Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mistä tehdaskorjattu automaattilaatikko Audi 100:n?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Normaalisti työstä/osista annetaan takuu.
    Näin minäkin asian ymmärtäisin, ei vain tullut tuotakaan asiaa sen kummemmin ajateltua ennen kuin nyt. No eipä tätä nyt auta tämän enempää ihmetellä pitää soitella laatikkokorjaajalle ja kysyä mitä tämän laatikon kanssa nyt kannattaa tehdä.

    Avasin viikonloppuna tuon laatikon öljypohjan sekä öljysuodattimen. Suodattimesta löytyi metallimoskaa/siruja. Öljypohja oli mustan tahmean "kalvon" peitossa. Olisiko tämä moska nyt sitten peräisin turbiinista, en tiedä.

    Katsellaan nyt taas miten tämän kanssa oikein käy. Suoraan sanoen ei kyllä huvittaisi enää laittaa rahaa kiinni tähän laatikkohommaan senttiäkään. Rupeaa olemaan tuo Audi melko kallisauto, kun lasketaan nämä vaihteiston korjauskulut.

    Comment


      Manuaaliksi muutto ei tule kysymykseen? Varmaan kohtuullisen järkevällä rahasummalla onnistuisi.

      Comment


      • Onko tuolla kokoonpanolla vedetty jotain raskasta vai onko siinä jäähdytys pettänyt kun noin äkkiä meni särki? Vaiko pelkästään huonoa tuuria

        Comment


          Manuaaliksi muutto ei tule kysymykseen?
          Ei tule kysymykseen. Tuohon automaattiin on jo muutenkin panostettu sen verran rahaa.

          Onko tuolla kokoonpanolla vedetty jotain raskasta vai onko siinä jäähdytys pettänyt kun noin äkkiä meni särki?
          Mitään ei ole vedetty, edes peräkärryä. Autolla on ajettu täysin normaalia työmatka-ajoa.

          Comment


            Vähän epäilen, että homma ei välttämättä mene takuuseen. Jos ymmärsin oikein, niin lootakorjaus tehtiin asiakkaan tuomista käytetyistä osista ja siksi korjaajalla ei kait siinä mielessä ole takuuvelvoitteita. Toki työllä pitäisi olla takuu, voi vaan olla vaikeaa näyttää toteen, että vian on aiheuttanut asennusvirhe tms. työhön liittyvä juttu eikä vanha, jo kulunut osa, jolloin takuuta ei luonnollisesti ole olemassakaan.

            Kannattaa kuitenkin ottaa yhteyttä laatikon korjaajaan ja keskustella hänen kanssaan asiasta. Hyvällä tuurilla korjaajalla on sen verran luonnetta, että ottaa laatikon uudestaan työn alle takuuhommana. Jos korjaaja ei siihen kuitenkaan suostu, niin takuukorjauksen saaminen voi olla aika pitkässä puussa ja kenties mission impossible.

            m2c: Ennenkuin edes keskustelet lootakorjaajan kanssa takuukorjauksesta, niin kysy ensin paikalliselta kuluttaja-asiamieheltä/neuvojalta hänen kantaansa. Sitten tiedät ainakin, minkälaisia mahdollisuuksia sinulla on takuukorjauksien suhteen. On aina parempi, että tiedät etukäteen, mitkä on korjaajan velvolliosuudet homman tiimoilta. Parantaa sinun neuvotteluasemia.

            Comment


            • tässä , hieman ikävässä tilanteessa (vanhat , itse toimitetut osat) olisin itse aika rakentavalla kannalla, jos olisin Pasin housuissa. Riitelytilanteessa taitaa Pasi olla vähän heikoilla. Mutta jos korjaaja on ammattiylpeä pelimies, niin tulee ainakin puolitiehen vastaan.

              Comment


                (vanhat , itse toimitetut osat)
                Lähtökohtahan oli se, että minulla oli noita vanhoja laatikoita joita "sai" käyttää korjauksessa, minä en missään vaiheessa käskenyt tai "pakottanut" näitä käyttämään. Korjaajalla oli siis mahdollisuus valita paras aihio johon tuo uusi laatikko kasattiin ja näin minä ainakin uskon tapahtuneen. En sitten ole ollut itse seuraamassa sen tarkemmin onko joidenkin laatikoiden osia käytetty ristiin.

