Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A6 vm-04 Multitronic vika

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A6 vm-04 Multitronic vika

    Elikkäs tuli hankittua tuollainen Audi A6 1.9tdi (AVF) ja automaattina GHQ (mikäli olen tuon osannut varustelistasta oikein lukea). Edellinen omistaja väitti että vaihteita olisi ollut kuusi eteenpäin, ja voi näin ollakkin en tiedä, kun nyt ei taida edes kahta olla. Mutta ongelmana siis että kun auto on käynnissä vaihteisto ¨sirittää¨ ja jos sillä koittaa ajaa niin se ei vedä juuri ollenkaan. Edellinen omistaja puhui kytkin pakoista, onko näissä ollut sulamisongelmaa? Onko ko. vaihteiston korjauttamisesta kokemuksia ja jos on niin hinta-arviota tuolle kiinnostaisi saada. Uusien vaihteistojen hintojakin voi laitella tänne mikäli niistä kokemusta on. Kyseisen vaihteiston sielunelämäkin kiinnostaa, jos tämä tosiaan on kuusivaihteinen, niin onko uudemman korisen multitronicin kanssa yhtenevä eli CVT-vaihteisto vai onko tämä vielä tippi? Joissakin näissä ainakin myynti ilmoituksessa lukee multitronic... Toivottavasti löytyy järkevä korjaus ettei mennyt hankinta ihan harakoille!
    Viimeksi muokannut Killeri; 12.2.2016, 08:13. Perustelu: Otsikko korjattu

    #2
    Ensin ostetaan viallinen auto ja sitten vasta tehdään kustannusarvio, käyhän se niinkin.

    Kyseessä on multitronic eli CVT. Tiptronic vain nelivetoisissa facelifteissä (02->)

    Comment


      #3
      Kai kuitenkin koeajolla kävit ennen ostoa? Toimiko laatikko silloin ok?
      Vikakoodit laatikosta ulos, niin tietää enemmän. Multitronicilla pitäs löytyä täältä foorumilta ongelmista.

      Comment


      • #4
        Täytyy kyllä tällä kertaa todeta, etten ollut valveutunut ostaessani kulkinetta. Trailerilla toin kotiin ja ajattelin, että ostan vaan tipin jostakin ja lyön kiinni ja ajelen tyytyväisenä.

        Onko kenelläkään tietoa noiden laatikoiden sopivuudesta, tai siis mikähän laatikko voisi korvata tuon GHQ:n?

        Comment


          #5
          Älä laita tippiä kiinni, vaan multitronic. Ja samanlainen GHQ kuin siinä nyt on.

          Ihan ekana luet vikakoodit vcds:llä ja googlaillen löydät takuulla jotain vinkkejä miten jatkaa. Mikäli se on selkeästi rikki ja sulla on aikaa+tilat, löytyy Suomestakin osaavia korjaamoja eikä se irto-osana tuhansia maksa korjata.

          Comment


          • #6
            Aivan eli nyt ei enää ollut suunnitelmissakaan laittaa tiptronic laatikkoa tuohon, kun selvisi että siinä tuo multitronic onkin.

            Täytyy irroitella laatiikko pois ja toimittaa huoltoon. Onko kokemuksia hyvistä pajoista? Muutamalle pajalle soittelin tuossa eilen jo ja ainakin pohjanmaalla sijaitseva paja tuntui todella asiantuntevalta ja asiakaspalvelukin oli kohdallaan.

            Comment


              #7
              Haulla löytyy tämä:
              http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...ltitronic+vika

              Comment


                #8
                Kannattaisi lukea ja nollata vikakoodit niin kauan kun vaihteisto on autossa kiinni. Ellei vika ole ohjainlaitteessa niin sen saa ainakin myytyä eteenpäin jos koko vaihteiston hakee purkamolta.
                Viimeksi muokannut Killeri; 12.2.2016, 08:14. Perustelu: Otsikko korjattu

                Comment


                • #9
                  Multitronic temppuilee

                  Itsellä autona myös -04 vuoden a6 2.4 v6, ajettu 155000 ja automaattilaatiko temppuilee sattumanvaraisesti välillä, vaihteisto lienee tuo multitronic.

                  Kun on lähestymässä risteystä/liikenneympyrää ja alkaa hidastamaan moottorijarrutuksella nostamalla kaasulta jalan sekä pikkuhiljaa jarruttelemaan auton pysähdyksiin, liikkeelle lähtemisessä on ongelmaa välillä.
                  Kun painaa kaasua, auton kierrokset eivät nouse kaasua painamalla yli tyhjäkäynti kierrosten (auto ei reagoi siis kaasuun ollenkaan) ja auto lipuu vapaalla. Kestää muutamia sekuntteja ennenkuin auto löytää vaihteen ja lähtee liikkeelle normaalisti. Sama homma käynyt myös peruutusvaihteella parkkipaikalla autoa asetellessa, laitettassa D, auto lipui vapaalla hetkisen taaksepäin mäessä.

                  Myöskin hidastaessa ykkösvaihde vaihde "nytkähtää", eli vaihto ei ole huomaamaton, auto tökkää hieman selvästi vaihtaessa.

