Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mistä tehdaskorjattu automaattilaatikko Audi 100:n?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #61
    No joo, kävin tänään Antti Roikolta kysymässä tuota tiivisterengasta. Sitä ei luonnollisestikkaan hyllystä löytynyt (itse asiassa kaikki mitä olen Audiini hakunut on heidän pitänyt erikseen tilata). Kysyin löytyisikö ko. tiivistettä tilaamalla. Kyllä olisi löytynyt hinta vain oli täysin naurettava 10 euroa (siis 60 vanhaa markkaa) tuollaisesta "kuminauhan" pätkästä. Sanoin kiitos, mutta ei kiitos.

    Tuon vanhan tiivisteen voinee laittaa takaisin paikoilleen, sillä se on päällisinpuolin tarkasteltuna täysin ehjä. Mitään murtumisen ym. hajoamisen merkkejä ei ole havaittavissa. Tiiviste myös lähti pois ilman minkäänlaista väkivaltaa ja uskon että sen saa takaisinkin varsin helposti.

    Mitä luulette, uskaltaako tuota vanhaa ja täysin toimivan näköistä tiivistettä laittaa takaisin vai pitäisikö uhrata 10 euroa ja ostaa uusi?

    Comment


      #62
      Käytä uudelleen vaan. Vuotojen välttämiseksi itse ainakin laittaisin tuubista tiivisteliimaa tuon kaveriksi.

      Comment


        #63
        Tuosta hinnasta piti vielä kysymäni, että onko kymmenen euroa normaali hinta tuosta kyseisestä vaihdelaatikon tiivisteestä, vai pistikö myyjä tuohon hintaan kenties hieman "pärstäkerrointa"? Kun jälkeenpäin asiaa ajattelin niin se hinta tuli sillä tavalla "heittämällä", että joten mieleeni juolahti että olisiko ollut ihan oikea hinta tuo 10 euroa? Tuntuu niin käsittämättömän kalliilta!

        Vuotojen välttämiseksi itse ainakin laittaisin tuubista tiivisteliimaa tuon kaveriksi.
        Jotain tuon suuntaista ratkaisua olin itsekin ajatellut. Osaatko Teppo suositella mitään tiettyä liimaa mikä toimisi parhaiten tuolla vaihdelaatikossa?

        Comment


          #64
          Jos tuo aski on vm86 niin siinä on 2 samanlaista tiivistettä ja joku levy välissä ja tiivisteet 3,50 kappale.

          Comment


            #65
            Jos tuo aski on vm86 niin siinä on 2 samanlaista tiivistettä ja joku levy välissä ja tiivisteet 3,50 kappale.
            Tuo laatikko on (parhaan tietoni mukaan) vuosimallia 86, mutta ei siellä välissä ollut kuin tuo yksi kumitiiviste (yllä oleva kuva).

            Tuo 3,50 kuulostaa jo järkevältä hinnalta jonka voisi jo maksaa. Tuo Antti Roikon 10 euron hinta on minusta kiskontaa ja taisi olla hieman hatusta heitetty. Harmi vain ettei Ylivieskassa käsittääkseni ole oikein vaihtoehtoja mistä voisi Audin varaosat hakea. Pitänee jatkossa pyrkiä itse tilamaan varaosat, hinta on postikulujen takia samaa tasoa Roikon kanssa.

            Comment


              #66
              Ensi viikolle on nyt sitten varattuna lämmin talli jossa aion tuon laatikon tällä kertaa ITSE laittaa paikoileen. Luulisi homman onnistuvan Haynesin kirjan ja hyvän tuurin avulla.

              Sellainen tuli vielä mieleeni, että nyt kun laatikko on minulla irrallaan, voisi siihen olla erinomainen ajatus vaihtaa nyt öljyt tuohon peräosaan. Haynesin kirja tarjoaa kolmivaihteiseen automaattiin seuraavaa:
              "Gear oil, viscosity SAE 90, to API GL5"

              Onko miten tarkkaa väliä mitä öljyä sinne laittaa? Mitä olette itse käyttäneet tai mitä voisitte suositella?

              Comment


              • #67
                Synteettinen GL5:n

                Comment


                  #68
                  En Haynesin kirjasta yhtäkkiä löytänyt tietoa siitä paljonko tuota öljyä tuohon perään menee. Mitenkähän paljon tuota öljyä olisi syytä varata? Riittääkö litra?

                  Comment


                    #69
                    Huonoon muistiini perustuen 1,2 l

                    Comment


                    • #70
                      Autoon vaihdatin peräöljyn merkkiliikkeessä ( lootan öljynvaihdon yhteydessä) aikoinaan. Meni muistaakseni n 1 litra. Joten, jos varaat 2 l= riittää?

