Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nykimistesti 1.8 20V A3/A4/A6 omistajille *selvitetty*

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Nykimistesti 1.8 20V A3/A4/A6 omistajille *selvitetty*

    editoin otsikkoa jotta tähän sais lisää tuloksia....

    Toivon että mahdollisimman moni vastaisi tähän; 4 kohtaa:


    1.nykiikö auto kun ajat ykkösellä (2-v myös, 3-v lähes huomaamaton) aivan tasakaasulla tasaista tietä ja kun kierrokset pidät - yrität pitää - ihan paikoillaan ~1000-1400rpm kierrosalueella, esim tasainen ajo 1200rpm kierroksilla ykkösvaihteella? Sama tapahtuu jos on tapahtuakseen myös paikallaan ollessa vaihde vapaalla - moottorin käynti "hummaa".

    2. vuosimalli? MOOTTORINTYYPPI (lähinnä ADR haussa..)

    3. km?

    4. onko joskus tuollaista nykimistä ollut, onko moottoria tmv korjattu/säädetty?





    Jos muutkin kuin ADR-moottorin omistavat 1.8/1.8T moottorimiehet lukevat tän ja heillä tuollaista nykimistä on ni postatkaa. Harmillinen vika jota on kissojen ja koirien kanssa yritetty selvittää nyt jo kolmella korjaamolla, kustannukset tietenkin jokseenkin järkevänä pidetty, mitään ei ole vaihdettu. Nykiminen on niin rajua että kierroslukumittarin viisarikin heiluu miten sattuu kun nykiminen alkaa. Rasittavaa parkkihalliajossa jota tulee viikossa melkoisesti, tarkkana tuon pystyy tosin jotenkin välttämään kun tietää miten ei aja. Korjaamolta sanoivat että pitäis testata vastaavilla autoilla samaa onko tuo vain ominaisuus eikä mikään vika.

    #2
    1. Nykisi, jos ei osaisi ajaa siten että ei nyi... :)

    2. Käyttöönotto 11/1995, auton vm. 1996

    3. 270 000 km

    4. En ole perehtynyt asiaan / ei ole säädetty tai korjattu, koska tuntuu että on ominaisuus, ei niinkään vika. Mutuna on, että johtuu moottorista, tai moottorin ominaisuuksien ja voimansiirron välyksien yhteisvaikutuksesta.

    Comment


    • #3
      Aikoinaan teki juuri tuota, ruuhka-ajo oli helvetillistä. Lambdan vaihto poisti ongelman. Veto on nyt myös tasaista läpi kerrosalueen. Autolla ajettu silloin n. 220tkm ja vm. 96.

      Comment


        #4
        Minkä hintainen lambda oli ja mitä vaihto kustansi? Vastaan muuten itte vielä tarkemmin:


        1. nykii ja kierroksista riippuen ja etenkin ykkösellä aika perkeleellisesti nykiikin. Pahin ~1150rpm.

        2. Käyttöönotto 04/1997, auton vm. 1997

        3. 104 000 km, huomasin tuon melkein heti kun ostin viime kesäkuussa, silloin 82 000 km

        4. putkistojen eheyttä tarkisteltu ja arvoja kateltu koneilta (ei vikakoodeja, jotkut arvot kuulemma vähän kauempana keskiarvoista..) ja kaasuläppäyksikkö putsattu, tarkemmin en muista ku paprut nyt korjaamolla. Tuo tän päivänen paikka sano että kaasuläppäyksikön vaihto saattais auttaa jos siinä on vikaa mutta se maksais yli 500e eikä oikein oo mitenkään sitten järkevää.

        Comment


        • #5
          Tilasin tuolta http://www.vpv-motorracing.com/ muistaakseni tämän Bosch 0 258 006 245/246 4-johto planaari-lambda.

          Pikkaisen askartelua vaatii mm. johtojen kanssa. Vaihto ei juurikaan vaikuttanut kulutukseen, mutta sitäkin enemmän moottorin luonteeseen.

          Comment


            #6
            Kysäsin korjaamolta lambdan vaihdon hintaa kun se siellä nyt on ni sano ettei tässä tapauksessa ois mitää vaikutusta kun se on senkin tarkastanu ja se on täysin kunnossa, rahat menis vaan kaivoon. Oisko tuo sun vaihtama lambda siis jotenkin erilainen kuin alkuperäinen ja siks auttais tuohon nykimiseen? Itehän kun en tiedä mistään mitään niin tätäkin pitää kysyä =/..

