Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 C5 2.8 nokka-akselin hihnapyörän irroitus ja huohotinasiaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 C5 2.8 nokka-akselin hihnapyörän irroitus ja huohotinasiaa

    Kun konetta (A6 c5 2.8 V6)raottaa, alkaa löytyä laitettavia kohteita... Tänään aamulla 32 asteen pakkasessa kampiakselin stefa porsi ja jumiutuneen termarin vaihdon kanssa aiheuttivat avaamisen tarpeen. Samalla kun purin keulan, vaihdan myös hihnat, vesipumpun ja muut hilppeet niin ainakin niiltä osin pitäisi taas tulla suht huolettomia kilometrejä muutamaksi vuodeksi.

    Ongelmaksi muodostuivat nokka-akseleiden päät, joista en saanut tolkkua, ovatko hihnapyörät kiilalla vai ilman kiilaa. Kone on AQD, mikäli tulkitsin huoltokirjaa oikein. Voisitteko homman joskus tehneet kertoa, millä keinoin ja työkaluin olette hihnapyörät lukinneet vaihdon ajaksi paikoilleen? Kampiakselin stefa oli aivan loppu, mutta nokkien eivät. Toinen on kuiva ja toinen näyttäisi tihkuneen vain vähän (tai öljy on jakohihnan heittämää). Ko operaatio ei ole välttämätön, ainakaan öljyvuotojen takia, mutta vaihtaisin nekin mielelläni, koska koneella on ajettu liki 370t. Vai tuntuuko turhalta työltä?

    Toinen ongelmani koskee huohotinjärjestelmää. Miten se huolletaan? Aamuinen vika johtui tod näk. huohottimen jäätymisestä ja koska kone on muusta syystä auki, olisi kiva putsata sekin.

  • #2
    Nokkapyörät on kartiolla. Nokan päässä pulttia hieman löysälle ja nokkapyörä ulosvetäjällä irti kartiosta. Nokkapyöriä ei lukita, vaan nokka-akselit. Siihen tarvitaan lukitusrauta. Lukitusrauta pitää paikoillaan nokat oikeassa asennossa, hihnapyörät pyörivät tyhjää hihnaa kiristtettäessä, kun hihna oikeassa kireydessä, kiristetään pultti nokkien päästä.

    Ja kampiakseli pitää olla lukittuna lukituspultilla.

    Comment


    • #3
      Eli tarkoittanee, että venttiilikopat pitää poistaa, että nokka-akselin saa lukituksi? Onko kuinka tavallista, että hihnapyörien stefat pettävät?

      Välttääkseni heti saman kampiakselivaivan uusimisen, haluaisin yhdellä aukaisulla putsata huohottimen. Onko se iso työ? Koko keula on purettu pois tieltä, ei vain raotettu.

      Comment


      • #4
        Ei tarvii venakoppia poistaa, vaan tarviit lukitus raudan nokille ja tapin kampiakselille. Kyllähän nuo stefat tuppaa vuotaa. Nokkapyörät pitää löysää ja siihen on oma ulosvetäjä ku tuppaa olee välillä tiukassa.

        https://www.google.fi/search?q=audi+...kuE-HNEI-2M%3A

        Comment


        • #5
          Hmmm... hihna on jo pois, kun ei ollut välttämättä aluksi tarkoitus vaihtaa ylästefoja... Pyörien asennot on merkitty, samoin kampiakselin asento. Onkohan tehty isotöinen harmi?

          Comment


            #6
            Tuossa jarpan linkkaamassa kuvassa näkyy oikeanpuolen lohkossa hihnapyörän etupuolella tuollainen vaaleampi hieman salmiakkin mallinen "prikka". Se jossa on reiät kulmissa.
            Tuo prikka menee nokka-akseliin vain yhdessä asennossa ja ei siis ole kiinni hihnapyörässä.

            Ajoitusrauta näkyy kuvassa vasemman puoleisessa lohkossa. Kun jako on kohdallaan noiden prikkojen reiät ovat samassa linjassa ja rauta sujahtaa molempiin nokka-akseleihin.
            Kuvassa siis näkyy että jaossa on heittoa.

            Se mitä ei tuossa näy on lohkon lukituspultti jolla alakerta on lukittu nollaan.

            Jos on tarkoitus kasata vanhalla hinnalla niin ehkä voisi mennä tussimerkeillä kohdalleen.
            Kuitenkin suosittelisin hommaamaan lainaksi nuo lukitusvermeet. Jos edellisessä jakohihnan vaihdossa ei ole noita välineitä käytetty niin jako on hyvin suurella todennäköisyydellä enemmän tai vähemmän pielessä jo lähtöjään.

