Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Öljynsuodattimen toiminta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Öljynsuodattimen toiminta

    Osuipa tällainen silmään Facebookista:

    "Öljy kulkee suodattamattomana yllättävänkin usein. Ohivirtausventtiili turvaa moottorin öljynsaannin ja on auki: 1. Kylmäkäynnistyksissä, kunnes öljy lämpenee. 2. Kiihdytyksissä, korkeilla kierroksilla. 3. Kun suodattimen likakapasiteetti (n. 10-20 g) täyttyy."

    En ole ikinä purkanut suodatinta, mutta hivenen kuulostaa oudolta että suodatin olisi auki kiihdytyksissä. Miten on?

    Oli tämän firman mainospuheita: http://magnetpro.fi/

  • #2
    Öljynpainehan siellä vaikuttaa, periaatteessa suodattimella on sama tilanne onko kylmä öljy vai paljon kierroksia koneessa.

    Kyllä valmistaja yleensä ilmoittaa nuo paineet:

    esim.


    Ulkohalkaisija (mm): 76
    2 peruutuksenestoventtiilillä
    Avauspaine ohitusventtiili [bar]: 2
    Korkeus (mm): 79
    3/4-16 UNF-1B
    Suodatintyyppi: Ruuvattava suodatin
    Viimeksi muokannut juudas; 20.1.2016, 16:23.

    Comment


    • #3
      Niin puhutaanko nyt öljypumpun ylipaineventtiilistä? Käsitin että suodattimessa olisi joku sellainen.

      Comment


      • #4
        Ensin mietin että paskapuhetta, ei kai tuommosessa perus vitosen filtterissä mitään venttiilejä ole. Mutta tämmösenki esimerkin löysin 6sek googlella:



        http://www.mahle-aftermarket.com/na/...s/oil-filters/

        A pressure relief valve guarantees the oil supply under all conditions – for viscous oil encountered during cold starts or at low temperatures, for extremely contaminated filter elements, or when the replacement intervals have been exceeded. A non-return flow valve prevents the draining of the filter when the engine is switched off and ensures adequate oil supply when the engine is started.

        Comment


        • #5
          Yleensä aina jokaisessa moottorissa on jonkunnäköinen ohivirtausventtiili suodattimen läpi, joko suodattimessa tai muualla kiinteästi rakennettuna. Öljynpaine ei varsinaisesti vaikuta ohikierron aukeamiseen, vaan suodattimen läpi vaikuttava paine-ero. Mikäli öljy ei pääse riittävän nopeasti suodattimen läpi, niin tuo ohivirtausventtiili aukeaa. Ohivirtausta siis voi tapahtua oli öljypainemittarissa 1bar tai 10bar, mutta se ei suoranaisesti vaikuta mitenkään ohivirtaukseen. Öljynpaineen ylipaineventtiili on eri venttiili, se sijaitsee "aina" (varmasti maailmasta löytyy tyhmiä poikkeuksia) öljypumpun ja suodattimen välissä.

          Ohivirtausventtiilin aukeaminen normaali käyttötilanteissa on huomattavan pientä ehjässä moottorissa. Jos öljy on kylmää ja viskositeetti on iso, sitä myös menee moottorista läpi huomattavan hitaasti. Suodattimen läpi siis virtaa kylmällä öljyllä pienempi määrä öljyä kuin kuumalla öljyllä, joten sen ahdistavuus ei haittaa. Käytännössä tuo ohivirtausventiili rupeaa aukeamaan siinä kohtaa kun suodatinmateriaali alkaa tukkiutumaan liasta, eli ei koskaan jos normaaleja huoltovälejä noudatetaan.

          Comment


            #6
            Tuo Mahlen kuva ja teksti selittää tärkeimmän.
            Eli ohivuotoventtiili tulee käyttöön silloin, kun suodattimen "vastapaine" kasvaa tarpeksi. Ei sentään kiihdytyksissä.

            Comment


            • #7
              Noniin, tätä minä hain takaa. Olisihan tuo suodatin suunniteltu huonosti jos se olisi ohitettu jokaisessa kiihdytyksessä. Mitä lie sitten tuolla sivustolla on tarkoitettu. Tekstin mukana oli filtterin kuva.
              Viimeksi muokannut okkim; 20.1.2016, 18:31.

              Comment


              • #8
                Joissakin moottoreissa jopa kuulee, milloin öljyä menee ohivirtausventtiilin läpi. Kohtalaisen tavallista on esim. Saab T7 moottoreissa kylmänä kuuluva ulina/vihellys kun filtterin vaihtoikä alkaa lähestyä.

                Comment


                • #9
                  Lähes kaikissa nesteessä olevissa suodattimissa on ohivirtaus jotenkin hoidettu, oli kyse sitten moottoriöljystä tai voimansiirrosta.
                  Olen kuullut tapauksista kun on ollut huonolaatuinen suodatin, niin öljy on käytännössä mennyt kokoajan bypassin läpi.

                  Comment


                  • #10
                    Tuli hämärä muistikuva jostain muutaman vuoden takaisesta TM:n öljynsuodatinvertailusta, jossa muistaakseni löysivät epämiellyttävän herkkiä suodattimen ohitusventtiileitä. Joku tilaaja voinee kaivaa jutun ja tarkistaa miten oikeesti olikaan.

                    Comment


                    • #11
                      Googlella löytyi tämmöinen.


                      http://tos.pp.fi/koukku/suodattimet/olju.pdf

                      Comment

                      Working...
                      X