                Tuo hinnoittelu meni karkeasti ottaen näin:
                - Laatikon korjaus n:600 euroa, jos esim toimitan irrallaan olevan laatikon korjattavaksi. Tämä hinta siis käsittää laatikon korjauksen varaosineen. Tässä tapauksessa laatikko oli kuitenkin autossa paikoillaan.
                - Asennus ym. työt muistaakseni 200-300 euroa. Tarkoittaa siis sitä vanhan laatikon pois ottamista ja korjatun laatikon takaisin asentamista.
                - Uusi turbiini n.300 euroa. Tätä uutta turbiinia ei sitten kuitenkaan laitettu paikoilleen.

                Siis tuo hinta olisi ollut sama vaikken olisi mitään omia osia sinne toimittanutkaan. Korjaajalle taisi muuten vielä muuten jäädä yksi minun vaihteisto-osa.

                Todettakoon nyt vielä, että ei minulla tässä nyt ole mikään tarkoitus riidellä kenenkään kanssa. Halusin vain selvitellä ja kysellä mielipiteitä, että miten tämän asian kanssa nyt kannattaa toimia. Omat oikeudet on myös hyvä tietää ennenkuin sen kummemmin rupeaa asiaa eteenpäin viemään.

                Comment


                • En voi muuta sano, kun kärsivällisyyttä Pasi. Hermot menisi ainakin minulta. Eikohän (toivottavasti)asia selviä korjaajan kanssa keskustellessa.

                  Comment


                    Tehtaan vaihtolaatikko on jotain 3400 euroa, jos niitä saa vielä. :) En tiedä mikä hinta on saksassa.

                    Comment


                      Tehtaan vaihtolaatikko on jotain 3400 euroa, jos niitä saa vielä. :) En tiedä mikä hinta on saksassa.
                      Ei ole mitään järkeä pistää 3400 euron laatikkoa autoon jonka arvo on vain murto-osa tuon laatikon hinnasta. Tuo korjauttaminenkin oli minulla siinä kiikun kaakun. Auto oli kuitenkin muilta osin sen verran hyvässä vedossa, että katsoin tuon laatikon korjauttamisen kannattavaksi operaatioksi.

                      Soittelin tuossa eilen Kaikkoselle ja kerroin mitä laatikosta oli löytynyt. Se musta "töhnä" jota pohjasta löytyi on ilmeisestikin peräisin jostain kytkinpinnasta. Joka tapauksessa hän lupasi katsoa tämän laatikon nyt takuuseen ja ensi perjantaina onkin tarkoitus ajella taas Kiuruvedelle. Reilulta kaverilta tämä korjaaja minusta vaikuttaa, kun kerran auttaa, antaa neuvoja ja vielä lupaa korjata laatikon takuuseen. Kun nämä kaikki asiat ynnää yhteen, ei se tuhat euroa jonka sijoitin laatikon korjaukseen, enää tunnu niin pahalta rahalta - vaikka kallistahan se silti oli.

                      Katsellaanpa taas miten asiat etenevät, kertoilen sitten taas täällä miten tuon laatikon kanssa käy.

                      Comment


                        Mitenkä asian kanssa kävi?

                        Comment


                          Ketuttaa koko Audi jo niin paljon ettei oikein ole viitsinyt enää ajatella koko asiaa. No näinhän siinä sitten kävi, laatikossa ei ollut mitään varsinaista vikaa. Venttiilikoneisto oli vain ollut likainen. Laatikko on puhdistettu ja nyt se tuntuu toimivan. Sinne vaihdettiin myös planeettapyörä vaikka vanhakin oli kuulemma aivan toimiva ja ehjä.

                          Se mistä tuo lika on tuonne laatikkoon tullut ei ole selvinnyt, epäillä voi oikeastaan enää turbiinia. En ymmärrä miksei sitä vaihdettu silloin uuteen kun laatikko ensimmäisen kerran rempattiin, vaikka sen suuntaista puhetta oli kyllä. Jokatapauksessa tästä "takuuremontista" piti maksaa vielä 60 euroa extraa. Kaikenkaikkiaan tuli aika tuskainen ja kallishomma. Seuraavalla kerralla kun automaattilaatikkoa pitää huoltaa olen varmasti monessa asiassa viisaampi.

