Eli autona on 100-C4 2.6 ABC ilman ilmastointia. Ongelmana oli jäähdytysnesteiden hidas katoaminen, jolle löysin tänään syyn: kuva 1, kuva 2. Kyseessä on siis jäähdytysjärjestelmän ilmausventtiili? Muovinen osa, kuulemma helposti murtuva sitäpaitsi. Tietääkö joku tuon osan tarkemman rakenteen, tuli mieleen että voisko kyseessä olla esim. joku o-rengas tms. joka tuossa vuotaa? Ajattelin ensin ihan vaan kysyä ennen ku menen särkemään paikkoja lisää ;) Entä onko tuo samanlainen dieseleissä ja veekuutosissa? Etkasta en löytäny koko palikkaa. Nimittäin mitä #audifinnsillä oli puhetta niin itse tuo ruuvisysteemi ei ole kallis mutta letku kokonaisuudessaan maksaa 200-300?, ja ois kolaroitu diesel-C4 tiedossa josta kyseinen letku vois hyvinki joutaa mulle ilmausproppuineen hässäköineen.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Jäähdytysjärjestelmän ilmausruuvi (C4)
Collapse
X
-
Se on juuri se ilmausruuvi. Rakenne on todellakin ihmeen hento. Muoviruuvi saattaa katketa jo avattaessa tai viimeistään kiristettäessä. Jos haluaa pitää ruuvin ehjänä, pitää olla äärimmäisen varovainen. Tietysti tilalle voi laittaa ihan tavallisen kaupasta saatavan metalliruuvin.
Huonoksi rakenteen tekee vielä sekin, että mutteri on vulkanoitu letkun sisään. Mutteri saattaa vanhemiten ruostua ja irrota vulkanoinnistaan, jolloin letku alkaa vuotamaan ja menee uusiksi. Ruuvia kiristettäessä ruuvin kanta tiivistyy letkussa olevaan huullokseen, joka metalliruuvia käytettäessä helposti tuhoutuu, ja taas menee letku uusiksi. O-rengasta siinä ei ole.
Tuohan olisi ehkä helppo korjata niin, että ottaa sopivan pätkän metalliputkea, tekee reiän kylkeen ja hitsaa siihen mutterin ja pistää ruuvin kiinni. Sitten vain leikkaa letkusta ilmaushässäkän pois ja laittaa metalliputken klemmareilla tilalle.
Toki alkuperäinen on aina siistimpi ja minäkin ostin sellaisen. Se on todellakin tajuttoman kallis.
-
-
Onkohan kasikoneellisissa C4:ssa ilmausruuvia? Mitä tapahtuu, jos ei ilmaa ja ajaa koneen kuumaksi? Kansipahvit vaihtoon? Eikö näissä vehkeissä paisuntasäiliö ole järjestelmän korkein kohta ja ilmaantuminen siten automaattista koneen käydessä?
Missään ohjeissa ei ainakaan mainittu mitään järjestelmän ilmauksesta, kun nokkahihnan vaihdossa joutuu irroittamaan letkuja ja tyhjentämään jäähdytysjärjestelmän. Oli ohjeessa vain "Drain the cooling system" ja Refill the cooling system".
Comment
-
-
Kiitos, helpotti. Ei sieltä järjestelmästä kyllä mitään lorinoitakaan kuulu ja lämppäri työntää tasaisen kuumaa, kun kone on lämmin. Nestetaso pysyy vakaana lämpötilan ja paineen muutoksista huolimatta. ... no testi- ja siirtoajoa ja koneen lämmittelyä vaan tehty. Ei rekisterissä vieläkään.
Comment
-
Tietääkö kukaan, minkä mittainen on S2:n samanlainen ilmausruuvi? On sillä pää ollut murtunut jo pitkään ja nyt alkaa näyttää siltä, että vuoto on alkamassa.
Eli jos tietäisi, minkä mittainen ruuvi on, laittais jo valmiiksi vaikka metalliruuvin tilalle, koska koko letkun vaihtoon tai muuhun askarteluun tämän asian tiimoilta ei voi löytää paljon huonompaa hetkeä kun nyt on...
Comment
-
Tietääkö kukaan, minkä mittainen on S2:n samanlainen ilmausruuvi? On sillä pää ollut murtunut jo pitkään ja nyt alkaa näyttää siltä, että vuoto on alkamassa.
