Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tyhjäkäyntihäiriöt NG

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tyhjäkäyntihäiriöt NG

    Coupen tyhjäkäynti seilaa kummallisesti. Kun auton käynnistää, on tyhjäkäynti nätisti 500-800 RPM, mutta jo muutaman metrin ajon jälkeen saattaa pompata jopa 1800 RPM. Ajaessa kaupungissa tai maantiellä kun painaa kytkimen pohjaan tai pysähtyy vaikka liikennevaloihin tyhjäkäynti näyttäisi asettuvan sattumanvaraisesti välille 600-2000 RPM ja taas vähän matkaa ajettuani se arpoo uuden kierroslukeman tuolta väliltä. Moottorin lämpötilalla ei ole vaikutusta asiaan.

    Epäilen lukemieni juttujen perusteella ISV:tä, mutta sanokaa tyhmälle, että onko tässä kuvassa ympyröity mötikkä se ISV?

    Ja muita pikkuvikoja, mitkä jotenkin kummallisesti voisivat ehkä vaikuttaa asiaan(?).

    1. Pakosarja vuotaa (voi olla myös pakosarjan tiiviste. Millä tuon vuotokohdan saa helpoiten selville?)
    2. Eräänä aamuna oli akku aivan tyhjä, ei edes keskuslukko tai sisävalo toiminut. Syyksi paljastui se, että flekti oli jäänyt pyörimään ja pyörinyt niin kauan kuin virtaa riitti (auto oli käyttämättä pari päivää). No, laitoin akun latautumaan, ja flekti alkoi pyöriä heti. Otin johdon irti flektiltä ja annoin akun latautua ja tökkäsin johdon seuraavana päivänä kiinni, ei pyörinyt enää...?

    Ja offtopic: kertokaa vielä, miten on helpoin vaihtaa ilmansuodatin, kun on tuota määräjakajaa, yms siinä edessä aika hyvin...

    #2
    Jep, tuohan se ISV on. Tulisi mieleen että toi flektin käyminen ja tyhjäkäynnin seilaus liittyisi jotenkin toisiinsa ? Kun flektihän pyörii niinkauan kunnes lämpötila on laskenut tarpeeksi, ja anturi rikki niin..

    Comment


    • #3
      Tämä myös kävi mielessä... Mistähän ko. anturin voi löytää, että voisi mitata sen toiminnan? Lämpömittari mittaristossa ainakin toimii niinkuin pitääkin, mutta miten ne anturit nyt menikään? Kaksihan niitä taisi olla?

      Comment


      • #4
        Tuosta vuotavasta pakosarjasta. Kuuluuko semmoinen pieni räpätys sieltä suunnalta? Minulla on tuo ollut oikea murheen kryyni. Se on se pakosarjan ja putken välinen tiiviste. Olen jo kaksi kertaa purkanut putken alkukäyrän irti ja vaihanut eri tiivisteitä. Viimeisimpänä Laakkoselta ostettu alkuperäis tiiviste joka tiivisti kuukauden pari, ja taas röpöttää. Hermo menee kun ei ole ihan mikään pieni homma sen irroittaminen.

        Aika jännä tou flektin pyörintä. Itselläni se pyöri koko ajan kun se syylärin anturi oli rikki, mutta ei se sentään auton ollessa sammuksissa pyörinyt.

        Comment


        • #5
          Ville

          Mutua mutta, sun kannattais varmaankin tsekata pakoputken kannatin kumet. Uupuvat sellaiset saavat sen Down pipe osan rasittumaan, joka täten turhan takia rasittaa juuri tuota mainitsemaasi tiivistettä.

          Comment


          • #6
            No, semmonen räpätys siitä on kuulunut koko sen ajan, kun auto on minulla ollut. Ääni vain on isontunut pikkuhiljaa. Kylmällä ilmalla käynnistäessä pakokaasua tulee vänkärinpuolen etupyöränkotelosta jonkin verran...

            Comment


            • #7
              Ai, se on semmonen nuukan miehen eeberi...? ;-)

              Comment


              • #8
                Laitetaan nyt tähän topicciin vähä omia onglmia niin ei aina tarvi uutta laitta.

                Eli ongelma on auton sammuminen. Kun ajaa normaalisti ja esim. risteykseen tullessa laittaa vaihtenn vapalle -> kierrokset tyhjäkäynnille -> rupeet jarruttamann niin auto sammuu. Muutaman kerran sammunu sit ku kierrokset on menny riittävän alas, mut yleensä aina jää tyhjäkäynnille ja vasta kun rupee jaruttelemaan ja pysähty niin sammuu.

