Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mistä tehdaskorjattu automaattilaatikko Audi 100:n?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Öljyvuoto saattaa todellakin johtua turbiinin stefan kuivuudesta, loppuu kyllä parin päivän ajon jälkeen.
    Sellaistakin puhetta oli että jos yhdistäsi tämän uuden ja tuon meikäläisen vanhan laatikon (jossa pakki ei siis toiminut, mutta joka muuten oli hyvä).
    Meinaatko yhdistellä vaihteiston osia, vai vaihteisto ja perän osia laatikoista? Näistä askeista irtoaa perä erikseen laatikosta, ja on helppo vaihdettava. Neljä 13mm kannalla olevaa mutteria auki, ja pienellä koputtelulla osat irti toisistaan. Perän ja vaihteisto-osan välissä on vaan yksi paperi tiiviste, joka ei muistaakseni ollut edes kallis =) Eikä kannata luovuttaa, nimim: viidennellä kerralla vaihteisto kuntoon ;)

    Comment


    • #32
      Se mitä tiedän laatikoista on uudemmista amerikkailaisista. En tunne Audin laatikkoa mutta onko näistä mitää apuja ajatuspuolelle. Projektoin kaksi talvea sitten laatikkoa Chevy Luminaan (´96) ja oli kallis projekti vaikka veli lähetti osat jenkeistä. Kalleita oli irrotus. Piti koko etukelkka irrottaa ja se makso. itse Remontti makso alle 1.000.-. Espoo Juvanmalmilla on hyvä "nyrkkipaja = yhden miehen firma" eli Brittikaveri, joka laittaa näitä. Ainakin silloin kun luminan laatikko oli siellä, niin siinä oli just yksi Audi levällään samaan aikaan.

      Nykyinen -92 audini on automaatti ja sen takia muutamia huomioita: Autosi jo lienee niin uusi että sähköllä pelaa jutut jo...

      1. Oliko laatikon tyyppi täsmälleen sama? Siellä on jokin hydraalinen/sähköinen "tietokone" joka ohjaa vaihtoja. Jos ne ei täsmää niin ei ole toimivuudesta varmuutta. Omassa autossani tämä automaattilaatikon tietokone sijaitsee takapenkin alla. Ainakin GM huolto sai suoraa tietokoneeelta ilmoituksen onko vika mekaaninen (paha) vai sähköinen (hyvä) ja missä se on. Meillä oli mekaaninen vika luminassa. Ratas halki = valuvika.

      2. Vaihdot laatikossa hoitaa nestepaine MUTTA näiden paineiden kulkuja ja P,N,D,R,3,2,1 -kytkentöjä suorittaa 3-5 solenoidia. Saattaa olla että laatikko toimii mutta virtaukset on väärin. Nämä solenoidit on ainakin 90-luvun autoissa sähköisiä (aikaisemmin paine tms). Ainakin Chevyyn (ja olen nähnyt muihinkin) oli olemassa taulukoita jossa näki että esim. "ei vaihda 2:lle, lähtee liikkelle vain d:llä" => solenoidi 2 rikki/jumittunut. En tunne laatikkoa mutta onko siinä solenoidin näköisiä "juttuja". Ne voi olla kyllä myös laatikon sisällä. Laatikkoon tulee sähköjohdot? No niin, ne menee sinne solenoideille. Testaa pöydällä ne. Kaiken huippu on jos pakkivika olikin sähköinen... Joskun on luulemma vain ollut johtoja poikki. Korjaamon kaverin mukaan valtaosa nykyautojen laatikkoviosta on itse asiassa sähkövikoja.

      3. Olihan asentaja pelannut ennen automaattien kanssa? Pelkästää automaattilaatikon öljyntäyttö tyhjästä ei ole mikään "tosta vaan"-juttu vaan pitää tehdä vaiheittain. Ensin vähän öljyä sitten lisätään ja ilmataan siirtämällä vaihteita jne. Alkuhäiriöt voi johtua näistä.

      4. Tiivisteiden kovettumien VOI tarkoittaa sitä että öljy on päässyt palamaan. Laatikko on käynyt liian kuumana ja tiivisteet palaa => hydraliikkaa sekoaa kun kammiot/tiehyet ei pidä => laatikko ei toimi. Lämmön takia autom.laatikolla ei saa vetää esim. liian isoja kuormia. Tämän takia moneen laatikkoon vaaditaan lauhdutin öljylle kun vetokoukku asennetaan. Tyypillisin tapa särkeä laatikko on ajaa se liian kuumaksi. Öljyvuoto voi olla paha juttu ja ennusmerkki.