                      Comment


                        #71
                        Nyt olen peräöljyt vaihtanut. Kuvan mukaista öljyä laitoin tuonne perään n. 1,2 litraa. Oli verraittain helppo homma kun laatikko oli irrallaan.



                        Enemmänkin tuota peräöljyä tuonne olisi ilmaisesti mennyt/mahtunut, mutten uskaltanut enempää sitä sinne kaataa. Tuota perää ei ilmeisesti ole tarkoituskaan täyttää ääriään myöten?

                        Comment


                          #72
                          Nyt sitten tuli ongelmia. Olin juuri nostamassa tuota vaihteisto-osaa tuon perän päälle, jotta saisin niistä yhden kokonaisen laatikon, kun huomasin että toisesta vaihteisto-osasta puuttuu kaksi kiinnikettä.



                          Tuossa vasemmanpuoleisessa vaihteistossa nuo kiinnikkeet ovat, mutta tuo oikeanpuoleinen on se joka oli tarkoitus nostaa paikoilleen. Yritin tiirailla tuonne auton alle, jotta olisin nähnyt mitä noihin kiinnikkeisiin tulee. Jos nyt oikein näin, niin jokin pieni "mötikkä" siihen tuli ja tästä mötikästä sitten lähti ilmeisesti öljyletkuja.

                          Mitenhän tuon kanssa nyt kannattaisi tehdä? Olen hieman pulassa, sillä talli on varattu huomiselle ja vaihteisto on vielä levällään. Mitä noihin puuttuviin kiinnikkeisiin pitäisi tulla?

                          Comment


                            #73
                            Öljynlauhduttimen putkille kuuluvat nuo reiät. Omasta jätin lauhduttimen kylmästi irti, ja hyvin toimi.

                            Comment


                              #74
                              Öljynlauhduttimen putkille kuuluvat nuo reiät. Omasta jätin lauhduttimen kylmästi irti, ja hyvin toimi.
                              No, irti jätän sitten minäkin. Syteen tai saveen huomenna katsotaan miten käy. Jos kerran vaihteisto-osassa ei ole edes liityntää tuolle erilliselle öljylauhduttimelle, niin kai sen sitten voi hyvillä mielin jättää asentamatta.

                              Laatikko on nyt sitten kasassa ja odottaa huomista.

                              Comment


                                #75
                                Olen tässä juuri tekemässä lähtöä tuonne tallille. Aamukahvin aikana lueskelin tuota Haynesin kirjaa tuosta automaattivaihteiston irrottamisesta. Muuten homma tuntui olevan aika selvää, mutta tuo "drifeshaft inner constant velocity joints" irrottaminen vaihteiston "drive flanges" (en tiedä mitään tarkkoija suomennoksia noille), kohta tuntui hieman monimutkaiselta. Kyseessä siis on tuo etuakseleiden/voimansiirron irrottaminen tuosta vaihteistosta. Kun tuota Haynesin kirjaa lueskelin niin minulle jäi sellainen kuva että tuota akselistoa pitäisi purkaa enemmänkin, eturenkaita irrottaa ja koko akseli pudottaa pois. Onko tosiaan näin? Itse olin ajatellut/tuumaillut että akselien irrottamiseen riittäisi niiden laipoissa olevien kiinnikemuttereiden irrottaminen.

                                Jos joku on Audin automaattilaatikoita irrotellut ja tietää tarkemmin tuosta ylläkuvaamastani asiasta, niin kertokaa. Vajaan kahden tunnin päästä minun pitää olla jo auton alla irrottamassa tuota automaattia ja kaikki apu olisi todella tarpeen.

                                Comment


                                  #76
                                  Jos haluat vetoakselit pois tieltä kokonaan niin varmaan pitää irroittaa alapallonivelet.

                                  Nuo lontoolaiset termit kääntyy näin:
                                  sisempi vakionopeusnivel ts vetonivel
                                  vaihteiston laippa

                                  Comment


                                    #77
                                    Jos haluat vetoakselit pois tieltä kokonaan niin varmaan pitää irroittaa alapallonivelet.
                                    En minä niitä pois halua ellei se sitten tuon vaihteiston irrottamisen kannalta ole välttämätöntä. Osaako joku sanoa onko näin?

                                    Comment


                                      #78
                                      Vasen vetoakseli kokonaan pois ja oikea irti vaihteiston laipasta.

                                      Comment


                                        #79
                                        Vasen vetoakseli kokonaan pois ja oikea irti vaihteiston laipasta.
                                        Ne tuli nyt sitten purettua molemmat. Tämän pitkän päivän tuhertamisen jälkeen sain lopulta laatikon pudotettua pois. Toinen laatikko on nyt nostettu hollille ja huomenna olisi tarkoitus se saada asennettua.