            Comment


            • #7
              Tuota pitäisi tiedustella vpv-motorrracingilta, en osaa sanoa asiaan mitään. Vaihdon vaikutus oli kuin olisi vaihtanut moottorin toiseen. Alavääntökin parani, no on se vieläkin aika ohutta:-) Jokatapauksessa edullinen tviikki tulokseen nähden.

              Comment


                #8
                Soitin sinne ja tosiaan erihän se on kuin orkkis mutta erot tosin voi olla älyttömän pieniäkin vaikea sanoa oisko mitää hyötyä..erot ehkä vain johdon pituuksissa ja liittimien rakenteissa sun muissa mutta paljon kuulemma Audeihin on noita ostaneet just nykimisien ja käyntihäiriöitten takia. Asennusohjeetkin kuulemma tulee mukana, josko sen sitten itte varmaan vois vaihtaa niin ei ois kauhea pisto perseeseen vaikkei mitään auttaiskaan.. Ite huomasin ilmansuodattimen vaihdon jälkee muutama vk sit (vaihdettu ed.kerran 23tkm sit huollossa 81tkm 90tkm huolto) alaväännön selkeesti parantuvan, sehän ois hienoa jos se vielä tuosta sit paranis hieman...

                Comment


                  #9
                  Hain auton korjaamolta, saman tien vaihdettiin jarrulevyt ja palat eteen (Laakkosilla jokunen vk sit palat taakse) ja edestä vasemmalta yks vähän väljentyny tukivarsi... 420e osat+työ (+reilu 150e Laakkosille jarruista sillon) nyt ei enää nyi yhtään jarrutettaessa hitaassa vauhdissa ja se kaasuläpän kotelon putsauskin kuulemma autto ja itekin huomasin sen. Eli edelleen se nykähtää kun tasakaasulla ajaa hiljaa pienil kierroksil mut nyt se jotenkin korjaa sen nykäyksen nykimättömäks ekan tai melkein ekan nykäyksen jälkeen eikä jää putkeen nussimaan montaa kymmentä metriä ikuisuuteen. Näin kuvaili ukko siellä sen auttaneen ja itekin huomasin joskin en montaa kertaa testaillut. Lambdan vaihdosta oli puhetta, siellä se merkkikohtainen ois melkein 150e. Pukillehan se ois saatava ja jotain tajuttava eli itseasennus jäänee tekemättä, pitää miettiä tuota kesällä kun on rahaa..nääkin rempat makso akka :D....

                  Comment


                    #10
                    LAMBDA-ASIAA


                    _________900rpm__2500/katsastuksessa yli 2000rpm

                    Katsastuksessa 11.1.2006:

                    CO______0________0 %
                    HC______16_______18 ppm
                    Lambda___________1,01
                    CO2_____15,40_____15,40%
                    O2______0,05______0,26%

                    Maanantaina 8.5 korjaamolla:

                    CO______0________0 %
                    HC______2________2 ppm
                    Lambda___________1,03
                    CO2_____15,7_____15,7%
                    O2______0,7______0,7%


                    Eli jos nyt oletetaan että korjaamon ja katsastuksen mittauslaitteistoissa ei eroa niin Lambdahan on nyt jo 1.03 kun tammikuussa 1.01. Jos ois 1.04 ei enää menis katsastuksesta läpi? Mitä mieltä ootte O2 ja HC arvoista, johtuisko siitä että tammikuussa oli niin paljon pakkasta ja katsastusasemallakin varmaan lähellä nollaa kun nyt maanantaina +20C?


                    Boschin lambdanvaihtosuositusvälejä:

                    Recommended change intervals for lambda sensors

                    Unheated
                    Every 30,000 km / 50,000 km

                    Heated: 1st generation
                    Every 60,000 miles

                    Heated: 2nd generation
                    Every 100,000 miles

                    Planar lambda sensor
                    Every 100,000 miles



                    Oon melkein jo tilaamassa tuolta VPV:ltä tuota samaa 70e lambdaa, epäilyttää vain lähinnä se että kun se "alkuperäinen" Bosch vastaava Audiin tarkoitettu lambda on yli 2x kalliimpi..

                    Comment


                      #11
                      Hammar, lue priva.

