Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mistä tehdaskorjattu automaattilaatikko Audi 100:n?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Mistä tehdaskorjattu automaattilaatikko Audi 100:n?

    Sain käsiini Audi 5D avant cd-2000 automatic -henkilöauton, joka on mitä ilmeisimmin vuosimallia 1986 tai 1987. Auto tuntuisi muuten olevan kunnossa, mutta automaattivaihteiston peruutusvaihde ei mene päälle. Syytä tähän en ole vielä ehtinyt selvittää, mutta ajattelin jo ruveta etsimään varaosia tai uutta vaihteistoa.

    Omistan myös Oldsmobile Delta 88 royalen, siis jenkin. Tämän auton kanssa oli muutamavuosi sitten ongelmia vaihdelaatikon kanssa. Pakki ei tahtonut toimia kunnolla ja öljyä kului. Kun sitten eräänä kauniina iltana en enää päässyt huoltoaseman pihasta pois, päätin laittaa laatikon kerralla kuntoon. V8-lehdestä löytyi firma joka myi tehdaskorjattuja automaattilaatikkoja Amerikalaisiin autoihin. Yksi puhelinsoitto ja tehdaskorjattu laatikko oli jo matkalla minulle. Hintaa koko hoidolle asennuksineen tuli muistaakseni reilu 500?. Muutenkin näin jälkeenpäin muistellen homma meni todella kivuttomasti ja laatikko on pelannut näihinpäiviin asti.

    Ajattelin nyt tehdä tuolle Audin laatikolle saman tempun, mutta homma toppasikin heti alkuunsa. En oikein ole löytänyt mitään firmaa joka tehdaskorjattuja laatikoita möisi. Katselin täällä foorumissa olevia linkkejä, mutten oikein löytänyt mitään sopivaa yritystä. Pariin paikkaan laitoin sähköpostilla jo tiedustelujakin. Tietääkö joku suoralta kädeltä firmaa josta näitä laatikoita voisi tiedustella?

    Toinen vaihtoehto minulla olisi se, että tilaan laatikkoon kokonaan uudet sisuskalut. Näitäkään en suoralta kädeltä löytänyt. Oldsiin sai laatikon sisukset muistaakseni n.150? hintaan. Mahtaako Audille löytyä automaattilaatikon sisuskaluja mistään?

  • #2
    Muistikuvani mukaan kyseinen kolmipykäläinen automaattiaski on joku tunnettu amerikkalaisvalmiste. Ota vaikka pari kuvaa ja lähetä sille firmalle. Saattaa yht'äkkiä löytyäkin korjaaja.

    Meneekö pakki päälle ollenkaan vai esim. kylmänä kyllä, kuumana ei?

    Comment


      #3
      Tuo pakki oli aiemmin jo oireillut siten että se "luisti", varsinkin jos oli enemmän kuormaa. Nyt tänä syksynä se oli lakannut toimimasta kokonaan, ei mene päälle kylmänä eikä kuumana. Aiemminkaan ei lämmöillä tuntunut olevan merkitystä.

      Comment


      • #4
        Eri oireet. Mulla ei meinaa mennä kuumana päälle, öljyn vaihto ja "jumppa" eli päälle-pois-päälle-pois n. 50 kertaa silloin tällöin ovat hieman auttaneet. Kaupungissa taskuparkki ei oikein leppoisasti luonnistu kuumalla laatikolla. Nyt kuumana pikku viiveellä hetken päästä kytkee, kun kierroksi nostaa _hyvin_ varovaisesti.

        Comment


          #5
          Parista paikasta on nyt tullut vastaus noihin sähköpostikyselyihin. Ei tunnu Audiin vaihteistoa tai osia löytyvän. Onko tosiaan näin heikolla hapella Audin varaosamyynti Suomessa? Eikö Audi ole nyt kuitenkin melko yleinen auto Suomenmaassa, voisi äkkiseltään kuvitella että varaosia löytyy sormia napsauttamalla. Olen hämmästynyt tai sitten en vain ole osannut etsiä oikeista paikoista.

          Comment


            #6
            Ei sitten mikään purkuosa sinne sopisi?

            Varaosahaku.fi antoi pikimiten 3kpl, joista yksi tosin kiisseli.

