Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mistä tehdaskorjattu automaattilaatikko Audi 100:n?

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• Ei se ole öljystä kiinni? Ohjekirjan mukaista litkua sinne. Uusimpiin lootiin laitetaan kalliita litkuja, mutta sinulla pitäisi kelvata halvempikin, mutta voithan kokeilla. Olisiko kuitenkin syy jossain muussa? En maalaa pirua seinälle:) Ps Muista tarkistaa peräöljy, joka on eri litku.

Comment

Eipä se noista öljyistä johdu. Tuli vaan mieleen että kannattaisiko ne kuitenkin vielä kerran vaihtaa uusiin. Jos jossain öljykanavassa on likaa, jonka seurauksena ei lähde liikkeelle kuten pitäisi. Eikä tuollainen Forten automaatin puhdistusainekkaan pahaa tekisi.

Comment

Eikä tuollainen Forten automaatin puhdistusainekkaan pahaa tekisi.
        Alkaa tässä vaiheessa olla jo kaikki konstit tervetulleita ja kokeilemisen arvoisia.

Mitä tuo Forte oikein on ja mistä sitä voisi tiedustella? En ainakaan googlella yhtäkkiä löytänyt oikein mitään. Kaadetaanko tuo kenties automaattiöljyn sekaan vain miten se toimii?

Comment

http://www.tecalemit.fi/korjaamolaitteet/forte05.asp

Kyllä se ainakin itselle auttoi. Se viimein autoon paikalleen jäänyt vaihteisto takkuili hetken pitkän seisomisen jälkeen. Palautui tuolla aineella toimivaksi ja hyväksi. Asiakkailta olen kanssa kuullut tuosta aineesta hyviä kommentteja. Tuota löytää korjaamoilta, ja eiköhän hyvinvarustetuissa varosaliikkeissäkin saata olla.

Comment

Jotkin merkki liikketkin myy. Hyvää ainetta.

Comment

Enpä tiedä, nyt alkaa mennä jo lopullisesti hermot ja usko tähän hommaan. Viimeisimmällä "uudella" laatikolla on nyt ajettu noin 400km, hieman vajaa. Olen havainnut että laatikko on alkanut luistaa ykkösvaihteella, siis kaikkien muiden liikkeellelähtö ongelmien lisäksi. Eilen tarkistin öljyt kauppareissun jälkeen. Öljyt olivat kyllä pysyneet sisässä, mutta ne olivat jonkin verran tummuneet.

Ajattelinkin tänään ajaa Audin Haapajärvelle ja jättää seisontaan - toistaiseksi. Minulla alkaa nyt olla paukut loppu ja rahat. Pitää nyt miettiä pitkään ja hartaasti mitä tuolle vehkeelle oikein tekee. Yksi ajatus mitä harkitsen, on antaa automaattilaatikko jonkun pätevän laatikkomestarin käsiin, näitä nimiähän on tässäkin keskustelussa muutama tullut esille. Tämän homman pelko ja ongelma on vain se mitä opiskelijalla ei ole, eli raha. Osaako kukaan heittää lonkalta mitään arviota paljonko tuollainen automaattilaatikon vaihteisto-osan kunnostuttaminen jollain alan mestarilla tulee maksamaan?

Comment

Terve taas. Ratkeskos se paperitiivisteen kunto sinulla, kun esim tuossa kuvassa se näyttäsi olevan murtunut, jos ei minun silmä valehtele niin paljo.

http://koti.mbnet.fi/pjkuona/kuvat/audi/avattu.jpg

Kun minun nähäkseni just tuo tilike pitää öljynpaineen kurissa ja nuhteessa niissä kahessa kanavassa, jotka kiertää pitkin sisäreunan kehää, ja joka esim mulla oli kuivanut ketuiks.

Ite piäsen kassailemmaan vapun jäläkeen, ni sitten nähhään sekkii tarina, (osa1/5 !?)

Niistä laatikonöljyistä en tosijaan tiijä varmaks, ja totta joo, kuulopuhheisiinhan ei pijä luottoo.

PS. Kohtahan tässä alkaa olemaan jo harrastamisen makua...

