Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Onko CRC -automaattilaatikko ( A6 2.8 '95 ) hajoomassa... ?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Onko CRC -automaattilaatikko ( A6 2.8 '95 ) hajoomassa... ?

    Elikkäs huomasin sellaisen "vian?", että tuommoisen rivakan jarrutuksen jälkeen ( about 40km/h -> pysähdyksiin) uudestaan liikkeelle lähdettäessä tomaatti ei vaihdakkaan isommalle ( nähtävästi jää ykköselle ) ja kiihdyttäessä pitää melkoista kurinaa ja suhinaa. Jos pysähtyy ja vekslailee shifterillä esim. P:n, R:n ja D:n välillä, kytkee lähes viiveettä ja tosi äkkipikaisesti ja taas liikkeelle lähdettäessä ei vaihda isommalle. Laatikko muuttuu normaaliksi vasta sen jälkeen, kun käyttää moottorin sammuksissa.
    Muuten lodju toimii moitteettomasti - ei luista vedätettäessä ja käy pintakaasulla ajettaessa alta 2000 kierroksessa vaihteet läpi suurimmalle jolloin n. 60km/h / 1500 kier.
    Kertauksena: Kaikki tämä häslinki siis äkkijarrun päälle.

    Mikä lääkkeeks??? Missä vika???

    HELP WANTED

    pete

  • #2
    Ensin kannattaa huokaista helpotuksesta, sillä jos laatikko muuttuu koneen sammuttamisen jälkeen normaaliksi, vika on maalaisjärjellä ajateltuna "vain" sähköinen. Mekaaniset viat yleensä johtaa laatikon vaihtoon jolloin laskussa on pitkästi neljä numeroa. Tietävämmät jatkakoon tästä.

    Comment


    • #3
      Samaa mieltä.
      Kannattaa käyttää autoa testerissä vikakoodien selvittämiseksi. Lootan toimintaan vaikuttaa jarrupolkimen käyttö jonkun "releen" kautta. Olisiko vika siinä?
      Onko muuten oikeat öljyt vaihdettu määräajoin? Ei varmaan vaikuta vikaasi, kunhan muistutin.

      Comment


      • #4
        Mitä tarkoittaa "oikeat öljyt"... Käytin autoni juuri huollossa (en tosin merkki) ja silloin vaihdettiin sekä suodatin että laittoivat öljyä (meni kolme litraa...?) Korjaamon tirehtöörin mukaan normaali automaatti öljy oli käypäistä, jota siihen myös laitettu.
        Lisäys: Siis kyseessä on käypäinen ATF -öljy.
        Vaan pelko on takalistossa, että jotain on nyt tapahtunut laatikolle. Kun auton laittaa käyntiin esim. yön jälkeen mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulu, mutta kun kytkee vaihteen päälle, alkaa kuulumaan kummaa narinaa laatikon kieppeiltä. Ääni on "aaltomaista" ja jatkuu tämän jälkeen myös P asennossa narinan taajuuden muuttuessa moottorin kierrosten mukaan. Tilanne rauhoittuu vaihteiston lämmetessä. Nämä oireet ovat siis alkaneet tomaatin suod. ja öljynvaihdon jälkeen kuten myös tuo laatikon "varaohjelmalle" (tätä termiä käyttivät, kun kysyin Audi-huollosta) meno jarrutuksen jälkeen...

        pete

        Comment


        • #5
          Tuommonen ääni joka katoaa vaihteiston lämmetessä, vois periaatteessa liittyä kylmiin öljyihin. Vaihteiston öljypumppu kavitoi esim. likaisen suodattimen vuoksi. Lämmin öljy on notkeampaa ja se tulee suosiolla suodattimen läpi? Tai sitten on jotenkin kämmätty suodattimen ja öljyn vaihdossa... Muistan jonkun topicin liittyen A8:n laatikkoon joka alkoi ulista öljyn ja suodattimen vaihdon _jälkeen_. Itselläni satku teki aikoinaan tuota naukumisjuttua kylmänä ja se loppui kun vaihdettiin öljyt + suodatin, ja se suodatin oli ollu kuulemma todella likainen.

          Oiskohan siellä nyt aivan oikeat öljyt laatikossa... Jotenkin tuntuu että ovat aika ranttuja laatikoita tuon öljyn suhteen, pitää melkein olla tietyn merkkistä että toimii moitteetta. Odotetaan että tietävämmät selviää vapusta ja kirjoittavat tähän topikkiin.

          edit: Siinä mielessähän olet vahvoilla että tuo laatikon temppuilu on alkanut korjaamokeikan jälkeen. Jos esim. selviää että sinne on laitettu vääräntyyppistä öljyä (vaikkakin ATF) niin maksajahan on selvä. JOS siellä on väärää öljyä niin se laatikko kaikkine öljyputkineen voidaan alan liikkeessä huuhdella ja laittaa oikeat öljyt tilalle.

