Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 2.7bit voimat hukassa / ratkaistu: mm.etulambda rikki

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 2.7bit voimat hukassa / ratkaistu: mm.etulambda rikki

    Terve

    Eilen ensimmäisen kerran alkoi pintakaasulla hyytyä ja tyhjäkäynti muuttui aavistuksen aaltoilevaksi (~50rpm seilaus). Kun painoi kaasua vähän lisää niin pikku viiveellä lähti taas vetämään.
    Käytin sammuksissa ja starttasin. Lähti normaalisti käyntiin. Annoin vähä kenkää ja sytytti moottorin vikavalon. Vikakoodit eka lukukerralla (mukana mahdollisia vanhoja koodejakin):

    17695.P1287: Turboahtimen bypass venttiili avoin

    16825.P0441: Haihtuvien polttoainepäästöjen hallintajärjestelmän väärä tyhjennysvirtaus (ei liene mitään vakavaa?)

    17704.P1296: Jäähdytysjärjestelmän toimintahäiriö (ei liene vakavaa?)

    16518.P0134: Happitunnistimen virtapiirin (kosketinkenttä 1 - anturi 1) aktiivisuutta ei havaittu

    17521.P1113: Kosketinkenttä 1 - anturi 1 sisäinen resistanssi liian korkea

    Nollasin koodit ja ajoin töihin ja takas kotiin ilman vikavaloa. Starttasin kotona taas nopeasti uudelleen koneen ollessa vielä kuuma niin taas syttyi moottorin vikavalo. Koodeista uusiutui seuraavat:

    17695.P1287: Turboahtimen bypass venttiili avoin

    16518.P0134: Happitunnistimen virtapiirin (kosketinkenttä 1 - anturi 1) aktiivisuutta ei havaittu

    Ja uutena koodina tuli 17524.P1116 Happitunnistimen lämmittimen virtapiiri (kosketinkenttä1 - anturi 1) avoin

    Vikakoodinlukijana V-checker VAG Pro

    Voiko bypass jäädä oikeasti jumiin vai jumittaako auto itse bypassin jos lambdalta ei saada arvoja? Auto on 2001 vuosimallin A6 2.7 biturbo Quattrona ja manuaalivaihteilla. Kilometrejä kertynyt 220tkm. Kaikki muu on orkkista, mutta joku perus lastutus tehty.
    Viimeksi muokannut Kumimuumi; 6.3.2016, 11:57.

    #2
    Voi helvetti noita suomennoksia... Sinulla näyttäisi olevan ainakin lambda-anturi rikki. By-passista itsestään ei saa vikakoodeja eikä mitään tietoja, mutta sen ohjausventtiili saattaa nyt olla jumissa/rikki. Se on se harmaa pieni purkki imusarjan päällä kuskinpuolella.

    Comment


    • #3
      Pahoittelut suomenkielisistä vikakoodeista. Vaihdan kieltä seuraavaan kertaan. Minä kävin juuri katsomassa pellin alle ja minullahan ei tuohon harmaaseen mokkulaan tule sähköjä ollenkaan. Siinähän on sivussa paikka 2 napaiselle Boschin liittimelle, mutta pistoke ei ole paikallaan eikä sitä näkynyt lähimaastossa. Onkohan tämä normaalia?

      Eli pelkääjänpuolen eka lambda on ainakin rikki.

      Comment


        #4
        Joo kannattaa vaihtaa englanniksi, noista suomennoksista ei ole kuin harmia.

        Siitä tulee vikakoodi jos liitin on irti. Se on varmaankin jossain koneen takana, harma liitin, kyllä se pitäisi olla kytkettynä. Tuleeko siihen harmaaseen ohjainyksikköön letkut? Ja meneekö joku niistä by-passeille?

        Comment


        • #5
          Kävin taas pihalla tutkimassa. Lisäilmapumpun kun irrotin niin sieltä löytyi imusarjan välistä tuo liitin. Millähän ahdoilla tässä on sitten ajeltu kun liitin on ollu irti?

          Comment


            #6
            Ei sen pitäisi maksimiahtoihin juuri vaikuttaa mutta heräämiseen ja osakaasun ahtoihin se jotenkin kytkeytyy ohjelmallisesti. Kannattaa asentaa ahtomittari johonkin näkösälle. Semmonen joka mittaa myös alipaineen on joskus kätevä vianmäärityksessäkin.