                      -edit- Motonetissäkin ois muuten tällanen A4:seen liekö sit minkä merkkinen:

                      Lambda-anturi 4 johdolla 49.90e

                      Comment


                      • #12
                        Kyllä minulla toimii hyvin tuo vpv:n lambda. Todella laadukkaat liittimet tuli mukaan, siis melkein lentokone-
                        laatua. Paketissa ensiluokkaiset ohjeet (if-lausekkein :) ) joten ei voi oikeasti kämmäillä tuota. Tai no.. :)

                        Minulla rupesi auto käymään tasaisemmin, mutta saman viikon sisällä tuli vaihdettua niin paljon osaa (ahdin,
                        lämpötilasensori, ö-lämpö ditto, jne) että suoraa vaikutusta en osaa valitettavasti sanoa.

                        70? tässä harrastuksessa ei nyt loppujen lopuksi niin hirveä rahanmenetys ole. Jos lambdassa oli vikaa
                        niin kuulemma äkkiä säästää tuon rahan kulutuksen pienenemisessä, ja ellei ollut vikaa niin säästää
                        tulevaisuudessa kun se vika olisi tullut mutta nyt ei tule.

                        Comment


                          #13
                          Heheh muistat vielä tuoreet xenonsekoilut, viikkojen pöljäilyä minulta, heh menis ainakin 2-3vk pöljäillessä tuon Lambdan kanssa :)... saitko muka asennettua sen vain konepellin avaamalla? Korjaamolla kun sanoivat että nosturille pitäs auto saada ja työ tehdään alakautta.. ja jonkun erikoistyökalunkin tarviis sekin pitäis ostaa ja rahaa palais 20-30e lisää..

                          Bosch 0 258 005 729 4-johto yleis-lambda 75.00 €
                          Bosch 0 258 006 245/246 4-johto planaari-lambda 70.00 € AMP Superseal liittimellä

                          Ja kävikö liittimet siis suoraan ettei tarvinnut mitää rakennella? Veisin varmaan Laakkosen pikahuoltoon tuon laitatettavaks sitten, paitsi jos jotain pitää rakennella ni pakko mieluummin sit maksaa se 160+30-50e työstä..jos ne ei vaikka suostu laittaa koko lambdaa jos pitää askarrella..

                          sinäkin laitoit siis tuon planaarilambdan? Vaikka vpv:ltä mailas että se ei vanhempiin oo tarkotettu.

                          -edit- tässä siis se maili nyt tarkemmin..

                          Moi

                          Pikaisen Bosch-luettelon selaamisen jälkeen näyttäisi siltä että tuo yleismalli olisi todennäköisesti sopivin auton alkuperäisen anturin numeron perusteella. Joissain Audeissa on välillä ollut vähän ihmeellisiä anturin lämmitysvastuksen arvoja, joten ennenkuin tuon asentaa niin pitäisi mitata vanhasta anturista valkoisten johtojen välinen vastusarvo. Jos vastusarvo on luokkaa 2-5 ohmia niin sitten tuon yleismallin voi asentaa, mutta jos vastus on suurempi, joutuu laittamaan planaarin vaikka se ei periaatteessa ole oikea tuon ikäiseen autoon. Ehdottaisin että joko mittaatte vastusarvon etukäteen tai lähetän yleismallin ja jätätte sen asentamatta jos vastusarvo ei täsmää ja vaihdan sitten anturin planaariksi.




                          EDIT esim tällaset jutut laittaa tosiaan miettimään että mitä järkeä laittaa vanhempaan autoon (jossain vpv:ltä oli vastattu että vasta 97 jälkeen joissakin autoissa on ollu planaarilambda) >>>>

                          http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewto...light=plana%2A



                          -edit xxx- joo eihän nuo liittimet käy suoraan joten tuskinpa Laakkosilla alkavat tuollaista laittamaan ja jos alkavat ni menee extra 40e että se tutustuvat ohjeisiin jne..80-100e asennuksesta siis ehkä enemmänkin....taitaa jäädä lambda vaihtamatta :(.. saman hintaseks tulis laittaa se 150-180e Audin oma lambda kuin viedä sinne tuollanen rakentelulambda..

                          Comment


                            #14
                            Testailin äsken nykimistä parkkihallissa muutaman kilsan. Kierrosalue on laajempi kun aiemmin ilmotin, ~1000-1900 rpm. Kun tasasesti yrittää tuolla alueella ajella niin kamelin selässä sitä ollaan! Tuosta ylöspäin moottorijarrutus on niin herkässä että aika vaikea saada toistettua nykimistä. Kaasun paino tyhjäkäynniltä ryöminnästä tai kaasun nopea irrotus hitaasta ryöminnästä myös nytkäyttää autoa.