Comment

Ratkeskos se paperitiivisteen kunto sinulla, kun esim tuossa kuvassa se näyttäsi olevan murtunut, jos ei minun silmä valehtele niin paljo.
                  Hetkinen kun tuota kuvaa katsoo, niin siinä tosiaan näyttäisi olevan rikkoitunut paperitiiviste, ei siis tuo mitä tuo nuoli osoittaa vaan siinä kuvan alaosassa, vaihteisto-osassa. Jos minulta olisi kysytty, ilman että olisin tuota kuvaa nähnyt (jonka olen itse siis ottanut) niin olisin näittänyt ettei tuossa kuvan laatikossa ollut tuota paperitiivistettä ollenkaan. Tuossa kuvassa se kuitenkin näyttäisi olevan. Täytyy taas sen verran omaa tyhmyyttään tuoda esille, etten tosiaan huomannut koko paperitiivisteen olemassa oloa ennenkuin nyt vasta tämän viimeisimmän remontin yhteydessä. Tuosta paperitiivisteestä oli aikaisemminkin juttua täällä foorumilla, mutta siitäkään huolimatta en kyennyt sitä löytämään - puusilmä kun olen. Tänään menen ja katson oliko tuo juuri se paperitiiviste minkä laitoin paikoilleen, jos tuossa kuvassa nimittäin on paperitiiviste joka on noin pahasti revennyt mitä tuo kuva antaa ymmärtää niin se EI VOI olla sama jonka minä sinne nyt paikoilleen laitoin.

En tiedä, alkaa itsekin jo seota sen verran noita laatikoita tuolla varastossa jo on. Joka tapauksessa siellä autossa nyt paikoillaan olevassa laatikossa on paperitiiviste paikoillaan. Se tiiviste oli hieman revennyt, mutta muuten ihan hyvännäköisessä kunnossa.

Comment

Tämä on taas niitä projekteja jossa viisaampi antaa periksi. Veikkaan jossain vaiheessa tuon laatikon on alettava toimimaan. :))

Comment

• Tuon ykkösen saa päälle kun käyttää nopeasti kaasua pohjassa, mutta löysää sen samantien (jos ei löysää, lähtee auto käsistä).
                      Jotenkin vaikuttaisi siltä, että laatikko ei kerää riittävästi öljynpainetta tai venttiilikoneisto takertelee. Joskus on tullut vastaan samanlailla oireileva TH-vaihteisto, jossa ö-pumppu oli jauhaantunut väljäksi kaikesta laatikkomoskasta yms. Vaihde piti läsäyttää kierroksien avulla (varsinkin kuumana) päälle, jotta pääsi luistattelemaan eteenpäin. Leikkiä kesti niin kauan kunnes laatikon kuoret kertakaikkiaan halkesi...! Tuskin Audinkaan laatikko tuommosta loputtomiin jaksaa.

Niin siis, onko laatikon lämpötilalla mitään havaittavaa eroa vaihtotilanteisiin ts. joudutko kylmällä laatikolla tekemään tuon kaasunpainallus jutun ykkösen pesään saamiseksi?

Comment

Kävin tuossa vielä koeajamassa tuota autoa lisää ja tein pari lisä huomiota. Ensinnäkin vaihteisto öljyä on aivan liikaa. Ylärajasta on vielä saman verran öljyä lisää, eli sitä on noin kaksi kertaa liikaa tikusta luettuna.
                        Hep, onko Audinkin laatikon öljymäärän tarkistus tehtävä " when idling on park", eli kun ollaan joutilaana puistossa? Ja jos ei,niin miksi?Jos kyllä, niin tuliko tehtyä.

Minä ainakin sen ainoan kerran kun tarkistin, katoin just lämpimästä laatikosta, tyhjäkäynnillä, P-asennossa, silloin anniskelin ruojalle huikan.

