Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kulutuksen kasvua ja outoja käynnistysongelmia Audissa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kulutuksen kasvua ja outoja käynnistysongelmia Audissa

    Moi !

    Audissa on pidemmän aikaa ollut selvää kulutuksen kasvua sekä jonkinasteisia käynnistysongelmia / käyntihäiriöitä. Aluksi arvelin kulutuksen kasvun johtuneen lastusta, mutta jokin ei tunnu nyt täsmäävän.

    Moottorin käynnistys kylmänä saa aikaan sen, että motti käynnistyy ehkä kolmella , mutta n. 1 sek. jälkeen kaikki pytyt ovat taas mukana. Olen arvellut että voisiko vuotava suutin aiheuttaa moista , tai sitten bensanpaine ei pysy polttoainekiskossa moottorin sammuttua, vaan karkaa esim pumpun takaiskuventtiilin kautta takaisin tankkiin ( onko sielä edes tällaista venttiiliä ? ). Moottorin käyntiäänikin on ajossa ja varsinkin vedätetäessä hieman "honottava" / "päkättävä". Puristukset olen koneesta mitannut, jotka kaikki olivat välillä 12.9 - 13.1 bar. Imuvuodot suuttimien juurista on tukittu ja paineistustestikin tuli tehtyä koko ahtopainelinjalle , eikä mitään suhinoita kuulunut mistään. Tulpat on vaihdettu uusiin n. 5000km sitten eikä niissä nyt tämän jälkeen näkynyt mitään erityistä ( kaikki tulpat olivat suurin piirtein saman näköisiä väriltään eivätkä olleet karstassa vaan melko puhtaat). Onko jollakin muulla foorumilaisella ollut vastaavaa ongelmaa.

    Vastaavasti kulutus on noussut selvästi siitä, mitä se oli autoa ostettaessa. Kun ostin auton viimevuoden keväällä, pääsi sillä kesällä JKL - HKI - JKL lenkin (650km) tasan 7 litran kulutuksella ( mitattu tankki täyteen menetelmällä ). Samalla Audissa oleva "paljonko tankilla pääsee" mittari näytti parhaimmillaan matka-ajossa täydellä tankilla 1100km - 1200km, ja pitkä kaupunkiajonkin jälkeen 800-850km heti tankkauksen jälkeen.
    Vastaavasti viime syksynä lastu asennettuna sama JKL - HKI - JKL väli kulutus olikin jo 8.2 samalla tavalla laskettuna, sama ajotyyli ( ei hurjastelua eikä ohituksia), samat renkaat jne. . Eikä nykyään tankkauksen yhteydessä tuo jäljellä olevan ajomatkan määrä nouse kuin tuonne 650 - 700km kohdalle, vaikka kuinka ajaisi koko tankin pintakaasulla ja "mummo-tyylillä". Samoin tuo ilmoitus jäljellä olevasta mahdollisesta ajomatkasta saattaa heilahdella useita 10 kilometrejä suuntaan tai toiseen, vaikka ajotapa on suht samanlainen, ja kyseinen ajomatka vain muutamia kilometrejä. Samalla tankin mittarikin saattaa seilata hieman, tästä en ole aivan varma.

    Testasin kulutusta myös vaihtamalla vakio-softan takaisin , mutta tämä ei tuntunut palauttavan kulutuksia alkuperäisiin lukemiin. Kaupunkiajon jälkeen mahdollinen ajomäärä näytti edelleen n. 700km.

    Autosta napsahti vähän aika sitten SecondaryAirInjection systeemiä ohjaavan venttiilin alipaineletku poikki, josta sitten syttyi moottorin vikavalo. Korjasin letkun ja nollasin vikakoodit. Autolla on ajettu ehkä n. 100km lyhyttä kaupunkiajoa tämän nollauksen jälkeen kun nyt loggasin Vag-Com:lla group 028:sta ja 033:sta , josta siis löytyy lambda regulation % sekä lambdan volttiarvo. 028:sta otin kierrosluvun exceliä varten.

    Tuo regulation % heitteli aika melkoista häränpyllyä vaihdellen +1.5 / - 6 % välillä tyhjäkäynnillä. Onko tämä normaalia lambdan toimintaa, vai pitäisikö tuon %:n olla suht tasainen ? Vastaavasti eri kierrosluvuilla regulation % trendi muuttui aika melkoisesti.

    Ajoin nuo regulation %:t Exceliin ja tein kuvaajan kontrollipisteistä kierrosluvun mukaan sekä lisäsin trendiviivan kuvaamaan pisteiden jakaumaa. Tyhjäkäynnillä (780rpm) reg. % trendi on n. -2% , 1500rpm -4.5% , 2000rpm -8% , 2500 -7.6% , 3000rpm -4.5% ja 3500rpm -1%. Olenko väärässä vai tarkoittaako tämä - merkkinen regulointi % sitä että soppaa menee liikaa , ja sitä pitää vähentää, vai mitä tämä oikein tarkoittaa ? Moottorin lämmöt näyttivät olevan group 028:n mukaan 90 - 93 astetta , joten tuskin tämä kulutusongelma ainakaan lämpötila-anturista johtuu.

    Tulihan tässä taas valitettua ja kyseltyä oikein kunnolla, toivottavasti joku osaa auttaa miestä mäessä.

  • #2
    Pari huomiota vielä :

    Audissa taitaa olla jonkin asteinen laajakaista-lambda tuolla katin etupuolella, takana taas perinteisempi malli. Näin ainakin akte kertoilee tuosta AVJ moottorista.

    Onko siis n. 1.5 volt normaali arvo tuollaiselle WB-lambdalle lambda arvoa 1 haettaessa vai kuinka ? Tätä näytti group 033 logatessani tuota lambda regulation % arvoa.

    Comment


    • #3
      Selailtuna Bentleystä...
      (125 kW AMB -koneelle tosin)

      Näyttäisi siis siltä että 1.5V on normaali arvo, mutta oleellista on kai volttimäärän lisäksi myös se kuinka aaltomuoto käyttäytyy. Lambda hidastuu vanhetessaan.


      Display group 033: Oxygen Sensor control (bank 1, sensor 1)

      Specified value
      In range -10.0...10.0% value must fluctuate at least 2%
      1.3...1.7 volts

      Greater than 4.800 V
      Short to positive (B+) in wiring between Oxygen Sensor (O2S) and Engine Control Module (ECM)
      Oxygen Sensor (O2S) faulty

      Less than 0.130 V
      Short to ground (GND) in wiring between Oxygen Sensor (O2S) and Engine Control Module (ECM)
      Oxygen Sensor (O2S) faulty
      Check Oxygen Sensor (O2S) wiring



      Display group 032: Oxygen Sensor (O2S) adaptation values (bank 1, sensor 1)
      Display
      Oxygen Sensor (O2S) adaptation value bank 1, sensor 1 at idle (additive)
      Oxygen Sensor (O2S) adaptation value bank 1, sensor 1 at partial throttle (multiplicative)
      Specified value
      -5.0...5.0%
      -10.0...10.0%

      Comment

      Working...
      X