Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

5-cyl kampiakseli

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 5-cyl kampiakseli

    Kun 1 sylinteri on yläkuolokohdassa, ovatko 2 ja 3 silloin täsmälleen alakuolokohdassa?

  • #2
    Kampijako on 2 x 360 astetta / 5, tai 360/5, ihan miltä kantilta katsoo.

    eli jos normaali nelosessa 1/4 ovat ylhäällä ja 2/3 ovat alhaalla, niin viitosessa kierto tapahtuu enempi niin että kun;

    1 - klo 00.00
    2 - klo 02.24
    3 - klo 04.48
    4 - klo 07.12
    5 - klo 09.36

    Luulen (mutu) että tästä kivasta kampikulmasta tulee viitosen luonne, äänimaailma ja se kutkuttava sitkeys joka ei mielestäni dynokäppyröistä käy ilmi.

    Comment


    • #3
      Kiitos vastauksesta.

      On koneesta tällä hetkellä kansi irti muista syistä, ja samalla on ihan mukava selvittää mistä palikoista tuo profiilin mukaisen kulkineen kone on tehty. Tuo kysymys oli sen vuoksi että päivällä mittasin iskunpituudeksi ~86mm 2 pytystä kun ykkönen oli ykk:ssa,luulin että 2 on AKK:ssa eikä jaksanut alkaa pyörittelemään. Äsken kävin konetta hieman pyöräyttämässä ja pitenihän se isku ~95mm. Löytyi puuttuvat kuutiosentit :) Nuo "kellonajat" eivät minun tapauksessa pidä paikkaansa. (kun ykkönen on ylhäällä ovat 2 ja 3 melkein alhaalla ja 4 ja 5 noin puolessa välissä iskua.)

      Tähän samaan aiheeseen voisin kysyä kannentiivisteestä.
      Eli koneessa on 82.98mm männät=NF 2 ylikoko. Käykö 82.5mm tiiviste. Sellainen siellä nyt oli. Onko noin pienestä kokoerosta haittaa? Itse luulisin ettei ole, mutta joku viisaampi voisi varmentaa/kumota epäilyni.

      Pakosarja myös aiheutti pientä ihmetystä. Olen aina luullut että tuossa koneessa on vakio sarja, siltä se ainakin näyttää. Mutta nyt huomasin että tuo sarja tyyppiä 5-3 (tai siis etuputki jatkuu sarjan laipasta kolmena putkena). Taitaa normaalit vaparivitosten sarjat olla 5-2. Onko tuollaista sarjaa käytetty missään audissa normaalisti? Siis muuten aivan vakion näköinen valusarja.

      Comment


      • #4
        Epämääräisten muistikuvien perusteella sanoisin, että noita vaparivitosen pakosarjoja on ainakin kahta eri mallia. Toinen on sellainen 2-1 + 2-1 +1 eli pakosarjalta lähtee kolme putkea, jotka yhdistuu varsinaisen pakoputken alussa yhdeksi putkeksi (toivottavasti ymmärsitte).

        Toisessa mallissa pakosarjalta lähtee vain kaksi putkea (eli 2-1 + 3-1), jotka sitten yhdistyy yhdeksi putkeksi varsinaisen pakoputken alussa.

        Ensimainittu kuulemma antaa paremmin potkua ala/keskirekisteriin ja jälkimmäinen antaa paremmat äänet - siis sen 10v vitoselle ominaisen riitasoinnun.

        Itsellä ollut kahdessa eri autossa molemmantyyppiset satsit, mutta toinen oli 2.2 q ja toinen 2.0 vajaaveto, niin enpä sinällään osaa verrata niiden ominaisuuksia.

        Comment


        • #5
          5-3 sarjaa on monessakin 10v:ssä.

          Jos männät jää nätisti kansitason alle niin eipä tuo ~0.5mm liian pieni reikä tiivarissa taida mikään ropleemi olla.

          Ramilta tais unohtua vitosen syttyjärjestys :)

          Comment


          • #6
            Kampijako on 2 x 360 astetta / 5, tai 360/5, ihan miltä kantilta katsoo.
            niinpähän onkin - neloskoneessa 180°, kutosessa 120°, kasissa 90° ja vitosessa 144°

            Vitosen kampijaon tekee mielenkiintoisaksi vielä se, että yksikään kampi ei ole toisen kanssa samassa kulmassa.

            Comment


            • #7
              Josta "onko se diesel" -ilmiö. Kuten Ramikin kertoi, korviahivelevä soundi, tyhjäkäynti ynnä "jenga-alue" yhtä Viagraa. Jäljittelemätön.

              Edit: ei se Volvo/Ford pahalta tuolla ralleissa kuullosta. Hyvin on viitosen perinteet kunniassa.

              Comment


              • #8
                Joo, ilmaisussa on parantamisen varaa - eli ajattelin kyllä kipinäjärjestyksen mutta kun tuli yksinkertaistettua se kellotaulun mukaan, huuhtouduin itse pesuveden mukana. :)

                Comment


                • #9
                  Eikös voortin rallimalli nyt kuitenkin ole 4syl kone vaikka siviilissä onkin mallisarjan huipulla vitoskone?

                  Comment


                  • #10
                    Eipä taida ainakaan kovin yleinen tuo pakosarja olla. Tiivistettä tuohon sarjan ja putken väliin yritin etsiä niin ei varaosaluettelot tunteneet kuin kahdella reijällä kun pitäisi olla kolme. ETKAstakaan en tuollaista mallia löytänyt. Kaipa se on sitten leikattava itse.

                    EDIT: Pienen lisäselailun jälkeen löysin että tuollainen sarja on alunperin ainakin KU koneellisessa quattro satasessa.

                    Comment

                    Working...
                    X