Elikkäs 2009 vm 2.0tdi etuveto manuaali ulisee kun ajellaan ylitte 50km/h. Laakereista ei kuulunut mitään epäilyttäviä ääniä kun oli auton keula ylhäällä. Renkaita pyörittäessä tuntui välystä vaihdelaatikon päässä, ei tervettä? Ostin auton kamuxilta 2kk sitten, eikös kamux ole korvausvelvollinen jos sattuu olemaan vaihdelaatikossa vika?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
B8 ulisee
Collapse
X
-
"joo, elikkäs, siis, eikuta, eli, niin".... Näissä on jossain ollut laatikon poskilaakereissa välystä, joka aiheuttaa ulinaa Kuten tässä ketjussa.
Ellei auto oli puoli miljoonaa ajettu tuon pitäisi kuulua liikkeen virhevastuun piikkiin.
-
Tämän otsikon alle menee oma ongelmanikin. Potilas on A4 B8 3.0 tdiq CCWA 6v-manuaali -09.
Kuvaus:
Viheltävä ääni noin 40-50 km/h jälkeen aina yli 100 km/h nopeuksiin asti. Mielestäni 1-2 vaihteilla ei tätä vihellystä kuulu mutta vaihteesta 3-> kuuluu ja varsinkin 5-6 vaihteilla selvästi. Moottorijarrutuksessa tai erittäin kevyesti kaasua painaessa ei ääntä kuulu ollenkaan, tai jos vedossa painaa kytkimen pohjaan niin ääni häviää kuin seinään. Paikallaan kaasutellessa vapaalla ei myöskään vihellystä kuulu. Äänen taajuus vaihteelee hieman nopeuden mukaan, muttei niin selvästi kuin esimerkiksi viallisen turbon vihellys vs. kierrokset.
Taustaa:
Vauhdoin pari kuukautta sitten vaihteistoöljyt uusiin (Castrol Syntrans Transaxle 75W-90) ja ääntä ei alkuun kuulunut. Vihellys alkoi oikeastaan silloin kun alkuvuodesta oli kovemmat pakkaset ja on siitä asti kuulunut ja viimeviikkoina hieman voimistunut. Äänen aiheuttajaa on todella vaikeaa paikantaa vauhdissa, mutta sen luonteen perusteella uskoisin sen tulen vaihteistosta. Muut vaihtoehdot äänen lähteelle mitä minulle tulee mieleen on vuoto jossain ahtopuolella/imusarjassa/ilmanputsarikotelossa? Koteloa käytin myös auki vuodenvaihteen aikoihin kun puhdistin ilmanputsaria ja kotelon sisustaa isommista lehdistä ja kivistä. Vikakoodeissa ei ole mitään muuta edes etäisesti tähän liittyvää, kuin satunnainen ilmoitus imusarjan läppäviasta.
Kysymys:
Mistä tällainen vedon aikana kuuluva vihellys voisi johtua? Mitä on voinut mennä pieleen esimerkiksi vaihteistoöljyn vaihdossa, että tällainen ääni on alkanut kuulua?
Comment
-
Ne olen tarkistanut viimeksi eilen ja paikallaan olivat. Muotoilin muutama kuukausi sitten tankojen muovipäitä kuumailmapuhaltimella takaisin pyöreämpään muotoon ja ne pysyvät nyt kiinni jotenkuten, vaikka himeman löysästi ovatkin taas paikoillaan. Voikohan tuo imusarjan läppä jäädä jotenkin väärään asentoon sen ohjaustangon ollessa löysä ja falskata ilmaa niin, että vihellys kuuluisi sieltä?
EDIT: Sen imusarjan swirl-läpän asennon toleranssi on vain niin naurettavan tarkka, että jos tanko ei ohjaa läppää täysin oikein, niin vikakoodia tulle silloin tällöin.
Comment
-
Itse itselleni vastaten.
Vaihdelaatikko taitaa nyt olla entinen. Kaksi diagnoosia olen saanut ns. ammattilaisilta ja molemmat olivat sitä mieltä, että laatikosta se vihellys kuuluu. Viikonloppuna vaihdoin jälleen öljyt OEM tavaraan ja laitoin vielä RVS aineen sisään, mutta mitään ainakaan merkittävää muutosta ei tapahtunut. Öljyn seassa ei vieläkään ollut metallihilettä tai muutakaan moskaa, joten tuskin hammasrattaat ovat sileiksi sorvautuneet, mutta joku sielä silti ääntää. Nyt olen mietiskellyt, että kannattaako vanhan korjaus vai ostaa uusi (käytetty) tilalle. Ihanan kalliiksi tämä taitaa tulla joka tapauksessa..
Comment
Comment