Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

quattron (voimansiirron) huolto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • quattron (voimansiirron) huolto

    Vaatiiko A4 B5 quattron voimansiirto öljynvaihtoa jossain vaiheesssa? Siis vaihteisto, keskitasauspyörästö ja perämurikka. Nyt autollani on ajettu 107tkm ja auton huolto olisi ensi kuussa ajankohtainen. Mietinnässä on tässä vaiheessa että kannattaisiko auto viedä merkkiliikkeeseen huoltoon noin 350e hintaan vaiko vain vaihtaa öljyt alle 50e hintaan jolloin huoltokirja ei tietystikään enää täydellinen ole.

    #2
    Noh, auton ollessa 7vuotta vanha, voidaan kysyä, että mitä niillä merkkiliikkeen leimoilla enään tekee? Takuuta jne on kadonnu aikaa sitte. Ja leimaa jotkin muutkin ketjut omat leimansa.

    Ihan joka pulju ei varmaan tuohon urakkaan edes lähde vaikkei hommana ole kummonen.

    Arvostaako joku loppuun leimattua huoltokirjaa?

    Comment


      #3
      helppohan tuo on kun muistaa vaan valuttaa laatikon molemmista reistä öljyt pihalle, toisaalta yhdessä puljussa missä mulle tuo tehtiin piti sitä harjoitella juuri tuon toisenkin (torsenin) propun osalta, mutta muuten puolen tunnin homma.

      Comment


      • #4
        Kyllähän voimansiirron (laatikko & perä) öljyt kannattaa ainakin joskus vaihtaa, varsinkin jos ajattelee pitävänsä autoa kauemmin. Tehtaan mukaan öljyt ovat ikuiset, mutta 60 000 km taitaa olla yleisin "muiden" suositus vaihtovälille? Haulla löytyy muutama topic (enemmänkin varmaan löytyy, jos jaksaa etsiä):

        http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewto...t=per%E4%F6ljy
        http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewto...t=per%E4%F6ljy
        http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewto...ghlight=%F6ljy
        http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewto...ghlight=%F6ljy
        http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewto...ghlight=%F6ljy
        http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewto...ghlight=%F6ljy
        http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewto...ghlight=%F6ljy
        http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewto...ghlight=%F6ljy

        Comment


          #5
          Käytin omaa q:ta 160 tkm merkkiin perehtyneessä huollossa syksyllä ja verstaan väki (ei VAG) oli vahvasti sitä mieltä, ettei öljyjen vaihdolla ole järin suurta merkitystä quattron voimansiirroissa. Tiedä sitten.
          Ovat niitä valutelleet ulos asiakkaan vaatimuksesta ja verranneet tuoreeseen, mutta erittäin harvoin on neste mennyt poikkeavan näköiseksi. Laborotoriota heillä ei tietenkään ole tarkempaa analysointia varten.

          Uskoisin, että normaalissa siviiliajossa ei noitten öljyjen koostumus voi paljoa muuttua, koska laitteisiin ei kohdistu kovia kuormia ja sitä kautta korkeita lämpötiloja, verrattuna kilpa-autoihin jne. Toisaalta Suomen sääolosuhteet ovat mitä ovat, joten vaihdosta ei ainakaan haittaa ole.

          Öljydiilerit kyllä suosittelevat jatkuvaa läträämistä edelleen, vaikka voiteluaineet ovat kehittyneet valtavasti viime vuosina.

          Comment


          • #6
            Ovat niitä valutelleet ulos asiakkaan vaatimuksesta ja verranneet tuoreeseen, mutta erittäin harvoin on neste mennyt poikkeavan näköiseksi.
            Vahvistan sanan "näköiseksi". Tuossa vuosi sitten avasin 200tkm ajetun saksantuliaiseni lootan(ykkönen puhkikulunut), öljyt oli hyvännäköiset, lootan sisus ei. Kaikki mustassa möhnässä muualta, paitsi missä on jotakin liikettä

            Eli eiköhän ne kannata vaihdella silloin tällöin

            Comment


              #7
              Laatikkoöljyn tutkiminen silmämääräisesti onkin todella luotettava tutkimusmenetelmä. Lodjuöljy kun ei muuta väriä sillä lailla mitä moottoriöljy, kun se ei kerää palamishiukkasia yms. töhnää, mutta milläs selvität esim. silmämääräisesti öljyn kosteusprosentin(paljonko vettä joukossa), paineensietokyvyn saati viskositeetin jotka kuitenkin muuttuvat öljyn kuluessa.

              On sitten eri asia, lisääkö uusi öljy merkittävästi askin ikää, mutta miksi ottaa riskiä, kun öljynvaihdon kustannukset on kuitenkin vain murto-osa laatikkorempan/uuden askin hinnasta.

              Comment


                #8
                Kosteusprosentti selviää laittamalla näyte esim lusikkaan, ja lämmittämällä lusikka. Jos rätisee on kosteutta.

                Comment


                • #9
                  selviää onko kosteutta muttei kosteusprosentti. pieni kosteus ei vielä tapa

                  Comment


                  • #10
                    Kyllä se merkkiliikkeen huoltokirja on ainakin mulle tärkeä autoa ostettaessa. Erityisestä täällä saksassa. Jotenkin se kertoo ainakin seuraavaa: a) auton omistaja on valmis laittamaan rahaa auton kunnossapitoon b) auton omistaja tai sen joku kaveri ole autoa laitellut. Takuukin on autossa ihan hyvä olla kun sen ostaa jostain säädyllisestä paikasta(~toimisto ei ole työmaakoppi). Ei sillä etteikö auton omistaja tai sen kaveri voisi olla tarkka ja huolellinen kaveri jolla on kunnon työkalut mutta on se ainakin todennäköisempää jos auton jostain merkkiliikkeestä ostaa.

                    Comment


                      #11
                      No mulla on sellanen käsitys, että Saksan puolella merkkiliikkeitten huolto olisi heiman paremmassa arvossa kuin täällä Suomessa? Ehkä ne siellä tekee pääsääntösesti asiat paremmin, eikä ole arvauspohjalla jo pelkän laatikkoöljyjen kohdalla kuten mulla oli. Piti maahantuojalta varmistaa, että mitkä öljyt laitetaan. Hyvä se on olla tarkka, mutta hieman epäilyttää kyllä. Pelkästään korjaamon touhuja sivusilmällä seuranneena täytyy ihmetellä, miten sitä on autonsa joskus sinne vieny.

                      Comment

                      Working...
                      X