Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Starttimoottorin sielunelämää.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Starttimoottorin sielunelämää.

    Virta-avainta kääntäessä solenoidi lyö startin pyörän vauhtipyörän hammaskehälle, mutta ilmeisesti jossain nyt vähän mättää kun homma jää puolitiehen. Ampeereja startille kuitenkin tulee siinä määrin että se kuparipunos solenoidin ja startinrungon välissä toimii sulakkeena ja palaa poikki.

    Hammaspyörä jää jotenkin nalkkiin eikä omaa tarpeeksi momenttia työntää itseään hampaisiin asti, aloittamaan vauhtipyörän pyörityksen.

    Onko startin asemoinnissa mitään hienosäätöä (epäilen että ei ole), vai viittaako tuommoinen oireilu siihen että startissa alkaa olemaan päiväkirja täynnä?

    Nyt on vastaan tullut jo kaksi autoa joissa tapahtuu tämmöistä.

  • #2
    Äkkiseltään voisi veikata että moottori menee tuossa tapauksessa oikosiin, ehkä laakerointi antaa periksi senverran että ankkuri ottaa kiinni käämityksiin. (tai mikä se oikea nimi ikinä olisikaan) Kuitenkin että se moottorin sisällä pyörivä putikka menisi oikosulkuun. Mutu: En oikein usko että mekaaninen ratassysteemi menisi kovin helpolla jumiin, startin asemoinnin pitäisi silloin olla jo aika rajusti pielessä.

    Comment


    • #3
      Vaikuttaa Hannu olevan asialinjalla, ankkuri kohtaa kentän tai käämitys käräyttänyt suojalakat niin että on hyvässä oikaraisessa. Äärivaihtoehtona startin alennusvaihteiston 110%:n rasvapuutos

      Comment


      • #4
        Se kyykähdys tulee siitä, kun solenoidin kärjet menevät kiinni ja starttimoottorille alkaa kulkemaan kunnolla amppeereita ( =moottori oikosulussa).

        Sitä ennen virta startille kulkee solenoidin läpi ja solenoidi toimii samalla virranrajoittimena, jolloin oikosulku ei vielä vaikuta starttaukseen (tämä kaikki siis ainoastaan silloin, kun väännetään avaimesta (50) ) .
        Ei kai tuota voi enään monimutkaisemmin selittää....

        Eli luultavasti solenoidi ehjä ja moottori oikosulussa, ei kannata korjata.

        Comment


        • #5
          Ensiksi oletin että vika on virtalukossa. Lötkön äänieristykset on sitä luokkaa että solenoidin kopsahdusta ei kuule sisälle. Oireileva startti poltti ilmeisesti virtalukonpohjan kontaktinastojen pinnat, vaihdoin uuden pohjan ja nyt viikko vaihdon jälkeen alkoi oireilu uudestaan.

          Taidan vaihtaa startin ja purkaa virtalukon pohjan, jatkan funtsimista sitten kun oire toistuu.

          Comment


          • #6
            Ei sen startin pitäisi sitä virtalukkoa käräyttää koska ainoastaan solenoidin ohjausvirta kulkee sen kautta. Tietysti jos takuuaika on jo muutenkin umpeutumassa sitä helposti tulee näitä ketjureaktioita.
            Kun sen startin joka tapauksessa nyt lattialle pudotat, niin vilkaise onko se planeettavaihteisto- vaiko sähkövika.

            Comment


            • #7
              .......viikko vaihdon jälkeen alkoi oireilu uudestaan.
              Tutulta kuulostaa....Itsellä uusi startti (noin 100e ) ja viikon kuluttua uusi (50) herätejohto startille, kun alkoi taas temppuilemaan.
              Startissa oli planeettavaihteisto viallinen ja herätejohto oli poikki jäähdyttimen kohdilta.

              Starttimoottorin oikosulun ei pitäisi vaikuttaa virtalukonpohjan palamiseen, ainoastaan jännitteen notkahduksesta johtuen amppeerit nousevat, jolloin kuormitus pohjalle aavistuksen kasvaa, mutta ei se ainakaan ehjää pohjaa vahingoita.

              Jos uudella startilla ei meinaa toimia kunnolla, niin mittaa se sulakerasialta lähtevä herätejohto. Muistaakseni sille on hyppy relekotelossa ja mittauksen voi tehdä hypyn ja solenoidin väliltä (=jännitehäviömittaus).

              Comment


              • #8
                Varaosa 90:ssä sekä tuossa käyttöpelissä oli molemmissa se planeettavaihteiston muovinen ulkokuori rikki. Ei tosin oireillut kummassakaan, mutta pakkohan tuommoinen vika on korjata. Tokihan tuo planeettavaihteistokin voisi mennä juntturaan jos kuori olisi palasina.

                Edellisen kuoren ostin paikallisen autosähkökorjaamon hyllystä planeettavaihteistoon irto-osana ja hinta tais olla 50 mk. Nyt kun noin vuosi sitten olin taas ostattelemassa samaa osaa, sanottiin ettei saa kuin kokonaisena mutikkana, hintaa olikin sitten siunaantunut melkein kymmenkertaisesti muistaakseni. Mut tämähän on vallitseva suuntaus.

                Comment

                Working...
                X