                  Tätä käy siis hyvin sattumanvaraisesti, ei jatkuvasti. Normaaliajossa en ole huomannut mitään normaalista poikeavaa toimintaa vaihelaatikossa.

                  Vaihteisto ei pidä mitään ylimääräistä ääntä ja vikakoodeja ei löytynyt lukiessa muuta kuin vakionopeudensäätimestä (tämä ei tapahtumakerroilla ole ollut päällä)

                  Osaako joku sanoa mistä moinen voisi johtua ja mistä apua?
                  Viimeksi muokannut juissi222; 7.4.2016, 18:10.

                  Comment


                  • #10
                    Eli eli.. 2003 A6c5 3,0 v 6 bensa (ASN) + multitronic asialla..

                    oireilee seuraavan laisesti! Eteenpäin lähtiessä nykäisee terävästi/rajusti. (Huom siis vain vaihteella 1 liikkeelle lähtiessä muuten kaikki vaihteet menee sulavasti päälle ilman mitään nykimisiä tms) ja Pakki myös toimii normaalisti... Öljyt vaihdeltu huuhtelemalla ja ei vaikutusta.... Mitä menee uusiksi??

                    Tai vaihtoehtoisesti käykö jostain muusta c5 mallin Audista loota Bolt on perjaatteella..?

                    Huvittaisi kunnostaa ko auto koska muuten niin helvetin hyväkuntoinen yms..

                    Comment


                    • #11
                      Eteenpäinajokytkimen levyt uusiksi. https://vaihteistokauppa.fi/product/...akset-oem-7kpl
                      Teetettynä n. 1200€:n homma.

                      Comment


                      • #12
                        Mutta mitäs jos itse alkaa vaihtelee noita levyjä? Ja mitäs tuos täytynee ottaa huomioon jos nuota alkaa ite vaihtelee?

                        Comment


                          #13
                          Multitronicissa ei ole vaihteita, se on portaattomasti säätyvä variaattorivaihteisto. Toki käsivalintapuolella on mahdollisuus valita "vaihteita", ne ovat kuitenkin vain ohjelmallisesti tehtyjä välityksiä. Vaihteistossa on kaksi kytkinpakkaa, toinen eteenpäin menemistä varten ja toinen taaksepäin menemistä varten. Se, että liikkeelle lähtiessä tuntuu terävä nykäisy, voi johtua Erkin mainitsemasta kytkinpakan kulumisesta, mutta se voi johtua myös esim. viallisesta MAF-anturista. Jos autolla on ajettu paljon (yli 200tkm) ja MAF:ia ei ole vaihdettu, niin lähtisin itse siitä ensin liikkeelle. Elämänsä ehtoopuolella olevan MAF:n vaihtaminen ei väärin ole muutenkaan, sillä on vain positiivisia vaikutuksia.

                          Jos itse alat vaihtamaan kytkinlevyjä, niin hanki ensin korjausohjeet esim. ostamalla ErWinistä, tai räjäytyskuvat jostain muualta netistä, jos ne pitää ilmaiseksi saada. Myös SSP:stä on apua, ainakin jos haluaa ymmärtää mitä ko. vaihteistossa ylipäätään tapahtuu.

                          Comment


                          • #14
                            Jannekk. C5 on vaihdettu uusi maffi ja ei vaikutusta eikä ko autosta muutenkaan löytynyt vikakoodeja ja arvot ok. Joten kyllä se taitaa tuolla kytkinpakassa olla se lopullinen vika. Multi on sopeutettu jo kahteen kertaan jne. Vika silti pysyy päällä. Vähän se toki parani pelkällä sopeutuksella mutta on silti "terävä" lähtö..
                            Mutta koitetaan ottaa loota poijes ja vaihdella levyt ja muut tarpeelliset.. mittarissa vaivaiset 235 tkm

                            Comment


                              #15
                              Onko eroa kun lähtee kylmällä moottorilla/vaihteistolla liikenteeseen?
                              Tarvitseeko lämpöisenä vähän kierroksia ennekuin hyökkää liikkeelle?

                              Comment


                                #16
                                Laatikosta ei ilmeisesti tule mitään vikakoodia?

                                Comment


                                • #17
                                  Holkeri. Nyt aamulla pakkasta (-7) kylmällä moottorilla lähti nyppimällä liikkeelle eli pari kertaa nypäytti. Tässäkin tarvitsi kierrosten nousta 1600rpm asti ennenku edes lupaili liikkeelle lähtöä. Lämpösellä motilla kierrokset noin 900-1100 välillä lähtee liikenteeseen ja jos vähän kovempaa polkasee nyppää.. Ja ei ei anna mitään koodeja moottorista/vaihteistosta.

                                  Comment


                                    #18
                                    Omassa multissa oli vian aiheuttajana kytkinpakalle menevä putki mikä on kytkinakselin sisällä, siinä on ohut männänrengas tyylinen tiiviste mikä syö uran vaihteiston puoleiseen pintaan. Seurauksena öljy pääsee karkamaan kytkinpakalta mikä aiheuttaa "kytkinpommi" lähdön aina kun pysähtyy ja lähtee liikkeelle. Kylmällä moottorilla toimi muutaman kilometrin suht normaalisti, ennenkuin öljyt lämpeni.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X