Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S-tronicin tunnistinmoduuli (ja sen kestävyys)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • S-tronicin tunnistinmoduuli (ja sen kestävyys)

    Alkoipa sitten gearbox malfunction sekä park brake malfunction -merkkivalot vilkkumaan ja kohta katosikin sitten vaihteet ja siinä oltiin. Pienen hetken kuluttua tilanne palautui normaaliksi. Sitten ajeltiinkin 2000 km. ilman ongelmia. Sitten taas alkoi. Lopuksi hyytyi taas. Matka korjaamolle hinausauton kyydissä.

    Vikakoodit ensin monimerkkihuollossa ulos ja nostivat heti kädet pystyyn. Veikkailivat että voisi mennä softapäivityksellä tai sitten kyseessä on jokin vaihdelaatikon tunnistinvika.

    Ajoin auton (joka taas toimi kuin mitään vikaa ei olisi) marmorille ja heidän tuomio. Tunnistinmoduuli uusiksi. Osat noin tonnin ja työt kaksi tonnia. Tunnistin kesti ajoa 96 000 km. (auto A4 vuosimallia 2009).

    Loppulaskun suuruus on siis 3100 euroa. Hinnassa ei tultu vastaan. Olisi se softapäivitys ollut vikana vähän huokeampi. Taidan kysäistä kuluttaja-asiamiehen kannan tuohon kun ei noita ajokilometrejä nyt niin valtavasti vielä ole.

  • #2
    Ettei vaa ois et mä katoin ton auton.(atoy autohuolto) Tutkin sen verran ja päättelin et tunistinmouulivika, ehkä softapäivityksel kuntoon. Sanoin et merkkikorjaamoo ku ton verran ajettu. Sit jäinki sairaslomalle ni se jäi vähän kesken. Tosta viasta on ihan huoltotiedote merkkikorjaamolla.

    Comment


    • #3
      Kiitos kommentista. Avaisiko joku mulle vielä mitä tämä merkkikorjaamon huoltotiedote tarkoittaa? Ja mitä se tarkoittaa kuluttajan/laskun maksajan näkökulmasta?

      Comment


      • #4
        No huoltotiedote tulee korjaamolle yleensä silloin kun tehdas tietoinen jostain viasta ja miten se korjataan. Noita vikojahan on ollu noissa jonkun verran. Noista takuu asioista en osaa sanoo mitään. Voihan se jotain auttaa jos jostain saat kaivettua sen huoltotiedotteen.

        Comment


        • #5
          Aika selkeä on kuluttajaoikeusneuvojan kanta: "Asiassa kannattaa reklamoida kirjallisesti myyjäliikkeelle ja edellyttää heidän osallistumistaan korjauskustannuksiin. Vaihteistovika ei ole normaalia kulumista tässä vaiheessa. Kohtuullinen oma osuus kustannuksista on vastaavissa tapauksissa katsottu olevan noin 30-50%. Maahantuojalta voi lisäksi tiedustella goodwillia, maahantuoja ei ole juridisesti vastuussa auton käytettynä ostaneelle kuluttajalle takuun päättymisen jälkeen."

          Olen pyyytänyt myös tuttavani kautta selvitystä tästä huoltotiedotteesta sekä sen sisällöstä.

          Comment


          • #6
            Juu löysin sen joskus netistä mut siit on aikaa ni en muista mist.

            Comment


            • #7
              Eipä lähteneet myyjä eikä maahantuoja vastaan, ja 3090,50 euron lasku jäi kokonaisuudessaan maksettavakseni. Tapaus eteni nyt kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn.

              Vetosivat siihen, että määräaikaishuoltovälejä ei ole kuulemma tunnollisesti noudatettu. Ensimmäinen LongLife -huolto on tehty ekan omistajan toimesta 12 500 kilometrin ajon jälkeen, mutta aikaa luovutushuollosta oli kulunut 24kk:n sijasta 40 kk. Eli 24kk aikaperuste meni pitkäksi kun kilometrejä ei autoon kertynyt ensimmäisinä vuosina juurikaan.

              Toinen mihin takerruttiin oli se, että S-tronicin öljyt oli vaihdettu 67 000 km:n kohdalla(kun mentiin huoltovälinäytön mukaan huoltoon ja asia huomattiin) kun vaihtoväli on ohjekirjassa 60 000 km. Eli n. 10% ylitys tapahtui. Näillä perusteilla siis ei minkäänlaista vastaantuloa kummankaan osapuolen suunnasta.

              Kaikki auton huollot on tehty ja autossa on käytössä 15 000 km:n öljynvaihtoväli.