                            Kylmänä mitään nykimistä ei ilmene. Eikös lambda ole silloin pois pelistä? Viittaisko tuokin siihen että pitäis tuo lambda nyt sitten vaihdattaa (itsevaihdosta tuskin tulee mitään)?


                            -edit- hmmm nyt taitaa löytyä cdhuoltobentleyvöyhkästä asennusapua kun tajusin että heated oxygen sensor = lambda.

                            Comment


                            • #15
                              Kyllähän tuo kuulostaa samalta oireelta mitä mulla oli ennen lambdan vaihtoa. Onko sulla ajokilometrit varmat? Aika aikasessa vaiheessa lambda on hidastunut.

                              Comment


                                #16
                                No pitäs kyllä olla ihan varmat, suomalainen auto huoltokirja ja huoltohistoria aukoton stokkalla ja audicenterissä huollot, stokkalta ostettu ja sieltä varmistin vielä että on sieltä ostettu..1-omisteinen ja omistajan kanssa puhuin puhelimessa, autoliikkeestä ostin auton ja sillon oli 82tkm mittarissa.. Mutta autohan on vm 97 huhtikuussa rekisteröity vaikka kilsoja onkin vähän...

                                Nykikö sulla vain sillon kun pyrkii ajaa ihan tasakaasulla vai muutenkin alle 2000rpm? Eli siis ku hiemankin muuttaa kaasujalan asentoa ja nopeus siis hitaasti kiihtyy tai hidastuu (niin vähän ettei nopeusmittarissakaan eroa huomaa) ni nykiminen lakkaa. Vai nykikö muutenkin? Ihme sinänsä jos lambdassa mulla ois vikaa kun korjaamolla tyrmäs seinään sen idean että lambdassa jotain vikaa ois ja päästöarvotkin kun on niin hyvällä mallilla, lambda-arvo vain 1.03 muut tosi hyvät..

                                Comment


                                • #17
                                  Nyki muistaakseni vain tasakaasulla. Voimakkainta 1. vaihteella ruuhkassa pienillä kierroksilla.

                                  Comment


                                    #18
                                    Kun teillä muillakin on planaari toiminu (kaikki topikit täällä ja ffp:llä selannut läpi) ja Bentleyn korjausmanuaalista löysin että lambdan (heated oxygen sensor) specified value on 4.9-19.9 ohmia niin laitoin tuon tilaukseen nyt sitten.. Vpv:ltä: Moi

                                    Tuo selvitti asian, alkuperäinen anturi on siis perinteinen lambda, mutta siinä on tavallista korkeampi lämmitysvastuksen arvo. Planaari sopii siis sen tilalle.


                                    Tiistaina tuo siis on minulla, saa nähdä tuleeko sen vaihdosta mitään... Viis kertaa jo avannu konepellin ja ettiny sitä anturia sieltä apparin puolelta edestä alhaalta mutta ei siellä mitään näy...

                                    Comment


                                      #19
                                      Pakosarjan jälkeistä putkea eli downpipea kun seuraa niin kyllä sen pitäisi tulla vastaan... :) Muistaakseni aika lailla näkyvillä, moottorin takaosan (4. sylinteri) kohdilla, putkesta ylöspäin törröttävä mötikkä.

                                      Comment


                                      • #20
                                        http://www.iki.fi/~harald/audi/audi-lambda.pdf
                                        http://www.iki.fi/~harald/audi/audi-components.pdf

                                        Aika lyhyt ohje vaihtoon :)

                                        Comment


                                          #21
                                          Noniin tattista.. Oon nyt ymmärtäny niin että autosta revitään irti lamba + johto + lambdan liitin, ja sitten liittimen puoleisesta päästä katkasen johdon aivan liittimen vierestä ettei vanhaa johtoa jäisi paljoa, ja tämän jälkeen supersealin avulla uusi johto lambdoineen kiinni. Sitten tuo yhdistelmä pitäis saada kiinni autoon jotenkin.. se johdon vienti ja irrotus epäilyttää, mutta kannattanee tehdä? Eihän siellä muutenkaan ois oikein ees tilaa tehdä tuota lambdan vaihtoa ja uusi 1m pituinen planaarilambdan johto jäis melkein kokonaan hyödyntämättä..

                                          Comment


                                            #22
                                            Turha keikka lambdahylsyä ostamaan AD:seen...ois kokoa pitäny tietää eikä siellä kait varsinaista lambdahylsyä ois ollu ollenkaan.. Eikö tuota lambdaa missä se sit onkin saa irti 22mm lenkkiavaimella?

