Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nykimistesti 1.8 20V A3/A4/A6 omistajille *selvitetty*

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #61
    Onpahan tullut luettua taas 3 päivää varmaan 100 000 topikkia Bentley Publisherin, Audi Forumssien ja Audiworldin forumeilta ja perkele vaikka on forumit täynnä noita maf ja throttle body vikoja niin mitään ihan vastaavaa ei kertaakaan löytynyt.. Mieluummin tosiaan purkaisin tbn osiin sieltä takapuolelta ja yrittäsin korjata tai korjauttaa jollain hienomekaanikolla kun maksais 500e tälläsen pikkuvian takia koska kyllä tosiaan eniten vaikuttaa että vika on tuossa tb:ssä...

    Comment


      #62
      Voi kadonnut järjen valo vieköön..

      Kääntelin tuota kaasuläppäsäädintä ja tosiaan melkosen hullua.. Kun teitä joilla nykii tasamaalla/lievässä alamäessa vaan ois muitakin kuin MR niin tän vois leimata jo ominaisuudeksi.. Kun meneehän mullakin ok 1100-1300 lievässä asteen parin ylämäessä jo, 1000rpm esim käännettäessä..

      Nimittäin

      Tuota kaasuläppäsäädintä kun kääntää eli tuota https://sslrelay.com/s74326199.onean...58133063H%3D29 mustaa hattua niin

      ongelma on puolen millimetrin sisällä voi perkele vieköön hehee.. Vajaalla millin kääntämisellä kierrokset on jo yli 1300rpm.. Kun mitkään pihditykset ja tulppaamiset ei oo vaikuttanu tuohon käyttäytymiseen niin

      maalaisjärjellä

      voisi seuraavia syitä ajatella syiksi tähän nykimiseen:

      1. imu on niin kova että kaasuläppä ei yksinkertaisesti pysty pysymään kiinni, se kun on niin häviävän vähän raollaan tuolla 0.5mm kierrolla

      2. se vieteri on aavistuksen löystynyt, ja senkin löystyminen aiheuttaa sen ettei läppä pysty taistelemaan niin kovaa imua vastaan

      3. kaasuläppäsäätimen sisällä olevat tunnistimet jotka tunnistavat läpän asentoa, eivät ole niin tarkkoja että tuossa taistelussa pysyisivät mukana, tai niissä on sen verran vaihtelua valmistuserien mukaan että toisilla toimii toisilla ei

      4. hapettumiset sun muut vaikuttavat sähkön kulkuun eli noin pienestä kun on kiinni niin voi tosiaan olla joku johdon kohtakin tai piirijuotos tms olla se syypää....


      Järjen hulluudeltahan tämä on tuntunut jo pidemmän aikaa.. Mutta kun tuota 0.5mm kääntöä tuolla katteli niin tuli kyllä sellanen fiilis että vaikka syypää oiskin tuo kaasuläppäsäädin niin mikään tuskin takaa että se uuskaan ois sit niin tarkka ja vahva että toimis paremmin kuin tää nykynen ja 500e menis kaivoon... Ellei nyt ongelma kuitenkin ois se maf =/...

      Comment


        #63
        Kysyin hinnat..

        imuilman lämpötunnistin 59,40e

        maf 109e

        tb 508e.............. puolen millin epäherkkyyden vuoksi, oisko järkee :D peijakas vieköön

        Comment


          #64
          Tilasin nyt hulluuksissani tuon kunnostetun maffin, Hammarin kertoma pisti iin päälle pisteen:


          Minulla: Kun johdon irrottaa koneen käytös ei korvakuulolla ihmeemmin muutu ja auto on pehmeämpi ajaa. Kun liittimen laittaa kii auto meinaa melkein sammua ja sit tasaantuu taas.

          Hammarilla: "Jos irroitan maffin koneen käydessä, kone meinaa sammua ja kierrokset jäävät laukkaamaan maf irti. Kun kytken maffin takaisin, kierrokset tasaantuvat tyhjäkäynnille."

          Lisäks auto toimii nykivämmin pienillä kierroksilla Hammarilla ilman maffia..


          Kunpa nyt auttais..rikoin vanhasta yhden siivekkeenkin toissapäivänä kun irrotin sitä, eihän se toimintaan tai tiiviyteen vaikuta mutta onpahan sit ehjä...