                                        Tuosta laatikon pudottamisesta voisin sanoa, että oli melko monta ahdasta ja hankalaa paikkaa. Työkaluja ei tahtonut aina saada kunnolla paikoilleen. Lopulta kuitenkin laatikko irtosi ja elämä voitti. Huomenna jatketaan.

                                        Comment


                                          #80
                                          Helppoahan se on, kun sen on tehnyt sen 5 kertaa.. ;)

                                          Comment


                                          • #81
                                            Itse tein paletin vanerista, jolla laatikon saa laskettua/nostettua kivuttomasti hallinnosturin avulla. Vanerinpalaan ruuvitangoista tukitapit, jotka menee laatikossa sopiviin reikiin, päihin mutterit, joita ruuvaamalla saa säädettyä kallistumaa asennuksessa. Helpottaa kummasti.

                                            Tehdasohjeiden mukaan moottori pitäisi tukea ettei karkaa alta. Ohjeen mukaan tuenta tehdään tukipuomilla.

                                            Comment


                                              #82
                                              No niin vaihteisto saatiin tänään paikoilleen. Yllättävää kyllä, kasaaminen sujui jonkin verran nopeammin kuin purkaminen.

                                              Homma ei nyt kuitenkaan mennyt ihan putkeen. Kun laatikko oli paikoillaan ja öljyt sisässä laitettiin auto käyntiin ja alettiin testata eri vaihteita. Ensi alkuun näytti ettei vaihteet oikein olisi toimineet, mutta kun kone kävi tyhjäkäyntiä ja eturenkaat olivat ilmassa alkoi vaihteisto pikku hiljaa ottaa paremmin kiinni. Kun lukitulla ykkösellä näytti kaikki menevän putkeen iskin lukitun kakkosen silmään.

                                              Tämän tempun jälkeen alkoi öljyä tulla kaatamalla jostain turbiinin seudulta, eli samasta paikasta kuin aiemminkin. Tämä oli vähintäänkin outoa, kun ottaa huomioon että tällä kertaa kyseessä oli eri laatikko joka ei aiemmin ollut vuotanut tippaakaan öljyä.

                                              Minulle tulikin mieleeni, että voiko tuon turbiinin asentaa jotenkin väärin? Kuuluuko esim. turbiinin ja vauhtipyörän välissä olla jotain rikkoja tai muuta "koroketta"? Tuo holtiton öljyvuoto (joka on muuten nyt pahempi kuin koskaan) näyttäisi tulevan jostain turbiinin kohdalta ja laatikko puskee ulos nimenomaan automaattivaihteistoöljyt, ei peräöljyjä. Tähän jos joku osaisi neuvoa ja auttaa, niin olisin erittäin kiitollinen. Kaksi päivää on nyt rymytty auton alla ja lopputulos oli näinkin lohduton.

                                              Comment


                                              • #83
                                                Oliskohan tästä apua. Nelivaihteisen automaattivaihteiston huolto-ohje. Toivottavasti olis jotain yhtäläisyyksiä.
                                                http://volkswagen.msk.ru/transmissio...6_overhaul.pdf

                                                Comment


                                                  #84
                                                  Mielenkiintoista. Prikkoja ei tarvitse, eikä kuulu olla turbiinin ja vauhtipyörän välissä. Hmm, kumman laatikon turbiini sinulla nyt on paikoillaan?

                                                  Comment


                                                    #85
                                                    Noita automaattisen paketteja on tullut muutama purettua ja jos oikein muistan niin jossain kampiakselin ja laatikon välillä oli shimmilevyjä, en vain muista missä.

                                                    Comment


                                                      #86
                                                      Hmm, kumman laatikon turbiini sinulla nyt on paikoillaan?
                                                      Laitoin nyt paikoilleen eri turbiinin, kuin mitä tuossa paikoillaan olleessa vuotavassa laatikossa oli. Ennen turbiinin valintaa otin molemmat turbiinit pöydälle ja vertailin niitä silmämääräisesti. Päällepäin tuo nyt paikoillaan oleva turbiini oli hieman "kärsineemmän" näköinen, mutta ulkonäkö ei näissä ratkaise. Turbiini valinnan ratkaisi minulla se, että minulla oli syytä epäillä tuon paikoillaan olleen turbiinin vuotaneen öljyä. Tästä ei kuitenkaan ollut varmuutta. Enkä muuten saanut muutenkaan selvyyttä tuohon aiempaan öljyvuotoon. Pystyin vain toteamaan, että jostain turbiinin suunnalta se tuli.

                                                      Molemmissa laatikoissa öljy vuotaa samalta suunnalta ulos, siis tuolta turbiinin kohdilta. Öljy vuotaa ulos vain kun auto on käynnissä ja vaihde silmässä. Tyhjäkäynnillä tätä vuotoa ei näyttäisi tapahtuvan. Tuon vuodon tutkimista vaikeuttaa sekin, että se on niin runsas että öljyä pitäisi olla koko ajan lisäämässä. Eilen öljyä meni kaiken kaikkiaan viisi litraa.