      5. Älä huolehdi öljyn väristä. Jos laatikkoa ei purettu niin sitä ei (varsinkaan turbiinia) saatu varmaan täysin tyhjänksi vanhoista öljyistä? Voisi vielä kokeilla vaihtaa halvimmat mahdolliset ja katsoa paraneeko. Yksi roska saattaa sekoittaa koko systeemin. Aikoinaan erääseen mersuun meni tratin mukana pieni roska (lehti tms) niin vähään aikaan emme saaneet vaihteita päälle.

      6. en ole varma mutta eikös laatikko ole ZF valmistama? tekee ainakin bemarin ja ooppelin jne. Audinkin käyttää ZF mm. ohjausosissa (pumppu ja tanko). Löytyisikö räjähdyskuvia jostain tällä tiedolla? Chevyyn löytyi siltä britti-korjaajalta joltain sen kaverilta lontoosta...

      Älä vaivu epätoivoon!

      Comment


        #33
        Ei ole -86 laatikon sisällä sähköä ollenkaan, kaikki äly toimii hydrauliikalla, kaasupolkimen asento tunnistetaan vaijerilla/vivustolla

        Comment


          #34
          Muistaakseni joku eemeli etelä-suomessa ( hatara on pää ) oli erikoistunut audin tomaattilaatikoihin. Kävin jonkin tovin juttua ja omasi ZF:lle suoria yhteyksiä.

          Olisko ollut sähköpostiosoite jotain tyyliä emale@jippii.fi tai jotain sinnepäin.

          Tästä taisi olla vanhalla listalla juttua kolme neljä vuotta takaperin.

          Comment


            #35
            Meinaatko yhdistellä vaihteiston osia, vai vaihteisto ja perän osia laatikoista? Näistä askeista irtoaa perä erikseen laatikosta, ja on helppo vaihdettava.
            Jeps, siis ajatus oli että yhdistelisin tuohon entiseen perään tämän nykyisen vaihteiston tai jonkin muun vaihteiston, minulla on neljä eri vaihteistoa ja kaksi perää.
            Olihan asentaja pelannut ennen automaattien kanssa?
            On pelannut, tosin vain amerikkalaisten kanssa, mutta niiden kanssa onkin pelannut sitten hieman enemmän. Täytyy kuitenkin todeta että hän oli melko vastahakoinen tähän koko laatikon vaihtoon.

            Joka tapauksessa mitä nyt ehdin tuolla laatikolla ajaa, niin se vaikutti toimivan ihan ok. En vain saanut testattua sitä kunnolla kun jo uusi vika ilmeni. Siitä kirjoitin ihan oman juttunsa tänne:

            http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewto...?p=41439#41439

            Ja tämänkin kanssa kaipaisin vinkkejä ja apua. Ja tässä vaiheessa lienee syytä kiittää tähän astisesta avusta ja neuvoista.

            Comment


              #36
              Kirjoitanpa tähän nyt vielä lisää kokemuksia tästä uudesta laatikosta, ehkä näistä on jollekin jotain apua tulevaisuudessa.

              Tänä aamuna ajoin Audilla noin 60 kilometrin matkan. Samalla pääsin taas hieman tarkemmin testaamaan tuota laatikkoa. Alkumatka meni aivan kuten pitikin, laatikko tuntui vaihtavan vaihteet täysin normaalisti, joskin ykköseltä kakkoselle vaihtaminen kesti minusta hieman liian kauan - kierrokset nousivat jonkin verran liian ylös ennen vaihtoa. Tämä tosin on vain sellainen 'mutu' tuntuma.

              Noin 30 kilometrin jälkeen tulin stop -risteykseen jossa auto piti luonnollisesti pysäyttää. Kun stopin jälkeen jatkoin matkaani, ei automaatti enää pykältänyt kolmoselle, vaan jäi kakkoselle. Ei auttanut vaikka miten nostin kierroksia. Testi mielessä nostin nopeuden jopa 120km/h, mutta vaihde ei vain vaihtunut.

              Pysäytin auton bussipysäkille, annoin auton käydä ja odotin tovin. Kun jatkoin matkaa, ei laatikko edelleenkään vaihtanut kolmoselle. Seuraavaksi kokeilin vauhdissa pykältää kakkoselle (mikä oli jo muutenkin siis päällä) ja manuaalisesti takaisin kolmoselle - ei vaikutusta. Lopuksi heitin vaihteen vauhdissa vapaalle ja siitä takaisin kolmoselle ja samassa laatikko pykälsikin kolmosen silmään ja matka jatkui laatikon puolesta normaalisti. Testasin kickdowniakin ja sekin tuntui pelittävän.

