Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 1.8t BFB outo ääni moottorista. Turbo ongelma?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 1.8t BFB outo ääni moottorista. Turbo ongelma?

    Jaahas. Kysytäänpä tässä. Omassa B6 1.8t BFB koneisessa alkoi tänään seuraava:

    Ääni on yli 0.5 ahdoilla kuin porukoiden slk pikku mesen remmiahtimella oleva ääni joskin vähän kovempi.

    Paikallaan kaasuttaessa ei kuulu mitään. Eli esim. 2500 kieroksesta jos lähtee ahtoja nostamaan niin ei vihellä vaan ääni kuin olisi remmiahdin. Ei savuta ja vedot tallessa, sekä ahdot nousee mittarin noin 1.2 - 1.3.
    Ajettu 216tkm.

    Pakkasta oli -7 että onkohan ne huohotus möhnät menny imupuolelle?

    Uskaltaako tuolla emäntä kaupassa käydä vai kuinka äkkiä siipi viallinen tekee täystuhon jos tämä sitä on?

    Mitään vuotoja en ole kerennyt katsomaan, mutta ahtomittari näyttää kuten ennen. Autossa revon softa. Eikä vikakoodeja.
    Viimeksi muokannut Sleepy2; 16.1.2016, 15:45.

  • #2
    Tunti tuli tuossa ulkona -20 pakkasessa pyörittyä auton ympärillä muiden piha hommien ohessa.

    Käy kyllä niin nätisti tyhjäkäyntiä ja paikallaan ei mitään ääntä. Sama jos paikallaan antaa kieroksia. Apulaitehihnan kiristin hieman "elää" tyhjäkäynnillä, lienee normaalia? Laturi ja ohjaustehostin pumppu ok. Kaikki nesteet ok. Pakosarja ja turbo katsottu lampun kanssa, että niistä ei ainakaan vuoda tai ole halkeamia silminnähden tai käsin tunnettavissa viimaa. Ahdin näyttää muutenkin puhtaalta ulkoapäin, toki pakopuoli ruosteinen. Huoltokirjan mukaan alkuperäinen ahdin lieneen.

    Ääni on kyllä jännä. Eilen iltavuorosta kun ajelin kotiin niin samaa ylemmän postauksen ääntä piti, mutta kulkuun ei vaikutusta. Selkeästi sellainen "remmiahtimen" ääni eikä vihellys. Ääni alkaa vasta 0.4 - 0.5 ahdon puolella. Vedot "pers"tuntumalla kyllä tallessa, eikä muuta ongelmaa.

    Q keliäkin kuin tuossa ilta myöhään oli, niin tuli hieman kurmauteltua ja radio päällä hiljaisella tai stratin jälkeen sisäpuhallin tuulilasin avaus päällä ääntä ei edes huomannut...

    Vikakoodit lukasin vielä tuossa äsken ja mitään ei antanut. Syksyllä oli tuo bypass rikki ja ahdin sakkasi. Nyt vedossa tuntuu toimivan kuten pitää eli sakkaus ääniä ei kuulu vaan vedon lopussa kerran napakasti suhahtaa imun puolelle. Putsarin kotelo oli puhdas, kun sen syksyllä tein. MAF vaihdettu 1kk. sitten ennakoivasti ja siellä oli verkot, yms. tallella. TIP hieman öljyinen.

    Uusi PCV venttiilikin on tuossa hyllyssä, mutta ollut tässä tovin kipeänä niin jäi sen ennakoiva vaihto myöhemmäksi...

    Tallia kun minulla ei ole, niin turbon imupuolen siipiä en päässyt katsomaan, alkaa paikat olla jo niin jäässä ulkona.

    Ei kai tässä oikein jää vaihtoehdoiksi kuin ahdin. Tosiaan jos ajaa vaikka 5 vaihteella 2500rpm. ja siitä komentaa lapun lattiaan niin kierokset ei kerkeä sinne 3000rpm asti, mutta ahdot on mittarissa jo - puolelta noussut + puolelle ja sen 0.5 jälkeen alkaa tuo ääni. Kaasun laskiessa kun turbo pyörii ääni häviää heti.

    Mitään painetestejä en ole tehnyt. Ja nuo ilmoittamani paineet imusarjasta ulkoisella mittarilla. (näyttää samaa kuin ennen ääntä).

    Turbo pajoille tuli jo laitettua mailia, että josko uutta tilalle ja minkälaisella setupilla. Tuossahan se samalla menee sitten joku hybridi sinne jos vaihtamaan joutuu.

    Olisiko jollakin viisaamalla antaa kuvauksesta mitään palautetta? Siipivikaista ahdinta olen kuullut ajossa ja se tosiaan vihelsi eikä näin.