Tein siis varmanpäälle, ja nostin kaulaa ylös, kone lämpöiseksi ja syylärin ilmaruuvia auki. Tuli melko mahtavasti happea siihen nähden että kyseessä on nestejäähdytteinen moottori. =)
Comment
-
Trustno1
Omituinen vika??
En tiedä tuliko vika huonosta ilmauksesta lohkolämmittimen laiton jälkeen..
Mut tuossa eilen lähdin kotoa liikenteeseen ja n. 5 min ajon jälkeen pysähdyin liikennevaloihin. Pysähdyksissä kierrokset rupesi pomppimaan villinä 800-2000rpm välillä, pieni palaneen kumin käry tuli ilmastoinnin kautta. Liikkeelle päästyä ja parkkiin ajettua kierrokset jäi 1200-kohdalle eikä laskenut siitä. Pikkuhiljaa alkoi lämmöt nousta koneessa ja ajoin pienen lenkin. Silti tyhjäkäynnillä kierrokset 1200 ja kone kuumui yli 100*C. Annoin vähän koneen jäähtyä ja katselin pellin alle. Paisunta säiliössä oli nestettä karvan alle MIN rajan, just että vain erotti millin viivasta. Täytin säiliön MAX-merkkiin asti ja nyt on toiminut aivan normaalisti..!
Voiko nesteen määrä olla noin tarkka vai missä muualla voisi olla vikaa? Kone on 2,6 ABC -93.
Entäs mistä kumin käry?
Comment
-
no nyt siitä tuli taas "parkkiruutuprojekti", kun aamulla konehuoneeseen kurkistaen huomasi, että räkää on tuossa ruuvireiässä entistä enemmän. Kyllä se ruuvi oli täysin muovia ja eniten aikaa meni niiden jäämien poissaantiin sieltä reiästä. Yllättävintä olikin sen jälkeen, että sattumalta käteen jäänyt rosterinen lyhyt kutosruuvi meni sisään heittämällä - olis voinut vaikka sormilla vääntää sen kiinni.
Eli tähän astisista "parkkiruutuprojekteista" yksi helpoimpia.
P.S. Vaikka reiässä näkyi räkää, niin sen takana oli sittenkin ilmakupla - eli nyt ilmattuna pääsi siitä käynnistuksen jälkeisestä ilmakuplien äänestä eroon ja ennenkin kohtuullisesti lämmittävä ilmastointi toimii entistäkin paremmin.
Comment
-
Pieniä ilmausongelmia on täälläkin. Sitä muovista ilmaruuvia olen väännellyt enkä vielä ole onnistunut sitä hajoittamaan. Sieltä ei ilmaa enää tule olipa sitten keula ylhäällä tai alhaalla.
Missä se syylärin päällä oleva ilmaruuvi oikeen on? Jostain luin että pelkääjänpuolella yläkulmassa, mutta en löytänyt mitään ko paikasta. Olisko jollain vaikka ihan kuva niin vois tumpelokin ymmärtää ettiä oikeesta paikasta?
Niin, ja koittelen ilmata vähän kun ei tunnu kabiini pysyvän lämpimänä tyhjäkäynnillä, ajossa kylläkin ihan ok.
Auto on siis 2.6 abc q Avant -95 ja on autoilmastointi.
Comment
-
Virallinen ohje kertoo, että se ilmausreikä ABC koneen kanssa on lämmittimelle menevän letkun liitoksessa, eli letkua otetaan sen verran irti, että reikä tulee esille. Tosin täällä on neuvottu turvallisempi tapa ottaa paisari irti kiinnikkeistä ja kammeta sitä riittävän ylös niin ei tarvitse rikkoa lämmitintä vanhassa autossa. Eli paisarista tulee silloin järjestelmän korkein kohta mihin ilma pyrkii.
Ja jätät vähäksi aikaan ajoon korkin vähän auki niin ilma pääsee siitä pois.
Comment
-
Kun mä oon koittanu ilmata sen muoviruuvin kautta, niin sieltä sylkee jäähdytysnesteet pihalle koko ajan eikä mainittavia ilmoja näy ollenkaan. Mitä toi tarkoittaa, etä "letkua vedetään taakseppäin, niin että reikä näkyy"? Mä oon vaan avannu muoviruuvia ja nesteet lentää sinnesuntänne.