            Comment


              #7
              Kytkeytyy siten, että pidetään alipainesäiliöllä bypasseja auki ettei pikkiriikkiset ahtimet intoillessaan nosta kulutusta. Suosittelen pitämään N249:n käytössä siitä syystä. Todellisuudessa nopeammaksi auto ei muutu, kun sen poistaa. Kulmikkaamman tuntuiseksi kyllä.

              Comment


              • #8
                Nyt on muut vikakkodit karsiutuneet pois. Oikeanpuoleinen etulambda on pimeänä ja näyttää antavan vikakoodin säännöllisesti. Kuulostaa olevan tarkkaa että käytetään alkuperäisiä osia, mutta onko nuo Boschin Lambdat alkuperäislaatua?

                Comment


                  #9
                  Bosch on alkuperäisvalmistaja.

                  Comment


                    #10
                    Kannattaa sitten suosiolla purkaa edestä tavaraa niin paljon pois, että lambdaan on esteetön pääsy. Y-putki, sun muut hilppeet moottorin päältä, lisäilmapumppu ja paisuntasäiliö nyt ainakin. Puolisen metriä jatkovarsia on sopiva määrä vaihtotyötä ajatellen. Minä en nopeasti saanut muuta kuin Walkerin lambdan, hyvin tuntuu silläkin pelaavan.

                    Comment


                    • #11
                      Kiitos kaikille kiinnostuneille jo tässä vaiheessa avusta :) tämän auton kanssa on tullu jo sen verran tutuksi että noi päällimmäiset romut irtoaa rutiinilla. Toi lambdan irrotukseen tarkotettu hylsy kyllä kiinnostaa. Pitää tutkia mistä sen sais touhuttua. Toisaalta mitäpä tuota rikkinäisen anturin johtoa säästää, poikki vaan ja tavallisella pitkällä hylsyllä irti. Paljonko tuon anturin kiristysmomentti on?

                      Comment


                      • #12
                        Ei tarvii mitään momenttia, järjellä kiinni.

                        Comment


                          #13
                          Motonetistä löytyy ihan pätevä hylsy. Se muuten kannattaa teipata jatkovarteen kiinni. Paikka on kuitenkin sen verran ahdas, että jos sen hylsyn sinne tiputtaa, on siinä aika onkiminen. Kiristysmomentti oli Walkerilla jotain 35-45Nm, en ihan satavarmasti muista. Lienee Boschin paketissa myös kiristysmomentti mainittu. Sellainen huomio vielä, että kun se anturi on aika kaukana ja joutuu pitkää jatkovartta käyttämään, niin anturin saa aika helposti lähtemään väärille kierteille, joten huolellisuutta sitten asenusvaiheessa.

                          Comment


                            #14
                            Mun käsi yletty sinne että sai sormilla alulle. Puolikas ja pitkä jatko ja siihen nivel osu mulla paisarin ja pannukakun valiin sopivasti. Bosch on aika huokee sparetolla jos sattuu olemaan varastossa. Ite odotin kuukauden.

                            Comment


                              #15
                              Tuon tekstin jälkeen useimmat odottavat sen yhdeksän kuukautta keskimäärin.

                              Comment


                                #16
                                A6:ssa on pirun ahdasta niillä main, sinne ei minun käsi mahtunut millään ilveellä. Käsittääksen B5:ssa on vähän enemmän tilaa.

                                Comment


                                • #17
                                  Itse kävin hakemassa PR-Dieseliltä uudet lambdat, mahtoi olla 150€ kappale mutta tulipahan alkuperäiset lambdat ettei tarvii kummastella sen suhteen.

                                  Comment


                                    #18
                                    Jos ei ole ihan hengenhätä niin kannattaa tilata ulkomailta. Minä tilasin RiSaan molemmat lambdat täältä: http://www.lambdasensor.com/main/bos...tem=0258010073 ja on toimineet moitteettomasti muutaman vuoden. Tuli kyllä ihan viikon sisällä minulle silloin tuoltakin.

