Saa sen stefan vaihdettua, VAG:n tiskiltä tilaten. Ota tuo holkki siitä toisesta laatikosta ja vaihda siihen stefa. A'vot. :) Stefa oli muistaakseni 3 huulinen ja leveä, eli sitä ei saa laakerikaupasta. Tuli joskus kysyttyä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Mistä tehdaskorjattu automaattilaatikko Audi 100:n?
Collapse
X
-
PJKuona
Saivat Roikon myyjät taas nautiskella meikäläisen tyrmistyneistä ilmeistä kun menin tuota stefaa ostamaan. Kun ilmeisesti oikea stefa lopulta Etkasta löytyi ja myyjä kertoi hinnan, niin minulta loksahti suu auki - 27 euroa.
Nyt on pakko kysyä oletko Jari sinä tai joku muu joskus ostanut vastaavaa tiivisterengasta? Jos olet, niin onko se tosiaan maksanut noin käsittämättömän paljon? Minun jakeluun ei mene se, että miten tuollainen kumirengas voi maksaa 160 vanhaa markkaa! Voisiko joku ystävällisesti kertoa miten tuo hinta on noin tajuttoman kova?
Comment
-
PJKuona
Erikois stefa, erikois hinta. :/
Comment
-
PJKuona
Sain eilen käsiini Roikolta tuon stefan joka ei itseasiassa sitten ollutkaan pelkkä stefa, vaan mukana tuli myös tuo holkki. Ne ovat siis yksi ja sama osa. Itse luulin ensin että tuon stefan olisi saanut erikseen, väärässä olin. Tämä ehkä osaltaan selittää tuota kovaa hintaa, mutta kallis se siltikin oli.
Tänään on sitten taas halli varattu ja uusi yritys nyt tuon vaihdelaatikon kanssa. Jospa kolmas kerta nyt toden sanoisi, sillä tämän remontin jälkeen tuo laatikko on irrotettu/vaihdettu kolme kertaa.
Pitää nyt hyödyntää tilaisuutta ja vaihtaa samalla tuo ulompi vetonivelen suojakumi. Ei muuten ollut mikään halpa kumi, 22? velottivat Roikolla tuosta kumista. No tuleepahan nyt sekin vaihdettua sillä edellisen purkamisen yhteydessä huomasin että yksinoista kumeista oli jo jonkin verran murtunut, ei kuitenkaan vielä täysin rikki.
Comment
-
-
Tässä on työn mitali, tosin C4-kopalle, mutta ajatus on tärkein:
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?...sPageName=WDVW
Comment
-
PJKuona
No niin. Laatikko on nyt paikoillaan taas. Tällä kertaa irrottaminen ja takaisin paikoilleen laittaminen sujui jo noin neljässä tunnissa, kun ensimmäisellä kerralla pelkkään irrottamiseen meni se kahdeksan tuntia.
Nyt on sitten hyviä ja huonoja uutisia tuon laatikon tiimoilta, hyvät ensin. Laatikko pitää nyt öljyn sisällä, ei vuoda tippaakaan. Huonot uutiset, ainoastaan pakki toimii. Mikään muu vaihde ei mene päälle. Kun auto on renkaat ilmassa ja noita vaihteita koettaa päälle, renkaat lähtevät hikisesti pyörimään, mutta laatikko ei pykällä isommalle. Tuo pyörimisvoima on myös niin heikko, että renkaan saa pysäytettyä sormella.
Itsellä tuli jo mieleeni että koettaisin seuraavaksi vaihtaa tuota vaihteisto-osaa tuohon laatikkoon. Nyt nimittäin ensi tunnelmat ovat sellaiset että tuo nyt paikoillaan oleva vaihteisto-osa olisi jotenkin viallinen, kun vaihteet eivät kerran pelaa.
Kysymys, onko kukaan irrottanut tuota vaihteisto-osaa perästä siten että laatikko on autossa paikoillaan? Onko tälläinen temppu edes mahdollinen? Ei nimittäin juuri nyt tekisi mieli enää ruveta purkamaan noita etuakseleita ym. kolmatta kertaa putkeen - pohja se on minunkin säkissäni.
Kaikkia ehdotuksia, kysymyksiä ja neuvoja ottaisin taas ilomielin vastaan.
Comment
-
Kysymys, onko kukaan irrottanut tuota vaihteisto-osaa perästä siten että laatikko on autossa paikoillaan? Onko tälläinen temppu edes mahdollinen?
