Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lambdan arvot, onko kunnossa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Lambdan arvot, onko kunnossa?

    Loggasin kanavalta 007 Lambda Control, lambdan jännitearvot, lukujen keskiarvo oli 0,428V

    Laitoin arvot kaavioon:



    Aikaväliltään pitempi kaavio

    Edit: Selkeämpi, 0,5s aikaväleillä


    Onko arvot kohillaan, toimiiko lambda tarpeeks nopeasti vai onko jo laiskistunut?

    Epäilykset lambdan toimintaan johtuvat siitä, että kylmänä moottori vastaa kaasuun hyvin, ja tuntuu tehokkaammalta. Eli ei tarvi paljoakaan painaa pedaalia niin jo lähtee. Mutta lämpimänä kone ei vastaakkaan kaasuun niin hyvin, eikä tunnu niin tehokkaalta, lämpimänäkin kyllä kiihtyy melkein normaalisti, kunhan painaa kaasu reilummin, mutta viive on isompi. Ehkä parhaiten kuvaa tilannetta se, että kylmänä tuntuu olevan reilusti enemmän alavääntöä. Ero on todella huomattava kylmän ja lämpimän koneen välillä.

    #2
    Kyllähän tuo vähän hitaalta näytää kun normaalisti taajuus on n.2-3 Hz ja tuossa n. 0.5 Hz

    Comment


    • #3
      Kulutuksesta myös pikkuhiljaa alkaa huomata lambdan siirtyneen ehtoopuolelle.

      Vaihtoväli 90 -100 tkm suomen oloissa. Etenkin, jos ajetaan lyhyttä pätkää paljon.

      Kylmänä käy rikkaalla, joten tuntuu menevän hyvin. Lämpimänä sitten käy edelleen liian rikkaalla ja meno hieman kuminauhamaista.

      Comment


      • #4
        Kävin tilaamassa uuden lambdan. Kyllä tuo aika selvästi siltä näyttää että on laiskitunut melkosesti. Täytyy toivoa että auttas. Suurin oire on juuri tuo voimanpuute alakierroksilla, ja hieman seilaava tyhjäkäynti.

        Comment


        • #5
          Lambda ei vaikuta tyhjäkäyntiin.

          Comment


          • #6
            kyllä vaan olen itse sellasen käsityksen saanut että vaikuttaa jonkin verran.

            esim. tästä: http://www.audiclub.fi/audifinns/vie...ighlight=sondi

            tai tästä: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewto...b254162b03259e

            "Tämän huomaa tuijottamalla kierroslukumittaria tarkasti, neula tekee kokoajan pientä liikettä, mitä väsyneempi anturi niin sitä suurempi liike"

            Comment


            • #7
              Tarina ei kerro onko mittaus tyhjäkäynnillä vai kierroksilla? Jos tyhjäkäynnillä niin ok. Vanhan lambdan käyrä menee loivaksi, tässä käyrä nousee/laskee lähes pystysuoraan.

              Comment


              • #8
                kyllä vaan olen itse sellasen käsityksen saanut että vaikuttaa jonkin verran.

                esim. tästä: http://www.audiclub.fi/audifinns/vie...ighlight=sondi

                tai tästä: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewto...b254162b03259e

                "Tämän huomaa tuijottamalla kierroslukumittaria tarkasti, neula tekee kokoajan pientä liikettä, mitä väsyneempi anturi niin sitä suurempi liike"
                Nyppääppä lambda irti, ja katso mitä tapahtuu. Omassa autossa ei ollut mitään eroa tyhjäkäynnissä uudella labdalla, 170tkm ajetulla tai kokonaan pois kytketyllä. Viisari ja perstuntuma kertoo saman värähtämättömän tyhjäkäynnin. Yleensähän lambdan toimintaa juurikin testataan tuolla käynnin huojumisella, mutta selvästi isommilla (esim. 2500) kierroksilla, jossa se lambda ylipäänsä hieroo seosta kohdalleen.

                Comment


                • #9
                  blcpub: mittaus on tehty tyhjäkäynnillä lämpösellä koneella. Kyllähän tuo mielestäni selvästi aika vajaatoiminen on, kun toimii 0,5hz, ohje on että jos alle 1hz niin on vaihtokunnossa.

                  Comment


                  • #10
                    Laita uus lambda ja mittaa uudestaan, ihmetellään sitten kun käyrä on miltei samanlainen.