                Lähtee kyllä heti normaalisti käyntiin ja kun auto on paikalla niin jenkaa saa antaa oikeen kunnolla miten tahtoo ja ei ongelmia. Auto pysyy käynnissä. Testailin isolla parkkipaikalla niin et laitoin ykkösen silmää ja kiihdytin -> sit vaihde vapaalle ja jaruutin niin, että auto pysähtyi ennenkuin kierrokset kerkes tyhjäkäynnille -> sammu. Jos taas anto moottorijarruttaa niin et kiekat jotain tonni niin jää välillä käyntiin.

                Mystinen vika. Tyhjäkäynti paikallaan normaalia, käynnistys normaalia saa antaa kirroksia ja ei mitään, mut ku ajamaan lähtee niin sammuu. Aja siinä ny sitte liikennevaloissa.... Just sai edellisen vian korjattua ja taas mennään.

                Ja vika ilmaantui ilman mitään varoitteluita kesärenkaiden vaihdon ja pesun jälkeen. Ei pitäis vaikuttaa mihinkään.

                Comment


                • #9
                  Tuo risteyksiin sammuminen johtui ainakin 1.8 kaasarissa siitä kaasarin ja imusarjan välisen kumilaipan "repeämästä" ja osasyynä oli myös alipaineletkussa ollut halkeama. Eli tässä tapauksessa veikkaisin alipaineletkuja.

                  Mutta tuo anturiasia, osaako joku sanoa, mitä mistä ja miten mitataan, että tulee selkoa tuohon?

                  Comment


                  • #10
                    Flektin pyörimistä ohjaavaa anturia, jos tarkoitat niin se on syylärin alareunassa. Sitähän ei oikein voi mittailla kun se on/off tyyppinen. Tarvikkeena 3-napainen flektin anturi jotain 15? luokkaa.

                    Comment


                    • #11
                      Onko tuo sitten sama anturi, joka on kytketty mittariston lämpömittariin? Koska se mittarille lukemia antava anturi ainakin toimii, mutta epäilyksiä sen toisen anturin toiminnasta on. ks. muutama eka viesti...

                      Comment


                      • #12
                        Ei tuolla flektin anturilla ole mitään tekemistä mittariston kanssa.

                        Comment


                        • #13
                          Ok, kiitoksia. Täytyy hakea uusi anturi ja kokeilla, josko tyhjäkäyntikin tasautuisi. Ellei ole parempia ideoita?

                          Niin, ja onko miten iso homma vaihtaa tuo anturi?

                          Comment


                          • #14
                            Eipä tuo flektin anturin vaihto tuohon epätasaiseen käymiseen auttaa. Tuohon flektin pyörimis ongelmaan ajttelin tuon anturin vaihtoa.
                            Tyhjäkäynnin ongelmiin imuvuotojen tarkastus, isv:een putsaus ja kaasuvaijerin kunto noista vois ainakin aloittaa.

                            Comment


                            • #15
                              Flektin käynnistys ja pysähtyminen tyhjäkäynnin aikana voi todellakin aiheuttaa seilaamista, kun ISV toimii huonosti...

                              Comment


                              • #16
                                Täs illalla ajelin ja testailin erilaisia variaatioita ja vika vaan pahenee. Konehuoneessa oli ainaki päällisinpuolin kaikki ehjänä. Vika meni niin, että kun ajoit ja hetit vapaalle niin meni normaalisti tyhjäkäynnille ja kun rupes hiljentämään niin tos 30km/h vauhdis sammu. Nyt vika on pahentunut.
                                Nyt koko auto ei tahdo pysyä käynnissä. 5km matkalla auto sammuili 3kertaa ja saatiin vaan lykkimällä käyntiin. Veto vaan loppuu ja kierrokset menee nollaan. Aivan kuin katois kipinä. Kaveri ajo takana ja sano et hais bensa. Soppaa kyllä saa ku viime viikolla vaidettu uus polttoainepumppu. Paineasetelmas on vikaa ja se pitäis kans vaihtaa, mut ei pitäis vaikuttaa käynnistys/käynnis pysymiseen. Kun lopulta sain 3 käyntiin lykkimis kerran jälkeen auton kotipihaan niin siinä se kävi ilosesti tyhjäkäyntiä. Sammutin ja koitin startata. Toisellä käyntii. Ajaa ei uskalla.

                                Varmaan joutuu taas hinaan korjaamolle ja laitattaa se kuntoon. Sataset taas vilkkuu silmis ku räpsyttelee. Kyllä audeilu on halpaa...

                                Kellä vaan on varaa ostaa audi. mut vain harvalla on varaa pitää se liikunta kykyisenä.

                                Comment


                                • #17
                                  No enpä usko että siinä nyt kauhean suuri vika on. Jos kipinää epäilee, niin ajoituslamppu tms. mukaan ja kun sammuu eikä meinaa startata, niin lamppu kiinni ja kattoo että antaako kipinää. Tai sitten tulpat irti ja starttaamaan.