Comment
-
PJKuona
Pitäisi onnistua, ainakin neloskoneiseen on tullut joskus kokeiltua. Nopea mutta sottainen homma kun vaihteistoöljyä putoaa joka raosta.
Kuten noista aiemmista kuvista näkyy, on minulla noita vaihteisto-osia useampia. En kuitenkaan mielellään rupea niitä yhtäkerrallaan paikoileen kokeilemaan, sillä niiden toimivuudesta minulla ei ole mitään tietoa (kuten tämä paikoillaan oleva vaihteisto-osakin todistaa). Noiden osien tomivuus olisi syytä selvittää ennenkuin alan niitä paikoilleen asentamaan. Osaako kukaan sanoa, onko mitään keinoa todeta tuollaisen vaihteisto-osan toimivuutta, muuten kuin laittamalla se autoon paikoilleen?
Comment
-
Pesos Teemu
Terve! Piti asijoikseen liittyä, koska mulla on sama homma Audin automaattilaatikon kanssa. Eli laatikko toimii muuten ihan pirun hyvin, mutta lämpimänä ei ota pakkia päälle, ennenkuin vasta korkeilla kierroksilla. Syksyllä ostin sen ihan heräteostoksena, ja entinen omistaja sanoi sen seisseen yli vuoden , mutta ajamalla sen toin yli 400km:n matkan. Laatikko temppuili silloi hieman, ei ottanut kolmosta päälle, mutta lisäsin desin, pari lodjuölppää, niin eteenpäinmeno-ongelmat loppu siihen paikkaan.
Soitin muutama viikko sitten eräälle Morajärven ammattimiehelle, joka sanoi, että hänen mielestään ei pitäisi olla paha rasti ja että vielä tuommoseen autoon kannattaa remppa tehä ja että osia löytyy ihan ihmishintaan. Uskon kyllä häntä, ja nyt pääsijäesenä meinasin viijä Auton hälle, kuhan tulen käymään suomessa.
Onkos muuten se sinun laatikkoöljy sitä orikinaalia (lue: Kallista) Audi-öljyä, koska kuulemma se on niin pirun nuuka siitä.
Comment
-
PJKuona
Onkos muuten se sinun laatikkoöljy sitä orikinaalia (lue: Kallista) Audi-öljyä, koska kuulemma se on niin pirun nuuka siitä.
Comment
-
Pesos Teemu
Joo, lopetin arvuuttelut ja irroitin sen vaihteiston laatikosta, nopea ja helppo homma valakoselle miehelle:
Ensin laskin öljyt poies mittatikun putken alapään kautta. Tuli aivan hyvin tyhjäks, kun tunkilla vähän kallistin koko aatoo.
Pakoputken alkukäyrä irti, vaihteenvalitsimen ja kikkarin vaijerit ja vipuset irti, apukehdon kaksi takimmaista kumityynyä irti, jolloin kone-laatikkopaketti nyökkäsi takapäästään 70mm alas, lämmönvaihdin irti. Ja lisäksi laatikon kuskinpuoleinen korvakko kokonaan pois, niin siitäpä pääsi jo irrottamaan ne neljä M8 mutteria. Ja hop, vaihteisto on sylissä.
Luulisin viankin jo paikallistuneen, nimitäin se paperitiiviste, joka pitää öljynpaineen kanavissaan, oli hapertunut korpuksi!
Comment
-
PJKuona
Joo, lopetin arvuuttelut ja irroitin sen vaihteiston laatikosta, nopea ja helppo homma valakoselle miehelle
Toivottavasti tämä nyt on niin helppo homma kuin tuosta Teemun tekstistä ymmärsin. Miten kauan aikaa sinulla Teemu muuten meni tuohon hommaan? Ei arvatenkaan ole yhtä työläs ja aikaa vievä kuin tuo kokovaihteiston irrottaminen, vai?
Comment
-
PJKuona
Ei tosiaankaan ole yhtä työläs, puoleen tuntiin ottaa pois paikoiltaan. Siihenkin aikaan sisältyy yks norttipaussi :)
Lähden tästä kahvin keittoon ja sitten vain haalarit niskaan ja Audia hinaamaan tallille. Pitää sitten illalla raportoida tännekin päin miten remontti on mennyt.
Comment
-
Pesos Teemu
Minulla ei kyllä ihan puoleen tuntiin irronnu, kun irrottelin tuota laatikkoa semmoisena väliaikatouhuna, mutta olisko kaikkiaan pari tuntia suanu kulutettua.
