Olen laittamassa autoon moottorinlämmitintä. Defa suosittelee vain säteilylämmitintä öljypohjaan. Calix taas tarjoaa letkulämmitintä. Onko kenelläkään kokemusta letulämmittimestä ? Huollossa eivät suositelleet letkulämmitintä, koska vaarana sekoittaa lämpötila-anturit. Comments ?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A6 C7 2.0 TDI, moottorinlämmitin
Collapse
X
-
Ei mitään virkaa säteilylämmittimellä.
Kannattaa lukea läpi: http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=116289
-
Vieras
Onhan sillä virka. Lämmittää moottoriöljyn ja sitä kautta moottorin.
Ja mitä tulee antureiden sekoamiseen, niin uskoisin Calixin tehneet testinsä. Toisaalta tuo kone on sellainen sekametelisoppa, että en ehkä uskaltaisi siltikään laittaa.
Comment
-
Kyllä säteilylämmitin on meillä toiminut ihan riittävästi auttamaan kylmästartteja. Vaatii vähän pitemmän lämmitysajan, eli ennemmin 4h kuin 1h.
Ei tietenkään lämmitä vettä juurikaan, joten turha odottaa lämpöstä startin jälkeen.
Olisiko vaihtoehto laittaa kiertovesipumpulla oleva letkulämmitin? Defaltakin löytyy sellainen, mutta vaihtoehtoinen on TT-Thermo?
Comment
-
Vieras
Defalta löytyy ihan tutkimustuloksia, miten säteilijä lämmittää konetta ja miten nestelämmitin. Google voi kaivaa niin ei tarvitse mutuilla. (Jukurille perustietoa).
Ja mitä tulee tuohon C7 jäähdytysjärjestelmään, niin nestelämmitin on syytä laittaa tasan oikeaan paikkaan, muuten tuskin kone lähtee käyntiin ilman vikakoodeja. Tuossahan on sulkuventtiileitä ja sähköisiä vesipumppuja vaikka muille jakaa. Tehtaan ohje mm. sanoo että ilmaus on suoritettava aina testerillä. Se ajaa konetta eri kierroksilla ja availee venttiileitä tarpeen mukaan. Käytännössä sen saa ilmattua muutenkin, mutta kertoo vain järjestelmän monimutkaisuudesta. Ei ole enää vain vesipumppu, termari ja ehkä n279.
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Audi Näytä viestiMikäs ihmeen sekameteli se 2.0tdi commonrail oikein on?
Edit. siinähän se taisi tullakin. Koskee näemmä näitä "uudempia" commonrail moottoreita.
Comment
-
Omalla kokemuksella säteilylämmitin on ihan kelpo ratkaisu. Eihän sillä kone tosiaan lämmin ole heti startin jälkeen, mutta voitelu alkaa nopeammin, kun öljy ei ole ihan yhtä tönkköä.
Itsellä (3.0Tdi) ainoa ongelma tuon säteilylämmittimen kanssa tuli kun auto seisoi viikon -40C pakkasessa. Tuolloin oli vielä akkukin hieman huono. Tuosta poikkeustilanteesta selvisi sitten siirtämällä sisätilapuhaltimen konehuoneen puolellle ja peittämällä keulan aukot. Parin tunnin lämityksen ja akun latailun jälkeen sitten kone lähtikin jo ilman ongelmia käyntiin.
Eli jos asuisin jatkuvasti napapiirin pohjoispuolella, niin kierotvesipumpullinen vesilämmitin (sähkö tai polttoaine) olsi kyllä aika ehdoton vaatimus. Täälllä etelämmässä nuo hirmupakkaset ovat sen verran harvinaisempia, että tuo öljypohjalämmitinkin ainakin omasta mielestäni riittää hyvin.
Comment
-
Onkos jo kokemuksia letkulämmittimestä tässä A6 4G 2.0 tdi:ssä? Calixihan tuollaista tarjoaa tähän ja olisi kyllä outoa, jos se aiheuttaisi antureiden sekoilua. Asennusohjeen mukaan asennetaan jonnekin dpf/katalysaattoripöntön alapuolelle alkuperäisen kiertovesipumpun tai jonkin venttiilin lähtöön?
http://www.calix.se/files/1c728bc35c...f.pdf/M157.pdf
Kyllähän omasta kokemuksesta säteilylämmitinkin on pätevä, mutta kuulemma tästä pikkukoneisesta dieselistä tulee vähän nihkeästi hukkalämpöä sisätilojen lämmitykseen, niin olisi varmaan hyvä olla vähän esilämmitystä juurikin nesteille.
Comment
-
Vanha ketju ja siksi voikin kysyä jo kokemuksia eli onko A6 2.0TDi (C7) säteilylämmittimellä saanut havaittavaa lämmitystä aikaiseksi? (Olen skeptinen koska aikoinaan asennutin ekan sätelilylämmittimen ja luulin että se on rikki, ennen kuin mittasin sen tehon: 295 W....)
Olin jo innostunut tuosta letkulämmittemestä mutta tuo pullan kuvaus ko. auton jäähdytysjärjestelmästä (10.2.2016) kyllä vähän laimensi intoa... Vaikka se tehokkaampi onkin, niin jo aiemmassa A6 C6 oli webaston vaikutus se että kone ei osannut lämmityksen jälkeen esim. hehkuttaa "kuin kylmässä", vaikka moottori oli vain osalämmin.
Eli suo siellä, vetelä täällä? Kieltämättä ikävä entisaikoja kun vielä oli "oikea" lohkolämmitin suoraan lohkon vesitilassa.... :-o
Comment
-
Onko kukaan kokeillit toimiiko säteily- ja letkulämmintin yhtä aikaa? Tämähän olisi win-win saa nesteet ja öljyn lämpimäksi. Olen siirtymässä takaisin Audin leiriin ja uudessa 2.0tdi cr koneessa ei ole webastoa eikä moottorinlämmitintä.
Comment
-
Moottorin lämmitintä täälläkin pohditaan 2.0tdi (140kw) moottoriin (Audi A4 2015) tehdasasenteisen webaston lisäksi. Webasto on hyvä, mutta pätkäajossa olisi hyvä olla lohko/säteily/letkulämmitin myös. Ja siinä samalla voisi laittaa ylläpitolaturin akkua varten. Ja webasto on kuitenkin suht monimutkainen laite, että ikääntyessään niitä vikapaikkoja löytyy kyllä. Millaisia lämmittimiä porukka on asennellut ja mistä hankittu?
Comment
-
-
Kaveri sen laittoi, mutta siis edestäpäin katsottuna koneen oikealle puolelle alas, taukolämmityksen pumpun viereen. Asennuksen jälkeen totesi, että täysin ohjeen mukaisesti ei saa tähän koneeseen oikein millään tavalla.
Comment
Comment