          Comment


          • #6
            Arvaan,että korjaamolla sanotaa varmasti, että paskat on lähteny liikkeelle ja toinen öljynvaihto auttaa.

            Mulla V8:n kohalla alko sammuileen risteykseen suodattimen ja öljynvaihdon jälkeen. Öljynvaihto auttoi. Merkkiliikkeen kanta oli, että ei heidän ongelmansa. Vaihdatin muualla sitten. Oman A8:n kanssakin ne tumpeloi. Löytyspä täältä päin osaava korjaamo joka suostuu vaihtaan tuohon öljyt. Tai no Boschin liike sen varmaan suostuu tekeen.

            Comment


            • #7
              Tuo mun vehicle kävi just valtuutetussa Bosch-huollossa jossa nuo oilit suodattimineen vaihdettiin. Laittoivat myös lohkolämmittimen vastuksen, kun on niin veemäisessä paikassa tehostajan pumpun ja koneen välis. Tsiigailin muuten tuota narskuttavaa ääntä paikallistaessani, että tomaatin etureunassa kuskin puolella on joku n. sentin halkaisialtaan oleva (öljy)putki joka nousee auton pohjaa kohti ja kääntyy sit alas ja laatikon viertä taaksepäin.. on muuten aika rutussa, että liekkö saanu osumaa vastusta laitettaessa!? Oli kuulemma pitäny vastus painattaa kii jollain kanki patentilla ja sen paikkahan on juuri mosan kuskin puolella. Vaan tänään vien Oodin takas sinne pajalle.. kattokoot vikakoodit ja saavat kyl sen ruttuputkeimen tekohengittää...

              Toivotaan parasta -pelätään et taivas putoo...

              pete

              Comment


                #8
                Eri merkki, mutta kerran vaihdoin Mitsubishi Sigmaan väärät automaattiöljyt. Myivät metroautossa väärää öljyä ja vaihdon jälkeen tuntui kun olisi ollut 10 vaihdetta eteen. Auto kiihtyi tasaisesti, mutta kiekkaviisari seilasi 1500-3000 kierroksen väliä. Menin huomauttamaan ja sain perus AC Delcon tilalle ilman lisäveloitusta tuplamäärän Mitsun omaa merkkiöljyä joka maksoi ainakin kolme kertaa enemmän. Vika korjaantui 2 öljynvaihdon jälkeen.

                Comment


                • #9
                  Muuten öljy jota vaihdon yhteydessä on laitettu on mobil ATF dexron II -luokkaa. Luulis tietävän käypäisyyden!? Oli mennyt puoli litraa lisää ts. jäänyt eka kerralla vajaaks. Eivät ollu kattonu tomaatin vikakoodeja joten sen vielä tekevät huomenissa.
                  Voiko puolen litran vaje automaattiöljyssä aiheuttaa noita narinoita ja kurinoita kylmänä sekä laatikon "varaohjelmalle" menon äkäisen jarrutuksen jälkeen...??

                  Vielä on kylmä rinki.. siellä 8-/

                  pete

                  Comment


                  • #10
                    No mulla vajaa täyttö aiheutti sen, että vaadittiin yli 2000 kiekkaa jotta auto edes liikahti.

                    Comment


                    • #11
                      PHUUUUUUHHHHHH.........

                      Kurnutus kylmänä vaihteen kytkeytyessä ja lodjun varaohjelmalle meno johtuivat juuri tuosta puolen litran öljyn vajauksesta...! Nyt toimii niinkuin pitääkin, itse vaihtotapahtumatkin hieman jämäköityivät. Olivat sitten tehneet ekan öljytäytön moottorin pyörimättä ja nähtävästi sitten eilen opiskelleet oikean tavan ts. moottorin käydessä.. ja kas tuopillinen oli pitänyt lisätä. Olkoonkin sitten lievää taidottomuutta pajan taholta, niin en kuitenkaan ryhdy negatiivisessa mielessä yrittäjää täällä mainostamaan. Eiköhan seuraavalle onnistu kerralla...

                      Taivas pysyy kuin pysyykin kannattimissaan...

                      pete

                      Comment


                      • #12
                        Hyvä, että selvisi. Oletko muuten vaihdattanut peräöljyt? On eri kun lootassa.

                        Comment


                        • #13
                          Onko perän öljynvaihto yhtä "mutkikas" kuin tomaatin eli alhaalta ylöspäin, vai täyttyykö ihan painovoimaisesti ja onko roput selkeesti esillä? Jos täältä saa neuvoa tuohon sekä peräöljy suosituksen että perään menevän huilen määrän, niin vaihtelis ite.

                          Tiedosta etupäin kiittää,

                          pete

                          Comment


                          • #14
                            Perässä ei taida olla tyhjennysproppua laisinkaan, vain täyttöproppu kyljessä eli vanhat joudut imemään. Täyttö proppuun asti ja täyttömäärä muistaakseni 0.7 litraa (no näkeehän sen sit kun tulee yli).

                            Comment


                            • #15
                              OK !

                              kiiz

                              Comment

                              Working...
                              X