                                  Kannattaa myös tutkia imusarjan ilmavuodot ja huohotinlutkut, sillä KE-jetti taitaa olla aika herkkä huohottimen vuodoille. Ainakin, jos öljykorkin irroittaa käynnissä, niin sammuu laakista.

                                  Flekitille on myös yksi anturi venttiilikopan takapäässä, sellainen joka on vain moottorissa kiinni pellinpalalla ja siinä on kaksi johtoa. Tarkoitus on kai tunnistella konehuoneen lämpötilaa ja jäähdytellä sitä auton seistessä. Omassa moinen ei koskaan toiminut, vaikka johdotkin yhdisti. Mutta se anturi se pitäisi olla.

                                  Älä anna Audin voittaa, kyllä se vika löytyy... :)

                                  Comment


                                  • #18
                                    No joo. Taas kun tuli nukuttua niin alkaa pikkusen elämä voittaa. Vaikka ei tuo keväinen autokuume asiaa ainakaan yhtään helpota.

                                    Kun aivotkin heräs ja asiaa pähkäilin niin kyllä se täytyy sytytys puolella olla se vika. Muutaman kerran ku sammu heti vauhdista ku rupes risteykseen hidastaan ja lykkimällä käyntiin. Bensan haju kielii samaa. Ei saa kunnolla kipinää -> raakana läpi. Onneks ei oo kattia =) (sentään jotain hyvää) Täytynee tutkailla asiaa paremmin tänään. Onneks on maanantai vapaa niin pääsee hakeen osia/näyttään pajalle.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kuulostaa niin samalta hajuineen päivineen, kuiun mitä oli tosiaan NE kaasarikoneessa aiemmin kuvailemani vika... Ei vaan oikein pelitä tohon ruiskuun. Mutta vika voi silti olla vielä alipainelutkissa. Ei kai sytytyksenkään pitäisi ihan yht'äkkiä lakata toimimasta tuolla tavalla... Tosin kaikkihan on mahdollista.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kimmo

                                        Putkiston kaikki kannakkeet on uusittu ja se down pipe on kiinni rungossa loppupäässä, joten se ei hirveästi pääse heilumaan. Tuli kyllä tässä mieleen että ne mutterit pitäisi olla nylon lukolla, mutta muutama niistä oli ihan tavallisia. Oisivatkohan päässeet löystymään...

                                        Comment


                                        • #21
                                          Pakoputken lukkomutterit eivät pidä olla Nylockkeja, vaan niitä soikealla kuparirenkaalla olevia. Nyloni ottaa itteensä siitä lämpötilasta. ;-) Ainakin alkupäässä.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Niin joo. No kuitenkin, pari niistä muttereista on tavallisia ilman mitään lukkoja. Pitää käydä pultti liikkeessä siis.

                                            Comment


                                            • #23
                                              No niin tänään taas tallissa tilannetta ihmettelin ja röpötyksen syyksi paljastui tällä kertaa haljennut pakosarja. Tämä ilmeisesti haljennut syystä että down-pipen ylälaippa ei ollut suora vaan hieman kupera jostain syystä. Ja kun olin kiristänyt mutterit tiukalle, niin valupakosarja ei kestänyt sitä rääkkiä pitkään ja antoi periksi. Elikkäs akte sanoo että noissa on tommonen kaksosanen pakosarja. Sama pakosarja näyttäisi löytyvän KU ja AAR koneistä myös. Mitenkähän tuon hitsaus onnistuu? Vai onko fiksumpaa ruveta etsimään uuttakäytettyä pakosarjaa jostain. Vai saisikohan jostain peltisen äänimaailmaa parantamaan:)?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Muistaakseni ei löytynyt ainakaan tunnetuimmilta valmistajilta peltisatsia. Mitähän sitten ottanevat esim Marteliuksella tjms, kun noitahan tehdään ihan tilauksestakin...

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Onkohan tämä nyt se flektiä ohjaava anturi? KUVA
                                                  Varaosanumero: 893 959 481 (2-napainen sininen)

                                                  Ja jos se ei ole tuo, niin voisiko joku kertoa sille varaosanumeron?

                                                  Edit: Löytyi toinenkin vaihtoehto. Sama kuva, mutta osanumero olisi 191 959 481 C (3-napainen)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Molemmat on flektin antureita toinen 1-nopeudella olevalle flektille ja toinen 2-nopeudella olevalle. Veikkaan sinulta löytyy tuo 3-napainen anturi eli 2-nopeudelle, mutta kannattaa varmista kumpi siellä on.
                                                    893 959 481=1-nopeuksinen
                                                    191 959 481 C=2-nopeuksinen

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X