            <clip>
            AUDI 100 83-91

            Från År
            T.o.m År
            Sökord

            Hakusi antoi 3 kpl Vaihdelaatikko/
            Mittari/tkm Vm Lisätieto Yritys
            VAIHDELAATIKKO AUTOM.
            140 1986 VNR: 15710 2,2 HX RDG29063 Laatuluokka: A1 Oili Jalonen Oy 0440-800123
            1988 VNR: 6563 diesel Salon Autopurkaamo Oy
            227 1989 VNR: 17521 2.0E AVANT AUTOM. Laatuluokka: A1 Roi-Osa Oy Oulu
            <clip>

            Noiden sopivuudesta en ko. yksilöön tiedä tietysti...
            tosin jos sen pitää olla tehdaskunnostettu, niin sitte noi ei ainakaan käy...

            Comment


              #7
              Varaosahaku.fi antoi pikimiten 3kpl, joista yksi tosin kiisseli.
              Jeps nuo huomasinkin jo, mutta niillä tuntui olevan aika suolainen hinta, 850?/kpl. En tuosta Audistakaan maksanut niin paljoa, joten en mielelläni laatikosta, varsinkaan käytetystä maksaisi ihan noin paljoa. Oldsiin tosiaan sai tehdaskorjatunlaatikon aikoinaan reilulla 400 eurolla. Tietysti jos mistään ei edullisemmin saa niin pakkohan se on maksaa mitä pyydetään tai sitten pitää jo ruveta miettimään eri auton ostamista.

              Pistin noihin kahteen paikkaan sähköpostilla hieman tarkemman kyselyn menemään. Katsotaan nyt mitä sieltä vastataan.

              Comment


                #8
                Muistikuvani mukaan kyseinen kolmipykäläinen automaattiaski on joku tunnettu amerikkalaisvalmiste.
                Onko tuosta kenelläkään mitään tarkempaa tietoa? Voisiko tähän tuohon Audiin kenties sovittaa jonkun jenkkilaatikon? Minulla on nimittäin sellainen kutina, että tuollaisen jenkkilaatikon voisi saada huomattavasti edullisemmin.

                Comment


                  #9
                  Oisko noista myyntipalstan laatikoista http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=3099 joku automaatti ? Itse en tunne noita laatikkokoodeja.

                  Comment


                  • #10
                    Käypä näyttämässä sitä laatikkoa jenkkilaatikoita korjaavassa firmassa. Saattaa olla, että toteavat se olevan tuttu peli ja helppo korjata. Täällä juttu menee arpomiseksi, jos kellään ei ole tarkkaa tietoa.

                    Comment


                      #11
                      Voikos muuten tollaisen, mikä mulla on (A 80 A V6 q, ABC-kone) automaatittaa ja onko siinä mitään mieltä? Uusittu hellasäröosasto on kuulemma tottunut ajamaan automaatilla ...

                      Comment


                        #12
                        Kävin tuota Audiani näyttämässä eräälle jenkkikorjaajalle. Hän oli sitä mieltä, että ei tule mitään. Audin varaosat ovat niin kalliita, että remontista joutuisi töineen maksamaan helposti jopa 3000?. Kun kerroin hänelle että Oldsiin sai vastaavan remontin muutama vuosi sitten noin 500 eurolla niin hän totesi, että "Aivan, jos kyseessä olisi Jenkki niin osat saisi noin 100 eurolla ja homma olisi tehty yhdessä iltapäivässä". Mutta koska tässä on nyt Audi kyseessä niin homma menisi ilmeisestikin varsin hankalaksi.

                        Etuvetolaatikon irroittaminen vaatisi jo pelkästään koneen irroittamista. Ja vaikka laatikon olisi saanutkin pois, niin ei ko. korjaaja olisi sitä suostunut avaamaan "Kyllähän sen auki saa, mutta kasaaminen voi olla sitten hieman vaikeaa". Hän soitti myös toiselle korjaajalle joka on erikoistunut näiden euro autojen automaattilaatikoihin. Tämä toinenkaan korjaaja ei ollut innokas tähän projektiin lähtemään, mutta suostui kuitenkin heittämään hinta-arvion joka oli siis tuo 3000 euroa - vähintään.

                        Pitänee nyt poistaa tuo Audi rekisteristä ja katsella jos jostain ilmaantuisi sopiva kolari- tai varaosa-auto josta tuon laatikon saisi. Käsittämättömän kalliiksi tulisi tuo laatikon korjaaminen ja minä vielä ennen tätä elin siinä luulossa, että jenkki harrastus olisi kallista.

                        Comment


                        • #13
                          tästä opimme, että älä osta harrasteautomaattia, jos vaan voi kiertää !

