Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 TDI automaatti täristää (tärinät loppu)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 TDI automaatti täristää (tärinät loppu)

    Tämmönen oire alko muutama päivä sitten:
    Ylämäkeen ajettaessa tasakaasulla auto alkaa tärisemään. Tärinä kestää n. 1-2 sek. ja loppuu hetkeksi ja alkaa taas uudelleen. Ylämäki kun loppuu tärinä häviää.

    D:ltä kun vaihtaa maantiellä kolmoselle, niin kierrokset nousee 100 km/h vauhdissa n. 2500 rpm ja tärinä loppuu. Kiekkamittarissa saattaa tuolloin esiintyä pientä hyppimistä silloin tällöin(+200 rpm) aivankuin loota meinaisi heittää vapaalle.
    Siis alakierroksilla ajettaessa tärinä alkaa.

    Autoa kiihdytettäessä ei tunnu mitään ylimääräisiä ravistuksia eikä oireita. Mutta tasakaasulla ajaessa alkaa tärinä...?

    Autoon tehtiin 6000 km sitten koneremppa ja samalla vaihdettiin laatikkoon öljyt+suodatin.
    Öljyiksi laitettiin Esso LT 71141. Laatikko on 4-lovinen automaatti, tyyppi DMX. Tyyppikilpeä en laatikon kyljestä löydä mistään.

    Vikakoodeja ei auto ilmota. Öljymäärä laatikossa pitäs olla myös OK.
    Oisko antaa vinkkejä mistä alkaa vikaa etsimään. Searchilla en löytäny samanlaisia oireita...
    Kiitokset etukäteen vinkeistä!

  • #2
    Muutamalle automaattipajalle soittaessani sanoivat vian olevan turbiinissa. Turbiini on korjaamolla ja kaveri soitti, että vika ei olisi siellä. Kitkapinnat hieman lasittuneet, mutta ei pitäisi aiheuttaa luistoa/ tärinää.
    Eli vika ei olisi välttämättä voimansiirrossa.


    Kulutus noussut myös 1-2 l / 100 km.

    Vag-comilla auto-trans block 006 näyttää -4 - 0 c astetta. Mistähän moisia asteita antaa?

    Eculle menevät letkut uusittu, ei vaikutusta.
    Turbon seutu on myös melko öljyinen.

    Onko kellään muilla samanlaisia oireita tai neuvoja mikä saattaisi olla vikana?

    Comment


    • #3
      D:ltä kun vaihtaa maantiellä kolmoselle, niin kierrokset nousee 100 km/h vauhdissa n. 2500 rpm ja tärinä loppuu. Kiekkamittarissa saattaa tuolloin esiintyä pientä hyppimistä silloin tällöin(+200 rpm) aivankuin loota meinaisi heittää vapaalle.
      Siis alakierroksilla ajettaessa tärinä alkaa.
      Turbiini rikko ei kyllä yleensä aiheuta kuvatunlaisia oirehteluja, --ainoastaa ehkä silloin, jos turbiinin lukko menee päälle/pois jotenkin ihmeellisesti tms.

      Kitkapinnat hieman lasittuneet, mutta ei pitäisi aiheuttaa luistoa/ tärinää.
      Jos siellä lasittunutta tavaraa on, niin sieltä se on päässyt luistamaan. Ajossa kun luistaa aiheuttaa mm. tärinää jos voimaa himpunverran enempi kuin kuormaa.

      Mistä sitten johtuu luistaminen on mahdotonta sanoa. Monesti kuitenkin öljynvähyydestä, väärästä laadusta, pakkojen yleisestä kuluneisuudesta, ö-pumppuviasta, tukosta öljykanvassa, liian suuresta moottoritehosta jne.

      Comment


      • #4
        Pajalla käynyt turbiini paikallaan ja kaikki edellä mainitut viat hävisi. Turbiiniin uusittiin kitkapinnat.
        Korjaaja tosin epäili, että vika saattaa uusiutua.

        Comment


        • #5
          Turbiinilukon luistaminen on yleensä eka diagnoosin noille tärinöille, mutta maailmassa on monta ihmeellistä asiaa...
          http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?p=368300
          http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=62741

          Turbon seutu on myös melko öljyinen.
          Ahtoputkistossa halkeama/orastava vuoto. Voisin vaikka lyödä vetoa, että jos otat sen kovan putken irti jossa on MAP-anturi kiinni, niin löydät halkeaman siitä kohdasta minkä päälle tulee turboon kiinnittyvä jousto-osa. Voihan siinä klemmarikin toki olla vähän löysällä.

          Comment


          • #6
            Tarkotus olikin tehdä ahtovuototesti vielä lisäks kunhan saa tarpeet hommattua.

            Comment

            Working...