                    Comment


                    • #11
                      Kyllä, uus lambda on jo tilattua. sittenpähän sen näkee vaikuttaako mihinkään. Mutta jos tuollakin on jo se 170tkm ajettua niin voisi luulla, että on aika vaihtaa.

                      Kai ymmärrät että tuohon käyrän jyrkkyyteen/loivuuteen voi vaikuttaa itse kaaviolla. Eli tuosta käyrästä saa melkosen paljon loivemman jos aikajaksoksi laittaa esim. 5s, niinkuin tässä. Silloin tuo oma käppyräni on loiva verrattuna esimerkkikaavioon. Korjaa jos olen väärässä, mutta tärkeintä tuossa on taajuus, jonka voi laskea käyrästä, eikä niinkään vaan tuijottaa silmämääräsesti käyrän muotoa, johonka voi vaikuttaa kaavion mallilla/leveydellä

                      Edit: Kyllähän vanhan lambdan käyrästä loppupeleissä sitten loiva tulee, kun ei ota enää mitään arvoja :)

                      Comment


                      • #12
                        No joo, lambbdan vaihto ei mene hukkaan jos noin paljon kilometrejä.

                        Tuota en ymmärrä miten käyrän jyrkkyyteen voi vaikuttaa aikajaksoa muuttamalla?? Jos taajuus on riittävä niin käyrän nousu/lasku on pakostakin jyrkempi.

                        Comment


                        • #13
                          Kannattaa hoksata että vag-com näyttää ottavan 4 näytettä sekunnissa jolloin näytteistys ei pysty esittämään yli 2hz taajuuksia. Tämä saattaa aiheuttaa sen että jos lambda onkin tikissä (>2hz) niin kuvaajasta se saattaa näyttää silti "vanhalta".

                          Comment


                          • #14
                            /\ Totta, kaikki luetut ohjearvot ei ole absoluuttisia arvoja vaan ohjainlaitteen käsittelemiä ja tulee viiveellä.

                            Comment


                              #15
                              Voisko tuo lambda aiheuttaa sen että tyjäkäynti, varsinkin kylmänä, seilaa hieman. Näkee juuri ja juuri viisarista. Kannattaiskaan vaihtoa harkita kun mittarissa on 160Tkm, eikä tietoo onko koskaa uusittu. Pljos tuommoselle operaatiolle tulee hintaa / pystyykö sen itte vaihtamaan helposti.

                              Comment


                              • #16
                                tvv, vilkaise tuolta juttua lambdan vaihdosta.

                                En tunne 1.8T:n konehuonetta, ts. miten siihen pääsee käsiksi ja millä työkalulla parhaiten, mutta työ ei sinänsä ole vaikea. Vaihtoehtoina on siis orggis (valmiit mallikohtaiset johdot, hintava) tai tarvike (jossa yleensä noin 15 cm johdot-> katkaistava vanhat ja liitettävä puristusholkeilla). Kumpikaan vaihtoehto ei ole kohtuuttoman hankalaa, eikä tarvii kovin kummoisia työkaluja. Yo. topicissa kerrotaan enemmän.

                                Boschilainen maksaa reilun satasen.

                                Comment


                                • #17
                                  Nyt on lambda vaihdettu uuteen. Enno vielä saanu aikaseks ottaa uutta käyrää, vkoloppuna vois tehä. Mutta ero on aivan älytön. Potkua tuli varsinkin alhaalle kaks saavillista lisää. Vanha oli tosiaan alkuperäinen 170tkm ajettu.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Mistäs tuon ajan (näytteiden ottotajuuden) saa selville? Viimeksi kun loggailin Golfia, niin en mistään sitten saanut selville millainen aika-akseli nyt sitten onkaan. Esim. nopeuden loggauksella sai kyllä nätin taulukon ja taulukosta nätin kuvaajaan, mutta aika-akselin arvoista ei mitään tietoa. Onko yhden näytteen väli nyt sitten 0,25s? Käytössä optopatentti ja vag-com 3.11.

                                    Täytyy itsekin loggailla tuota lambdan käyttäytymistä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Itsekin koitin tuota lambdaa tutkiskella vagilla, kun tuntuu vievän bensaa niin pirusti ja lievää tukkoisuutta havaittavissa. Täällä linkissä http://www.picotech.com/auto/lambda_sensor.html oli et arvot ei sais mennä alle 0,2V eikä yli 0,8V. Mulla ainakin ylitty ja alittu välillä reippaastikin. Tyhjäkäynnillä siis testasin.