          Comment


            #65
            Hmmmmmmmmmmm

            KOMMENTTIA:

            enpä jaksa kattoa ylempää en ilmeisesti muistanu sanoa että tuossa muutama pv sitten kun mittasin imuilman lämpötila-anturin vastuksen niin se oli 860 ohmia. Ja Bentleyvöyhkän joka tosin on 1.8T koneelle, mukaan sen anturin vastus pitäs olla 1.6-2.8 kilo-ohmia

            "Check resistance across terminals of IAT sensor -G42-.

            Specified value: approx. 1.6-2.8 kohm

            If resistance is NOT OK:

            - Replace intake air temperature sensor -G42-."


            Mietin tuossa nyt sitten että perkele kun sen liittäminen ja irrottaminen ei myöskään vaikuttanu käyntiin niin pitäskö se vaihtaa kuitenkin ennen maffia... Taidan käydä nyt vielä uudestaan sen mittaamassa..

            Mut jos tuo anturi ois rikki tai jotenkin viallinen ni eikös se antais vikakoodin tai vaikuttas päästöihin?


            -edit- jooo tuskinpa tuossa onkaan mitään vikaa kun se riippuu se vastus niin paljon lämpötilasta..50-asteisena voi olla jopa vain 700 ohmia mikäli netistä löytyneet hommat pitää paikkansa...

            Comment


              #66
              Viime yönä sain nykimisen katoamaan vähäks aikaa. Irrotin kaasuläpän taas kerran ja avasin sen takakannen (Seatclubilla joku oli tehny näin) eikä lentäny rattaat silmille. Putsasin eka crcyleiskliinerillä sitä oli perhanan vähän ja sit crc tarkkuuspuhdistajalla kaiken, eipä siel ollu ku muutama muovihiukkanen mutta vähän siltä näytti että tän kaiken putsaaminen vois auttaa kun niin pienestä kii. Sekin loppu vähän kesken sitten kun on tullu tuotakin jo pari purkkia ruikittua sinne sun tänne. Annoin kuivua hyvin ja sit kii ja ruikin crc penetratella koko perhosläpän ja sen ympäristön liukkaaks..

              Tän jälkeen akku kii tbaklokkaukset klikkaukset ja päälle parit tba:at sytkävirta on off ja auto käyntiin ja odotin että tyhjäkäynti tasaantuu. Sit testaamaan ja nykiminen käytännössä poissa.. Ajelin ja testailin innoissani ja noin 15min päästä se tuli takas.. Arvatkaa harmittiko.. olin jo ihan varma et joku minihiukkanen oli siel koneistossa jossain tai sellasen kytkimen joka tunnistaa onko läppä auki vai kii, putsaaminen autto mutta enemmän tuo vaikutti kuitenkin et sen läpän liukastus ois auttanu, se läppä kun vaikuttaa olevan jotain 0.00000001mm liian tiukka, ottaa reunoista kii alkuvaiheessa. Sit taas imu on niin kova ettei luulis sellasen vaikuttavan mitää.. Hitto kun tb:tä ei saa irti kun ne vesiletkut on niin tiukassa siinä, pitäs rikkoa ne kiinnikkeet jotenkin ja ostaa ruuvattavat tilalle...




              -edit- seuraavana tuntuis kuitenkin olevan tuon maffin ostamatta jättäminen toistaiseks ja " tai sellasen kytkimen joka tunnistaa onko läppä auki vai kii," eli tuon kytkimen säätäminen jos sitä tunnistuspintaa sais jotenkin jämäkämmäks tai lähemmäks että se tunnistais läpän avauksen aikaisemmin ja tarkemmin.. ja parempi koneiston putsaus tarkkuuscrcpuhdistajalla..tai saman tien yleispuhdistajalla tuskin se mitään sieltä rikkoo vaikka onkin vahvaa myrkkyä...

              Comment


              • #67
                itse taistelin aikani tuon läppähärdelli/ nykimis ongelman kanssa ja luovutin. Vaihdon maffin, lambdan, tulpat, tulpanjohdot. Purin suurimpiirtein koneen osiin, korjasin kaikki letkut/vuodot ja kun ei tunnu auttavan niin nykiköön, ei viittis enää hommata tuota kaasuläppäyksikköä sen hinnan vuoksi joten olkoon... :D

                Comment


                  #68
                  Mooner! Sullako oli tosiaan ihan samanlainen ongelma ja muuten mylly ja auto toimii "kuin uusi"?