              Reilun 40 kilometrin kohdalla alkoivat kuitenkin taas jarruongelmat ja niistä kirjoitin lisää tänne:

              http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewto...?p=41439#41439

              Comment


              • #37
                Voisiko näillä jarruvioilla ja laatikolla olla yhteyttä? En tuon mallin automaatin sielunelämää tunne, mutta haisteleeko laatikko jarrupainetta/asentoa? Jäisikö vaihtaminen kolmoselle väliin, koska auto jarruttaa ja laatikko ei halua vaihtaa isommalle? Olisiko tuo jarruvika jopa voinut rikkoa edellisen lodjun.

                Comment


                • #38
                  Epäilen, että osittain ovat toisiinsa yhteydessä. Jarrujen laahatessa lämpenee atf tavallista enemmän ja joku vanha tiiviste alkaa falskaamaan enemmän, kun atf:n viskositeetti. Jos kuumana (siis silloin, kun ei kytke kolmosta ilman kikkailua) ei pakki meinaa mennä päälle, veikkaan tiivistevuotoa ja / tai kolmosen ja pakin pakan (sama pakka) kuluneisuutta.

                  Vanha kolmiportainen ei haistele mitään, on mekaaninen laite ilman sähköistä ohjausta.

                  Comment


                    #39
                    Jäisikö vaihtaminen kolmoselle väliin, koska auto jarruttaa ja laatikko ei halua vaihtaa isommalle?
                    Tuolla toisessa ketjussakin joku veikkaili tuon suuntaista ja itsekin olen arvailuissani hieman samoilla linjoilla. Tuo selitys tuntuisi loogiselta.
                    Voi hyvinkin olla että edellisen laatikon on rikkonut tuo jarruvika, mutta asian todellinen laita ei taida koskaan selvitä.

                    Comment


                      #40
                      Ehdotus toimenpiteiksi
                      1. puretaan 1 perä ja tarkistetaan hammaspyörien hampaitten kunto
                      - jos kunnossa vaihdetaan KAIKKI laakerit, ne löytyvät laakerikaupasta numeroitten/mittojen mukaan eikä maksa paljon.
                      -jos ei ole kunnossa avataan seuraava perä ja jatketaan niin kauan että tulee ehjät sisuskalut
                      -jos ehjää vetopyöräparia ei löydy sen voi tilata vaikka Hellsteniltä Ruotsista. Itse en löytänyt Suomesta järkevän hintaisia palikoita.

                      2. kun on saatu perä kuntoon ja tiiviiksi tehdään sama temppu vaihdelaatikolle eli puretaan kokonaan eikä korjata vain yhtä kohtaa. Osia saa monestakin paikasta ja myös Audi kaupasta. Tiivistesarja kannattaa ostaa vaikka onkin aika kallis. Siinä on kyllä paljon ylimääräistäkin mutta myös kaikki tarpeellinen. Lisäksi tarvitaan nippu kytkinlevyjä. Jos on 4 laatikkoo mitä käyttää ei pitäisi tarvita paljon muita osia ostaa. ÄLÄ sekoita venttiililohkoja ja vaihteiston koteloita keskenään.

                      3. Selvitä vaihteistotyyppiin sopiva muunnin jos on useita vaihtoehtoja

                      4. Älä suunnittele manuaaliaskia


                      Tein homman itse omaan dieseliaudiini ja varaosiin kului rahaa n.500-600 euroa ja sillä rahalla tuli UUSI vetopyöräpari, kaikki perän laakerit, tiivistesarja ja kytkinlevyjä. Autolla on ajettu remontin jälkeen n.40 000 kilometria ja toimii hienosti. Muuten olen sitä mieltä että käytettyä vaihteistoa ei kannata ostaa ainakaan yksityiseltä jos sitä ei pääse koeajamaan.

                      Comment


                        #41
                        Ehdotus toimenpiteiksi
                        Taidan nyt tässä minun tapauksessa toimia seuraavasti, koetan saada nuo Audin jarrut kuntoon. Minulla on nimittäin erittäin vahva epäilys siitä että tuo kolmosvaihteen ongelma johtui jarruista. Kun autossa jarrut ovat päällä, ei vaihdekaan vaihdu - tai jotenkin näin.

                        Tuosta laatikon asentajan mainitsemista öljyvuodoista minulla ei ole vielä mitään havaintoja, en tosin ole auton alle päässyt sitä tarkemmin tutkimaan. Maassa ei kuitenkaan ainakaan vielä ole näkynyt sen kummemmin mitään punaisia jälkiä jotka viittaisivat vaihteiston öljyvuotoihin. Tikusta katsoen öljy on pysynyt laatikossa. En tosin ole vielä ehtinyt ajaa kuin vajaa parisataa kilometriä. Pitää nyt nuo jarrut taistella ensin kuntoon ja jatkaa sitten tuota laatikon tarkempaa analyysiä.