                          Mitta on nyt tuon laatikon kanssa täynnä. Laatikko kuitenkin toimii ja auto on ajossa. Toivottavasti se nyt kestää.

                          Comment


                            Terve taas, pitkästä aekoo!

                            Kyllä tosijaan sulla on pitkä pinna, PJK, ja luulisinpa myös,että sinua on täpästänyt jo ehkä kesivertoa kerrostaloasukasta enemmän tässä asiassa. Mutta hyvä, jos viimesin vika aiheutuikin vain kökkösestä.

                            Itse olisin luultavasti vastaavassa remppatilanteessa toiminut ..... aivan samoin, eli kasannut laatikon vanhalla turbiinilla.
                            Täällähän oli aiemmin puhetta laatikon kanavien huuhtelusta yms., mutta on aivan totta, että jos joku asia vastustaa noin paljon ja koko ajan, niin helpoimmat ratkaisut ( ainakin mulla) saattaa jäähä huomiotta, tuskailee vaan ja puskee sokeana ohta verillä päin seinää, eikä välttämättä huomoo, että ovi on oikealla.

                            Mulla itellä on ollu hirveen vähä ajua autilla, mutta yks kaveri ajeli sillä tässä syksyn mittaan Raahen ja Iisalamen väliä, ja vielä se on pelittäny virheettömästi. Yllättävän pieniruokanen automaatiksi.

                            Tuosta takkuukorjauksesta... tuo hinta taitaa olla likimain Volkkarin kivijalakaliikkeen yhden tunnin veloitus, että ehkä se ei vielä ryöstänyt hinnallaan. Mutta nuukana tyyppinä ymmärrän, että yksikin ylimääräinen markka kuluja muutenkin, ah, niin halpaan autoiluun on liikaa!

                            Mutta jospa se siinttä, iloksi muuttus.

                            Comment


                              Mutta jospa se siinttä, iloksi muuttus.
                              Niinpä, saattaa kuulostaa jo aika uskomattomalta, mutta viime viikolla Audista revähti pakoputki irti. Ei siis irtipoikki, mutta jäi roikkumaan sietä laatikonpuolipäästä. Äänet ovat sen mukaiset. Nyt sitten viime tiistaina hajosi hydrauliikkapumppu - puskee öljyt suoraan pihalle. Tämän seurauksena ohjaustehostin eikä jarrutehostin toimi, auto on siis ajokelvoton kelvoton tällähetkellä. Laatikko kuitenkin tuntuu toimivan mitä parhaiten.

                              Ei oikein tahdo enää huumori riittää. Miksi sen piti hajota juuri talven edellä kun ei ole mitään paikkaa missä tuota voisi korjata tai laittaa. Ei oikein tahdo enää virta tai motivaatio riittää auton korjaamiseen pikkupakkasessa tuossa rivitalon parkkipaikalla. Taitaa olla kohtalon ivaa. Heikkona lohtuna voitaneen pitää sitä, että viime kesänä ostettu Firebirdi onneksi toimii ja sillä nyt pääsee kulkemaan.

                              Comment


                                Ee helekattilaenen!! Mullakkaa ei oo kuin nuita vanahemmanmallisia tehostimenpumppuja irtaallaan. Sylkikö se pumppu öljyt pihalle, vai posahtiko se eristetty letku, nimittäin mulla oli se letku heikoin kohta omassani viime syksynä. Syyksi luulisin paineakun liittimessä olevan huiman pienen sihdin, joka tukkeutuneena esti paineakun toiminnan. Letku olisi maksanut Originelli-liikkeessä vaatimattomat 720 Suomen markkaa, joten en sitä sieltä ostanut.