Lämmönvaihtimen otin kokonaan irti, eli jäähdytinnesteetkin laskin pois, oli jäänyt mainihtemata tuossa etellisessä naputtelussa. Nii, ja sitten kun vedät vaihteistoa irti, eikä se rupea mielellään puttoomaan alas, niin mulla ainakkii oel syynä se sisimmäinen akseli, joka vettäyty vaihteiston mukana ulospäin. Ei muuta ku toisella kätösellä kannattelin mujua, ja vasemmalla työnsin akselin takasin, ja avot, koko kopsa hyppysissä.
Serkkupoika lupasi katella uuvet tilkkeet tällävälin, ja varmaan kuukauven piästä piäsen ite kassoomaan homman nippuun ja sitten tiijän, olko vika ( pakki ei menny lämpimänä päälle, paitsi korkeilla kierroksilla) siinä tiiviste-korpussa.
Sullahan, PJKuona, ei oo mahoton matka Kiuruvetelle oekeen ammattisepän luo, jos oekeen tinka ruppee tulemaan. Sillä on kyllä melekosesti hommia liki kokoajan, mutta viimesenä konstina kukaties harkittavissa.
Comment
-
PJKuona
Taas on takana pitkä ja raskas päivä Audin parissa. Homma tuli tehtyä ja vaihteisto-osa saatiin vaihdettua. Työ eteni suunnilleen samaan tapaan kuin mitä Teemu tuossa aiemmin kertoili. Kuitenkin sillä erotuksella, että minä en päästänyt irti muutakuin kuskinpuoleisen korvakon, en mitään kumityynyjä. Näin ollen tuo vaihteisto ei myöskään nytkähtänyt alaspäin missään vaiheessa. Tästä huolimatta pääsin irrottamaan ne neljä 13mm kannalla olevaa mutteria. Yläpuolisten muttereiden irroittamiseen käytin katkaistua lista-avainta.
Vaihteisto-osa irtosi yllättävän helposti, tämä johtui ehkä osaltaan siitä että se oli juuri pari viikkoa sitten irrotettu viimeksi. Vanha osa pois, shimmilevyt ja tiivisteet vain paikoilleen ja uusi osa tilalle. Tuon uuden osan paikoilleen laittamisessa oli sitten hieman ongelmaa. Sen kyllä sai nostettua paikoilleen suhteellisen helposti, mutta pohjaan asti se ei mennyt, ei sitten kirveelläkään. Tämä vaihe oli koko urakan tuskaisin. Lopulta ongelma ratkesi kun osa pudotettiin pois ja pyöriteltiin hieman niitä akseleita. Uudella yrityksellä vaihteisto sitten meni heti paikoilleen.
Kun kaikki oli kasattu ja öljyt laitettu sisään oli vuorossa ilmaaminen ja laatikon testaus. Auto ylös ja käyntiin. En ehtinyt kuin hetken käyttää autoa kun se jo alkoi pukata öljyjä pihalle. Tällä kertaa vuotokohta oli aivan uusi. Vaihteisto-osan kyljessä on sellainen pyöreä "tötterö" joka on lukkorenkaalla lukittu (en tiedä tuon osan nimeä, eikä minulla nyt ole siitä juuri kuvaakaan). Joka tapauksessa tämän osan juuresta tuli öljyä ja vieläpä melko runsaasti. Ei muuta kuin auto sammuksiin ja mietintämyssy päähän.
Ongelma ratkesi irrottamalla tuo lukkorengas, jolloin tämä osa pomppasi ulos ja öljyt muuten myös. Osassa oli jonkinlainen tiivisterengas paikoillaan, mutta jostain syystä se ei pitänyt. Tiivisteliimaa vain reilusti koko osan ympäri ja osa takaisin paikoilleen. Kun lukkorengas oli saatu kiinni oli taas vuorossa uusi testi.
Tällä kertaa vaihteisto tuntui pitävän öljyn sisällä - onneksi. Laatikko ilmattiin ja öljyäkin siinä hieman lisäiltiin. Kun kaikki vaihteet tuntuivat pelaavan oli koeajon vuoro. Auto peruuttamalla tallista ulos ja baanalle. Yllätys yllätys tälläkertaa vaihteisto tuntui pelaavan aivan oikein. Laatikko pykälsi vaihteet todella pehmeästi. Elämä hymyili minulle taas.