    Kauniimman puoliskon pitäisi vielä töihin päästä Maanantaina tuolla. Joten kuinka äkkiä siipivikainen (jos tämä sitä on) räjähtää vai uskaltaako tuolla ajaa. Mulla on tuo SPS palikka myös jolla saan auton softan vakioksi tai tiputettua ahdot liki nolliin.

    Modet voi tämän siirtää parempaan topikkiin jos siltä tuntuu. Kahden vaiheilla olisiko tämä ollut tuo huohotuksista ollut topikki ja uutta en yhden kysymyksen takia viitsinyt tehdä.
    Kiitos auttaneille.

    Comment


    • #3
      Ota ekana turbolle menevä putki käteen (eli irti)
      Siinä mihin sokka vastaa ne "käpälät".. Onko kulunut puhki?

      Comment


      • #4
        Ja ongelma ratkaistu jo tovi sitten, mutta laitetaan nyt tähän toisiakin varten jos sattuu kohdalle. Eli kuvan mukaan klo. 9 oli siipi vinossa ja tosiaan ei "viheltänyt" vaan tuli sellainen remmiahtimen tyylinen ääni. Järkevin selitys, että sitä jäätä oli imaissut. Ahdin vielä kunnostettavissa jos jotain sattuu kiinostamaan voisin tuosta luopuakin. Päittäis ja sivu välykset oli vielä 216tkm. ok. Eikä mitään halkeamia. No onneksi päästiin näinkin vähällä.

        https://www.dropbox.com/s/m4q748onsd...ivika.jpg?dl=0

        Uusi ahdin ja hilppeet ja taas ollaan ajeltu. Pienestä on kiinni. Ensi talveksi huohotukset ulkoilmaan.

        Autossa nyt mod BEX ahdin ja sivuäänet hävisi.

        Comment


        • #5
          Mistäs sait modatun BEX ? :)

          Comment


          • #6
            Ostamalla ja rahalla.

            Comment


            • #7
              Olipas nokkelaa. Siis ostitko käytetyn ja modautit sen vai?

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja DeeJiii Näytä viesti
                Ostamalla ja rahalla.
                Tämmösist kommenteist vois antaa suoraan monoa täältä foorumilta

                Comment


                • #9
                  Kännykällä tuli tuo toinen viesti laitettua lyhyesti.
                  Eli modina bex ahdin, uutena, ei muuta.

                  Comment


                  • #10
                    Lainataas valmista ketjua, oma potilas b7 1.8tq bfb.. Mittarissa 220tkm ja alkuperäinen ahdin huoltokirjan perusteella. Eilen rekan ohituksen jälkeen lakkas vetämästä ja heti kun alkaa vähänkään ahtamaan kuuluu tuo yllä mainittu remmiahdinmainen ujellus, sillä erolla että tässä kuuluu myös paikallaan kaasutellessa. Tyhjäkäynnillä ja tasakaasulla eikuulu mitään poikkeavaa mutta kun vähänkää alkaa ahtamaan ujeltaa heti.

                    Ahtovuodot testattiin, eilöytynyt mitään ja äänikiin tosiaan ujeltava eikä perusvuotojen suhinaa. Tämänjälkeen ahtimen imuputki irti ja akselista kokeilemaan, tuntuu ihan selvä pitkittäisvälys sekä pyörii "nypyttämällä" että ei tuo ahdinkaan enää terve ole.

                    Se mikä tässä hämää on että voiko sama ääni tulla lisäilmapumpun letkujen/putkien mahdollisista vuodoista? Eilen tutkiessa moottori oli kokojan lämmin jolloin pumppu ei toki käy, tänäaamuna kun menin vielä tutkimaan kuului sama ujellus (vaimeampana) sen aikaa kylmiltään kun lisäilmapumppu oli käynnissa ja loppui heti kun pumppu sammui. Eli saako kylmäkäynnistyskierrokset lisäilmapumpun kera senverran ahtimen siivikkoja pyörähtämään että ujellus kuuluisi edelleen ahtimesta? Ujellus tosiaan lakkaa kun pumppu sammuu, mutta paikallaankin kaasuttelemalla kuuluu jälleen.. Kiertääkö ahtopaine ylipäätään lisäilmapumpun letkuissa että saisi sen suljettua pois?

                    Lisäyksenä vielä että vikakoodeja eiole ja mitäänmuita sivuääniä moottorista ei kuulu.

                    Ääni on aivan sama kuin tässä videossa. https://www.youtube.com/watch?v=lGhmm2RGUEI
                    Viimeksi muokannut vantti ^; 31.8.2017, 13:57.

                    Comment


                    • #11
                      SAI pumppu päällä on seos rikkaalla ja sytkä myöhäisellä sekä kierrokset korkealla eli turbiini saa enemmän energiaa joka saa sen pyörimään ja ujeltamaan. Akselikokeilun perusteella ahdin on selvästi kypsä.

                      Comment

                      Working...
                      X