Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Herjaa kylmänä EPC, TPMS ja luistonestoa, tehot katoaa täysin ja käy kolmella pytyllä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Herjaa kylmänä EPC, TPMS ja luistonestoa, tehot katoaa täysin ja käy kolmella pytyllä

    Lisää vikoja.. rakastan talvea :)

    Eli potilaana -06 TT 2.0TFSI koneella.

    Tehnyt nyt pari kertaa näin (aina pakkasta ollut vähintään -20c):

    Starttaan koneen (ollut säteilylämppärissä 3h). Ensin tulee varoitus "TPMS malfunction" sitten syttyy luistoneston ja EPC varoitusvalot. Kone käy tässävaiheessa vielä ihan OK tyhjäkäyntiä. Kun lähtee ajamaan, tehot ovat täysin kadoksissa (kulkee max 40km/h). Kun ajaa esim vaikka 500m ja sitten päästää koneen tyhjäkäynnille, se käy kolmella pytyllä ja yskii ja paukkuu.

    Kun koneen sammuttaa, odottaa hetken ja käynnistää uudelleen, EPC, luistonesto ja TPMS varoitukset tulevat uudelleen, mutta moottori käy jo normaalisti. Ajossa n. 5-10min kuluttua EPC varoitusvalo sammuu, luistonesto ja TPMS edelleen poissa pelistä.

    Kun moottorin ajaa lämpimäksi, sammuttaa, ja käynnistää uudelleen, kaikki varoitukset katoavat ja moottori toimii täydellisesti.

    PCV venttiili on vaihdettu, vikakoodeja ei ole luettu.

    Hyviä vinkkejä mikä voisi olla vialla?

    #2
    Vikakoodit lukuun.

    Comment


    • #3
      Itellä sama kone kolmosessa ja tekee ihan samaa. Vikakoodina Throttle Valve control malfunction. Tyhjensin vedet ahtoputkesta ja putsasin putken ja kaasuläpän. Auttoi muutamaksi päiväksi, mutta tänään, kun pakkasta taas reilu 20c, niin teki tuon taas. Koodia en vielä lukenut..

      Comment


      • #4
        Itse olen tänään menossa vikakoodien lukuun iltasella, katsotaans mikä on tuomio.

        Tänään 30c pakkanen teki myös sen, että nyt palaa jatkuvalla syötöllä moottorin vikavalo. (happy happy joy joy)

        Kävin paikallisessa huoltofirmassa alustavasti kyselemässä, niin epäilivät moottorin lämpöanturin olevan sökö, mutta mahdoton sanoa ennenkuin lukee koodit.

        Tällainen skenaario tuli mieleen:

        Mulla moottorilämmittimenä säteilylämppäri, eli käytännössä tänäaamuna moottori oli n. -30 asteinen kalikka, mutta öljyt olivat +10c. Kone käynnistyy kuin palmupuun alta, mutta ongelmat alkavat vasta sitten, kun lämmin öljy lähtee kiertämään kylmässä moottorissa.

        Voisko joku lämpöantura saada väärää tietoa siitä, että moottori olisi mukamas lämmin, kun öljyt ovat lämpimät, ja siksi antaisi liian vähän keittoa koneelle?

        Comment


        • #5
          Tällaset löytyi vikakoodien luvussa

          Address 01: Engine

          4 Faults Found:
          005445 - Throttle Valve Controller
          P1545 - 002 - Malfunction - Intermittent
          Freeze Frame:
          Fault Status: 00100010
          Fault Priority: 0
          Fault Frequency: 7
          Reset counter: 255
          Mileage: 140594 km
          Time Indication: 0
          Date: 2016.01.04
          Time: 16:19:22

          Freeze Frame:
          RPM: 1460 /min
          Load: 30.6 %
          Speed: 0.0 km/h
          Temperature: -11.0°C
          Temperature: -15.0°C
          Absolute Pres.: 1000.0 mbar
          Voltage: 10.922 V

          004243 - Bank 1; Fuel Measuring System 2
          P1093 - 008 - Malfunction - Intermittent
          Freeze Frame:
          Fault Status: 00101000
          Fault Priority: 0
          Fault Frequency: 1
          Reset counter: 255
          Mileage: 140618 km
          Time Indication: 0
          Date: 2016.01.05
          Time: 08:16:15

          Freeze Frame:
          RPM: 1713 /min
          Load: 9.8 %
          Speed: 56.0 km/h
          Temperature: 69.0°C
          Temperature: -18.0°C
          Absolute Pres.: 990.0 mbar
          Voltage: 14.859 V

          008597 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1
          P2195 - 008 - Signal too Low (Lean) - Intermittent
          Freeze Frame:
          Fault Status: 00101000
          Fault Priority: 0
          Fault Frequency: 1
          Reset counter: 255
          Mileage: 140617 km
          Time Indication: 0
          Date: 2016.01.05
          Time: 08:15:26

          Freeze Frame:
          RPM: 2456 /min
          Load: 20.0 %
          Speed: 80.0 km/h
          Temperature: 65.0°C
          Temperature: -18.0°C
          Absolute Pres.: 990.0 mbar
          Voltage: 14.859 V

          005445 - Throttle Valve Controller
          P1545 - 008 - Malfunction - Intermittent
          Freeze Frame:
          Fault Status: 00101000
          Fault Priority: 0
          Fault Frequency: 1
          Reset counter: 255
          Mileage: 141073 km
          Time Indication: 0
          Date: 2016.01.18
          Time: 08:06:31

          Freeze Frame:
          RPM: 1215 /min
          Load: 32.1 %
          Speed: 0.0 km/h
          Temperature: -11.0°C
          Temperature: -16.0°C
          Absolute Pres.: 1000.0 mbar
          Voltage: 14.859 V