                        Comment


                        • #42
                          jarrut varmaan ekaks kuntoon, tarviihan ne toimia ihan joka tapauksessa. On aika loogista näin puusta katsoen , että eihän se loota voi toimia kunnolla jos jarrut haraa vastaan. Sitten jos sitä laatikkoa tarvii ruveta rakentaan, niin käy hakemasta audi Erwin palvelusta ko. laatikon korjausmanuaali pdf:nä, ja tulosta se mekatsulle (llataus luokkaa 17?), niisä on ihan kaikki tieto mitä laatikkomekaanikko tarvitsee saadakseen sen kerralla oikein (englanniksi). (olettaen , että ko. kaveri tietää muuten automaatit, muttei just Audin)
                          Lisäys: en minä asiasta oikeasti mitään ymmärä, mutta kun oma auto rupesi temppuilemaan niin täytyi selvittää vaihtareita ikäänkuin varastoon...:-)[/i]

                          Comment


                            #43
                            Jarrut olen nyt pääpiirteittäin saanut kuntoon, jotain pientä vuotoa oli katsatusmiehen mukaan havaittavissa. Ne ovat kuitenkin pikkuvikoja, helppo korjata. Tuosta jarruremontista on juttua enemmän täällä:

                            http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewto...?p=44816#44816

                            Audi on nyt ollut ajossa jo viikonpäivät ja olen tuota laatikkoakin päässyt nyt testaamaan ilman että jarrut vastustavat. Yleisesti ottaen laatikko tuntuisi pelaavan ihan hyvin, eli sillä pystyy ajamaan. Ykkösvaihteella kuuluu kuitenkin tietynlaista ujellusta, olisiko laakeri - en tiedä. Laatikko ei vaihda kakkoselle heti, vaan se nostattaa kierroksia liian ylös. Tästä on seurauksena pieni nykäisy kun kakkosvaihde menee päälle. Näin talvikeleillä saattavat eturenkaat myös lähteä sutimaan - ei hyvä. Kolmoselle vaihto sujuu sitten paljon pehmeämmin ja sitä ei ajossa juuri edes huomaa.

                            Tuo kolmosvaihde aiheuttaa kuitenkin ongelmia. Kun autolla on ajettu pidempää ja laatikko on kunnolla lämmennyt, ei kolmonen aina mene päälle ilman kikkailua. Vaihde pitää siis laittaa vapaalle ja sieltä sitten nykäistä takaisin d-asentoon. Tällätavalla kikkailemalla kolmosen saa heti päälle ja se toimii normaalisti. Tuosta jarrujen laahaamisesta ei ilmeisesti siis ollut kyse, kun kolmonen ei suostunut aikaisemminkaan menemään suosiolla päälle.

                            Suurin ongelma ja murheenkryyni on kuitenkin nyt tuo laatikon holtiton öljyvuoto, joka on ilmeisesti pahempi kuin osasin arvatakkaan. Kävin autoa tänään näyttämässä katsastuskonttorilla. Eikä se tietenkään mennyt läpi oli kaikenlaista pikkuvikaa, raidetangon väljyyttä, palanutta parkkia ym. Eihän näistä mitään, mutta kun tuo vaihdelaatikko oli vuotanut katsastuksen aikana jonkinnäöisen lätäkön hallinlattialle. Tälläinen vuoto on jo liian paha ja jotain on ruvettava tekemään, ihan vain jo senkin takia että auton saa laillisesti liikenteeseen.

                            Nyt on kyllä sellainen olo että tekisi mieli hakata päätään seinään. Suurella vaivalla (ja rahalla) on ostettu ja vaihdatettu uusi (käytetty) laatikko paikoille ja nyt se vuotaa öljyä kuin seula. En edes tarkkaan osaa tässävaiheessa sanoa missäpäin laatikkoa tuo vuoto on.

                            Kaikista paras olisi jos joku nyt osasi kertoa jonkin taikatempun millä tuon vuodon saisi tukittua siten että se kestäisi katsastuksen yli. Lienee sanomattakin selvää, että laatikkoremontti minulla on taas edessäni. Remontti olisi kuitenkin helpompi ja mukavmpi tehdä kesällä, lämmintä tallia ei nimittäin ole käytettävissä. Jos tuon auton saisi nyt katsastettua niin sillä voisi ajella kesään asti. Kesällä olisi tarkoitus muutenkni tehdä hieman enemmän remonttia. Tässä talvenaikana voisin kasata (tai ainakin yrittää) noista ylimääräisistä vaihteistoista yhden toimivan. Kuukauden sisään ja talvipakkasessa en tätä kuitenkaan pysty mitenkään tekemään. Vinkit olisivat nyt todellakin tarpeen.