Tarvii kokeilla tota paisuntasäiliön nostoa. Niin kun se paisuntasäiliön korkki on auki, niin missä asennossa pitää olla lämpötilan ja missä puhalluksen? Jos laitan nokan ylös ja lämmöt "HI" ja puoleenväliin puhalluksen, niin pitäiskö kuplien tulla paisuntasäiliöön?
Comment
-
Kiitti vinkistä! Keula ylös ja paisarin korkki auki, lämmöt asentoon "HI" ja puhaltimen nopeus oli puolessavälissä. Kyllä pulputti vartin verran kunnolla ja AVOT - homma toimii taas niinku pitääkin. Tais olla aika paljon ilmaa kun piti melkein puoli litraa lisätä nestettä (osa tosin roiskui paisarista kuplien mukana pihalle).
Lämpiää kivasti tyhjäkäynnilläkin. Arvelinkin ettei vika ole mikään avaruustieteen asia vaan tällanen simppelimpi homma.
Kiitti!
Comment
-
Siisti nesteen vaihto.
Tuli kokeiltua vaihtaa nesteet ABCtä jarrujenilmaus imurilla. Paisuntaletku irti,korkki pysyy kiinni,säiliöntulo tukitaan,letku tungetaan paisuntaletkun T-haaraan asti,teipataan liitos ja imeskellään nesteet ulos. Siistiä. Vedenmäärää en tiedä mutta ~6litraa sain sinne menemään lopulta.
Säiliö täyteen-käyntii-pulp pulp-lämmöt käy pari kertaa siinä 98'c jolloin nesteen pinta nousee äkisti ja samantien laskee,kupla- 4kuplaa tuli,valmis.
Eihän tuossa varmaa viimestä pisaraa saa imastua mutta 6litraa uutta nestettä on parempi ku jättää vaihtamatta,eihän niistä öljyistäkää joka pisaraa vaihdeta.
Comment
-
Mites paljon ilmaa siellä järjestelmässä voi olla? Itse joudun näillä pakkasilla palelemaan autossa, kun sisälle ei vain tule tarpeeksi lämmintä. Kokeilin ilmata siten, että lämpimällä koneella pistin lämmöt HI-asentoon, laitoin emännän painamaan kaasua ja itse menin avaamaan ilmausruuvia. Hetkeen sieltä ei tullut mitään, mutta jossain vaiheessa sieltä alkoi pulputtaan nestettä. Ruuvi kiinni ja kierrokset tyhjäkäynnille. Hetken päästä taas sama homma. Tein tuon varmaankin kuusi kertaa ja aina sama juttu, hetkeen ei tullut mitään ja vähän ajan päästä alkoi nestettä tulemaan. Jätin homman siltä erää sikseen, kun alkoi olemaan jo kylmä. Reilut 2h palellut autossa ja siihen päälle vielä tuo ilmaaminen.
Mutta ilmeisesti järjestelmään jäi vielä ilmaa reilustikin. Kannattaisiko tässä siis kokeilla tuota paisarin nostamista, vai voiko järjestelmässä olla muuta vikaa? Tarviiko sitä tehdessä olla lämmin kone, vai riittääkö hieman haalea?
Comment
-
Eilen just ilmasin yhtä ABC:ta kun ei tullut sisälle matalilla kierroksilla lämmintä. 20 vuotta vanhaan ilmausruuviin en uskaltanut koskea mutta tuntui tepsivän kun paikallaan huudatti konetta hetken 5000rpm, niin pitkään että alkoi tulemaan selvästi kuumaa puhallinsuulakkeista. Sitten pelit seis ja paisarin korkki auki. Toistoa niin monta kertaa kun tarvi, olisko viitisen minuuttia mennyt kaikkiaan aikaa. Pari kertaa paisarissa pinta laski hiukan tuossa välissä ja sai aina tilkan kaataa nestettä lisää. Ilmeisesti onnistui koska tuon jälkeen alkoi jo 1000rpm koneessa riittävään lämmöntuottoon sisälle.
Tein tuohon koneeseen jakopään viime huhtikuussa ja sen jälkeen ei ole ollut jäähdytysjärjestelmä auki. En oikein mitenkään usko että siellä voisi olla 8 kuukautta vanhaa ilmaa vielä sisällä, olisiko se sitten tuo paisarin korkki mahdollinen syypää?