                                            Comment


                                              #23
                                              Mietin tuossa että kiristykseen luulis 22mm lenkkiavain toimivan mutta jos ei sillä sieltä irtoa ni iskis pistosuuttimella 600 asteista ilmaa kuumailmapuhaltimella ja sit tuolla lenkkiavaimella kävis lambdan kimppuun ni irtois??

                                              Comment


                                                #24
                                                No nyt löyty lambda...sokea oon ollu kyllä :) !!! Hyvin tuossa tuntuis 22mm lyhyt lenkkiavain jylläävän vaikka aika ahdasta onkin..en minä niistä hylsyistä ymmärrä.... Siistin näköinen se kyllä oli, pölyjä pyyhkäsin ni rinkulat ja Boscin nimi paljastu alta..mutterikin ehytpintainen..mutta kuten todettu vaikkei uusiminen auttais mitenkää nykimiseen ni säästyy sit tulevaisuudessa bensoissa tuo 70e...

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Oletteko jättäneet tuon alkuperäisen liittimen paikoilleen ja kytkeneet tuon Supersealin alkuperäisen lambdan liittimen jälkeen?

                                                  Siis moottorinohjaus -> johto -> alkuperäinen liitin (molemmat puoliskot) -> johdon pätkät -> Superseal -> johto -> lambda. Vaikea selittää, mutta kuitenkin adapteria Superseal - orkkisliitin tarkoitan. Itse ajattelisin näin, jäisi vielä mahdollisuus alkuperäisellä johtosarjalla varustetun anturin kytkemiseen vaivatta.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    "Siis moottorinohjaus -> johto -> alkuperäinen liitin (molemmat puoliskot) -> johdon pätkät -> Superseal -> johto -> lambda."

                                                    Joo tänään jahka saan tuon suoritettua niin tuo alkuperäisen liittimen molempien puoliskojen ja supersealin välisen johdon pyrin napsasemaan mahdollisimman lyhyeksi; yhtä pitkäksi ku aiempi viritys oli. Pitää ottaa illalla sit kuvia molemmista lambdoista hohoo kun ne pöydällä makailee.. Tosin ihan samannköinen tuo on kuin tässäkin http://www.vpv-motorracing.com/l-anturi.htm.. jykevältä vaikuttaa superseal ja lambdassakin on kierteissä asennusrasva, tätä epäilin että perkele pitääkö jotain rasvaakin ostaa.. Kävin äsken avokita 6-kulma-lenkkiavainta ettimässä mut oli vain paketeissa, K-Raudasta löytynee, kohta sinne. -edit- olipa ihme homma ei noita ollu missään rautakaupoissa, ei edes paketeissa..no Clas Ohlsonilta sitten ostin tuon kuuden avaimen paketin, hyvin luulis onnistuvan tuolla avaus ja kiristys kohta nähdään..

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Joo eipä onnistunu hitto.. 2 tuntia ähelsin sitä lambdaa irti oikean käden ranne verillä ja ei irronnu lenkkiavaimella.. Ote oli ihan napakka tuolla avoimella kuusiokulmalenkkiavaimella, väänsin siellä moottorin takapuolella mutta ei irronnu, liian tiukassa. Pakko se on joku 22mm, pitkä hylsy sitten ostaa ja katkasta ne piuhat..saahan ne sit takas kii jos planaari ei toimi tai laittaa alkuperäsen joskus takas jos tuo planaari vikaantuu.... Kiristykseen luulen että tuo lenkkiavain kyllä passaa, kun ei niitä lambdahylsyjä ollu missää rautakaupoissa.. Biltemaan tulis pk:t päälle.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Sanokaa äkkiä joku että kannattaisko ajaa ilman lambdaa tuolla parkkihallissa; jos nykiminen ois ihan samanlaista piuha irti ni sit ei varmaan vois johtua lambdasta? Siinä tapauksessa palautan/myyn lambdan ja tuon avainsetin ja hyväksyn nykimisen...

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Galluppiin viestiksi että ei ole esiintynyt, paitsi - pakkaskeleillä heti lähdön jälkeen lakaten kun on ajanut muutama sata metriä. Auto -95 1.8 adr 185tkm ajettu

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Ei oo lambdahylsyjä koko hito* kaupungissa enkä rupea postikuluja makselemaan ja oottelemaan...ja pidemmätkin 22mm hylsyt liian lyhyitä eli pitää nyt riskillä sitten murskata koko anturi paskaks ja irrottaa pitkällä hylsyllä se jos on irrotakseen...jos ei irtoa ni auto hinaajalla Laakkosen pikahuoltoon..

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X