                            Comment


                            • #44
                              Tietty nopeuden mukaan muuttuva ujellus ykkösellä on normaalia ja kuuluu asiaan. Johtuu planeettavaihteesta, sanotaan.

                              Comment


                              • #45
                                Pasi, vaikea sanoa mitä tehdä lootan öljyvuodon tukkimiseksi. Vaihtoehtoja on esim öljypohjan tiiviste (jos sitä ei ole vaihdettu), stefat jne. Pitäisi ehkä pestä loota/kone ja katsoa sen jälkeen vuotokohtaa auton ollessa ylhäällä käynnissä. Kai lootaan on vaihdettu uudet öljyt ja suodatin( tai pesty)?

                                Comment


                                  #46
                                  Huonompaan suuntaan on nyt menty tuon vaihteiston kanssa. Uusia oireita on ilmennyt eikä vuoto ole hävinnyt tai edes vähentynyt (luonnollisestikaan). Nykyään vaihteisto toimii kaupunkiajossa seuraavalla tavalla: Kun ajaa d-asennossa laatikko pykältää suhteellisen normaalisti ykköseltä kakkoselle, pian vaihde kuitenkin putoaa takaisin ykköselle. Ongelman voi kiertää käyttämällä lukittua kakkosta, eli ei yritäkään ajaa d-asennossa, vaan suoraan kakkosella. Huomasin että ongelmaan auttaa myös kaasunkäyttäminen nopeasti pohjassa.

                                  Kolmosvaihde tuntuu menevän kokoajan huonommin ja huonommin päälle. Erilaisilla kikkailuilla sen hyvällä tuurilla saa päälle, mutta välistä sitä ei saa päälle millään. Kikkoja joilla olen kolmosen saanut päälle on kaasun löysääminen siten että jalan nostaa hetkeksi pedaalilta kokonaan. Olen myös käyttänyt vaihdetta vapaalla ja siten onnistunut saamaan kolmosen päälle.

                                  Kaiken tämän lisäksi saattaa laatikko satunnaisesti toimia täysin oikein, ilman mitään ongelmia. Tälläisissa tapauksissa toivo aina nostaa päätään ja sitä ajattelee hiljaa itsekseen, että onkohan tämä nyt korjannut itse itsensä. Seuraavan startin jälkeen oireet ja ongelmat kuitenkin palaavat.

                                  Kävin juuri pienellä koeajolla ja tarkistin samalla öljyt (olen tarkistanut öljyt lähes päivittäin). Viime aikoina öljy on muuttunut tummaksi, oikeastaan lähes mustaksi. Punainen väri erottuu öljystä vain mikäli sen pyyhkii valkoiseen serlaan. Tänään öljyn pinta oli laskenut alemmas kuin koskaan aiemmin, tikku ei edes kastunut. Lisäsin noin puoli litraa öljyä ajoin pienen lenkin ja tarkistin öljyt uudelleen. Edelleenkään ei tikku kastunut. Lisäsin loput öljyt mitä minulla oli, tämän jälkeen tikku kastui ja öljyä oli nipin napin alarajaan asti.

                                  Kaikki nämä ongelmat ovat saaneet ajatukseni siihen pisteeseen että jotain on tehtävä ja pian. Koska minulla on "ylimääräisiä" vaihteiston osia olen ajatellut hyödyntää niitä. En kuitenkaan tiedä automaattivaihteistojen sielunelämästä hölkäsenpölähtämää, joten ajattelin turvautua tämän erinomaiseksi havaitun foorumin apuun.

                                  Onnistuin saamaan käyttööni tuollaisen 2 neliömetrin kokoisen lämpimän tilan jossa voisin tuota laatikkoremonttia tehdä. Viimeviikonloppuna kävin hakemassa tuon vanhan vaihteiston (kuva alla) takaisin itselleni. Sehän siis toimi muuten täysin oikein, mutta pakki ei enää mennyt päälle. Olen tehnyt kuvaan hieman merkintöjä jotta minun olisi helpompi selittää mitä haen takaa ja mitä mikäkin tarkoittaa.



                                  Ostaessani tätä vaihteistoa mikä minulla nyt on paikoillaan sain kaupan päälle noita vaihteisto-osia. Korjatkaa jos nyt olen ymmärtänyt väärin, mutta eikö ole näin, että tuon vaihteiston saa keskeltä poikki (keltainen viiva C). Jonka jälkeen tuo vaihteisto on kahdessa osassa A ja B. Osa A on nimeltään "perä" ja B on ilmeisesti itse vaihteisto.

                                  Nyt tarvitsisin tietoa tai veikkauksia tuosta kuvassa näkyvästä laatikosta. Kummassa veikkaatte olevan vikaa A vai B -osassa, kun vaihteisto toimii muuten oikein, mutta pakki ei mene päälle? Aiemmin kun pakki meni päälle, mutta se luisti toisinaan.

