Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Flektin anturin sijainti AAR- koneessa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Flektin anturin sijainti AAR- koneessa?

    Ongelmanani on jäähdyttäjän sähkötuulettimen oikuttelu ja sen toimintaa ohjaavan anturin sijainti. Taannoin flekti lähti itsekseen toimimaan yöllä kylmästä autosta. Onneksi aamuvirkkuna postinhakumatkalla havaitsin pihassa ylimääräisen hurinan ennen akun totaalista purkautumista. Todennäköinen syy on tietysti jäähdyttäjän viallinen anturi, ja olen uuden jo hankkinutkin (muistaakseni kolminapainen).

    Mutta missä anturi autossani sijaitsee? Auto on mallia Audi 100 -92, ja kone mallia AAR eli 2.3l. Laakkosella kävin katsomassa räjäytyskuvaa, joka kertoi anturin olevan jäähdyttimen vasemmassa alakulmassa. Vaan kun ei ole minun autossani. Koko jäähdytinkompleksista en ole löytänyt muita johtojakaan kuin ne kaksi flektille tulevaa - anturia en ole löytänyt. Kun en luottanut silmiini, paikalla kävi ihmettelemässä autoista enemmän tietävä tuttavani, eikä löytänyt anturia hänkään. Voisiko flektin toimintaa ohjata jossain muualla kuin jäähdyttäjässä oleva anturi? Toinen mieleen tuleva vaihtoehto on se, ettei jäähdyttäjä olisikaan alkuperäinen "audiosa". Auto on tietääkseni tuotu Saksasta v. 2003, ja ollut minulla tammikuusta -06 lähtien.

  • #2
    Kyllä se anturi pitäisi sijaita vas alhaalla jäähdyttäjässä. Jos olen ymmärtänyt oikein: numero: 191 959 481 C 3 napainen ( 95 - 84/ 102 - 91 C)?

    Voitko seurata lähteviä johtoja minne ne kulkevat. Koneessä on muutamia antureita ( esim KP koneessa venttiilikopan takapäässä oikealla puolen jne) joihin ne on voitu kytkeä?

    Tarkasta myös onko "irrallaan" jossain 3 napaliitin lähellä syylaria. Se kuuluu sitten siihen anturiin.
    Onko syylarin vas alakulmassa tulppa, jolla on tukittu ko anturin paikka tai ei ole paikkaa ollenkaan? Jos ei ole niin väärä jäähdyttäjä?

    Comment


      #3
      Kiitokset vinkeistä! Syylärissä vasemmalla alavesiletkun alapuolella näkyi/tuntui olevan messingin värinen kuusikulmainen "tulppa". Kuvittelin sitä poistopropuksi kun viikonloppuna pohjan suojamuovi oli poissa ja auto nosturilla, mutta lienee sen anturin paikka? Flektin johtoja seurailin ja ne sukeltavat kabiinin puolelle jostain sulakerasian alapuolelta. Mitään irrallista 3-napaista liittintä ei konehuoneessa näy. Flektin johtojen lisäksi ainoa siellä päinkään oleva piuha näyttää menevän moottorin alaosaan keulan puolelle jollekin anturille - mittaileeko tuokin lämpöjä?
      Eli jos autossani on kyseessä jostain syystä käytöstä poistettu flektinohjaussysteemi (aika outoa mielestäni), kuinkas tästä kannattaa mennä eteenpäin? Kesä tulee (ehkä) tänäkin vuonna ja se yksi helteinen viikko- hyvä olisi jos flekti toimisi, ja mieluimmin vain tarvittaessa.

      Comment


      • #4
        Pirunmoinen homma?:) Kannattaa kääntyä asiantuntijan puoleen. Asiantuntijoita voi löytyä täältä?
        Tai sitten joku autosähköfirma?

        Tuulettimen oikea toiminta on todella tärkeä asia.

        Comment


          #5
          Tänään ilmeisesti löytyi ratkaisu tässä anturihässäkässä. Sammutettuani äsken audin kotipihaan flekti hörähti käyntiin ja myös pysyi käynnissä. Otin konepellin auki ja aloin käydä läpi epäilyttäviä antureita, ja niin vain löytyi venttiilikopan jakajan puoleisesta päästä kaksinapainen anturi (varmaan vastaava kuin Jorman jo mainitsema KP:n anturi), jonka liittimen irrotus lopetti flektin toiminnan. Anturi on ruuvattu erilliseen "kiinnitysjalkaan", ja haistelee koneen lämmöt siitä venttiilikopan päällä väreilevästä ilmasta ja/tai lämpö siirtyy johtumalla kiinnitysjalkaa pitkin anturiin. Anturi näytti hyvin alkuperäiseltä (=vanhalta), ja siitä löytyi audin merkin lisäksi tekstit: TN2 85 C NL M1T 034 919 369 A. Toivottavasti tuon anturin vaihtaminen palauttaa flektin toiminnan normaaliksi.

          Comment


            #6
            Jormalle pitäs kyllä laittaa titteliksi "vanhempi neuvonantaja"... :-D

            ( ei sisältänyt piilopilkkaa )

            Comment


            • #7
              Tuo anturi taitaa olla sitä konehuoneen jähdyttelyä varten. Flektille pitäs kyllä olla ihan oma anturi joka mittaa lämpönsä jäähdytysnesteestä.

              Comment


              • #8
                Näin minäkin ymmärrän. Ko anturi hoitaa luultavasti ns jälkijäähdytyksen,kun motin sammuttaa? Lötkössäni flekti toimi ,koneen sammuttamisen jälkeen, joskus n10 min. Kerran naapuri tuli sanomaan, että sinulla pyörii tuuletin:)

                Comment

                Working...
                X