Comment

• Öljymäärän tarkistus on tehtävä moottori käynnissä ja laatikko Park-asennossa sekä ne normaalit muut rituaalit suorittaen ennen sen tikun nostoa. Vähäinen oljymäärä (sekä joidenkin erilaatuisten öljyjen keskenään sekoittaminen) yleensä vaahdottaa öljyä ja tällöin tikussa saattaa näyttää ylitäyttöä. Tikun noston yhteydessä pitäisi osata tulkita onko öljy "homogeenisessä" tilassa :)

Comment

Niin siis, onko laatikon lämpötilalla mitään havaittavaa eroa vaihtotilanteisiin ts. joudutko kylmällä laatikolla tekemään tuon kaasunpainallus jutun ykkösen pesään saamiseksi?
                            Kyllä tuon kaasunpainamistempun joutuu tekemään, oli laatikko sitten minkä lämpöinen tahansa. Vaikka mielestäni kylmällä ja lämpimällä/kuumalla laatikolla on hieman eroa, mutta ei mitään merkittävää. Kaasua siis joutuu antamaan ja yleensä melko reilusti, kylmänä ehkä jopa vielä hieman enemmän.
                            Öljymäärän tarkistus on tehtävä moottori käynnissä ja laatikko Park-asennossa sekä ne normaalit muut rituaalit suorittaen ennen sen tikun nostoa.
                            Juuri noin minä olen öljyt aina tarkistanutkin. Tuon liian öljyn olen jo laskenut pois, sillä sitä oli todellakin aivan liian paljon.
                            Tänään menen ja katson oliko tuo juuri se paperitiiviste minkä laitoin paikoilleen, jos tuossa kuvassa nimittäin on paperitiiviste joka on noin pahasti revennyt mitä tuo kuva antaa ymmärtää niin se EI VOI olla sama jonka minä sinne nyt paikoilleen laitoin.
                            En löytänyt mitään muutakaan paperitiivistettä tuolta varastosta ajelemasta, joten taitaa se vain sittenkin kyseessä olla juuri tuo kuvan revennyt tiiviste. Se ei minusta tosin ollut ollenkaan noin huonossa kunnossa mitä tuo kuva saattaa antaa ymmärtää.

Kävin eilen taas ryömimässä tuolla Audin alla tutkailemassa tuota laatikkoa. Siinä vaikuttaisi olevan nyt sellainen homma, että se ei taida olla kunnolla paikoillaan. Laatikon ja peräosan välissä on pieni, ehkä noin <1mm rako. Asennusvaiheessa ajattelin että tuo rako voisi johtua siitä paperitiivisteestä jonka sinne nyt lisäsin, mutta nyt olen taas tullut hieman toisiin aatoksiin. Voisikohan olla että tuo rako nyt jotenkin sotkee tämän homman. Toisaalta ei tuo laatikko mennyt tuon syvemmälle paikoillee vaikka sitä kyllä yritettiin sinne rynkyttää ja vääntää.

Comment

Ettei siellä nyt sitten ole kahen eri laatikon shimmit paikoillaan yhtäaikaa, että kanittaa akseleita päittäin. Ei varmaankaan, jos kerta kehittää liikkumiseen tarvittavan öljynpaineen.

Mittasitkos, oliko shimminiput eripaksuisia? Vai mitä GURUT tietää, kuinka tarkka välys niissä pitää olla, ja paljonko.

Huomasitko, tarttuko yhtään sitä vanhaa paprua kumpaankaan tiivistettävään pintaan, tai saatko valokuvista selvää. Näissä yliluonnollisissa vioissa tarvitaan yliluonnollisia arvauksia.

Ja kasatessahan aina olemme huolehtineet työkalujen, -ympäristön, asennettavien osien puhtaudesta, sekä henkilökohtaisesta hygieniasta?
                              Sillä hydraulisten komponenttien kera puljatessa koko homma lähtöö aina puhtaudesta, käydään saunassa, pannaan "ykkösistä" vielä pikkusen paremmat kamppeet piälle ja valakoset mikkihiiri-hansikkaat käsiin, ja sitten vasta aloitetaan.

Manta-myrskyn aikaan Saharassa ei tehä mitään.
                              Sanoo nimim.: Liioittelu, kannattaa aina.

Comment

• varmaan olet jo vaihtanut laatikon?
                                no kerrompahan kuitenkin... just tänään irroitin ton perä osan irti,tosin taivutettu 13mm lenkki ja gynegologin sormet auttaa asiaa... ja pakoputkien etupätkä pitää myös irroittaa.
                                muuten ihan mahdollista.

