Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lötkö Q:n kytkinpoljin valahti pohjaan

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Lötkö Q:n kytkinpoljin valahti pohjaan

    Tervehdys.

    Uskaltaako arvon raati heittää arvauksia kytkinmekanismin vian aiheuttajasta? Hommahan meni näin:
    Kaunis keväinen lauantaipäivä. Meikäläinen suostui hyväntuulisena vetämään kaverin harrastemobiilin toiselle tallille 200 tQ -88:lla. Eipä siis muuta kuin traileri koukkuun ja kohti harrasteauton lepopaikkaa.
    Hieman ennen tallia jossa auto oli tarkoitus lastata trailerille, alkoi kytkin tuntua oudolta parin polkaisun ajan, jonka jälkeen poljin jäi pohjaan pysyvästi... Tallin pihassa nostin polkimen lattiasta kevennysjousen yli, jonka jälkeen kytkin toimi moottori seisahduksissa poljinta painaen. Kun yritin siirtää autoa ja polkaisin kytkimen pohjaan moottorin käydessä, tuntui pieni kolahdus ja poljin jäi taas pohjaan. tämän jälkeen polkimen heiluttelu käsin aiheutti ainostaan nestepinnan liikettä jarrunestesäiliössä.

    Kytkin ei siis enää irrota, poljin on hervoton ja jää pohjaan kevennysjousen avittamana. nestevuotoja ei ole havaittavissa ulospäin, joten vikapaikat lienevät linjalla pääsylinteri - työsylinteri - paineasetelma.
    Vanhoja viestejä pikavilkaistessa alkoi pelottamaan, joten valakaa hyvät ihmiset uskoa etten tulisi suutuspäissäni lötköä hukanneeksi.

    #2
    Työsylinteri.

    Kyllä se sieltä varmaan vähän vuotaakin, mutta et vaan huomaa kun hydrauliöljyä on joka paikassa :)

    Comment


      #3
      Tuo ei vielä maailmaa kaataisi.
      Näppärä mies saattaisi testata toimintaa ja poissulkea asetelmavian ilmaamalla?

      Comment


        #4
        Kyllä sieltä luultavasti jotain metakkaa kuuluisi jos olisi asetelman jouset vinksallaan tai painelaakeri sökö.

        Omakohtaista kokemusta työsylkystä ja oireet juurikin samat. Kai se pääsylkky voisi samaan tapaan oireilla, mutta sitten pitäisi vuotaa melkeinpä sisälle.

        Comment


          #5
          Arveletko että työsylinterin saisi testimielessä ilmattua toimivaksi?

          Comment


            #6
            Eiköhän se vaihdettava ole.
            Ei oo lötkössä kovin paha rasti. Sieltä putkisokka vaan naputella sivuun ja letku irti ja sylkky pois.
            Ilmaukseen sitten oiva peli sellainen, jolla paineistetaan säiliö. Polkemalla maailmanlopun hommaa.

            Comment


              #7
              Kiitokset ohjeistuksesta. Täytyy metsästää työsylinteri jostain ja kokeilla josko lötkö alkaisi taasen toimimaan.

              Comment


              • #8
                Itsellä kävi vähän aikaa sitten sama juttu, ja silloin syyllinen oli pääsylinteri. Jos työsylinteri on hajalla niin luulisi vuotavan ulospäin. Pääsylinteri ainakin minulla hajotessaan vuosi "ohi" jarrunestesäiliöön, ulospäin ei vuotanut.

                Comment


                  #9
                  No niin, tämänkertainen vikavisa on ratkennut ja voittajaksi selvisi pääsylinteri. Kiitokset kaikille arvontaan osallistuneille ja erityisesti Jerelle, jonka varaosavarastosta löytyi korvaava artefakti lyhyellä varoitusajalla.

                  Vian paikallistaminen kävi näppärästi: Työsylinteri irti (tässä mallissa ruuvi sylinterin perässä auton poikkisuunnassa letkuliitännän alla) ja männänvarresta työntämällä oli jarrunestesäiliössä selkeästi havaittavissa virtausta. Tätähän ei tapahdu normaalisti koska pääsylinterin tiivisteet estävät kytkinnesteen takaisinvirtauksen.

