Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Keskustelua dampereista ja tasapainotuksesta (Fluidampr yms)
Juu siinä samalla se sulla menee kun kaikki palikat vaihtuu muutenkin ja tasapainotus tulossa. Mutta tarkoitin jos heittäisi limpun sellaisenaan kampuran päähän kiinni. Ei taida olla järkevää?
Tottakai se on optimaalisinta että kaikki pyörivät osat tasapainotetaan kun niitä vaihdetaan, mutta aika hyvin nuo vehkeet tuntuu kestävän maltillisia (500-650 hv) tehoja tasapainottamattakin.
Niinhän ne väittää että se voisi auttaa rahinoihinkin.
Tasapainotus ei kysele paljonko on hevosia. 100hv konekin hajoaa, jos ei ole tasapainossa. Isotehoisempi vain ulosmittaa ongelman nopeammin.
Ja siis, jos amerikan (tai Jyväskylän) penalla on kestänyt, ei tarkoita sitä, että itsellä kestää. Amerikan Pena varsinkin on kova unohtamaan kertoa sitten siitä kun kone kajahti silmille parin viikon päästä. Jyväskylän pena taitaa tältä osin olla rehellisempi (vaikka ehkä joskus vähän sinisilmäinen?)
Toki, käyttöikä lyhenee jos kone ei ole tasapainossa. Sitä en tiedä kuinka paljon, ja riippuuhan se siitäkin kuinka ylös kierrätetään. Mutta joo, jos tehdään Oikein™, niin toki se kannattaa tasapainottaa. Jyväskylän penasta en tiedä ;-)
Tarviiko esim kampura tasapainottaa jos kone on purettu ehjänä ja kasataan vanhoilla osilla? Tai jos esim vauhtipyörä vaihtuu kaksoismassasta teräspyörään ja paino vähenee?
Niinkun minun tapauksessa ;)
Faktaa Fluidamperin käytöstä tasapainotuskoneessa:
http://www.fluidampr.com/faq/
"Balancing a crankshaft with the Fluidampr or Streetdampr is not recommended. The Fluidampr (or its damper ring) and the Streetdampr contain an inertia ring that can rotate inside. This inertia ring is balanced to very close tolerance specifications at the factory but may not be to perfect “zero” balance. When the damper is spun on a balance machine, this inertia ring may rotate inside the damper and the operator may be chasing this small imbalance while attempting to balance the crankshaft. When the damper is installed and running on a combustion engine, the shear forces on the silicone fluid inside the damper from the torsional moments of the engine crankshaft, centers the inertia ring on its bearings. A balance machine does not generate torsional shear forces and the inertia ring may not be completely centered in its bearing clearance gaps. (IT WILL BE CENTERED AND IN BALANCE WHILE RUNNING ON AN ENGINE ) Note: Our new CT Gold Dampers do allow the crankshaft to be balanced while the damper is installed."
Estää kampuran vääntymän seilaamista yli kipurajojen, joka pahimmassa katkaisee kampuran. Kampuralla on oma taajuus ja kone määrätyillä kierroksilla osuu samaan taajuuteen, jolloin kampuran eri päiden vastavoimat ovat suurimmillaan. Konekohtaista, milloin damperin tarve on suurimmillaan mutta yleensä kierrosten keskivaiheella eli ei siellä yläkierroksilla.
Tai miten ton nyt selvästi sanoisi :) kampuran kiertymisen palautumisessa menee ilman damppia (eli esim asiaan sopimattomalla perushihnapyörällä) heti vastakierteelle ja sitä veivaamista tuon osan on tarkoitus vaimentaa. Väsyttää muuten kampuran hitaasti ja varmasti.
Vakiolimppu ei riitä loputtomiin viri vehkeissä, vaikka muuten toimiikin oikein. Niitä on hajonnut tehokkaissa vehkeissä ja mullakin jopa.
Itse tasapainotin alakerran,eli kampuran kokonaisuudessaan,hihnapyörä myös mukana, sekä kytkin vauhtipyörä asetelman kun tuli uusi. Sitten vain kasaus merkkien mukaan,niin on kestänyt ainakin tähän asti(vuodesta 2012) hyvin,et oikein ihmetellyt. Luulen että tasapainotuksella on siihen syy.
Eikös tuo fluidampr:n jutuss mennyt noin että jos osat on tehtaan jäliltä. Se korjaa enemmän virhepainotusta ja epäsuotuisia värähtelyitä? Ja jos osat painotetaan nollaan niin damperin työmäärä jää vaan pienemmäksi?
En kyllä itse usko että ovat audilla osia nollaan painottaneet tehtaalla. Mutta kun sokkana luottaa että pysyvät sisällä niin ei huolta. Tieto kyllä lisää tuskaa tässäkin asiassa.
Mulla ei ole faktaa, vaan 100% mutua. Logistisesti olisi paljon järkevämpää, että osat on tasapainotettu erikseen (nolliin), ja niitä sitten otetaan hyllystä kun kone laitetaan nippuun. Muuten niitä ei saisi missään vaiheessa erottaa toisistaan.
Ja lisäksi jos osat eivät olisi "nollissa", jälkimarkkinoilla voisi olla vähän vaikeaa esim merkkiliikkeille, jos he vaihtavat esim vauhtipyörän, ja pitäisi antaa takuu että kone kestää. Luulisin (mutua taas), että korjausmanuaalin ohjeissa olisi maininta että kone pitää tasapainottaa vauhtipyörän vaihdon yhteydessä.
Nämä moottorithan on sisäisesti tasapainotettuja, eli vauhtipyörässä taikka dampperissa ei ole vastapainoja.
Kyllä mun oletuksena on kanssa ollut, että kampikoneiston osat on erikseen puntissa tehtaalla, ihan tuon varaosakierron takiakin. Toki jos joku puntittaa virikoneensa pakettina niin tilanne on eri.
Tuo fluid tulee valmiiksi tasapainossa eli sille eikä kampikoneistolle tarvi tehdä mitään. Toki jos epäilee kiinnityspulttien tasalaatuisuutta, niin nehän voi näppärä puntittaa kotona melko tarkkaan ;)
Comment