                                  Ajatuksena minulla on tässä se, että voisin yhdistelemällä eri vaihteiston osia saada yhden TÄYSIN toimivan laatikon. On nimittäin mahdollista että jompi kumpi kuvassa näkyvistä irtovaihteistoista (kuvan vasemmassa alareunassa) olisi täysin toimivia, toinen saattaa olla jopa Siekkisen (automaattimestari) jäljiltä, tästä en tässä vaiheessa ole kuitenkaan täysin varma. Joka tapauksessa apua kaivattaisiin.

                                  Comment


                                    #47
                                    Kyllähän se noin menee, perän ja vaihteisto- osan saa irti toisistaan. Ja vika luulisi löytyvän tuolta vaihteisto-osiosta. Itse perässähän ei ole oikeastaan mitään joka voisi vaikuttaa tuhon pakin kytkentään. Eli, otat nyt ehjän perän ja mielestäsi toimivan vaihteiston, ja yhdistät ne. Vaihteisto on kiinni perässä neljällä, 13mm kannalla olevalla mutterilla, ja näiden osien välistä löytyy paperitiiviste jonka saa vag:in tiskiltä. Helppo homma.

                                    Comment


                                      #48
                                      Itse perässähän ei ole oikeastaan mitään joka voisi vaikuttaa tuhon pakin kytkentään.
                                      Uteliaisuuttani ihan kysyn, että mitä tuolla perässä itseasiassa sitten on? Mikä on sen tehtävä tässä laatikossa? Samalla voisin kysyä noista öljyistä. Audin automaattilaatikossahan on kahdet öljyt, automaatti-ja vaihteistoöljyt. Minun järkeni sanoisi että tuota automaattiöljyä laitetaan tuohon perään ja vaihteistoöljyä tuohon vaihteisto-osaan. Olenko oikeassa?

                                      Sellainen asia tuli mieleeni tuosta eriosien yhdistämisestä, tämän vaihteiston minulle myynyt mies kertoi että jos noita osia yhdistelee, niin vaihteiston ja perän välissä on jokin metalliprikka. Tämä prikka on kuulemma ehdottoman tärkeä olla paikoillaan, sillä muuten vaihteisto ei toimi oikein. Onko tuossa muita huomion arvoisia asioita joita tulisi ottaa huomioon?

                                      Comment


                                        #49
                                        Automaattivaihteisto öljy sinne vaihteistoon ja peräöljyt perään. Siis tämä perähän toimii tässäkin vaihdelaatikossa niinkuin kaikissa muissakin, mutta on sentakia vähän hassu ymmärtää, koska on vaihteisto- osan etupuolella. Normaalistihan on ensin vaihteisto ja sitten perä(takavetoisissa siis). Eipä tuolla nyt ihan mitään ihmeellistä huomioitavaa ole. Kasaa kaiken niinkuin purkikin. =) Eli tiiviste vaihtoon ja prikka paikoilleen, siinäpä se.

                                        Comment


                                          #50
                                          Siis tuohon peräosaan tulee se vaihteistoöljy ja laatikkoon automaattiöljy. Perän öljymäärän kanssa kannattaa olla tarkkana, yhtälailla kuin itse vahteiston määränkin kanssa. Liian vähäinen öljymäärä hajoittaa laakereiden lisäksi myös nopeasti muutakin sisältä. Jos on mahdolista, niin sinne perään kannattaisi kurkistaa sisälle, kuten tuossa aiemmin todettiinkin ja vaihtaa laakerit uusiin jos on vähänkin epäilystä kunnosta.

                                          Tuo perän ja vaihteiston välinen shimmilevy on syytä laittaa paikoilleen, muutoin ei toimi. Muistaakseni sen välyksen pystyi toteamaan kasatessa, kannattaa vertailla alkuperäiseen kokoonpanoon.

                                          Itselläni oli joitakin vuosia sitten perärikko omassa etuvetoisessa (kolmivaihteinen) ja vaihdoin samalla koko laatikko/peräyhdistelmän. Käytetyn hommasin Lappeenrannan Osatuonnista ja tarkistutin Porissa Nätkinillä. Hyvin on toiminut. En ole nyt seurannut onko Ollilla toimintaa LPR:ssä, Porkkis voinee tietää asiasta.

                                          Kouvolassa vaikuttaa ammattimies Audien korjauksessa (JN Pelti- ja Metallityö, Jaakko Niskapohja muistaakseni) puh: 0400250219. Tuntee varsinkin nämä vanhemmat Audit kuin omat taskunsa. Jaskalta voisi ehken löytyä apua. Samoin Kouvolassa vaikuttaa automaattilaatikoiden korjaaja, jonka nimeä en muista, mutta Jaskan kautta voisi yhteystiedot löytyä.

