Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S2 Öljypumppu

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • S2 Öljypumppu

    Tuntuu pitävän aikamoista ääntä kylmänä käynnistäessä n. 1-1,5s käynnistymisen jälkeen. ja n. 0.5s viive öljynpaineiden nousussa, huomattava viive kuitenkin verrattuna lämpöiseen koneeseen.
    Lämpöisenä tyhjäkäynnillä paineet 1.5bar-1.8bar, mikä tuntuu aika matalalta.

    Kysymys kuuluukin, käykö Kv-koneen öljypumppu ja mitä eroa sillä on, kun etkan mukaan ei ole kuin loppukirjain eri 035 115 105 C (KV) vrt. 035 115 105 B (NM, 7A, 3B).

    Minkä hintainen on uusi?

  • #2
    En ota kantaa ääneen koska en sitä ole itse kuullut, mutta kylmänä öljyn nousu öljypohjasta joka kanavaan ja paineen nousu ottaa aina oman aikansa. Se on ihan normaalia että siinä on ko. viive.

    Se että jos käytön aikainen paine on alhainen, johtuu yleensä parista seikasta:
    A/ öljyn laatu, viskositeetti.
    B/ laakerit tiensä päässä.

    Öljypumppu voi vikaantua, mutta se on varsin harvinaista. Yleensä vika löytyy laakereiden toleransseista, siis liian väljistä käyntivälyksistä. Tyypillinen ongelmakohde on veivien laakerit.

    Comment


      #3
      Äänteleekö myös lämpimänä vai ainoastaan kylmäkäynnistyksen jälkeen?

      Lämpöisenä tyhjäkäynnillä paineet 1.5bar-1.8bar, mikä tuntuu aika matalalta.
      Muuten - mikä on öljynpaine lämpimänä esim. 2000 kierroksella???

      Comment


      • #4
        A/ öljyn laatu, viskositeetti.
        Castrol Magnatec 5W-40

        B/ laakerit tiensä päässä.
        Alakerran laakereilla ajettu nyt n. 8tkm

        Äänteleekö myös lämpimänä vai ainoastaan kylmäkäynnistyksen jälkeen?
        Ei ääntele ja paineet nousee heti, eli ainoastaa kylmänä.

        Muuten - mikä on öljynpaine lämpimänä esim. 2000 kierroksella???
        Kyllä se aika nopeesti kipuaa sinne 5bar.
        Tarkkaa lukua en voi sanoa, kun en muista, mutta mielestäni toimii ihan ok.

        Comment


          #5
          Itsellä lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä paineet ~1+ bar. Heti kun nostaa vähän kierroksia niin ~5bar. En pidä tuota tyhjäkäyntipainetta niin kovin vaarallisena, koska öljynpaineanturi hälyttää vasta 0,3 barin kohdalla. Kunhan vain kierroksilla painetta riittää.

          Comment


            #6
            Täällä kuumana tyhjäkäynti about 1,5 bar ja 2000 kierroksella jotain >4,5 bar eli melkein pohjassa.

            Menee se kylmänä joku hetki todella ennen kun viisari herää, mutta en voi olla varmaa, onko se juuri puoli sekuntia :D

            Comment


            • #7
              Kerran sulla on alakerta vasta remontoitu, onko tehty koneistuksia? Onko tarkastettu käyntivälys kampuran ja veivin välistä (esim. Plastigaugella)?

              Comment


              • #8
                Ei ole koneistuksia tehty, ihan kotona purettu ja kasattu.
                Kampiakseli, runkolaakerit, kiertokankien laakerit kaikki uusia, kiertokanget tosin vanhat.

                Toi em. räsähdys kuuluu vain, kun ekan kerran koneen käynnistää kylmänä, sen jälkeen ei vaikka heti sammutin ja käynnistin uudelleen.
                Paineetkin nousevat luonnollisesti heti toisella käynnistyksellä.
                Tämän perusteella epäilisin edelleen öljypumppua, mutta kun muuten toimii normaalisti.

                Korkea vikinä kuuluu kun pistää korvaa imusarjan lähelle.
                Joku laakeri valittaa pahasti.

                EDIT:

                Näköjään saa aika kauan seisoa, että kuuluu toi ääni uudelleen.
                Aamulla kokeilin jolloin kuulu ja nyt yritin käydä ottamassa ääninäytettä, muttei kuulunut mitään.

                Comment

                Working...
                X