Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Yeti ei käynnistynyt syy: Haldex poltti sulakkeen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Yeti ei käynnistynyt syy: Haldex poltti sulakkeen

    Olipa hämärä homma. Yetin mittaristo alkoi kiukutella ja ajattelin, josko joku bitti mennyt poikittain ja sammutin ja yritin käynnistää auton uudestaan. Hörähti sekunniksi käyntiin ja sammui samantien, aivain kuin ajoneston toimiessa.

    No, erinäisten vaiheiden jälkeen auto päätyi Veholle ja lopputulema oli, että joissain tilanteissa haldexin pumpun ottama virta voi nousta niin korkeaksi, että se polttaa jonkun sulakkeen ja mainittu ongelma on valmis. Lisäoireena on kaiketi se, että mihinkään moduleihin ei saa testerillä yhteyttä.

    Aiheesta on kuulemma olemassa huoltotiedote tms. ja korjauksena on sulakkeen vaihto suurempaan. Muistelisin, että olen joskus jotakin tämän suuntaista jostain lukenut, mutta en onnistu tarinaa mistään enää löytämään. Voisin kuvitella, että samaa ongelmaa saattaa olla jossakin muussakin konsernin mallissa.

    Tietäisikö kukaan mistä jos mistään mahtaisin löytää mainitun huoltotiedotteen. On sen verran hassu juttu, että mielelläni tutustuisin vähän tarkemmin.

  • #2
    Ongelmaa on mun nähdäkseni esiintynyt vain 2-koppasissa Octavioissa (FL) ja Yeteissä duunin puolesta. Voin huomenna kaivaa sen tiedotteen jos muistan. Korjaus tosiaan sulakkeen vaihto oliko nyt 5 vai 10A suurempaan. :)

    Comment


      #3
      Sain huollosta mukaan tuon TPI:n.

      Ongelma siis voi esiintyä Skodan osalta Octavia II, Superb II ja Yetissä. Haldexin pumppu voi tietyissä (normaaleissa) tilanteissa ottaa niin paljon virtaa, että sulake palaa. Kyse on siis virheellisestä sulakkeen mitoituksesta. Saman sulakkeen kautta menee virta muutamalle modulille ja soppa on valmis. Korjaus on isomman sulakkeen vaihto (5A => 10A). Ongelma on korjattu mainittuihin malleihin keväällä 2012.

      Hämmästelee vaan hän, että kun autossa on täysi merkkiliikkeen huoltohistoria, niin miksi sulaketta ei ole vaihdettu ennakoivasti, prkl.

      Comment


      • #4
        Harvemminpa noita teknisten tiedotteiden asioita korjataan "ennakoivasti". VAG:n tuttu käytäntö; asia on kunnossa kunnes tulee ensimmäinen asiakasrekkula, koska sillä voidaan välttää takuuseen maksattamista.

        Comment


          #5
          Valitettavia yksittäistapauksia.

          Comment


            #6
            En tiedä, monesko reklamaatio oli, mutta nyt on ainakin yksi. Ottaa aika vahvasti kupoliin kun kyseinen ongelma on tiedossa, se aiheuttaa auton käynnistymättömyyden ja korjaus on niinkin helppo kuin sulakkeen vaihto.

            Comment


              #7
              Oliko näissä jo Haldex gen.4 vai ovatko vielä gen.2?

              Comment


                #8
                Nelonen pitäis olla.

                Comment


                • #9
                  Nelonen on.

                  Comment


                  • #10
                    Voisin väittää et reklamaatioiden määrä asiaan liittyen mahtuu yhteen kätee.

                    Comment


                      #11
                      2011 Skoda Superb voi näemmä tehdä saman.

                      Kaarrevaloilta voi lainata sulaketta hätävaroiksi.

                      Comment


                      • #12
                        Eikös sulakkeet mitoiteta johtojen mukaan eikä laitteen kuvitellun virrankulutuksen mukaan. Sulakkeen vaihto isompaan on ihan tyylipuhdas MacGyver korjaus.

                        Comment


                          #13
                          Laitteen virrankulutus määrittää sulakekoon. Johtojen paksuudet menee karkeammalla porrastuksella (pikkasen ylimitotettuna).

                          Comment


                            #14
                            Tuossa TPI:ssä oli otettu kantaa myös siihen, että piuhat sulakkeen jälkeen on riittävän kokoiset 10 A sulakkeelle.

                            Ja vieläkin vituttaa kun miettii miten kahden minuutin ja yhden euron toimenpiteellä olisi saatu ehkäistyä reilun viikon auton seisokki, palkaton vapaapäivä, hirveä määrä säätämistä jne. Mutta onhan se euro kyllä nykyisissä talousvaikeuksissa pyörivälle konsernille iso raha.

                            Ja minä kun jo mietin, että pitäisköhän ensimmäistä kertaa elämässään antaa auto merkkiliikkeen huollettavaksi. Enpä taida kyllä tällä kokemuksella siihen ruveta.

                            Comment

                            Working...
                            X