Ongelmat alkoivatkin sitten jo ensimmäisessä risteyksessä. Pysäytin Audin risteykseen kun väistin muuta liikennettä. Liikkeelle lähtö aiheutti nyt ongelmia. Vaihde oli D-asennossa, painoin kaasua, mutta auto ei liikkunut mihinkään. Löysäsin kaasun ja yritin uudelleen. Painoin kaasua ja kun kierrokset olivat todella ylhäällä vaihde yhtäkkiä hyppäsikin silmään ja Audi hyökkäsi kumit ulvoen risteykseen.
Tällähetkellä tuo tilanne on se että lähes aina kun tuolla autolla lähtee liikkeelle pitää kierrokset nostaa älyttömän korkealle ennen kuin vaihde menee päälle. Sama ilmiö on myös hiljennettäessä esimerkiksi risteykseen, vaikka vauhti ei ole edes täysin pysähtynyt pitää kierroksia nostaa korkealle ennen kuin vaihde taas menee päälle ja autolla pääsee eteenpäin. Kun auto sitten lähtee liikkeelle, niin se toimii täysin normaalisti. Vaihdot sujuvat pehmeästi ja kickdownkin tuntuisi toimivan.
Osaisiko joku nyt antaa vinkkejä mistä tämä taas uusi vika voisi johtua? Aika hankala tuolla on ajaa kun joka kerta pitää "polttaa kumia" kun aikoo liikkeelle. Ei varmaan tee autolle muutenkaan hyvää tuollainen ajo. Neuvot ja arvaukset olisivat taas todella tervetulleita.
Sullahan, PJKuona, ei oo mahoton matka Kiuruvetelle oekeen ammattisepän luo, jos oekeen tinka ruppee tulemaan. Sillä on kyllä melekosesti hommia liki kokoajan, mutta viimesenä konstina kukaties harkittavissa.
Comment
-
PJKuona
Kävin tuossa vielä koeajamassa tuota autoa lisää ja tein pari lisä huomiota. Ensinnäkin vaihteisto öljyä on aivan liikaa. Ylärajasta on vielä saman verran öljyä lisää, eli sitä on noin kaksi kertaa liikaa tikusta luettuna. Voisiko tämä jotenkin vaiikuttaa noihin "äkkilähtöihin"?
Toinen mielenkiintoinen havainto, vaihdekeppiin oli tullut yksi pykälä lisää. Mistähän ihmeestä tämä voisi johtua? Vaihteisto on kuitenkin vain kolmipykäläinen, mutta kepissä noita pykäliä on nyt neljä.
Comment
-
Muistaakseni tuo väärä öljymäärä vaikuttaa nimenomaan vaihtoihin? Haullahan tuo selviää.
Kyllä minä soisin jo sinulle toimivan automaattilaatikon, sen verran kauan olen näitä tämän threadin vaiheita seurannut. Toivotaan että maaliviiva häämöttää öljymäärän korjaamisen jälkeen, tsemppiä :)
Comment
-
Hmm, ennemminkin luulisin että sinulla on tuo vaihdekepin säätö pielessä. Koitappas kun käyt taas ajamassa: lähdössä kun niitä kierroksia pitää nostaa paljon, niin nosta kierroksia pikkuhiljaa, ja vedä vaihdekeppiä hieman kiinteään kakkoseen päin. Jos tämä auttaa, niin silloin se kepin säätö on pielessä.
Comment
-
PJKuona
Tänään laskin ylimääräiset öljyt pihalle. Öljyä on nyt tasan tuo maksimimäärä, eli mittatikku on nyt ylärajassaan - tai puoli milliä yli. Mitään vaikutusta tällä ei tuntunut olevan tuohon lähtöön, samalla tavalle se vieläkin sutittaa. Pakilla kun lähtee niin vaihteisto tuntuu toimivan normaalisti.
Pitää nyt seuraavaksi käydä koettamassa tuota Jarin jippoa ja tarkistella josko tuo vaihdekepin säätö on jotenkin pielessä.
Comment
-
paaton
Minkä niminen ammattiseppä tuolla Kiuruvedellä muuten vaikuttaa? Tämän laatikon myyjä jostain mestarista mainitsi, mutta ei nyt yhtäkkiä tule nimi mieleeni.
Comment
-
PJKuona
Sulla on dieselin vaihteisto jossa D ja N asentojen välissä E-asento.