                  Itse pääsylinterin vaihto meni jotakuinkin näin:
                  1) Jarrunestesäiliöstä imettiin nestettä pois, kunnes nestepinta oli kytkimen imun alapuolellla
                  2) Kojelaudan alaosan verhoilut irti
                  3) Jalkatilan ilmakanava irti
                  4) Männänvarren yläpään C:n muotoinen lukkosokka irti ja tappi pois
                  5) Imuletku irti sylinteristä (kuppi alle valuvan nesteen varalta)
                  6) Työsylinterille menevän putken irrotus pääsylinterin pohjasta
                  7) Työsylinterin kiinnitysruuvien irrotus
                  8) Uusi sylinteri huulille
                  9) Yläpään tappi ja sokka paikoilleen (Tämä oli pirullinen vaihe, mutta pienillä pihdeillä ja suurella kärsivällisyydellä se onnistui lopulta)
                  10) Työsylinterille menevän putken kiinnitys alustavasti
                  11) Pääsylinterin kiinnitysruuvit paikoilleen ja kiristys
                  12) Putken lopullinen kiristys
                  13) Imuletkun kiinnitys
                  14) Imuletku irti jarrunestesäiliöstä
                  15) Jarrunestettä apteekista haettuun 100ml:n korvaruiskuun ja sillä paine pääsylinterin imuletkuun
                  16) Ilmausruuvi auki työsylinterin päältä, lopuksi ruuvi kiinni ennen kuin kaikki neste ruiskusta on painettu järjestelmään
                  17) Toistetaan vaiheet 15 ja 16 n kertaa kunnes kytkin on täysin ilmaantunut
                  18) Kytkimen vapaaliikkeen säätö pääsylinterin varresta ruuvaamalla
                  19) Imuletkun yläpään kiinnitys jarrunestesäiliöön
                  20) Jarrunesteen lisäys
                  21) Jalkatilan ilmakanava paikoilleen
                  22) Kojelaudan alaosan verhoilu paikoilleen
                  23) Kovaa ajoa

                  Varoituksen sanana: Jos otatte työsylinterin irti kiinnityksestään, niin älkääpä painako kytkinpoljinta sylinterin ollessa irtaallaan. Jos tuon teette, saattaa työsylinteri oksentaa sisuksensa pihalle, mikä taasen aiheuttaa lisätyötä ja suunnatonta vitutusta.

                  Comment


                  • #10
                    Mallikas ohjeistus, näitä lisää kansalle!

                    Comment


                      #11
                      Saman tyyppisiä ongelmnia. Ei tosin jää pohjaan vaan ei aina palaudu loppuun asti. Vaihteen vaihdot menee muuten normaalisti.

                      Juuri sain pajalta takas ja alla on nyt uus kytkinpaketti. Sisältää tietääkseni melkeen kaikki hilut ja sano, et olivat vielä vaihtaneet uuden työsylinterin ku eivät saaneet muuten kunnolla ilmattua. Sanoi hakies et joutuu jossain vaihees sen pääsylinterin vaihtaan. No katotaan nyt ku sais tän edes maksettua enste alta pois. Joten jos Jesillä on enemmänkin niitä pääsylintereitä niin saa tarjota. =)

                      Comment


                        #12
                        Jos poljin ei palaudu ylös asti, on ongelmapaikkana mahdollisesti kevennysjousen vika tai polkimen vapaaliikkeen väärä säätö. Järjestelmässä oleva ilma ei mielestäni estä polkimen ylösnousua.

                        Jos poljin palautuu ylös käsin avittamalla, on vika mahdollisesti kevennysjousessa.
                        Jos poljin jää epänormaalin alas eikä nouse ylemmäs edes käsin, on pääsylinterin yläpäässä oleva säätöruuvi mahdollisesti liian lyhyeksi säädetty.

                        Itselläni ilmaus oli yllättävän vaikea, vaikka käytössä oli tuo korvaruisku paineen tuottamiseen. Sinnikkäällä yrityksellä ilmaus kuitenkin onnistui ja nyt kytkin toimii vallan mainosti.

                        Comment


                          #13
                          Juu siis "manuaalisesti" kengän kärjellä oon ton polkimen nostanu ylös ku oon ajellu. Se jää sen pari-kolme senttiä liikesuunnassaan vajaaksi. Joskus saattaa tulla ylös asti.

                          Missäs ko. jousi tarkalleen sijaitsee? Jossain sielä polkimen yläpäässä?

                          Comment


                            #14
                            Snadisti kun pidennät käyttötankoa säädöstä niin ongelma poistuu.

                            Comment


                              #15
                              Kuulostaa paremmalta kuin korjaamon ehdotus vaihtaa pääsylinteri. Joka kyllä on jossain vaiheessa varmaankin vaihdettava. Kun laittaa vaihteen päälle ja kytkimen pohjaan ja odottaa oikeen kauan, alkaa kytkin pikkuhiljaa irrottaa. Tämä "odotus aika" piteni huomattavasti uuden työsylinterin myötä, mutta mielestäni kuulostaa siltä, että kyllä tuo pääsylkkä vaihtoon menee.

