturia, eli ECU on ainakin erilainen (automaattivihteiston ja momentinmuuntimen lisäksi).
                          Alkuperäinen kirjoittaja Invisible man Näytä viesti
                          Onko tuo kampuran hihnapyörä sitten erillään tuosta suojakotelosta, että sitä voi pyöritellä käsin saadaakseen merkit kohdilleen? Kytkinkopassa oli nollamerkki ja jostain syystä siinä ei muita merkkejä ollutkaan kun koitin sytkää tarkistaa. Ihmettelin joskus miksei tuohon oltu merkattu asteita sytytystä varten.
                          Kampuran hihnapyörää saattaa jaksaa pyörittää esim. hihnoista tai räikällä ja sopivalla nivelellä (koska puskuri lienee tiellä). Siinä se on limppu näkyvillä puskurin takana. Sytytysvirrat pois tietenki, jos kone pärähtääkin käyntiin ja sormet voi käydä hihnojen välissä ja veret roiskahtaa.
                          Alkuperäinen kirjoittaja Invisible man Näytä viesti
                          Mikä on paras yleisesti saatavilla oleva aine tuon isv:n puhdistukseen? Jarrukliineriä löytyy mutta kannattaisiko jonnekkin lasipurkkiin kaataa jotain tehokkaampaa liuotinta ja upottaa isv sinne? Ettei vain hajoa sisältä mitään jos on liian tujut liuokset :)
                          Ei se ISV ymmärtääkseni ota oikein nokkiinsa, vaikka olisi yön yli liukkarihauteessa. Haulla siitä lisää, mutta on niitä taidettu uittaa ainakin polttoöljyssä, bensassa ja missä lie. Kunhan se on jotain rasvanpoistoainetta. Ite taisin hukuttaa aikoinaan tinnerissä. Luulisi jarrukliinerinkin riittävän mutta moni valinnut varmaan toisen aineen sen takia, että kliineriä saa tohottaa niin paljon, jos haluaa tehdä ISV:lle semmoisen kokovartaloammeen. Muistaa vaan rasvailla jälkikäyteen. Siihen taisin käyttää aseöljyä eikä näin vuosien jälkeen ole ollut vielä ongelmia.
                          Viimeksi muokannut JonasK; 5.4.2016, 14:31. Perustelu: lainaukset

                          Comment


                          • #14
                            Niin tietysti, unohdin koko ECU:n olemassaolon. Ruiskuautoissa yksi parhaimpia juttuja on vikakoodien lukeminen mutta tästä autosta en ole saanut koodin koodia pihalle vaikka olen irroitellut antureita, ajanut ja lukenut sammuttamatta autoa niin aina vain vilkuttanut 4-4-4-4 eli kaikki kunnossa. Onko tuo ECU samannäköinen boxi tässä kuin muissakin autoissa ja missä mahtaa sijaita? Takapenkin alta olen yhden boxi löytänyt mutta oli ABS-boxi. Luulisi, että olisi aika lähellä konehuonetta.

                            Tuli juuri haettua tarjoustalosta suljettava lasipurkki ja tölkki jarrukliineriä. Ruiskutan koko tölkin ja upotan sinne välillä ravistellen niin eiköhän se siellä puhdistu. Jossain sanottiin, ettei sitä saisi öljytä? En kyllä ymmärrä miksi.

                            Missäs kaikkialla tuolla konehuoneessa on maadoitusjohtoja, nekin voivat olla aika heikossa kunnossa.

                            Voiko bensapumpun releessä olla jotain häikkää? Käsittääkseni tässä autossa releessä on muutakin elektroniikkaa kuin pelkkä rele jotka vaikuttavat moottorinohjaukseen. Minkä hintainen kapistus mahtaa olla?

                            Comment


                              #15
                              Tosson hyvä arkisto korjausoppaineen; kannattaa latailla omalle koneelle, kun on vielä saatavilla: http://coupe.pumppumedia.com/korjausopas/
                              Esim. tuolla: https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j...,d.bGs&cad=rja on sivulla H-22 alkaen maapisteitä ja I-11 alkaen ECUja (sivut siis vasemmissa alanurkissa). Sivujen alalaidoista tarkistaa aina laatikosta, että mistä mallista kyse.
                              Partsbasesta https://www.partsbase.org/audi/ saa osanumeroita, ja osien hintoja voi tarkistella/tilailla http://speed-autoteile.fi/. Rele taisi olla jotain 50e luokkaa. KE3-jetronikin oma ECUlaattori on se pääaivo ruiskun ohjauksessa ja sytytyspuolelle on oma laatikkonsa. Releitäkin vikaillut kyllä, vaikka harvemmin.