Comment

varmaan olet jo vaihtanut laatikon?
                                  Jeps, on tullut vaihdettua. Ja aivan kuten sanoit pakoputken alkupätkä pitää pudottaa pois. Itse pudotin lisäksi ne toisen niistä vaihteiston kiinnikkeistä. Muttereiden aukaisuun käytin katkaistua 13mm lista-avainta.

Comment

Huomasitko tämän:
                                    http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewto...ghlight=#59802

Comment

Kiitoksia linkistä. Nyt on kuitenkin tämän tarinan kanssa tultu siihen pisteeseen, että minä nostan kädet ylös. En halua enää yhtään epävarmaa laatikkoa tuohon autoon ruveta ruuvaamaan, se tie on nyt kuljettu loppuun. Mitta on tullut kertakaikkiaan täyteen. Paljon olen oppinut Audin laatikoista, niiden asentamisesta ja purkamisesta. Joskus tulee kuitenkin tilanteita että mitkään ponnistukset eivät riitä ja pitää älytä lopettaa oman päänsä hakkaaminen seinään.

Tästä johtuen soitinkin juuri Kaikkoselle, automaattiasiantuntijalle jota Teemu tuossa hieman aiemmin mainosti. Puhelimessa hän kuulosti erittäin tietävältä kaverilta joka on näitä Audin laatikoita korjannut enemmänkin. Hän kehui tätä Audin kolmepykäläistä laatikkoa erittäin hyväksi ja kestäväksi. Dieselin laatikko (joka minullakin nyt ilmeisesti on paikoillaan) sai puolestaan haukut. Hän ei mieleellään rupea edes korjaamaan dieselin automaattivaihteistoa. Onneksi minulla on noita laatikoita varastossa sekalainenseurakunta joten eiköhän sieltä sopiva laatikko löydy korjattavaksi.

Hän kertoi myös ettei tuo Audin laatikon korjaaminen pitäisi tulla mitenkään hirvittävän kalliiksi vaikka hintaa tietenkin lisää säätämis- ja testaustyö, mutta pätevissä käsissä ei siihenkään varmaankaan liikoja aikoja kulu. Hinta-arviota hän ei osannut suoralta kädeltä sanoa, mutta lupasi illaksi katsella minulle hieman suuntaa, mitä tuollainen remontti voisi tulla maksamaan.

Ensi viikonlopulla auton saisi sitten käydä viemässä Kiuruvedelle korjattavaksi. Jos kaikki menee putkeen niin ensi kesäksi minulla on Audi vihdoin liikenteessä ja pääsen Datsunille antamaan sen kauan kaipaaman armonlaukauksen, vihreänmaalipeitteen ja suohaudan.

Comment

Terve taas. Ratkeskos se paperitiivisteen kunto sinulla, kun esim tuossa kuvassa se näyttäsi olevan murtunut, jos ei minun silmä valehtele niin paljo.

http://koti.mbnet.fi/pjkuona/kuvat/audi/avattu.jpg

Kun minun nähäkseni just tuo tilike pitää öljynpaineen kurissa ja nuhteessa niissä kahessa kanavassa, jotka kiertää pitkin sisäreunan kehää, ja joka esim mulla oli kuivanut ketuiks.
                                        Soitin tuossa serkku hopealle. Oli kotiutunut ja vaihtanut tuon tiivisteen. Laatikko pelaa kuulemma nyt hienosti!

Comment

Lopultakin! Sinnikkyys palkittiin jälleen ja varmasti samalla opittiin paljon, kiitos hyvän dokumentaation myös me virtuaalisesti osallistuneet viisastuimme tomaatin saloista.

Comment

Ei ollut kyse tuosta PJ:n audista. Se taitaa olla menossa sepälle.
                                            Mutta teemu sai laatikon kuntoon, ja se sama vika saatoi olla PJ:nkin laatikossa.
                                            (Ainakin jossain niistä)

Comment

Ei ollut kyse tuosta PJ:n audista. Se taitaa olla menossa sepälle.
                                              Aivan, ei ollut meikäläisen Audista kysymys. Se tosiaan seisoo nyt pihassa ja odottaa parempia aikoja. Soitin tuossa muutama päivä sitten tälle laatikkomestarille ja kyselin hieman mitä tulisi hintaa jos veisin auton hänelle ja hän sitten laittaisi sen kuntoon - viimeistä piirtoa myösten. Laatikon korjaus maksaisi noin 600?, sisältäen osat sinne laatikkoon. Uusi turbiini maksaa noin 300?, sillä vanhaa ei kannatalaittaa mikäli on pienikin epäilys siitä että se päästää moskaa laatikkoon. Ja työstä sitten tulisi "jonkin verran" lisää. Kokonaishinnaksi tulisi siis hieman reilut tuhat euroa.