                              Mites tuota tankoa saa säädettyä?

                              Comment


                                #16
                                pikkukorissa siinä ainakin on lukitusmutteri ja kierteinen tanko.

                                Comment


                                  #17
                                  Tuntuu olevan kytkinongelmien päivät. Itselläni lakkasi lötkön kytkin irrottamasta. Välillä toimii, välillä ei. Välillä kytkin irrottaa vajaasti. Taitaa vika olla paikallistettavissa myös työ/pääsylinteriin?

                                  Comment


                                    #18
                                    Taitaa ongelmat osoittaa tuonne pääsylinteriin(kö?) itsellä. Kun oljin ei aina palaudu loppuun asti, (Lähinnä silloin kun joutuu pitämään kytkintä "pidempään" päällä eli liikkeelle lähtiessä, peruuttaessa tai muuten luistattaessa) niin joskus kun se jää "puolimatkaan" niin kytkin "imaisee" polkimen ihan lattiaan. Yritä siinä sitte vaihtaa risteykses kakkosta ku lapikka lattias. Nostamalla ylös ja ajaessa kun vaihtaa vaihdetta niin palautuu lähes aina normaalisti.

                                    Eli rupeanko metsästämään uutta pääsylkkää ennenkuin leipoo lopunkin?

                                    Comment


                                      #19
                                      Itse tänään ysikympillä kenkiessäni havaitsin, että kovassa kiihdytyksessä kun vaihtaa vaihdetta ja nostaa kykimen ja painaa kaasua, tuntuu että kytkin (poljin nousee kyllä loppuun asti) luistaisi (eli ei kiihdy). Vähän kun nostaa jalkaa kaasulta ja painaa taas uudelleen, alkaa kulkea kunnolla. Korostan että tätä esiintyy vain kovassa kiihdytyksessä, ei normaalissa käytössä. Mikä juttu tuo oikein on ja etenkin, onko kallista sepittää kuntoon? Muuten vaihteet vaihtuu kunnolla ja mitään ongelmia ei tavallisessa ajossa ole ilmennyt.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Millähän tiedoilla löytäisi kytkimen sylinterien välisen letkun? Ajattelin vaihtaa paineputken, nesteet ja huoltaa pääsylinterin, niin ei varmaan lähde suosiolla irti putken liitos letkusta. Kaipaisin jonkinlaista varaosanumeroa, minkä paikallisen kone tunnistaisi. Osaisiko joku auttaa?

                                        100, -87, 2.0.
                                        Viimeksi muokannut audiq; 20.2.2015, 00:18. Perustelu: Lisätty auton tiedot

                                        Comment


                                          #21
                                          Kännykällä näppäilen tässä, mutta auttaisikohan partsbase-linkki: http://www.partsbase.org/audi/audi-1...u-1987-pedals/

                                          Comment


                                            #22
                                            http://www.typ43.eu/Forum/viewtopic....plungsschlauch

                                            Comment


                                            • #23
                                              Kiitos paljon! Itse kun koitin eilen etsiä letkua, niin ei ensimmäistäkään edes sinne päin osumaa. Niin kuin oletinkin, niin olisi mennyt hankalaksi ilman numeroita. Aten numerolla (83.6103-0300.3) löytyi ainakin joku letku. Tilasin sellaisen. Volkkarin numero (431721465) ei tärpännyt paikallisessa, mutta nettihaussa kyllä.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Kävin hakemassa letkua. Numero on oikea, mutta osa on väärä. Saapuneessa osassa on 10x1 päät ja avainkoko 14mm. Eli se on ihan normaali jarruletku. Lisäksi letkusta puuttuu peltilirpakkeen kolo.

                                                Atelta tehdastilauksena ilmeisesti letkun saisi. Siihen en vielä ryhtynyt. Vanha letkuhan ei varsinaisesti ole viallinen, mutta muun huollon ohessa ajattelin sen vaihtaa, kun tarkoitus on uusia putki samalla, kun huoltaa pääsylinterin.

                                                Ja tosiaan Atelta pitäisi tulla Aten numerolla oikea letku. Väärän letkun tuleminen johtui ilmeisesti virheestä tukkurin listoissa ja Aten numero kääntyi väärin toisen valmistajan osaan.

                                                Comment

                                                Working...
                                                X