            Comment


            • #7
              Juu otin ekan kuvan minkä vaa löysin, kannattaa tehä työkaluilla rupee herkästi herjaa nokan tunnistinta ku jako vähän pelessä.

              Comment


                #8
                Tuo on aivan no-brainer. Lukitustyökalut tai lotto vetämään.

                Comment


                • #9
                  Vaikka edellinen hihna on alle 40t ajettu eikä vesipumppukaan tunnu väljältä, vaihdan periaatteessa kaiken jakopäästä kun kone kerran on auki. Onneksi en tee tätä hommaa ihan yksin, vaan apuna on osaava asentajakaveri. Hän ei vain tunne kaikkia tämän moottorityypin spesiaalijuttuja. Juuri hänen huomiostaan keskeytimme homman, kun emme tienneet, onko pyörä kiiloilla vai ei ja miten vaihto. Yritän saada maanantaina lainaksi nuo apuvehkeet. Kiitos neuvoista, niillä pääsemme paljon eteenpäin.

                  Comment


                    #10
                    Jos vaihdat nokka-akselien stefat, niin vaihda samalla ne tulpat akselin toisesta päästä samalla osanumerot 13 ja 14 (2kpl molempia), ettei jää sitten niistä vuotamaan.
                    Tuosta huohotinjärjestelmän huollosta/putsauksesta haluaisin myös vinkkejä, kun tallin pihassa on 2.4 koneella varustettu, mikä lykkää öljyt ulos yläkerrasta.
                    Venttiilikopan huohotin reijän putsasin kun oli jo kerran irrallaan, sen loiskelevyn taakse jää paljon öljykidettä, liuotinta ja reilusti vettä perään, niin sai aikas isoja klönttejä pois.

                    Comment


                      #11
                      Tuo on minun ottama kuva, ja esimerkki siitä miten jako voi olla pielessä jos ei osaa ja tekee sen ilman oikeita työkaluja.

                      Niitä mustia tulppia on vain kaksi, ja ne on kansien takapäässä.

                      Comment


                      • #12
                        Jos hihna yhtään öljyssä niin vaihda uusi!!

                        Comment


                        • #13
                          Ainakin mulla molemmat hihnat menee uusiksi, myös moniura. Jakohihna oli yltäpäältä öljyinen. Stefa oli korkannut kokonaan pois kolostaan ja senhän tietää, miltä siellä näytti.

                          Comment


                          • #14
                            Lotto vetämässä. Koska työkalua ei saanyt mistään, laitettiin viivaimen kanssa nokat niin tasaan kuin mahdollista. Uskaltaisin väittää, ettei juuri työkalun suoruutta häpeä. 200 km kokemukset ajosta ja käynnistä toistaiseksi hyvät. Apuna oli onneksi asiansa osaava ja koulutuksen saanut automies (ei, ei ollut rane), jonka ohjeilla esim nokkahihnan piukkaminen onnistui oivallisesti. Koko keulan purku tuumaustaukoineen oli helvetillinen homma ensikertalaiselle, mutta loppujen lopuksi homma meni oikein hyvin.

                            Ainakin 2.8:ssa näyttäisi, että huohotus on järjestetty koneen yli tulevilla muovisilla haitariletkuilla, jotka menevät venttiilikoppien päälle. Edestä päin katsoen vasemman puolen letku oli melko tukossa venttiilikopan liitoksesta. Nyt sorkin sen auki ohuella rassilla, niin että selvitään kevääseen, jolloin vaihdan venttiilikoppien tiivisteet ja putsaan huohotusjärjestelmän kunnolla.

                            Näillä eväillä kevättä kohti. Suuri kiitos neuvoista. :)

                            Comment


                              #15
                              Katso mitä kanava 93 näyttää kun kone on käynnissä. Sillä näet osuiko lotto.

                              Comment


                                #16
                                Minä kun autokatoksessa RiSaan vaihtelin nokkaketjut ja kiristimet niin piirsin viivat kapeakärkisellä maalitussilla nokkapyöriin ja nokkiin ja tein remontin ilman lukitustyökalua. Hyvin onnistui ja nokat oli toleranssien sisällä. Kannattaa pirrellä muutama viiva niin on tarkempi kohdistaa takaisin.

                                Comment

                                Working...
                                X