                              Comment


                              • #16
                                Wuhuu, korjausopas! Tuo tuleekin tarpeeseen. Kiitokset linkistä.

                                Comment


                                • #17
                                  Isv oli 14 tuntia uimassa. Ei ollut aseöljyä tai vastaavaa niin pistin sen vain pienen kuivattelun jälkeen kiinni ja starttasin auton. Auto piti ihan pienen hetken kierroksia yli 1000 josta laski nopeasti 900rpm hujakoille. Nyt pysyy siinä täysin yskimättä ja reagoi kaasuun herkästi juuri käynnistyttyään. Outoa jos tuolla ratkesi, liian aikaista varmaksi sanoa kun juuri auton käynnistin.

                                  Isv ei tosiaan ole täysin sulkeutunut kiinniollessaankaan eli selittää miksi toimii töpseli irroitettuna. Eikä näyttänyt edes olevan sisältä erityisen likainen. Joskus tuon läpi tuli hieman valutettua liuotinta mutta ei tullut näin tehokkaasti puhdistettua.

                                  Pitää varmaan hakea tuota aseöljyä jos vaikka pysyisikin toimivana.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Pyh, samaa tekee vieläkin. Keskimäärin kaksi ensimmäistä käynnistystä sammuu parin sekunnin kuluttua ja sitten kolmannella jo pysyy käynnissä. Kun saa auton sisälle niin pitää käydä nuo kaikki perusjutut läpi.

                                    Tuli muuten tuosta isv:stä vielä mieleen, kun siinä ei ole virtoja niin se on jonkin verran auki ja kierrokset pysyvät siinä tuhannen tienoilla. Mistä johtuu, että kun siinä on virrat niin kierrokset ovat pienemmät? Kun eikö luulisi, että silloin kun ei ole virtoja niin se on niin kiinni kuin se voi olla ja saadessaan sähköä aukeaa enemmän.

                                    Ja kylmäkäynnistys-suutinhan toimii kai vain muutaman sekunnin, ei minuutteja?

                                    Comment


                                    • #19
                                      se ISV on kaksisuuntainen, sen kuuluukin olla hiukan auki ilman virtaa. Kierrokset laskee piuha kytkettynä, koska ECU koettaa saada kierroksia alemmas sulkemalla isv:n kokonaan.

                                      Kantsii vielä tarkistaa kaasuläpän lepoasento, siinä on säädettävä stoppari. Tällä ei saa säätää tyhjäkäyntiä vaan ainut tarkoitus on estää kaasuläppää juuttumasta koteloon. Kierrä ruuvi auki ja sen jälkeen kierrä myötäpäivään siten että se juuri koskettaa vivuston vastakappaletta ja siitä vielä 1/4-1/2 kierrosta kiinnipäin. Availe kaasuläppää samalla, huomaat kyllä kohdan missä kaasuläppä ei enää stoppaa kotelon seinämiin vaan pysyy aivan aavistuksen "raollaan" säätöruuvia vasten. Idlekytkimen tulee naksahtaa kun läppää avataan.
                                      Kaasuläppäkotelo kannattaa välillä putsata.

                                      Myös määräjakajan potentiometri voi olla kulunut ja aiheuttaa mainittuja oireita.
                                      Viimeksi muokannut Tonsku79; 11.4.2016, 00:17.

                                      Comment


                                      • #20
                                        ISV asia selkeni, en tiennytkään, että liikkuu molempiin suuntiin.

                                        Potentiometri oli aika kulunut muistaakseni. Saakohan noita mistään uusia enää? Tai jos saisi vaihdettua sen pelkän kalvon.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kiinasta tietenkin :D
                                          http://www.ebay.com/itm/Throttle-Pos...FVOwoa&vxp=mtr

                                          Comment


                                          • #22
                                            :D
                                            Onko sinulla kokemusta noista kiinanpoikien tekeleistä? Mietin vain toimiiko kunnolla kun nämä ovat aika kranttuja vehkeitä.
                                            Ja riittäköhän tuon säätämiseen vain pelkkä kääntely kun oli muistaakseni vielä jotain säätöruuvejakin tuossa joihin en koskenut ollenkaan?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ei o kiinankopioista kokemusta. En muista saiko sitä levyä säädettyä mutta niitä harjaksia jotka sitä hiilikalvoa vasten liukuu voisi koittaa vääntää aavistuksen sivuun?