                                Letkussa on ihan oikeat kierrettävät päätyliittimet, eli letkun saa vaihdettua ihan perinteisin menetelmin alkuperäisiin liittimiin. Pienen salapoliisityön jälkeen sain selville, että se kummallinen kova kaksikerroksinen muoviletku (mitä ei missään Tompereen ammattiliikkeissä tunnettu!?!?)onkin ihan tavallista safematicin käyttämää rasvariletkua, 8mm päältä ja 4mm sisältä, välissä vahvikekuitukerros. Sain pari metriä ilmaiseksi sitä letkua, ja ainakin minulla vika korjautu ja öljyt pysyy sisällä. Mullakin konetila oli kuin teurastuksen jäljiltä, kun letku ruikki punaista hangelle jokasuuntaan ja ensin luulinkin (pihalla pimeässä ja viimassa) että tehostettu hammastanko on kaputt, koska öölänteri näytti valuvan sieltä, mutta onneksi se valuikin eristeen välistä hampitangon päälle. Itse eristehhän ei sottaudu, joten elä anna sen hämätä, vaan varmista nyt se vuotokohta, ihan omasta kokemuksesta kehotan.
                                Jos tulee ihan ehoton pakko ja tarve ajaa Audilla, niin irrota tai katkase pumpun hihna ettei hajoa enempää mikkään, ja syö suoloja, ettet saa suonenvetoa pohkeeseesi jarruttaessa!!

                                Minkäsmoisen Tulilinnun oot investoinu?

                                Comment


                                  Tänään irroitin tuon hydrauliikka pumpun tuossa pihalla pikkupakkasessa. Jos ensiviikolla koettaisi hieman purkaa sitä ja selvittää mistä ihmeestä se sillä tavalla "kaatamalla" voi vuotaa. En tuossa purkaessa sitten huomannut noita letkuja sen kummemmin tutkia josko niissä olisi ollut jotain vikaa. Sen mitä pääsin tuota vuotoa tutkimaan auton ollessa käynnissä, näytti siltä että vuoto tulee jostain pumpun alapuolelta.

                                  Minkäsmoisen Tulilinnun oot investoinu?
                                  Pontiac Firebird Formula 5.7TPI vm.-91 ja hyvin on toiminut - huomattavasti paremmin kuin Audi. Ainoa ongelma on vain tuo melkoisen suuri polttoaineenkulutus, mutta sen voinee pistää mukavuuden piikkiin.

                                  Comment


                                    Huhhuh! Tässä just olen itse miettinyt 100 audin hankintaa, ja pähkäillyt, josko automaattina..Nyt alkaa tuntua että tyydytään vaan ihan manuaaliin... :-)

                                    Comment


                                      Huhhuh! Tässä just olen itse miettinyt 100 audin hankintaa, ja pähkäillyt, josko automaattina..Nyt alkaa tuntua että tyydytään vaan ihan manuaaliin... :-)
                                      Kyllä tuo automaatti kuitenkin on loppujen lopuksi huomattavasti mukavampi kuin manuaali. Tämä meikäläisen epäonni Audin automaatin kanssa on kuitenkin ollut huonojen sattumien summa. Nykyään tuo automaatti toimii kuten pitääkin, kiitos Kaikkosen ammattitaidon.

                                      Audin varsinaiset huonot puolet löytyvät ihan jostain muualta kuin tuosta automaattilaatikosta. Turha sitä automaattia on yhden huonon esimerkin perusteella ruvetä välttelemään. Ei muutakuin automaattia kehiin - se on sen arvoista.

                                      Comment


                                        Tähän haluan mielipiteitä muiltakin. :-)
                                        Toissa talven ajelin Jeepillä, neliveto ja automaatti oli mielestäni loistava yhdistelmä. Mä kun en välttämättä ihan niin sporttisesti aja muutenkaan. Ja tarvittaessa kyllä lähtee tomaatillakin.

                                        Mutta onneks ei oo ihan vielä vaihdon aika, niin ehtii ihmettelemään eri vaihtoehtoja..

                                        Comment


                                        • Vaikka vanhahko topic onkin, niin on niin hienoa juttua että oksat pois. Vaikeasti löytyi muutakaan juttua automaattiongelmasta, muutakuin huhupuheita. Oikein malliesimerkki konkreettisesta audin automaattijumpasta. Mitenköhän auto toimii tänäpäivänä?

                                          Tuttavalla olisi mahdollisesti samantyyppinen ongelma '90 100 turbo Avantissa, etuveto. Meillä olisi tiedossa tosin yhdestä kolaroidusta autosta laatikko joka on seuraavaa: '90, AUDI 100, 2.3I, 4DR, AC, ABS, AUTOM = REH, 180tkm(?). Runkonumero ZZZ44ZLN051935.

                                          Sopiiko tuo laatikko tuonne, siis onko se sama kuin meidän autossa? Automaatista kun tykätään ja auto on muuten pirun siisti, niin ei sitä viitsisi manuaaliksi ruveta muokkailemaan.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X