                          Comment


                          • #14
                            aivan mahdottoman vaikea käsittää mikä siinä voi niin älyttömasti maksaa. samaa olen kauhulla kuulostellut, ostin juuri automaattiaudin (v6) välittämättä varoituksista ajatellen "ihminen nuokin on rakentanut, kallis= yhtä kuin max vanhakymppitonni". ei tainnu mennä ihan niin...

                            Comment


                              #15
                              Jenkkien harrastaminen on tosiaan halpaa jos bensan kulutusta ei huomioida. Toisaalta ei tuo mun Mustangikaan syö kuin 13-14 matka-ajossa. Saapasta kun antaa niin sitten "vähän" enemmän. Audi on tullut lyhyessä ajassa maksamaan enemmän kuin Mustin parin kesän ajelut.

                              Comment


                              • #16
                                Jep samaa mieltä noista jenkeistä. Halpoja harrasttaa muuten, mutta bensaa ryystää sit senkin eestä :)
                                Sit muutama sana noista tomaateista yleensä. Huoltakaa/huollattakaa vaihteistoanne säännöllisesti. Käyttäkää oikein. En tarkoita, että niitä pitäisi hivellellen käyttää, mutta ylleensä "taksimies" käyttö murhaa lootan ennen aikoja (pakki vauhdista päälle/pakilta vauhdissa eteenpäin). Yleensä jos öljy on päässyt tummumaan ja haisee kahvinporoille --> menon tiellä ollaan. Ensiapu löytyy kyllä uusista öljyistä, mutta silti voi ruveta säästämään tulevaan laatikko remppaan. Sit mitä pitäisin tärkeänä on oikea öljymäärä; ei liikaa eikä liian vähän vaan siinä sallitussa niin hyvin menee.

                                Comment


                                  #17
                                  Etuvetolaatikon irroittaminen vaatisi jo pelkästään koneen irroittamista.
                                  Kuinkas niin? Samaapa tuo yksi automaatteihin erikoistunut asentaja sanoi minulle, tuosta hinnasta siis. Hänen arvio oli noin 4000?.. Noh nyt on murheet ohi, jos ei tuota hanaa kauheasti anna. =)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Jari, mikä oli vikana,kuinka korjautit, ja paljonko loppu peleissä maksoi? saako udella

                                    Comment


                                      #19
                                      Perästä oli laakerit menny.. Ostin Eestistä "uuden" 90tkm ajetun askin. =)

                                      Comment


                                      • #20
                                        vaihtolaatikoita ruotsista: http://www.hellsten-o.se/eng_index.html
                                        ei halpoja, mutta takuulla.
                                        edit: taisit jo tietääkin

                                        Comment


                                          #21
                                          Ja saksan eBaystä korjattuja askeja vuoden takuulla ~1500?.

                                          Comment


                                            #22
                                            vaihtolaatikoita ruotsista: http://www.hellsten-o.se/eng_index.html
                                            ei halpoja, mutta takuulla.
                                            edit: taisit jo tietääkin
                                            En tiennyt tuota paikkaa entuudestaan, mutta kuten jo sanoit kalliita ovat. Etsintä jatkuu...

                                            Comment


                                            • #23
                                              Halvinta varmaankin olisi ostaa varaosa-auto (vaikkapa Ruotsista) ja pistää se palasiksi. Hieman isompi projekti tosin, mutta...

                                              On noita laatikoita näkynyt olevan myynnissä kalliimmallakin kuin 850?. 1500? olen nähnyt pyydettävän läpikäydystä(?!) automaatti-laatikosta Keltaisessa Pörssissä.

                                              Comment


                                                #24
                                                Inhorealistinen Fakta: rahallisesti taysin kannattamatonta korjauttaa tai uusia ko. autoon koska aski maksaa enemmän kuin kantaja. Jos löytää edullisesti kokonaisen luovuttajan ja haluaa harrastaa niin miksei.