En usko, että missään muualla tuota laatikkoa saisi noin hyvään kuntoo tuolla hinnalla. Vaikka hinta ei sinällään olekaan "paha" jos sitä vertaa uudempien laatikoiden korjauskustannuksiin, niin opiskelijalle 1000 euroa on tässä elämänvaiheessa mahdoton sijoitus. Siksi tuo Audi asia nyt roikkuu minulla ilmassa.

Juhannukseen mennessä minun pitäisi kuitenkin valmistua, mikäli kaikki menee putkeen. Opinnäytetyö vain puuttuu. Jos kesään mennessä saan paperit kouraan ja vielä onnistun töitä itselleni hankkimaan, niin sitten voisin taas yrittää viedä tuota laatikkoremontti asiaa eteenpäin. Töiden saaminen näiltä leveysasteilta onkin sitten taas aivan toinen juttu.

Comment

• Tässä olisi yksi vaihtoehto:
                                                http://www.europeantransmission.com/Tranisite/audi.htm

Hinnat on tuolla opiskelijalle kalliita. Toisaalta hyväkuntoisesta manuaalilaatikosta joutuu maksamaan saman verran...

Comment

Niin, meilläpä kävi tosiaan sen suhteen hyvin, että viksumpi myöntyi ja rupesi toimimaan. Oikein hieno kapine tuntui olevan. Ja mikä parasta, 1/5 (tähän männessä) riitti.

Vielä palatakseni näihin tiivistejuhaneihin, olemme kokoajan keskittyneet vain tähän näkyvään paperitilkkeesen, mutta sen allahan on koneistamaton peltilevy, joka on yhdellä koneruuvilla kiinni laatikon kopassa. Ruuvi auki ja hop, siellähän on toinenkin paperitiiviste, joka myös saattaa kovettua ja vuotaa!! Siinä tosin pelastuksena on se, että tällä tiivisteellä ei ole sen suurempi vastuualue, kuin ne kaksi painekanavan noin 8mm:n läpireikää.

Eli tahtoo sanoa PJ, että josko nyt muistelet, että mikä laatikko se alunperin temppuili lämpimänä, otat ja katot siitä, että minkälaiselta siinä lodjussa oleva öljyjämä näyttää, että onko kirkastapunaista vaiko sameaa. Jos kirkasta, niin vielä se välipelli pois siitä, katot sen sisemmän tiivisteen myös.

Tarvikekaupasta käyt hakemassa arkkitavarana tiivistepaperia, osapuilleen samanpaksuista, kuin mitä se orkkis. Tähän mennessä ei vielä ole maksanut kolmeakymmentä Markkaa enempää. Saksilla ja mattoveitsellä haet tarvittavat muodot, ja esim Morapuukon muovikahvalla KEVYESTI naputtelemalla umpipaperin alta löytyy tarvittavat pultin- ja öljyreikien paikat.

Jos ee v***** liikoo jo.

Comment

Nyt alkaa tämä laatikkoremontti olla kaikenkaikkiaan sitten oikeasti loppusuoralla. Auto on ollut nyt kolmisen viikkoa Kaikkosen Hannulla laitettavana. Tänään soittelin hänelle ja auton pitäisi nyt olla kunnossa. Kuuden jälkeen pitäisi lähteä ajelemaan Kiuruveden suuntaan hakemaan Audia pois. Kaikkonen oli saanut sen nyt ilmeisesti sellaiseen kuntoon että pitäisi toimia oikein. Oli kuulemma vielä säätänyt vaihdot siten että pintakaasulla ajettaessa vaihtaa kolmosenkin jo suhteellisen pienissä nopeuksissa. Toisaalta kovasti kiihdytettäessä vaihdot ovat luonnollisestikin pidemmät. Tässä on pikkuisen jo perhosia vatsanpohjassa. Katsotaan nyt rupeaako laatikko toimimaan. Kirjoittelen tänne vielä muutaman päivän päästä "raporttia" miten on laatikko pelannut.