              Ihan en jaksa uskoa että auton myyjäliike kunnioittaa tulevaa kuluttajariitalautakunnan päätöstä, mikä se nyt sitten onkaan. Esitin vaateeni kuluttajaoikeusneuvojan antaman suosituksen mukaan niin että myyjäliike maksaa 60% ja minä 40% laskusta.

              Comment


              • #8
                Ja tarina sai sitten ihan kunnolla jatkoa. Sama gearbox malfunction valo välähti pari kertaa jäämättä kuitenkaan palamaan viittä sekuntia pidemmäksi ajaksi.

                Auto Audi Centeriin ja tällä kertaa tuomiona se, että mekatroniikan piirilevy pitää vaihtaa. Edellisestä vaihdelaatikkoremontista ei hyvitetty oikeastaan mitään eikä takuuta annettu kuin vaihdetulle tunnistimelle. Puhuttiin 1200 euron lisälaskusta.

                Tänään sain puhelun, jossa kerrottiin, että auton vaihdelaatikko ei tämän piirilevyn vaihtamisen jälkeenkään toimi oikein. Koeajolla oli havaittu että vaihdelaatikon toiminta ei pysähtyessä ole normaalia. Taas luvattiin olla yhtedessä maahantuojaan.

                Auto on ollut 2kk:n aikana kohta kaksi viikkoa korjaamolla ja auton vaihdelaatikon "korjaamisesta" on maksettu 3200 euroa. Edellenkään auton vaihdelaatikko ei toimi.

                Comment


                • #9
                  Sitten todettiinkin, että S-tronicia on enää turha lähteä korjaamaan. Uuden vaihdelaatikon hinta asennuksineen on 12 100 euroa. Tämä kustannus jaetaan siten, että Audi Center ja maahantuoja antavat Goodwilliä 8000 euroa, ja loppuosa menee auton myyjäliikkeen piikkiin. Myyjäliike on luvannut vastauksensa vasta ensi viikolla. Mikäli he eivät osallistu kustannuksiin, ja 4000e jäisi minun maksettavaksi (jo maksetun 3100 euron lisäksi) niin annan ilomielin virhevastuuta pakoilevan autoliikkeen nimen julki.
                  Viimeksi muokannut jani.leminen; 7.5.2016, 21:00.

                  Comment


                  • #10
                    Toivotaan et korvaa

                    Comment


                    • #11
                      Jotain hämärää tuntuu tässä korjausprosessissakin nyt olevan. Autoon on vaihdettu ajoalueen tunnistin (3090 euroa) sekä n. 1200 euroa maksava mekatroniikan piirilevy. Turhaan. Näiden vaihtojen jälkeen autossa todetaan vielä vika jota ei edes aiemmin ole ollut. Tätä ei siis havaittu ensimmäisen korjauksen jälkeisellä koeajolla, jonka pituus oli 37 km.

                      Autoni on ollut yli nyt kaksi viikkoa pajalla, ja vuokra-autoa olen joutunut pakollisiin juttuihin ottamaan ihan omaan laskuun. Iso lasku vaihdelaatikon korjauksesta on jo maksettu.

                      Kuluttajariitalautakunnan ohella aion toki ottaa tähän muualtakin asiantuntijalausuntoja. Olen pyytänyt sähköpostitse vikakoodilistaukset ja dokumentoinut kaiken mikä tähän tapaukseen liittyy. Enkä todellakaan ajatellut julkisuuttakaan kaihtaa.

                      Jos tämä ei tästä kohta tokene, niin taidetaan tarvita varmaan myös teippausfirmaa avuksi. Tällä kertaa Audi -merkkinen auto seisoo Turun sijasta Espoossa.
                      Viimeksi muokannut jani.leminen; 8.5.2016, 08:50.

                      Comment


                      • #12
                        Jonkinlainen yhteisymmärryys asiaan sitten lopulta saatiin. Myyjäliike tuli 2050e vastaan ja otan loput 2000e omaan piikkiini. Autoon vaihdetaan kokonaisuudessaan uusi vaihdelaatikko. Ei tarvitse sen puolesta nyt ainakaan pariin vuoteen sitten murehtia. Tältä erää case closed.

                        Comment


                          #13
                          Annettiinko audilta koskaan juurisyytä mistä vika johtui? Kiinnostaisi kun omassa kulkineesa vähän samanoloista vikaa. Nykyisessä huoltoliikkeessä todettiin että kytkin pitäisi vaihtaa... Onkohan ihan turha homma?

                          Comment

                          Working...
                          X