Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 voimat kateissa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 voimat kateissa?

    Kerhon dynopäivä tuotti kummalliset tulokset A6:sta: penkin mukaan noin 30 kW tehoa ja lähes 50 Nm vääntöä on kateissa ja käyrien muoto vähintäänkin mielenkiintoinen.
    Mittausta varten Tiptroniciin koodattiin asetus 00030, eli Sport-moodi (ei vaikuta tässä) ja "Vanha" vaihtostrategia, eli käsivalintamoodissa kickdown reagoi vasta kickdown-kytkimeen eikä jo kaasun asennon ylittäessä tietyn kohdan (70-75% ?).
    Veto tehtiin tiptronicin 3-vaihteella kaasu kickdown-kytkimeen asti painettuna niin, ettei kickdown kuitenkaan kytkeytynyt.
    Takapönttöjen mallista johtuen seoksia ei saatu mitattua. 3-vaihteella ja sitä suuremmilla pitäisi olla turbiinin lukko. Kaasun ohjaus on vaijerilla, ainakaan pintapuolisen tarkastelun perusteella kickdown-kytkimen alas painaminen ei enää "kierrä kiekkoa".
    Dynokäyrä

    Voimaa ei tunnu olevan yhtään enempää tai vähempää kuin ennenkään, eikä aiheeseen liittyviä vikakoodeja ole. Taltioin kiihdytyksen 80-120 välillä kaasu pohjassa (2- ja 3-vaihteet, sis vaihdon), se taittui useammalla toistolla n. 5,2-5,5 sekunnissa.

    Kysymys kuuluukin, onko kiihtyvyyden perusteella syytä olettaa, että voimaa todellakin on hukassa? Vai oliko syy kummallisiin tuloksiin väärässä mittaustavassa Tiptronicin kanssa?

    Mitä tahtia omamassaltaan 1780-kiloisen nelivetoautomaatin 142 kW 280 Nm pitäisi taittaa 80-120-väli?
    Jos voimakato on todellinen, mikä sen voisi aiheuttaa? Lambda, Tiptronic-loota, sytytysvika?
    Mitä VAG-COMilla voisi mitata, jotta tilanne selkenisi?

    #2
    Quattron tehohäviö penkissä yleensä noin 25-28% luokkaa. Sen kun tuohon sinun 110kw:iin lisäilee niin aika lähelle tehtaan ilmoittamaa menee?
    80-120 välin tulos ei ole ihan huono. Vakio 163 heppanen etuveto B6 sedan 1.8T 16" vanteilla menee noin kuudessa sekunnissa tuon.

    Eli eiköhän sulla kaikki tehot tallessa ole..käppyrä on kyllä suht mielenkiintoisen näköinen.

    Comment


    • #3
      Tuosta käyrästä näyttää aivan kuin moottorin jarrutus olisi alkanut jo mittauksen loppupuolella, joka näkyy alas- ja takaisinpäin piirtyneenä viivana. Johtunee tuosta vaihteistosta ja sen takia se käyrän huippukin on jäänyt piirtymättä ja ikäänkuin tehoa olisi hukassa.

      Vääntömomentti on muuten alakanttiin?

      Comment


      • #4
        Quattron tehohäviö penkissä yleensä noin 25-28% luokkaa. Sen kun tuohon sinun 110kw:iin lisäilee niin aika lähelle tehtaan ilmoittamaa menee?
        Sepä se, mutta kyseessä on laskennallinen moottoriteho. Mittaus tehtiin siis AudiClubin viimelauantaisena dynopäivänä, ja tätä autoa ennen ja jälkeen tuli muista ihan odotetunlaisia tuloksia.
        Käsittääkseni päivän toisessa Tiptronic-autossa oli myös vajetta, mutta ei näin pahaa ja siinä veto tehtiin D-asennossa kaasu pohjassa. Käyrät piirtyivät kahdelta eri vaihteelta ja vain kierrosalueen yläpäästä, mutta olivat sentään muodoltaan normaalit.

        Omissa käyrissä juuri tuo muoto herättää ihmetystä, mikä tuo tekee?

        Comment


        • #5
          En tiedä liittyykö ongelmaasi mutta pakko kysyä onko akku ollut joskus irti?
          Itse vaihdatin katin viikko sitten ja hitsausta varten akku ilrroitettiin 18 minuutiksi.
          Kulku parani mielettömästi verrattuna edelliseen, ummessa olevaan kattiin mutta, mutta...

          Yläkierroksilla potkua ei tuntunut olevan entiseen malliin ja kokeilin piruuttaan 0-105 mittariin, tulos oli masentavasti vajaa 9,5 sek. Jotain oli siis vialla.

          Vag-Comilla rupesi syyllinen selviämään sen ilmoittaessa viaksi "Throttle body, failure in basic settings" tai jotain sinnepäin. Eli se 18min ilman virtaa riitti siihen ettei ruiskupuoli ollut säädöissään ja Ross- Techin ohjeilla (kiitoksia Rannila!) ajoin uutta softaa sisään.

          Lopputulos, 2 sekuntia lähti kiihtyvyyslukemista pois!

          Mainittakoon siis että auto oli täysin normaali aina about 4000 rpm asti jonne mulla ei yleensä ole edes tarvis kierrättää. Monikohan autoilija ajelee ruiskun varaohjelmalla tietämättään talvisen akunvaihdon seurauksena...

          Comment


          • #6
            Päivän toisesta tippiautosta oli ihan saman suuntaisia tuloksia. Laskennallisesta tehosta puuttui 19 kilowattia ja vääntöä myös 50 Nm. Käyrä sinänsä oli siisti ja kuulemma seoksetkin kohdallaan. Ehkä tuo sitten on tipin ominaisuus, mutta täytynee tutkia kun aikaa löytyy. Akku kyllä oli minullakin irti vähän aikaa sitten, mutta en osaa sanoa vaikuttiko kulkupuoleen. Sen verran harvoin tulee konetta kierrätettyä kunnolla...

            Lisäyksenä vielä että mielestäni kulkee niin kuin ennenkin, ja verrattuna muihinkin kaseihin. Tiedä sitten tuntuuko tuossa massassa 19 kilowattia missään?

            Comment


            • #7
              Mainittakoon siis että auto oli täysin normaali aina about 4000 rpm asti jonne mulla ei yleensä ole edes tarvis kierrättää. Monikohan autoilija ajelee ruiskun varaohjelmalla tietämättään talvisen akunvaihdon seurauksena...
              Mitäs mitäs? itsellä myös samantyylisiä ongelmia että auto toimii normaalisti n4000rpm asti mutta sitten ei oikein mitenkään päin? Mites tuon ruiskun varaohjelman saa pois päältä? tai mites tuo toimii?

              Comment


              • #8
                http://www.ross-tech.com/vag-com/cars/throttlebody.html

                Tuolta ohje, tarvitset Vag-Comin ja välikaapelin.

                Comment

                Working...
                X