                                                Todellinen automaattivelho löytyy Turusta, DD-Auto, 02-240 4250

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Kannattaa lukea myynti-palstaa.
                                                  http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=3099

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kannattaa lukea myynti-palstaa.
                                                    http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=3099
                                                    Kaikki viestiketjussa mainitut laatikot ovat manuaaleja, joten eivät varmaankaan hirveästi auta tähän tarpeeseen. En tosin tarkoita, etteikö Viron pojilta voisi löytyä sopivaa lootaa pienellä etsinnällä. Suunnilleen kymmenvuotiaat Audit tuntuvat olevan virossa kovin suosittuja, duunissakin tuntuu joka toisella virolaisella olevan Audi alla. OT: Pari päivää sitten vaativat nähdä mun auton rekisteriotteen kun eivät suostuneet uskomaan, että sinkitty audi voi ruostua :)

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Onko kenelläkään mitään arviota kannattaako ruveta muuttamaan tuota automaattia manuaaliksi? Mahtaako edes onnistua, kytkin pitäisi jotenkin viritellä samoin vaihdekeppi. Pakko ruveta vain tällaistakin vaihtoehtoa miettimään, sillä nuo automaattilaatikot tuntuvat olevan todella kivenalla. Ja ne harvat jotka sitten tulevat vastaan maksavat kohtuuttoman paljon. Manuaalilaatikon voisi saada helpommin ja halvemmalla.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Manuaalikonversio vitoskoneeseen ei ole aivan triviaali juttu, koska kampura on tasapainossa myös vauhtipyörän avulla eli vetolevyn vaihto vauhtipyörään tarkoittaa kampiakselin pudottamista alas ja vierailua Hämeen Dieselissä eli paikassa, joka tuon vitoskoneen hallitsee.

                                                        Kysy etelänaapureilta järjestyisikö moinen aski tai joku vaihtokelpoinen.

                                                        Tai sitten itänaapureilta niin käyvät ottamassa jostakin kadun varteen parkkeeratusta yön aikana irti :D

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Käytetty automaattilaatikko löytyi lopulta kohtuu hintaan keltaisenpörssin ostoilmoituksen kautta. Talven mittaan nyt sitten nähdään millainen laatikko tuli ostettua, jahka sen saa paikoilleen. Myyjä kyllä vaikutti erittäin reilulta ja tietävältä kaverilta.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            No niin, vihdoinkin laatikko on sitten vaihdettu tuohon Audiin. Soittelin juuri korjaajalle joka tuon urotyönteki. Eipä kyllä hyvältä vaikuta tähän mennessä. Itse en autoa ole vielä nähnyt, mutta puhelimessa siitä oli sitten juttua senkin edestä.

                                                            Ykkösvaihteella laatikko pitää jonkinlaista rohinaa. Tämän sivuäänen aiheuttajasta ei kuitenkaan ole mitään tietoa. Voi olla että tämäkin laatikko laukeaa hyvin pian.

                                                            Vaihteet eivät ilmeisesti toimi aivan oikein. Jos ajoon lähdetään d-asennossa, niin laatikko pykältää vaihteet suoraan ykköseltä kolmoselle. Tämä tosin saattoi johtua myös siitä ettei autoa oltu päästy kunnolla testaamaan, sillä siinä oli kesäkumit vielä alla. Jos vaihteet pykältää manuaalisesti niin kaikki vaihteet tuntuisivat kuulemma toimivan.

                                                            Se mikä kuulosti minun korvaani kaikista lohduttomimmalta, oli se että laatikko ei pitä öljyjä sisässä vaan se vuotaa ne pihalle jostain saumasta. Tähän liittyi vielä sellainen yksityiskohta, kun laatikko oli ollut nosturilla, oli ulosvuotanut öljy ollut kirkkaanpunaista vaihteistoöljyä, mutta kun autolla oli ajettu jonkin verran, oli ulosvuotavan öljyn väri muuttunut ruskeaksi. Öljytikussa öljy oli kuitenkin pysynyt punaisena.

                                                            Sain näiden lisäksi kuulla verrattain pitkän listan ongelmista mitä tässä laatikonvahdossa oli ollut. Tänä iltana tai huomenna olisi tarkoitus hakea auto pois ja itse hieman testailla sitä. Voihan se olla että tuo öljyvuoto johtuu vain siitä että laatikko on seisonut pitkään jossain ladossa ja tiivisteet ovat päässeet kuivettumaan, vai mitä luulette?

                                                            Sellaistakin puhetta oli että jos yhdistäsi tämän uuden ja tuon meikäläisen vanhan laatikon (jossa pakki ei siis toiminut, mutta joka muuten oli hyvä). Mutta tämä on taas melko työläsprojekti joka vaatisi molempien laatikoiden purkamista sekä vankkaa tietämystä automaattilaatikoista.

                                                            Mitä luulette, pitäisikö polkea suohon koko vehje ja palata Datsunin käyttäjäksi. Tälläisillä epätoivon hetkillä nimittäin meinaa usko horjua ihan tosissaan.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X