                                          Tuo öljyn vuoto voinee johtua tiivisteen pettämisestä. Jokaisen öljynvaihdon yhteydessä pitäisi öljypohjan reunat suoristaa, että uusi tiiviste varmasti pitää. Voisiko tuo huono kytkeytyminen johtua osin öljyn vähenemisestä ja paineen vuotamisesta ulos tiivisteen kautta?

                                          Joka tapauksessa jos lähdet uutta laatikkoa sovittamaan perään, niin samalla kannattaisi ottaa vaihteiston pohja auki ja vaihtaa suodatin, tiiviste ja pestä huolellisesti näkyvät sisukalut altapäin. Ovat käyttäneet merkkiliikkeessä käsittääkseni jotain sumutettavaa jarrujen puhdistusainetta, joka haihtuu pois.

                                          Comment


                                            #51
                                            Yritän ensi viikonloppuna ehtiä jo hieman availemaan noita vaihteistoja mikäli aika vain sallii. Pitää ehtiä jarruremonttikin saada jossain välissä alta pois ja aikaa/mahdollisuuksia ko. hommiin on tällähetkellä vain viikonloppuisin. Jospa niistä jotain tajuaisi, ihminenhän nekin on kuitenkin loppuseltaan koonnut. Jotenkin minuun on vain onnistuttu istuttamaan hirveät ennakkoluulot noita automaattilaatikoita kohtaan siten ettei niistä voi tavallinen Matti Meikäläinen mitään tajuta eikä niitä kukaan pysty korjaamaan.

                                            Comment


                                              #52
                                              Tuo öljyn vuoto voinee johtua tiivisteen pettämisestä. Jokaisen öljynvaihdon yhteydessä pitäisi öljypohjan reunat suoristaa, että uusi tiiviste varmasti pitää. Voisiko tuo huono kytkeytyminen johtua osin öljyn vähenemisestä ja paineen vuotamisesta ulos tiivisteen kautta?
                                              Tuohan on hyvin paljon mahdollista ja kuulostaa äkkiseltään varsin järkevältä selitykseltä. Vaikea kuitenkaan itse sanoa mitään varmaa koska en automaattilaatikoiden toimintaperiaatteita tunne.

                                              Comment


                                                #53
                                                Eipä tuo vaikuta pakin toimintaan. Paitsi sillälailla että: Vuotaa öljyt pihalle -> öljyä ei enää ole riittävästi -> ei nosta järjestelmään painetta. Ja silloin kun ei öljyä ole, niin ei mikään vaihde toimi. Automaattivaihteiston toiminta on karkeasti kuvailtuna tälläistä: Pumppu pumppaa öljyä kanavaan, paine nousee -> turbiini rupeaa tarraamaan kiinni -> auto lähtee liikkeelle. Eli painetta ei ole kuin siellä pumpun etupuolella, ei öljypohjassa. Olikohan nyt tarpeeksi epäselkeästi esitetty. :)

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Eipä tuo vaikuta pakin toimintaan. Paitsi sillälailla että: Vuotaa öljyt pihalle -> öljyä ei enää ole riittävästi -> ei nosta järjestelmään painetta. Ja silloin kun ei öljyä ole, niin ei mikään vaihde toimi.
                                                  Pitää nyt sen verran tarkentaa, että tuossa kuvassa näkyvässä laatikossa ei ole minkäänlaisia vuotoja ollut, vaan siinä on pakki lakannut toimimasta. Joten siinä tämä pakin toimimattomuus tuskin johtui öljyn puutteesta. Pakkia lukuunottamatta tuo kuvan laatikko toimi juuri kuten pitääkin, mutta meni vaihtoon kun piti päästä välillä peruuttamaankin. Jos tosin olisin tiennyt millainen tämä "uusi" laatikko on, en olisi sitä suinpäin paikoilleen vaihdattanut.

                                                  Tämä "uusi" laatikko joka minulla nyt on paikoillaan, vuotaa öljyä kuin seula. Sillä pystyy nyt kuitenkin ajamaan vaikka se ei yleensä toimikaan aivan kuten pitäisi, eli kolmonen ei mene päälle ilman kikkailuja ja viime aikoina olen havainnut ettei kikkailukaan enää välttämättä auta.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Viime aikoina öljy on muuttunut tummaksi, oikeastaan lähes mustaksi. Punainen väri erottuu öljystä vain mikäli sen pyyhkii valkoiseen serlaan.
                                                    Tuohon viitaten toi loota polttaa nyt itteensä loppuun. Ilmeisesti luistaa aikalailla?