                                              Se potikka pitää myös kalibroida sitte uudestaan, kiinnitysruuvien reiät ovat hiukan ovaalit eli sitä pystyy hiukan kääntelemään ruuvit löysäämällä. Eli tyhjäkäynnillä n.800-900rpm, ulostulojännite pitäisi olla 0.6-0.7Volttia.
                                              Jännite mitataan yleismittarilla, potikan keskimmäisen nastan ja rungon (maan) väliltä.
                                              Viimeksi muokannut Tonsku79; 11.4.2016, 10:43.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Niin tiedän kyllä, että pitää säädellä. Tuossa ylempänä juuri sanoin, että riittääkö pelkkä kääntely jos pistää uuden kun siinä oli vielä säätöruuvi (tai ruuvit) erikseen :)

                                                Tuo harjasten vääntely kuulostaa kyllä aika hazardilta toimenpiteeltä. Tarkoitatko, että kun tuossa menee tuo tummennettu viiva johon tavallisesti osuu, niin osuisikin ylös tai alas tuostas viivasta?
                                                http://i.ebayimg.com/images/g/r3AAAO...oq/s-l1600.jpg

                                                Lämpöisenä näytti sen 0.7 voltin luokkaa kun äsken katsoin. Ja mietin vielä, että tuo tyhjäkäynti kohtahan noista yleensä menee puhki. Niin silloinkun juuri käynnistän auton kylmänä niin ei se kyllä meinaa pysyä kaasullakaan käynnissä ja eikös tuon harjaksen silloin pitäisi olla jossain toisessa kohtaa?

                                                Niin ja vielä semmoinen, että miten auto reagoi jos ottaa tuon johdon tuosta potikasta kokonaan irti?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Joo no on se sitte säädöissä pysynyt sinänsä. Tosiaan just sitä tarkoitin että väännät niitä harjaksia vaikka puoli milliä sivuun jotta tapaavat hiilikalvon ehjään kohtaan. Et sä siinä mitään menetäkään jos se kalvo tosiaan on jo kulunut puhki. Viisarillisella yleismittarilla sekin selviäisi, eli määräjakajan kumitötsä irti ja mittari kiinni. Nostelet lautasta ja katsot nouseeko jännite tasaisesti vai pätkiikö.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    No nyt on mielenkiintoista. Otin kylmäkäynnistys-suuttimen johdon irti pari päivää sitten ja nyt ei ole yhtään ollut ongelmia käynnistyksessä (lukuunottamatta sitä, että joutuu hieman kauemmin starttaamaan).

                                                    Jos tuo suutin vuotaa niin eikö sen luulisi myös vuotavan vaikka ottaa sähköt siitä pois ellei vika sitten ole ecun/lämpötila-anturin päässä?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Joo kyl sen pitäs vuotaa sit ilman sähköäkin. Sitähän ohjaa termostaatti-aikakytkin.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        NG:ssä sitä ohjaa ecu. Ei ole erillistä termostaatti-aikakytkintä. Olet siis vaihtanut aikaisemmin sen kaksinapaisen "mustan" lämpöanturin? Ota kk-suutin irti ja katso vuotaako se. Jos vuotaa, niin täältä löytyy yksi ehjä ylimääräisenä.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Joo juuri sen vaihdoin. Se toinen anturihan taisi olla pelkästään mittaristolle? Eli ecu saa lämpöanturilta tiedon ja tarvittaessa kytkee käynnistyksessä kk suuttimen hetkeksi päälle. Täytyy ottaa irti ja tehdä "pullotesti". Minkälainen kiinnitys tuossa suuttimessa on? Vähän ahtaassa paikassa.
                                                          Mutta jotain tuo on kyllä aiheuttanut kun juuri äsken starttasin kylmän auton nollan asteen tienoilla ja ei ollut enää sammumisongelmia.
                                                          Paljon pyydät rahaa tuosta tarjoamastasi suuttimesta?

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Se lähtee ihan sopivalla hylsylllä/lenkillä auki. Varo vaan että ei banjon prikat tipu välistä moottoritilan uumeniin. Jos tuosta muutaman kympin saa. Tuli hankittua uusi turhaan kehnon kylmäkäynnistyksen takia, vika olikin tuossa mainitsemassasi anturissa.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X