Comment
-
Täällä kanssa tulee C4:ssä aika haaleaa ilmaa suuttimista, vaikka mittarin mukaan kone on lämmin. Olen ajatellut, että tekniikka on vaan kehittynyt C3:sta sen verran, että kuumempaa ei kannata odottaa. C3:ssa nousee moottorilämmöt huomattavasti hitaammin ja se tuntuu johtuvan juuri siitä, että lämmityslaite puhaltaa kuumaa.
Vikakoodeja ei lämpötilasäädön moottorista ole. Jakopää oli lokakuun paikkeilla auki. Oli paskamainen ilmattava silloinkin. Mäessä keula ylämäkeen huudatettiin konetta ja kone pukli nesteitä monta litraa pihalle. Kuukauden haisi piha sen jälkeen jäähdytysnesteeltä. Edellisellä kerralla meni vähän helpommin, vaikka harvinaisen paskamainen ilmattava tuntuu olevan. Koskaan ennen ei ole tarvinnut mihinkään autoon muuta kuin kaataa nesteet sisään ja käyttää kerran lämpöiseksi. En tiedä auttaisiko, jos löytäisi vieläkin jyrkemmän mäen mihin mennä huudattamaan? Sitä ilmausta varten noihin vissiin asennetaan kardaani. - Pääsee tarpeeksi jyrkkään mäkeen.
Comment
-
Olen huomannut saman kun noita 90-luvun alkupuolen kutos- ja kasikoneita roplannut. Aina saa ilmata varsin huolellisesti. Uudemmat 40V koneet taas menee ihan itellään kun käyttää korkki auki koneen kuumaksi ja vahtii ettei paisari mene tyhjäksi, tarkistus parin päivän päästä ja se on siinä.
Comment
-
Luulisi riittävän se, että saa nesteen kiertämään kennolla, niin loput ilmat poistuisi hiljalleen. Mutta ei vissiin sitten riitä. Kerran on lisätty pieni liru jäähdytysnestettä ilmauksen jälkeen. Todennäköisempää tietysti, että johtuu jostain kalliisti korjattavasta vuodosta, mutta teoriassa kai mahdollista, että sisäkennolta on pieni ilmakupla tullut pois.
Comment
-
Mietin oikein niin tuo jota eilen ilmasin, on ABC johon on laitettu TT-Thermon letkulämmitin. Se on asennettu niin että työntää kennolle eli aika monen mutkan kautta se kierto koneesta sisäkennolle menee. Siinä voi olla ainakin tässä tapauksessa syy miksi tuntuu niin työläältä ilmata. Kyllähän se korjaantui mutta vaati tosiaan sen että muutaman kerran nojasi puoli minuuttia kaasuun kierrokset päälle viiden tonnin.
Comment
-
Ite asensin lohkolämmittimen toissa kesänä. Ilmeisesti sen jälkeen ei ilmaus onnistunut kunnolla, kun ei meinaa pitkällä matkallakaan lämmetä hytti. Paha muutenkaan vertailla, kun en ole vastaavan (hyvin ilmatun järjestelmän omaavan) auton kyydissä ollut, niin en tiedä miten tuon pitäisi lämmetä.
Eihän tuo 2.5tdi mikään kovin lämmin kone ole, mutta kaitpa sen pitäisi -25 pakkasella lämmetä sen verran, ettei sisällä tarvitse palella vaikka on villasukat ja toppahousut jalassa?
Comment
-
-
Alkuperäinen kirjoittaja audiq 10.01.2016 Näytä viestiLuulisi riittävän se, että saa nesteen kiertämään kennolla, niin loput ilmat poistuisi hiljalleen. Mutta ei vissiin sitten riitä. Kerran on lisätty pieni liru jäähdytysnestettä ilmauksen jälkeen. Todennäköisempää tietysti, että johtuu jostain kalliisti korjattavasta vuodosta, mutta teoriassa kai mahdollista, että sisäkennolta on pieni ilmakupla tullut pois.
Mitään vuotoa ei näkynyt montullakaan. Vesipumppu kun aiemmin hukkasi vähemmän nestettä, niin sen löysi heti ja se näkyi pohjapanssarissa, sekä koneen kyljessä. Teorissa kai mahdollista, että on todellakin ilmaa poistunut kennolta. Tai useammalla oli tainnut koneet kusta vain kovien pakkasten ajan.
Comment
Comment