                                                    Kertomasi perusteella tekisin näin:

                                                    Siihen ensinmäiseen askiin vaihtaisin levyt ja pakat yms. vakio romppeet, sekä painetta pitäisi saada lisää -öljypumppu? Sitten alkuperäinen kokoonpano paikoillensa.

                                                    Muista sitten ilmata laatikko auton etupää ilmassa.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Muista sitten ilmata laatikko auton etupää ilmassa.
                                                      Nyt tuli taas minulle uutta asiaa. Mitä tämä laatikon ilmaaminen tarkoittaa ja miten se käytännössä tehdään?

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Se tarkoittaa sitä, että varmistetaan öljyn pääsy joka paikkaan missä sitä lootan sisällä tarvitaan. Ihan niin kuin missä tahansa vekottimessa, joka toimii ns. hydraulisesti.

                                                        Käytännössä se tapahtuu siten, että ajetaan pukkien päällä käyttäen jokaista pakkovaihdetta vuoronperään (vrt. öljyn tarkastus). Sitten kun loota tuntuu ottavan topakasti vastaan, lasket auton ja eikun menoksi. Muista tarkastella öljyntasoa. Mielestäni lievä ylitäyttö ei ole niin pahasta kuin vajaatäyttöisellä luitattelu.

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          Vaihteisto on kiinni perässä neljällä, 13mm kannalla olevalla mutterilla, ja näiden osien välistä löytyy paperitiiviste jonka saa vag:in tiskiltä.
                                                          En vielä viime viikonloppuna ehtinyt tuota laatikkoa purkamaan (oli tuo jarruremontti vielä työnalla), mutta alustavasti jo suunnittelin hommaa ja mietin mitä siihen tarvitaan. Tuli sellainen kysymys mieleeni, että kun nuo kaksi vaihteistoa irrottaa toisistaa, niin eihän vain tarvitse pelätä öljytulvaa? Siis mitään öljyä ei tuosta saumasta käsittääkseni pitäisi tulla - olenko oikeassa?

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            No ei nyt paria desiä enempää. Riippuen tietenkin että onko vaihteisto tyhjennetty öljystä ennen autosta irroitusta. ja onko turbiini ollut pois paikoiltaan.. Mutta eipä sieltä paljoa pitäisi tulla. =)

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Taas on laatikkoremontti edennyt hieman matkaa eteenpäin. Oli pakko ruveta kiirehtimään tuota remonttia, sillä Audissa paikoillaan oleva laatikko on mennyt todella surkeaan jamaan. Kolmosvaihde ei mene enää ollenkaan päälle ja öljyä menee valehtelematta lähes litra päivässä (ajomäärä noin 60km). Tämä toinen "uusi" laatikko pitää siis saada nopeasti paikoilleen.

                                                              Tänään sain "katkaistua" tuon laatikon keskeltä, eli irrotin nuo neljä 13mm kannalla olevaa mutteria ja nitkuttelin vaihteiston irti perästä. Tuossa alla kuva tuosta projektista tässä vaiheessa. Ei sitä öljyä sieltä tosiaan tullut kuin desi tai kaksi.



                                                              Vaihteisto on kiinni perässä neljällä, 13mm kannalla olevalla mutterilla, ja näiden osien välistä löytyy paperitiiviste jonka saa vag:in tiskiltä.
                                                              Puhuit Jari tuossa paperitiivisteestä, sellaista en kuitenkaan löytänyt kun nuo osat toisistaan erotin. Noiden osien välissä oli ainoastaan tuollanen kumitiiviste joka tulee tuohon peräosassa olevaan uraan (nuolen osoittama tiiviste tuossa yllä olevassa kuvassa). Olisinkin kysynyt, että kuuluuko tuonne todella paperitiiviste vai riittääkö tuo kumitiiviste?

                                                              Tuossa alempana kuvassa on sitten tuo vaihteisto-osa. Tämä on nyt siis se vaihteisto jossa pakki ei toimi. Uteliaisuuttani avasin öljypohjan, sillä en automaattilaatikon sisuksia ole ennen nähnyt. No nyt näin ja oli kyllä sen näköistä systeemiä, ettei yhtäkkiä tajunnut yhtään mitään. Minulla on onneksi noita vaihteisto-osia joita vaihtaa tilalle, joten tuota ei tarvitse korjata. Voin siis tehdä tästä itselleni "harjoituskappaleen". Onkohan mitään järkeä ruveta tuota purkamaan enempää ja olisiko mitään mahdollisuutta tuota pakkia itse korjata? Tosiaan mikään pakko minun ei ole tätä korjata, mutta ihan mielenkiinnosta olisin tuota voinut rapata.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X