                                      Comment


                                      • #20
                                        omassa audissani on niin että joskus tyhjäkäynti jää 1000-900rpm välille ja vastaa kaasun tosi hitaasti, saa odotella hyvän ajan jotta kierrokset jossain 4000rpm,vikakoodeja kyllä ei anna. 2lambdaa näyttää
                                        0.78/0.2 ja toiset 0.88/0.14. En tiedä johtuuko tuo tyhjäkäynti ongelma lambdoista???

                                        kulutus kylläkin vaihtelee. joskus vie enempi joskus vähempi,sen verran olen huomannut että kun on ajanut n.1h niin rupeaa kulutus olemaan sitä luokkaa kuin ennenkin. audi huollossa
                                        ovat sanoneet että kuumana lambdat toimii paremmin.

                                        Liekkö kenelläkään ollut samanlaisia ongelmia???

                                        Vaikuttaako nuo jälkimmäiset lambat enään mitenkään moottorin hienosäätöön?
                                        Voisiko olla niin että ne viimmeiset vain tarkastelee kattien toimivuutta???
                                        Vähän säästäisi jos vain tarvisi vaihtaa kaks ensimmäistä:) Voisiko saada kommentteja tähän???
                                        Eivät tienneet tätä huollossa

                                        Comment


                                        • #21
                                          No nyt tämä uus lambda, antaa sitten vikakoodia, että ei toimi. Tarkistin vielä lambdan blockista, että antaako se mitä arvoja. Taulussa seisoo kokoajan vain 0,470V, jännite ei vaihdu ollenkaan. Huomena saan samanlaisen uuden NGK:n takuuseen, saas nähä toimiiko sekään, vai tarviiko vain suosiolla Boschi tilata. Veikkaan että uusi lambda oli alunperinkin hajalla.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Mulla vaihdettiin lambdat ja kulutus tipahti ehkä litran verran kun mennään moottoritie nopeuksia. Normaali vauhdeissa ei niinkään huomaa kun se riippuu tosta polkimen käyttäjästä aika paljo.

                                            Ite olen huomannu sen, että jos lämpötila on lähellä 0:aa niin menee selkeesti enemmä bensaa vaikka ajaa pitempää matkaa. Ei pääse alle 10l. Kun on lämmintä niin pääsee. Kylmällä kelillä on vetojakin muka paremmin, tiedä sitten oikeesti.

                                            Ennen lambdojen vaihtoa, viime kesänä, meni noissa 130-140kmh vauhdesi n 14-15l/100km. Nyt pääsee 11-12l pintaan.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Vaikuttaako nuo jälkimmäiset lambat enään mitenkään moottorin hienosäätöön?
                                              Voisiko olla niin että ne viimmeiset vain tarkastelee kattien toimivuutta???
                                              Vähän säästäisi jos vain tarvisi vaihtaa kaks ensimmäistä:) Voisiko saada kommentteja tähän???
                                              Täsmälleen sama kysymys on askarruttanut täälläkin. Netin syövereistäkään ei oikein tuntunut vastausta löytyvän. Itselläkin on kyllä vahva kutina, että 1. lambda on se, joka toimii moottorinohjauksessa, ja 2. lambdan ensisijainen tehtävä on varmistaa pakokaasujen puhdistuslaitteiden toiminta. Tähän teoriaan olisi tietysti mukava kuulla vahvistusta.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Huomena saan samanlaisen uuden NGK:n takuuseen, saas nähä toimiiko sekään, vai tarviiko vain suosiolla Boschi tilata. Veikkaan että uusi lambda oli alunperinkin hajalla.
                                                Hae vaan suosiolla Boschilainen, niin ei tarvii pelleillä noitten tarvikelambdojen kanssa.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Sleepy2: Boschia jo tilalle tänään kysyin mutta sano että joutuu samanlaisen NGK:n takuuseen tilaamaan tilalle, huomena näkee sitten että toimiiko uusikaan sitten, jos ei niin sitten kyllä viimeistään sit Boschia tilalle. Olis alunperin pitäny kyllä jo se laittaa.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Noniin tuli todistettua että NGK:n mallikohtainen lambda ei sovi tuohon 1.8T AEB:hen. Tänään autosähkössä kokeiltiin jo toista samanlaista NGK:n mallikohtaista Lambdaa. NGK antaa samantien 2 vikakoodia. Toinen on että lambdan lämmitys oikosulussa, ja toinen "lambda sensor, no activity". Autosähkössä asentaja tutki mistä johtuu ja tuli siihen tulokseen mittailtuaan yleismittarilla sekä uutta NGK:ta että vanhaa alkuperäistä Boschia, että NKG:n lämmityspiuhan vastus on liian alhainen verrattuna Boschiin. Yleismittarilla mitattuna NGK antaa vastukseksi 3 ohmia, kuin taas Boschi yli 10. Kokeiltiin sitten laittaa alkuperäinen Bosch anturi takaisin, ja sillä kaikki toimii niinkuin pitää, ei anna mitään vikakoodia. Ainoa vaan että alkuperäinen Bosch on jo laiskistunut (170tkm. ajettu) ja sen takia sitä alunperin lähdin vaihtamaan.