          Address 03: ABS Brakes

          1 Fault Found:
          01314 - Engine Control Module
          013 - Check DTC Memory - Intermittent
          Freeze Frame:
          Fault Status: 00101101
          Fault Priority: 2
          Fault Frequency: 5
          Reset counter: 2
          Mileage: 140594 km
          Time Indication: 0
          Date: 2016.01.04
          Time: 16:19:22

          Freeze Frame:
          Count: 64
          Count: 12289
          Count: 8196
          Count: 52224

          Address 4C: Tire Pressure II

          1 Fault Found:
          01316 - ABS Control Module
          013 - Check DTC Memory - Intermittent
          Freeze Frame:
          Fault Status: 00101101
          Fault Priority: 3
          Fault Frequency: 13
          Reset counter: 2
          Mileage: 140594 km
          Time Indication: 0
          Date: 2016.01.04
          Time: 16:19:23

          Freeze Frame:
          Hex Value: 0x0000
          Hex Value: 0x0000
          Hex Value: 0x0005
          Voltage: 14.30 V
          Temperature: -11.0°C
          (no units): 0.0

          Comment


            #6
            Eiköhän se ole tässäkin tuo throttle valve syyllinen ja nuo muut koodit sen johdannaisia.

            Comment


            • #7
              Todennäköisesti. Pohdin tässä vain, että vihoitteleeko tuo throttle valve vain koska on liikaa pakkasta, vai onko se oikeasti risa. Eli toisinsanoen, jos sinne alkaa uutta rautaa laittamaan, niin korjaantuuko vika, vai vihoitteleeko uusi samoilla oireilla kun pakkaset kirstyy sietämättömiksi...

              Comment


              • #8
                Mulle tuli sama vika ja oireet kun oli -29 aamulla. Annoin käydä hetken että lämpesi ja käynnistin uudestaan. Sen jälkeen toimi ok. Kuittasin vikakoodit ja ne eivät ole tulleet takaisin.

                Hyvin mahdollista että homma johtui vain jostain tilapäisestä jäätymisestä.

                Comment


                • #9
                  Mä kans nollasin vikakoodit ja taas pelittää. Audia ei oo tarkotettu yli 20c pakkasiin :)

                  Comment


                  • #10
                    Täälä kans tuon maanantain jälkeen toiminut normaalisti vaikka on ollut -20 astettakin aamuisin.. Eipä kovin vakavaa siis liene, mutta jos tekee usein tuota, niin kannattaa ottaa ahtoputki välijäähyn päästä irti ja katsoa löytyykö vettä. Helppo ja nopea homma, jos pääsee auton alle.

                    Comment


                    • #11
                      Kun noita vikakoodeja oli vähän sieltä täältä (EPC, ABS , lambda, rengaspaineet) niin ovatko akut teillä missä kunnossa/kuinka uusia? Tuli vain mieleen, että voisiko akku hyytyä kylmällä ilmalla siten, että jännitteet tippuvat startin aikana liian alas ja se saa aikaan erinäköistä sekoilua/vikakoodeja?

                      Jos nuo koodit saa toistuvasti esiintymään kovilla pakkasilla niin mielenkiintoinen koe voisi olla irroittaa akku autosta, ottaa se sisälle vuorokaudeksi lämpeämään/latautumaan ja sitten startata kylmällä autolla ja lämpimällä akulla. Jos koodit ja ongelmat ilmestyvät normaalisti, niin akku ei ainakaan ole syyllinen.

                      Comment


                      • #12
                        Itselläni, siis autossa, oli samaa vikaa kovilla pakkasilla. Kojetaulussa oli varoitusvaloa, kuin venäläisessä ydinsukellusveneessä. Tiedän ainakin akun olevan huono. En tiedä onko elektroniikka tai anturit sitten eri mieltä kylmästä. Pakkasen lauhtuessa hävisi itsestään. Auto siis '01 A2. Tämmöisiä kokemuksia kuitenkin.

                        Comment


                        • #13
                          Huono akku, huonot maadoitukset ja kova pakkanen aiheuttaa vaikka mitä vikoja ja vikakoodeja, ellei sitten ole osannut ennakoida ja varautua niihin (käymällä esim tiedossa olevat ongelma kohdat etukäteen läpi).

                          Comment


                          • #14
                            Akku itseäkin hieman mietityttää. Esimerkiksi tuossa ekassa vikakoodissa voltteja vain 10,922V. Kuulostaa aika alhaiselta...

                            Mene ja tiedä. Nyt ei ole ollut mitään ongelmia kun kelit lauhtui...


                            005445 - Throttle Valve Controller
                            P1545 - 002 - Malfunction - Intermittent
                            Freeze Frame:
                            Fault Status: 00100010
                            Fault Priority: 0
                            Fault Frequency: 7
                            Reset counter: 255
                            Mileage: 140594 km
                            Time Indication: 0
                            Date: 2016.01.04
                            Time: 16:19:22

                            Freeze Frame:
                            RPM: 1460 /min
                            Load: 30.6 %
                            Speed: 0.0 km/h
                            Temperature: -11.0°C
                            Temperature: -15.0°C
                            Absolute Pres.: 1000.0 mbar
                            Voltage: 10.922 V

                            Comment


                              #15
                              Kyllä tuo vähän matalalta vaikuttaa, kun moottori on tuossa käynnissä. Moottori on ollut ilmeisesti -11 ja ulkona -15, eli ei edes mikään kovin kylmä keli.
                              Akku olis helppo kohde vaihtaa, eikä välttämättä edes kovin huono idea, jos vaikka alkuperäsellä akulla vielä mennään.
                              Akkuongelmat ilmenee vasta kovemmilla pakkasilla ylensä.

                              Comment

                              Working...
                              X