                                    Comment


                                      #19
                                      Finjectorilla 115€:a tuolla osanumerolla lambda. ~10€:a eroa ennen posteja tämän päivän punnan kurssilla tuohon lambdasensor.com:in vastaavaan. Eipä kyllä näyttänyt Finjectorilla olevan hyllyssä.

                                      http://www.finjector.com/verkkokaupp...lts/0258010073

                                      Comment


                                        #20
                                        Lambdasensorilta ei saanut lambdaa 2.7tt koneeseen pari kuukautta sitten.
                                        On kuuema lopetettu teko ja tulee yleismallin nummerolla johonka pitää johdot sitten liittää.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tuolla ei ole ollenkaan pahan hintainen lambda 2.7:aan. Alkuperäinen siis.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ite laitoin p&p NTK:n lambdat, en muista tarkkaa hintaa nyt mut alta satkun olivat kappale.

                                            Comment


                                              #23
                                              0 258 006 287 - Lambda Sensor
                                              Unit Price: €41.33
                                              Qty: 2
                                              Availability: 28 days €82.66
                                              Subtotal: €82.66
                                              VAT 20%: €19.53
                                              Shipping: €15.00
                                              Total: €117.19

                                              Tilasin noi boschit sparetolta ja ajelin hissukseen sen lisäkuukauden että sai tohon hintaan. Jyskälän seppäkin noita käyttänyt.

                                              Comment


                                                #24
                                                Joo nuo on ihan toimivia.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Käykö nuo Spareton Lambdat suoraa kummallekkaan puolelle johtonsa puolesta vai joutuuko aina pidentämään/lyhentämään? Hain oman auton rekkarilla lambdat niin ei ainakaan ehdottanut Spareto tuota lambdaa autooni.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Pelkurin puolen vain vaihdoin ja siinä oli ylipitkä johto jonka jätin zipparilla varmistettuna.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Noniin tänään vaihdoin tuon lambdan. Joku oli aikasemmin vaihtanu tuonne tarvikelambdat joissa ei lukenu minkä merkkiset ne oli. En tähän hätään saanu uusia mistään niin ostin ehjän alkuperäisen käytetyn. Tässä kuva vanhasta rikkinäisestä (oikealla) ja ehjästä käytetystä OEM lambdasta:

                                                      http://i39.photobucket.com/albums/e1...psfvllwian.jpg

                                                      Jouduin ostamaan Motonetista molemmat lambdahylsyt. Se kalliimpi Bahcon hylsy oli rungoltaan niin vetelä että meinasi levetä ja muljahtaa avausvaiheessa. Se on kuitenkin ainoa millä pystyy OEM lambdaa vääntämään kun tuo Motonetin halvempi lambdahylsy on liian matala ja se kyljen halkio on liian kapea anturin päässä olevalle paksummalle eristeelle. Halvempi hylsy oli kuitenkin huomattavasti jäykempi rungoltaan ja se mahtui tuon paikallaan olleen tarvikelambdan päälle hyvin. Vanha anturi oli aika pirun tiukassa. Teippasin hylsät jatkoihin kiinni niinku täällä vinkattiin. Tässä kuva työkaluista:

                                                      http://i39.photobucket.com/albums/e1...psktl549o0.jpg

                                                      Ja tämän verran otin tavaraa edestä pois:

                                                      http://i39.photobucket.com/albums/e1...ps6xfqwqtz.jpg

                                                      http://i39.photobucket.com/albums/e1...ps01ehzswj.jpg

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Tuon verran sitä joutuu purkamaan jotta homma luonnikkaasti onnistuu.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          No oliko vaihdolla vaikutusta mihinkään?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            No vikahan poistui alunperin jo tuolla bypassin säätöventtiilin sähköpistokkeen takasin tökkäyksellä ja vikakoodien nollauksella. Lambdan vikakoodi uusiutui aina 1-2 päivän välein ja pysyi saman ajan poissa nollauksella. Tuo eka viestin voimattomuus pintakaasulla ja hermostunut tyhjäkäynti ei kuitenkaan uusiutunut vaikka teki saman vikakoodin lambdasta useamman kerran. Mistä lie sitten alkuperänen vika oikeasti johtunut...

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X