Comment

Laatikolla on nyt ajettu hieman toista sataa kilometriä ja hyvin tuntuu pelaavan. Vaihtaa napakasti ja juuri niinkuin pitääkin. Öljyt pysyvät luonnollisestikin sisässä. Ajellaanpa vielä lisää ja katsotaan miten laatikko kestää. Ensivaikutelmat ovat kuitenkin hyvät.

Comment

• Kertoiko kaikkonen mikä siinä nyt loppujenlopuksi oli vikana?

Comment

Kertoiko kaikkonen mikä siinä nyt loppujenlopuksi oli vikana?
                                                          Se laatikko mikä Audissa oli paikoillaan kun vein sen Kaikkoselle, oli kolmivaihteinen ja nelipykäläinen dieselin laatikko. Sille ei tehty muuta kuin että se otettiin vähin äänin pois ja pistettiin sellaiseen paikkaan minne aurinko ei paista.

Sen sijaan vein Kaikkoselle kaikki laatikot mitä minulla oli. Niistä hän oli sitten valkannut parhaimman ja rakentanut sille pohjalle toimivan laatikon. Mistään laatikoista ei edes yritetty selvittää vikaa. En kyllä edes kysynyt oliko jossain laatikoista jokin selvä vika. Olin vain niin vilpittömän onnellinen kun vihdoinkin sain toimivan vaihteiston autooni.

Comment

Näin kauan tätäkin onnea kesti. Nyt on alkanut tuo automaattilaatikko jo oireilla uudestaan. Tänään töihin ajaessani ei laatikko vaihtanut ensimmäisen kilometrin aikana ykköseltä suuremmalle vaihteelle, ei sitten millään. Kun ruokatunnilla kävin ajamassa laatikko vaihtoi kakkoselle muistaakseni noin 60km vauhdissa.

Tyttöystävä joka tällä on kulkenut töissä on jo jonkin aikaa minulle valittanut, ettei laatikko toimi oikein, mutten oikein ole ottanut kuuleviin korviini. Olen lähinnä ajatellut ettei "uusi" laatikko voi vielä oikutella.

Itse olen autolla ajanut kesän aikana ainoastaan lämpimänä (joku muu aina aamulla/ennen minua käynyt ajamassa), enkä näin ollen ole mitään oireita huomannut. Tänä aamuna lähdin ensimmäistä kertaa koko kesänä kylmällä moottorilla liikkeelle ja niinhän siinä tosiaan kävi, että ykköstä isommalle ei laatikko vaihtanut.

Olen huomannut vaihteistoöljyjä tarkistaessani, että öljy on oikean näköistä (minun silmääni) ja sitä on oikea määrä, mutta tikkua pyyhittäessä jää paperiin jotain mustaa.

Soitin asiasta jo Kaikkosellekin. Hän kehotti minua avaamaan öljypohjan ja katsomaan onko öljypohjassa mitään roskaa. Hän epäili, että vika voisi olla turbiinissa. Ajattelin nyt sitten tänä viikonloppuna avata tuon öljypohjan ja tutkia asiaa. Moottoriöljyt pitää kuitenkin samalla vaihtaa.

Kysyisin samalla mielipidettänne tuohon laatikon korjaukseen ja sen kustannuksiin. Tuo edellinen korjaushan maksoi tuhat euroa, eikä korjauksesta ole aikaa kuin muutama kuukausi - ei edes puolta vuotta taida olla vielä täynnä. Jos tuon laatikon kanssa pitää nyt jotain ruveta taas tekemään, niin onko minulla oikeutta vaatia näitä tulevia korjauksia ns. takuun tms. piikkiin? Vai voiko Kaikkonen laskuttaa minua näistä uusistakin korjauksista? Edellinen korjaus on minusta mennyt nimittäin poskelleen jos laatikko jo nyt alkaa oireilla/temppuilla uudestaan.

Comment

• Eiköhän takuu ole voimassa? Normaalisti työstä/osista annetaan takuu.

Comment

Working...
                                                              X