                  Muuten varmaan jo luovuttasin mutta tuo viimeöinen fiilis kun auto ei nykiny parkkihallissa ajaessa ajo sitten miten hiljaa tahansa oli vaan niin hieno että :)... Lähden just ostaa kymmenettä purkkia crc:tä...

                  Comment


                  • #69
                    juu, siis auto toimii muuten moitteetta mutta tosiaan pienillä kierroksilla esim kaupungissa ajaminen on aika lailla vittumaista puuhaa, nykii minkä kerkiää, putsasin itsekkin tuon kaasuläpän ja vaihdoin liutan osia mutta tosiaan ei vaikuttanut juuri millään tavalla. Hetken ehkä oli rauhallisempaa kun putsasin tuon kaasuläppäkotelon mutta nykiminen palasi sitten hetken päästä takaisin. Kai se sitten vanhemmuuttaan väljenee tuo kaasuläppähärdelli. Ittellä ajettu reilu 170k, sopeutuksia on tehty mutta eipä vaikuta. Itse vaihdoin jopa kaasuvaijerinkin mutta ei myöskään vaikutusta.

                    Comment


                      #70
                      Joo..voi räkä.

                      Mulla tosiaan ennen näitä härdellejä jopa 1400rpm nyki, nyt pystyy ajaa 1200rpm melko nykimättä jos on tarkka.. eli 950-1200 mahdotonta. Kun äsken purin ja avasin läpän takakannen ja ruikin yleiscrc:tä eli puhdistus+voitelu sinne vissiin puoli purkkia välillä huilaten antaen vaikuttaa ja läppää käännellen.. Tuntuu taas että auttoi.. Ilmoittelen jos tilanne muuttuu taas huonompaan suuntaan kuten tänä aamuna.

                      Eli äsken auto oli jo kunnolla lämmin ensin tyhjäkäyntia 15min ja sit ajoa 15min...ja tosiaan kerran 1000rpm nykimättä, pari kertaa 1100rpm ja 950rpm ja 1200rpm tuntu olevan noprob ku vaan on tarkkana...

                      Musta tuntuu että edes vanheneminen ei oo välttämättä syypää, minulla siis 82tkm jo kun huomasin sen vähän oston jälkeen (pari koeajamaani 1.8 muuten nyki myös pienillä kierroksilla, ne molemmat alle 150tkm ja nykiminen oli voimakkaampaa, omassa en koeajolla edes huomannut), ja isäpuolen passatissa 1.8 20V koneisessa vm2000/2001 oli uudesta asti. Sen takakannen kun avaa niin näkee miten hiton pienestä se on kii.. parista mikromillistä. Ei siis puolesta millistä kun läppää säätää vaan paljon pienemmästä. Siellä on sellanen tuntolevy missä kii liikkuu joku pala.

                      Luulen että valmistuksessa ei vaan oo oltu tarpeeks tarkkoja kaasuläpänsäätimen kanssa, on jonkin verran vaihtelua.. Tai rakenne pitäs olla järkevämpi ettei tuo ois nii pienestä kii, ja ecun suhteenkin jonkinlaista sopeutusta tilanteeseen varmaan ois mahdollista tehdä. Rakennehan ois helposti järkevämpi niin että tuon tuntolevyn piiri ois pidempi eli säde keskipisteestä pidempi ni ois enemmän tuntopinta-alaa ja säätö ois tarkempi, tuntis tarkkaan millon läppää avataan ja miten paljon ja että se ei tunnistas että läppä muka menis kii ja sen takia katkasis polttoaineensyöttöä..


                      Jatkossa tuon pelkän läpän putsaamisen muuten teen alipaineletkuliitännän kautta, se ei oo niin tiukalla ettei sais helposti irti.. ruikkii vaan crc yleispuhdistajaa sinne niin perkeleesti ja samalla kääntelee kädellä läppää niin puhdasta tulee eikä tartte purkaa eka imupuolta kokonaan helvettiin että pääsee sitä putsaamaan... Takakantta tuskin kannattaa enää avata, siellähän alunperin EI ole missään mitään voitelua, ja nyt kun on ni eihän se sieltä minnekään katoa, korkeintaan äärimmäisen hitaasti..




                      Eli CASE CLOSED, todennäköisin syypää ylivoimaisesti kaasuläppäsäädin... 508e hintanen, ei järkeä vaihtaa, tiedä vaikka tulis ihan samalla lailla toimiva tilallekin kun tuo homma on ominaisuus, ei vika.

                      Comment

                      Working...
                      X