                                                      Eräs ero jonka huomasin näiden perien välillä oli eräänlainen ura, joka on tämän akselin ympärillä johon turbiini tulee. Tässä nyt paikoilleen laitetussa laatikossa tuota uraa ei ollut, vaan koko perä oli hieman erinäköinen tuosta akselin ympäriltä. Koetan saada otettua kuvaa tuosta laatikosta, niin ymmärrätte paremmin mitä yritän selvittää.

                                                      Comment


                                                        #87
                                                        Alla olevassa kuvassa näkyy nyt tuo irtiotettu laatikko ja tarkemmin ottaen tuo akseli johon turbiini tulee. Tuo kuvan nuoli osoittaa nyt tuota "hahloa" tai koloa mihin turbiini menee. Tässä "uudessa" laatikossa joka nyt on paikoillaan ei mielestäni tätä hahloa ollut ollenkaan, vaan pelkkä akseli. Tästä paikoillaan olevan laatikon perästä minulla ei valitettavasti ole kuvaa, mutta muistan kun näitä laatikoita vertailtiin silmämääräisesti. Muistelen että tuosta nyt paikoillaan olevasta laatikosta tämä kyseinen hahlo tosiaan puuttui. Voiko näitä laatikoita ja turbiineja sitten olla useampaa eri mallia, vai mistä ihmeestä tässä nyt on kysymys?


                                                        Ajattelin, että voisin vielä pudottaa tuon laatikon ja kokeilla tehdä jotain, mutta ensin pitäisi tietää melko tarkkaan mitä tehdä ja missä vika on, sillä tallinvuokraaminen on melko kallista lystiä. Joten kaikki mahdolliset ideat ja neuvot ovat jälleen tervetulleita.

                                                        Comment


                                                          #88
                                                          Nyt pitää hieman perua tuon edellisen viestini sanomisia. Löysin nimittäin kuvan tuosta nyt paikoillaan olevasta laatikosta. Kuvassa näkyy tuo sama kohta kuin tuossa aiemmassa kuvassa (edellinen viestini). Kuten näette, niin jotain eroa tuossa selvästi on. Ja voisin lyödä vetoa niin tuo holtiton öljyvuoto johtuu nyt tästä erosta.



                                                          Tuo "hahlo" tosiaan puuttuu tuosta. Nyt kysyisinkin, että mistä tässä nyt on kysymys ja mitä tuon kanssa voi tehdä? Turbiinin kiinnityshän on selvästi AIVAN erilainen tässä laatikossa. Ikäänkuin tuosta kokonaan puuttuisi tuo metallirengas välistä. Onko tuo rengas sitten irrotettava?

                                                          Comment


                                                            #89
                                                            No eikai tuo turbiinin ja laatikon välinen liitos pidä ilman stefaa.. ;) Pitihän sitä ryömiä tuonne perunakellariin rautalapion kanssa ja koittaa lähteekö tuo holkki irti, no lähtihän se. :) Se on sitten aika ohutta peltiä, että kannattaa unohtaa suosiolla tuo rautalapio. Papukaijapihdeillä varovasti nitkuttaen, niin luulisi irtoavan. Holkki menee tuon öljypumpun päälle noin 2-3 milliä, ja on tosiaan aika tiukassa. Mutta kyllä se siitä.

                                                            Ps: Neljä irrotus/ asennus kertaa jäljellä ;)

                                                            Comment


                                                              #90
                                                              Pitihän sitä ryömiä tuonne perunakellariin rautalapion kanssa ja koittaa lähteekö tuo holkki irti, no lähtihän se. :)
                                                              Jarille lämpimimmät kiitokset vaivannäöstä. Kun asiaa nyt itsekin katson ja AJATTELEN, niin olisihan tuo nyt pitänyt tajuta kun niitä laatikoita siinä vierekkäin katsoi ja vertaili. Kyllä nyt on uuno olo, tekisi mieli potkia itseään viisi minuuttia persuuksiin.

                                                              Tuota noin, tuossa holkissa näyttäisi tuon kuvan mukaan olevan jonkilainen tiivisterengas (oranssi). Mahtaako se olla vaihdettava vai pitääkö koko tuo holkki vaihtaa? Epäilen nimittäin vahvasti, että tuo aikaisempi laatikko vuosi öljyä samasta paikasta, siksi haluaisin vaihtaa tuonne kaikki mahdolliset tiivisteet, mikäli niitä vain voi vaihtaa.

                                                              Onko kenelläkään tarkempaa tietoa tuosta holkista? Saako sitä ostettua erikseen tai saako siihen vaihdettua tuota oranssia tiivisterengasta?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X