Kävin taas koeajolla ja testailin noita eri vaihteita. Autossa on nyt minusta selvästi kaksi D-vaihdetta. Kun kiihdytin vauhdin noin 100km/h ja vaihtelin ylemmältä d:ltä alemmalle, ei tapahtunut mitään. Sitten kun tältä alemmalta d:ltä vaihdoin vielä pykälän alaspäin eli kakkoselle, niin silloin laatikko pudotti yhden pykälän alaspäin.
Rupesin miettimään myös tuota kaasuvaijerin roolia tuossa hommassa. Automaatti Audissahan tuo kaasuvaijeri menee ensin laatikolle ja sieltä sitten vivun avulla ruiskulle. Voisikohan tämän vaijerin säätämisellä kenties olla vaikutusta mihinkään? Ainakin kickdown toimii ilmeisesti juuri tämän vaijerin avulla, mutta onko tällä mitään muuta tarkoitusta kuin kickdown?
Lähdössä kun niitä kierroksia pitää nostaa paljon, niin nosta kierroksia pikkuhiljaa, ja vedä vaihdekeppiä hieman kiinteään kakkoseen päin. Jos tämä auttaa, niin silloin se kepin säätö on pielessä.
Kaikkonen Hannu
Comment
-
Siis välityksiä on dieselissäkin vain kolme mutta E-asennossa vapaakytkin jolla on ajateltu polttoainesäästöä pitkissä alamäissä. Kokeile moottorijarrutusta niin huomaat eron E:n ja D:n välillä.
Jos löydät vaihteiston koodin siitä vetopyörästökotelosta josta sen irrotit niin sillä pitäisi päästä jäljille, ensin 2 tai 3 kirjainta ja sitten 5 numeroa perässä. Stanssattu koteloon, ei valettu.
Comment
-
Pesos Teemu
Voe pihteenen, luulis että pikkuhilijoo ruppees riittämmään tuo vastustaminen sinun kohalla, PJK!!
Olin tässä kotvan ilman "paremata elämätä" eli ilman entternetti-töpseliä, ni ei piässy seurailemmaan sinun kohtaloa, mutta että tökkii vieläkkii, hyh.
Ethän muuten väkisin vedättänyt esim pulteilla vaihteistoa perään, kun silloin se taas saattaa tehä tuhojaan. Ainakin jenkki-voortin C6- laatikko on herkkä asennusvaiheen väkivaltaisuuksille.
Jälestäpäin viisaana vois ajatella että kääntää vaihteenvalitsimen vaikka seuraavaan pykälään ennen paikalleen asennusta (jos ei ollut jo), ettei ole Parkkilukko päällä ja vaihteisto myötää hieman.
Laitan Hannun numeron sulle YV:nä, jos päätät soittaa, mutta suotakoon hälle kuitenkin ansaittu viikonlopun vapaa.
Jos et, nii keksitään muuta.
Comment
-
PJKuona
Ethän muuten väkisin vedättänyt esim pulteilla vaihteistoa perään, kun silloin se taas saattaa tehä tuhojaan.
Olen nyt kokeillut säätää tässä jo pariin kolmeen otteeseen eri vaijereita mitä tuonne vaihdelaatikolle menee. Mitään vaikutusta näillä säädöillä ei ole ollut tuohon liikkeellelähtö ongelmaan. Itse keppiä säätämällä sain yhden pykälän "katoamaan" vaihteistosta, mutta samalla lakkasi parkki menemästä päälle, joten se sekin säätö meni hukkaan.
Nyt nuo vaiherit ym. ovat suunnilleen oletussäädöissään ja laatikko pelaa muuten todella hyvin, ainoastaa tuo liikkeelle lähtö tökkii. Tässäkin on sellainen poikkeus, että silloin tällöin (harvoin) laatikko toimii täysin oikein myös eteenpäin lähdettäessä. Siis kun vaihteen vetää päälle ja jarrun löysää, niin auto lähtee ryömimään. Tämä on kuitenkin erittäin harvinaista, mutta muutaman kerran näinkin on käynyt. Kun auto sitten liikkuu ja vaihde on silmässä, niin vaihteisto pelaa kuin uusi. Ainoastaan liikkeelle lähtö tuottaa ongelmia. Tuon ykkösen saa päälle kun käyttää nopeasti kaasua pohjassa, mutta löysää sen samantien (jos ei löysää, lähtee auto käsistä).
Onkos muuten se sinun laatikkoöljy sitä orikinaalia (lue: Kallista) Audi-öljyä, koska kuulemma se on niin pirun nuuka siitä.
Comment
Comment