                                                    Eli NGK:t jorpakkoon ja alkuperäistä Boschia tilalle. Mutta eipä olekkaan kuulemma alkuperäistä Bosch lambdaa saatavilla, menee tehdastilaukseksi. Alkuperäisen Bosch varaosanumero on 0 258 066 014/015. Näin sanoivat varaosaliikkeen tiskillä. Arviolta menee 1kk. Onkohan tuolle Lambdalle tullut jossain vaiheessa korvaava malli tai jotain, tuskasta odotella kuukauden verran uutta.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Just tuon korkean vastuksen takia vpv:ltä kävis varmaan tuo 70e planaarilambda(kin; 75e yleislambda toiminut Haraldilla) tsekkaa http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=20310

                                                      "Bentleyn korjausmanuaalista löysin että lambdan (heated oxygen sensor) specified value on 4.9-19.9 ohmia niin laitoin tuon tilaukseen nyt sitten.. Vpv:ltä:

                                                      Moi

                                                      Tuo selvitti asian, alkuperäinen anturi on siis perinteinen lambda, mutta siinä on tavallista korkeampi lämmitysvastuksen arvo. Planaari sopii siis sen tilalle."


                                                      Tänään on tarkoitus asennella se, ilmoittelen tuonne toimiiko. Lisään sit alkuperäsen lambdan varaosanronkin joka varmaan sama kuin sullakin. Vpv:ltä toimitus tosiaan yhdessä vuorokaudessa ja siellä on kuulemma molempia lambdoja paljon hyllyssä!

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Boschin yleislambda toimii ihan hienosti. 2kpl juuri omaan vaihdatin.

                                                        Elä merkkitiskiltä osta, jollet saa sitten sieltä halvimmalla. Orggiksen ja yleismallin ero on se, että toisessa on liitin valmiina ja toiseen pitää ottaa vanhasta liitin.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Nyt on uusi Boschin alkuperäinen lambda kiinni ja toimii. Mutta askarruttaa sellanen, että NGK:n lambdalla joka ei siis sopinut tuohon/toiminut tuossa, veto oli parempaa, ja alavääntöä oli enemmän. Kone "heräsi" paremmin. Kun taas tällä uudella boschilla meno on kyllä tasaista ja muuten hyvää, mutta jäin kaipaamaan sitä alavääntöä mitä oli ilman lambdaa ajellessa. Vähän hölmöltä se tuntuu, että ilman lambdaa tuntuu olevan enempi potkua?

                                                          Kummankin lambdan vaihdon, nyt myös tämän boschin asentamisen jälkeen pidin akkua muutaman tunnin irti, että opitut arvot nollaantuisi. En sitten tiedä parantuuko meno kilometrien myötä, nyt olen uudella anturilla ajanut noin 30-40km.

                                                          Edit: Meno on nyt yhtä kuminauhamaista kuin vanhalla 170tkm ajetulla lambdalla.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Edit: Meno on nyt yhtä kuminauhamaista kuin vanhalla 170tkm ajetulla lambdalla.
                                                            minä kun en kuminauhoista ymmärrä niin tarkoitatko että nyt auto toimii huonommin kun uuteen lambdaan sopeutuminen tapahtui, eli toimii samalla lailla huonosti kaasuun vastaten kone lämpimänä kuin vanhallakin lambdalla? Mikä tuo lambda oli minkä laitoit? Vpv:n planaari vai yleismalli?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X